The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van De GeuS
Nu ik toch min of meer ingewijd ben; ik zoek de laatste tijd steeds naar leuke desktop themes maar vooral naar leuke wallpapers van dit meesterwerk.... iemand wat tips of suggesties?

, welkom Geus!

Anders ben je nooit zo lief tegen newbie's tovenaar. Hoe komt dat toch?

GerwinF schreef:

Uhhh....de film draait met name om The Dude z'n "rug" (tapijt) wat teruggejat wordt door Maude. En die hij perse weer terug wilt. Hij ligt dus zn bowlingtape te luisteren en dan wordt hij dus neergeslagen (en zn tapijt wordt weer meegenomen door Maude). Z'n droom maakt alles NOG duidelijker want je ziet Maude wegvliegen op dat tapijt.

Je heb gelijk:)

5 sterren van mij

Deze humor daar hou ik van !

jammer dat de meeste mensen meer van simpele humor houden (de "gooi een taart in iemands gezicht humor") waardoor films als deze niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Degelijke film. Begon goed, gleed langzaam dieper en dieper weg, en eindigde toch nog redelijk.

Leuke rol voor Goodman and Moore, en die 'I fuck you up the ass' kerel. De rest was matig tot irritant soms (voor The Dude zelf, wel een beetje jammer). De Coen brothers halen enkele leuke stunts uit, maar met name de 'trip' scenes waren absoluut slecht.

Wat me eigenlijk nog het meest stoorde was het verhaal. Nu geef ik meestal weinig om het verhaal in een komedie, behalve dan als het in de weg komt lopen van de film, wat hier meerdere malen gebeurde. Die hele kidnapping interesseerde me voor geen meter, dus waarom er zoveel tijd aan besteden.

Maar ach, verder best wel oké. Verder dan 3* kom ik niet, maar het had al bij al veel erger gekund, wetende dat het een Amerikaanse komedie is.

FisherKing
Onderhond schreef:

Rare uitspraak die mij leert dat je bij voorbaat Amerikaanse films afkraakt en niet eens weet dat de Coens on-Amerikaans bezig zijn.

Onderhond schreef:

Er was niet eens een kidnapping... you said it yourself, she kidnapped herself!

avatar van Zavo
Onderhond, het plot van deze film is belachelijk en dat is juist één van de dingen die de film leuk maken. De eerste keer dat ik 'm zag lette ik ook veel te veel op het plot, mijn advies is dan ook: kijk de film nog een paar keer en hij wordt leuker en leuker.

1. Enorme veralgemening die je maakt. Ik kraak bij voorbaat 'niet alle Amerikaanse films af'. Ik ben gewoon geen fan van de meeste Amerikaanse komedies. Jim Carry, American Pie, Scary Movie, Kevin Smith, al die tienerkomedies ... ik kan er allemaal niks mee.
2. Het feit dat ik deze film alsnog 3* geeft wil zeggen dat ik dus wel degelijk zie dat de Coen's (toch gedeeltelijk) on-Amerikaans bezig zijn op gebied van humor.

Zo raar is ze dus nog niet, als je er even over nadenkt.

kijk de film nog een paar keer en hij wordt leuker en leuker.

Dit is al de tweede keer dat ik hem zie. Vond em nu niet bepaald leuker worden.

tovenaar
Dus je bent er nu toch ook wel uit dat er niet eens een kidnapping was? ... snuggere.

avatar van BoordAppel
Ik kraak bij voorbaat 'niet alle Amerikaanse films af'

Dat gevoel heb ik eigenlijk ook een beetje bij jou.

Dit is al de tweede keer dat ik hem zie. Vond em nu niet bepaald leuker worden.

Je moet m natuurlijk ook vaker dan twee keer kijken .

Dus je bent er nu toch ook wel uit dat er niet eens een kidnapping was?

Oké, het hele verhaal draait rond een kidnapping die er eigenlijk geen is. Een beetje moeilijk om te missen, niet ? Muggezifter.

Dat gevoel heb ik eigenlijk ook een beetje bij jou.

Vandaar dat Pi op 5 staat, ik de meeste Lynch films hoog waardeer, een bewonderaar ben van PT Anderson en Natural Born Killers, Requiem For A Dream, Adaptation, About Schmidt, Elephant, Fight Club etc etc allemaal minstens 4* geef. De logica van jou gevoel ontglipt mij even.

Onderhond schreef:

Heeft niks met muggeziften te maken, het zijn juist pluspunten voor het verhaal. Hondenzifter.

Ik gisteren :

Met andere woorden ... al was ze gekidnapped door aliens en zat ze vast op de maan, dan nog zou het mij niet geboeid hebben. Ik moet geen verhaal in dit soort films.

tovenaar
Wat is dat nou voor iets raars, waarom wil je nou geen verhaal in een komedie? Echt een van de vreemdste opmerkingen die ik hier op MM gehoord heb.

Zet het bij de meest memorable MM quotes voor mijn part.

Bij een komedie wil ik lachen ... klinkt zeer vreemd misschien, maar het is zo. Al de tijd die besteed wordt aan het uitwerken van het verhaal is voor mij verloren tijd.

tovenaar
Ik wil bij een komedie ook lachen, en het verhaal zorgt er bij The Big Lebowski voor dat ik alleen maar harder moet lachen.

SlingBlade
tovenaar schreef:

Er was niet eens een kidnapping... you said it yourself, she kidnapped herself!

Buiten dat, de opmerking dat waarom er zoveel tijd aan besteden als het jou niet interesseert. Wat een megalomane arrogante opmerking, gelukkig maken ze de film voor een breder publiek dan alleen voor een onderhond.

Leuk voor jou, dat had ik dus niet. Vond het daarvoor iets te bekend (goeierik die zich laat leiden door een charismatische loser en daardoor in de problemen komt en steeds dieper zakt). Veel van de situatiehumor vond ik dus niet grappig. Schuldige : het plot.

Het gaat toch ook niet echt om het verhaal. Meer om de uitwerking en de duizenden supergrappige details. Je vindt Elephant zo'n goede film, zie ik..toch niet om het verhaal? Maar juist om hoe dat op beeld wordt gezet.

Een film als Big Lebowski moet het volledig hebben van originele uitwerkingen van een standaard gegeven.

Voorbeeld: de film draait om een bepaald misverstand en de hoofdpersoon probeert zich eruit te redden. Dat komt in honderden andere films voor, dus niet zo bijzonder.

De manier waarop de hoofdpersonen aan elkaar gerelaterd zijn het idee van een bowlingclubje met vage personen of het volkomen ontspannen karakter van de hoofdpersoon in deze situatie (vergelijk met The Wrong Man bijvoorbeeld) maken het juist enorm origineel.

Dat de humor je niet ligt, prima. Maar om het op het verhaal te gooien...beetje onbegrijpelijk, juist bij een komedie.

avatar van puck
Onderhond schreef bij Ying Xiong:
Mensen zijn slaaf van het verhaal, maar zonder ook maar een goeie reden te hebben.
en ook:
Actiefilms moeten goeie actie hebben, geen diepgaand verhaal.
Daar kunnen we komedies nu dus aan toevoegen. Kortom, volgens mij houdt Onderhond niet zo van verhalen in films...

puck: het is een beetje genuanceerder dan dat, maar daar komt het in grote lijnen wel op neer ja

kos : het gaat niet om het verhaal op zich, maar aan de tijd die besteed wordt aan dat verhaal (pure plotprogressie). Te veel naar mijn menig, en dat reken ik de film dus aan. Die 3* die ik gegeven heb zijn dan ook grotendeels voor de uitwerking.

Dustyfan
Een film zonder verhaal, dus een verzameling bewegende plaatjes die verder geen samenhang hebben? Is dat wat je wilt?
Misschien zijn videoclips van MTV en TMF dan wat voor jou, Onderhond...

avatar van BoordAppel
Onderhond schreef:

Het is ook meer door sommige berichten van jou bij films dat ik het idee krijg.

avatar van Redlop
Onderhond schreef:
...het gaat niet om het verhaal op zich, maar aan de tijd die besteed wordt aan dat verhaal (pure plotprogressie)...

Wat is eigenlijk plotprogressie?

Als je daarmee de ontwikkeling van het plot in een film bedoelt duurt de plotprogressie 116 minuten. Even lang als de film.

De verhaallijn maakt in dit geval juist een belangrijk onderdeel uit van de humor. Zonder de kidnap zou het een verhaal zijn over drie bowlers die eh...bowlen. Ook lachen!

avatar van Yak
Yak
Redlop schreef:

Drie bowlers die bowlen en blowen.

Wat is eigenlijk plotprogressie?

Onder plotprogessie versta ik die scenes die enkel dienen om het verhaal uit te leggen of voort te laten lopen. TBL heeft een hoop scenes die het verhaal op zich niks vooruit helpen (wat geklaag van Walter wat meestal wel hilarisch is), maar die wel grappig zijn. Een hele hoop andere scenes is echter enkel gefocussed op het uitleggen van 'hoe's, 'waarom's en 'hoe moet het nu verder's ... iets wat mij dus totaal niet kon boeien. Zet die drie daar voor een avondje bowlen, met hun dikwijls grappige praat, en ik had de film waarschijnlijk beter gevonden.

Het is ook meer door sommige berichten van jou bij films dat ik het idee krijg.

Je ziet zelf m'n scores. Trek er je conclusies uit zou ik zeggen. Toch redelijk duidelijk dat dat idee niet overeenstemt met de werkelijkheid.

Misschien zijn videoclips van MTV en TMF dan wat voor jou,

Voorgekauwde opmerkingen als deze zeggen meer over jou gebrek aan kennis over videoclips, het niet openstaan voor andere drijfveren in film (buiten het narratieve) en het gebrek aan respect dat je kan opbrengen voor andermans mening. Soms wou ik dat ik domme opmerkingen als deze gewoon zou kunnen negeren, maar dat is me bij deze dus weer niet gelukt.

Onderhond schreef:

Nee hoor, die scenes zijn er gewoon op gefocussed om briljante dialogen ten tonele te brengen.

het niet openstaan voor andere drijfveren in film (buiten het narratieve)
Hehe, zie boven .

En weer zo'n denigrerende opmerking van oppermachtige Onderhond

Wat ben jij een denigrerende elitaire pummel.

avatar van puck
Onderhond schreef:

Neem me niet kwalijk, maar het gros van wat er gedraaid wordt op MTV en TMF zijn inhoudsloze clips die verre van origineel zijn... zoals al die 'stoere' rappers met veel rondhuppelende dames in bikini (wat onderhand toch wel heel erg cliché wordt). Gebrek aan een relevant verhaal dus , en daarom geen vreemde opmerking van Dustyfan. Dat dat gebrek aan respect voor andermans mening zou zijn is natuurlijk onzin, er staat een smiley bij. Je kan toch wel tegen een grapje?

Je moet trouwens toch toegeven dat het nogal raar overkomt als je stelt dat het verhaal in een film niet van belang is. Zonder verhaal blijft er weinig film over, natuurlijk is het niet noodzakelijk, maar feit blijft dat een film met een goed verhaal in het algemeen hoger gewaardeerd wordt. Maar goed, deze discussie is al eens eerder gevoerd...