The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

Alweer een schitterende Coen-film! Schitterende Jeff Bridges en John Goodman en Flea! ****1/2

niet slecht

kloeshki schreef:

niet slecht
verklaar je nader.... ben benieuwd wat je met "niet slecht" bedoeld over dit groeibriljantje!

Diesel
TBL is sowieso niet besteed aan iedereen.

Ik begrijp kloeshki wel.

het moest er van komen.

It was a good rug, it tied the room together

avatar van as
as

Ik begrijp kloeshki wel.
Nou, ik anders totaal niet. Als je een berichtje neerzet mag er wel iets te melden zijn. Dat heb ik bij dit figuur nog nooit degelijk gezien.

supervet buscemi speelt zijn bescheide rolletje weer geniaal, en The dude is echt uberdroog
4.5* het kan altijd beter

GerwinF
dummer schreef:

4.5* het kan altijd beter

The Big Lebowski kan gewoon niet beter, elke scene is geniaal

Nouja ik vond hem zwaar tegenvallen. Af en toe met een kleine glimlach op me gezicht maar dat was het dan ook. De film interesseerde me gewoon niet. 2.5*

Mister_Pink
Deze film heeft letterlijk geen 1 minpuntje. Dit is de enige film waar ik dat eigenlijk van kan zeggen.

Goodman: image

JOhn Goodman.
Als hij op 'n moment de held wil gaan uithangen door uit de auto te springen.
Toen lag ik strike :d

Ongeloofelijke heerlijke film tweede keer dat ik hem nu zie en hij word beter en beter de film duurt iets van een twee uur maar had er 3 mogen duren, verveelt geen seconde , fantastische zwarte humor met een knipoog. Voor mij 5 sterren

eerdekes schreef:

JOhn Goodman.
Als hij op 'n moment de held wil gaan uithangen door uit de auto te springen.
Toen lag ik strike :d

Bij de woorden "chop chop" + bijbehorende gelaatsuitdrukking van goodman lig ik nog steeds in een deuk.....

En dan nu mijn volledige recensie.
Prachtig coen film, al is fargo nog altijd 'n klasse apart.
Maar wat vond ik walter toch verschrikkelijk goed in deze film Iedere keer als donnie iets wou zeggen ( of toch meestal ) shut the fuck up :d
Erg grappig .
Ook héél erg leuk plot !
En verdient dan ook natuurlijk
de volledige 4 1/2 *

avatar van Badalamenti
Heb mijn stem (4,5*) na lang twijfelen toch verhoogd naar 5*

Deze film heeft me behoorlijk beïnvloed en dat zegt naar mijn mening erg veel. Ook kan ik de film bijna oneindig vaak kijken, het verveelt geen moment. En dan natuurlijk de geweldige personages, ach, de fans weten waar ik het over heb.
Kortom, 5*
[/quote]

Heb je ze allemaal gezien, welke vond je de beste ?

Diesel
Ik heb bijna alle Coens gezien. Het is erg moeilijk om de beste eruit te halen maar ik denk dat ik toch voor Miller's Crossing zou gaan.

avatar van Badalamenti

Volledig mee eens !!!

Achievers of the world, unite!

Hebben jullie al het geweldige Roadie Shirt, dat te bestellen is op www.lebowskifest.com? OP de voorkant staat Roadie en op de achterkant "Speed of Sound Tour '89". Daaronder stan speelsteden waarvan de eerste letters met elkaar het woord Assholes vormen. Briljant.

Ik heb het sinds twee weken en ben er net zo blij mee als mijn Achiever shirt.

And proud we are of all of them!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
SB kijkt Coen deel 4.
Aardige komedie. Soms heel erg grappig, vaak ook heel erg flauw. John Goodman was stukken grappiger dan Jeff Bridges. De andere Coens die ik zag vond ik allemaal leuker (en O Brother Where Art Thou blijft favoriet), eigenlijk 3.25*, maar voor nu:

(Hieronder ruimte voor de mensen die willen vertellen dat ik hem vaker moet zien:)

avatar van Wolverine
Je moet hem vaker zien denk ik alhoewel ik na 1 keer zien de types al erg kon waarderen qua humor.

avatar van De GeuS
Ik was na 1 keer kijken al verkocht aan deze film; ik leen deze dvd nu zo vaak mogelijk uit aan de ongelovigen/ Lebowski-heidenen op deze wereld....

markpennings
Lijkt deze film een beetje op Fargo, die vind ik namelijk niet zo goed. Als de film anders is, is het misschien de moeite om te kijken.

Thanks

fargo en the big lebowski ?

markpennings schreef:

Thanks

Fargo en The Big Lebowski lijken totaal niet op elkaar. De films van de Coen broertjes zijn zowieso erg divers van aard. Hun films hebben echter wel een aantal handelsmerken (zoals merkwaardige karakters, fraai camerawerk e.d.) die in alle films terugkomen. The Big Lebowski kun je dus met met een gerust hart kijken. Persoonlijk vind ik de The Big Lebowski een stuk grappiger dan Fargo, wat niet wegneemt dat ik Fargo ook een uitstekende film vind met iets subtielere humor dan deze film.

markpennings schreef:

Thanks

Ik vond "fargo" persoonlijk ook maar middelmatig, terwijl "the big lebowski" op nummer 1 staat in mijn top 10; probeer hem maar eens uit zou ik zeggen....

Vond O Brother, Where Art Thou geweldig. En ben daarom ook The Big Lebowski gaan kijken. Maar waar ik O Brother van begin af aan geweldig vond, kon de Dude me geen moment boeien. Zitten wel grappig fragmenten in, zoals met die deur, maar vind het verhaal niet pakkend. Ook de dialogen en personages stuk minder sterk als in O Brother.

Waarom dat?

T®inity
riezebosch schreef:

Ook de dialogen en personages stuk minder sterk als in O Brother.

Dit is een grap, toch??

avatar van bartsch
Nou ik lag helemaal dubbel om Jezus!! Dat was echt helemaal top! Ik heb O brother... nog niet gezien btw.

Mister_Pink
O Brother heeft geen enkel personage die ik echt goed vind. De dialogen van O Brother komen naar mijn mening helemaal niet in de buurt van de Coen standaard.