The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

• dinsdag om 20:30 uur op TV (SBS9)
  • nummer 135 in de top 250

Ik geef het maar op met deze film. Na 5 jaar weer eens geprobeerd, daarvoor ook al een aantal keer. Maar nog nooit af kunnen zien, val gewoon altijd in slaap. Geen metafoor, letterlijk! Als een film zo goed wordt beoordeeld en een dergelijke cultstatus heeft, ben ik bereid om moeite te doen om te kijken waar dat vandaan komt. Maar de conclusie bij deze is gewoon: niks voor mij. Niet grappig, niet boeiend. Geen stem verder, want heb 'm gisterenavond voor de 5e keer niet afgezien.

slechtere films val ik in slaap maar bij deze film niet en beoordeling is ook hoe dan ook terecht en ik denk dat er smaken verschillend zijn!

avatar van The Brain
Smaken verschillen idd. Wat wordt deze film ontzettend overgewaardeerd.

avatar van ockhausen
Slap, niet mijn soort film

avatar van Magister
F*cking nihilists!

avatar van royals
Een tragi-komedische film die je moet snappen of niet. Een slacker film die erg populair werd bij types die zich met the dude konden identificeren. Ik ehhh was alleen aangetrokken door de leuke filmstijl en gekke gebeurtenissen

avatar van leatherhead
Mja, tweede keer dat ik hem zie nu, maar blijf het gewoon een enorme tegenvaller vinden.

Waarschijnlijk gewoon totaal niet mijn humor of zo. Vond sommige scenés nog wel aardig, maar vaak gewoon behoorlijk flauw, voorspelbaar en makkelijk allemaal. Het hele verhaal in de film mag dan wat origineler zijn dan de doorsnee komedie, de humor zelf is eigenlijk gewoon typisch Amerikaans en veelal totaal ongrappig. Verder dan de woordjes ''fuck'' en ''man'' reikt de vocabulaire van The Dude niet, veel irritante, herhalende oneliners, en pogingen tot ''over the top'' die het telkens net niet zijn.

The Dude zelf vind ook maar gewoon een suf personage verder, net als het grootste deel van de rest van de cast. Zo'n beetje allemaal halfbakken typetjes, uitgezonderd Jesus Quintana, die wél leuk en lekker gek was. Helaas komt nou net hij juist erg weinig voor in de film.

Vond het helemaal niks. 1,5*.

avatar van Johnnie Walked
Vreemde situatie...maar goed, deze film 15jr terug bekeken, toen een gevoel van "wtf?"...begreep er niets van maar ochja, je bent jong en je wil een snel filmpje zien..?? OK, dus toch na zoveel jaar is herbekijken..

Was er na 10 minuten al klaar mee wat niet vaak gebeurt..

avatar van stefan dias
richardd. schreef:
Was er na 10 minuten al klaar mee wat niet vaak gebeurt..

Gebeurt idd niet vaak dat iemand na 10 minuten klaar is met deze film.

avatar van stefan dias
leatherhead schreef:

Dat je het niet grappig vindt, oké, niemand is verplicht om te lachen. Maar wat vind je dan 'typisch Amerikaans'? Van de Coens zou ik toch net zeggen dat ze heel atypische films maken. Een thrillerachtige plot die helemaal de mist in gaat door het suffige hoofdpersonage? Lijkt me nu niet bepaald 'typisch Amerikaans'. De Coens spelen vaak met die conventies van de Amerikaanse cinema en hebben daar meestal een heel droogkomische, nuchtere kijk op.

The Dude zelf vind ook maar gewoon een suf personage verder,

Man, wat een opmerkingsgave! Ik dacht dat dit zowat het uitgangspunt van de film was.

avatar van leatherhead
stefan dias schreef:

Mwah, zo atypisch vind ik het niet. Veel schijtlollige oneliners en running gags, veel fuck-geroep, en uiteindelijk té braaf binnen de lijntjes om echt lekker over-the-top of gek te zijn. Dat ''droogkomische'' vind ik dan in Fargo veel beter tot uiting komen.

Tja, tis misschien héél vreemd, maar ik heb het doorgaans niet zo op suffe personages. Dat dat dan het hele uitgangspunt van de film zou zijn maakt het er verder niet veel beter op.

Een film waar je soms de aandacht bij moet houden, als de hilariteit nog niet is binnengedrongen. Maar als je de kracht van de film ziet, merk je dat alle details gewoonweg onzinnig zijn. Het is naar mijn mening een opstapeling van bullshit. En dit samen met de overdreven relaxte sfeer maakt het samen tot een heel uniek filmpje. Het heeft mij in ieder geval ook even geduurd voordat ik de film goed kon waarderen.

Ruim een uur gekeken maar ik wou na een minuut of 20 eigenlijk al stoppen. Wat een waardeloze film gaat werkelijk nergens over en ook totaal niet grappig.

avatar van cucciolo
Herzien, in de hoop dit keer wel het meesterwerk erin te zien, die door velen eraan toegekend wordt.
Helaas, mijn eerste oordeel was toch vrij doorslaggevend. Gewoon niet echt mijn soort humor. Wel geef ik een halve ster erbij omdat ik iets meer heb gelachen dan de vorige keer, en ook voor de artistieke/muzikale elementen die de film op een bepaalde manier ook wel sieren.

avatar van Antonev
Een van de films waarvan ik echt niet snap dat het zo'n hoge score heeft. Twee pogingen gewaagd, twee keer na een uur afgezet.

That rug really tied the room together.
Briljante komedie! Van Quintana tot Bunny zit deze film vol memorabele karakters. Quotes zijn geweldig, de filmmuziek, de droom sequences, alles erg goed gedaan, kwaliteit straalt ervan af. Bijzonder goed, 4*.

avatar van Nascimento
kon er gewoon niet om lachen, te flauw suf noe het... helaas

avatar van VincentL
The Big Lebowski

Een ietwat tegenvallende klassieker ben ik bang. De film stond al langer hoog op mijn lijstje om te zien en heb dat een tijdje geleden dan ook gedaan. Helaas ontbraken de meesterlijke elementen die ik gehoopt had te vinden. Ondanks dat is het zeker geen slechte film: vermakelijk en beter dan doorsnee komedies van tegenwoordig.

Ondanks de leeftijd van (al) 17 jaar houdt de film zich goed staande. Een redelijk tijdloze setting wordt opgevuld door een verhaal dat samenhangt met absurditeiten. Denk hier met name aan de imaginaire bowlingsscène waar de bovenstaande cover naar refereert. Absurditeiten die je wenkbrauwen regelmatig doen fronsen. Tevens wordt hierbij een dialoog gevoerd die net zo apart is, en die je maar moet liggen. Uiteindelijk levert dit een vrij vermakelijk verhaal op, waarin een voor mij een nieuwe, surrealistische vorm van komedie ontstaat, die ik nog niet eerder gezien heb. Al met al zijn de scènes op de bowlingbaan verreweg de beste. Hierin komt de hele toon van de film goed samen.

Jeff Bridges speelt een sterke rol. Als 'Dude' weet hij zijn personage van alle kanten goed te belichten. Er vormt zich een persoon die zich vooral niet te veel zorgen maakt, maar die wel degelijk een rationele kant heeft. Denk met name aan de uitstrooiing van Steve Buscemi, die toch niet helemaal gaat zoals gepland. Buscemi speelt overigens ook goed.
John Goodman speelt met name een vrij irritant personage. Hij doet dit echter met verve. De onuitstaanbare referenties naar 'Nam komen op het einde je neus uit. Ondanks dat is hij op zijn eigen, excentrieke manier toch een humoristische toevoeging aan de film.

Visueel gezien is de film vooral tijdsloos. Misschien komt dat doordat ik het staartje van het vorig millennium nog heb meegemaakt, maar oud voelt de film zeker niet aan. Hiermee zit ook de sfeer er aardig in. Die is wat mystiek door de kleine intriges van personages, maar met name luchtig en humoristisch, waarin je vooral veel met een korreltje zout moet nemen. Dit alles zorgt er voor dat de film redelijk snel en vlot wegkijkt. Fijn.

The Big Lebowski is een productie met een ietwat vreemd, maar vermakelijk verhaal, waarin de cast prima speelt en de sfeer er goed in zit. Toch weet het voor mij zijn klassieke status niet waar te maken, daar ben ik gewoonweg niet lyrisch genoeg voor.

avatar van El ralpho
I'm the dude

Om maar positief te beginnen; wat een heerlijk vindingrijk verhaal heeft deze film. Constant verrassend, niet voor de hand liggend en goed geacteerd. Met name het eerste deel van de film zat ik erg geboeid te kijken. Naar het tweede deel helaas wat minder, omdat de humor wat eentonig begon te worden. De buiten bewust zijn -lees droomscene's- waren daarnaast wellicht leuk voor de regisseur om hier zijn artistieke vrijheid in kwijt te kunnen, maar bij mij zorgden ze voor afleiding en brachten zij mij uit het verhaal waardoor ik mijn aandacht er minder bij kon houden.

Hierdoor kon ik het verhaal niet zo goed meer volgen en raakte ik de draad met betrekking tot bepaalde details enigszins kwijt. Hierdoor begon ik de film in zijn totaliteit ook minder te vinden en kan ik hem wellicht wat minder waarderen waardoor deze ''maar'' een 7 als beoordeling van mij krijgt. Nog steeds een hele goede score, maar in het licht van de grote klassieker die dit zou zijn is het wellicht wat aan de lage kant. Wellicht waardeer ik hem beter als ik hem over een bepaalde tijd nog een keer ga bekijken, en is het een titel die beter wordt als je hem vaker dan een keer gezien hebt. Who knows..maar nu ga ik eerst even een potje bowlen.

(verwijderd)
Zonet The Big Lebowski een 2e kans gegeven met de hoop dat het net zo zou uitpakken als bij American Beauty (van een 3,5 als 16-jarige naar een 5 als 19-jarige.) Mijn stem blijft echter staan.

The Dude is ongelooflijk cool, dat staat voorop.
'he fixes the cable' . Walter en Donny zijn ook geniaal. Buscemi weet me altijd aan het lachen te maken. Van scènes zoals met het pistool, de sportwagen en over de burgertent kan ik alleen maar genieten. Zelfs in Walter zijn fanatisme met bowlen kon ik me vinden na een aantal dagen geleden te hebben gebowld met wat vrienden, puur uit verveling.

Het misdaadverhaal is mijn punt van kritiek. Het steekt zo ingewikkeld in elkaar dat ik constant de puzzelstukjes in elkaar probeerde te leggen om het zo te blijven begrijpen, maar hier door verloor The Big Lebowski mijn aandacht. Vond ook niet 1 van de overige betrokkenen rondom het geld interessant. Het 2e deel van de film nauwelijks tot niet gelachen en buiten de humor biedt de film verder helemaal niets.

Erg zonde eigenlijk. Had briljant kunnen zijn als de lijn van het eerste gedeelte wordt doorgetrokken zonder al die vage figuren.

avatar van stfuympos
GODDAMMIT

avatar van Donkerwoud
Archetypische cowboy geeft zijn goedkeuring aan de nieuwe Amerikaanse outlaw: de intens luie bankhanger. De nieuwe frontier is de bullshit en de leugens van hogere klassen ontrafelen, terwijl het natuurlijk nooit ten koste mag gaan van de belangrijke dingen als een bowlingtoernooi. Schreeuwerig puberaler met zijn constante fuck-tirades dan in mijn positief gekleurde herinnering, maar dat wordt gecompenseerd met onverwacht ontroerende momenten tussen de bende losers in de hoofdrol.

avatar van Ben de Hoog
Opvallend te lezen dat velen er eerst niet doorheen kwamen, en jaren later wél....of nog steeds niet. In mijn herinnering vond ik het een ontzettende flutfilm waarin ik me mateloos stoorde aan die lapzwansen. Heb hem toen niet afgekeken. Maar het schijnt toch een kultfilm te zijn. Dus vanavond, jaaren later, nog maar eens opgezet. Wederom mijn irritaties wegens die lamlendigheid. Maar toch....toch heb ik me nu wel prima vermaakt. Er zijn een paar scenes en opmerkingen die gewoon hilarisch zijn. Zoals dat kladje wat hij met een potlood overkraste...zo gelachen! Of die schrijver in die zuurstofkist, die stoel met dat plankje, dat optillen uit die rolstoel, die sukkel naast die paarse bowlingpimp. Echt enorm moeten lachen!

avatar van stfuympos
You got any promising...ah...leads?

avatar van Filmkriebel
All the Dude ever wanted was his rug back...

Een 4 of 5 kan ik er niet aan geven, maar ik wil het gerust zeggen : The Big Lebowski is een goede komedie. Doch niet beter of niet slechter dan Coen's andere komedies. Het was wel de eerste keer dat ik die zag. Een film die ik door de hype en het cultgehalte lang heb gemeden. Ik verwachtte me aan een film die sterk overrated was. Het was toch allemaal beter dan ik verwachtte. Bridges en Goodman acteren schitterend als twee mafkezen die betrokken raken in een kidnappingverhaal. Coen stijl all over the place. Maffe personages, met als beste Turturro als pederast en als minste Buscemi als de wat simpele Donnie, die telkens zijn smoel moet houden van Walter. Naarmate de film vordert, begrijpt de Dude minder en minder hoe de vork in de steel zit, wat al een grap op zich wordt. Het wordt echt hilarisch wanneer Goodman in een zoveelste oververhitte stemming de verkeerde wagen in de prak slaat. Een klassieke joke die altijd werkt. Verder puilde de film wel uit van de fijne dialogen aangevuld met al even fijne humor. Ook de droomsequentie vond ik schitterend. Er zijn toch enkele punten van kritiek : Julianne Moore's rol vond ik helemaal niks en ook de dood van Donnie vond ik een vreemde keuze. Niet dat de 96ste mening voor deze overbekende film er verder nog toe doet...

avatar van Aazhyd
Ik vind dit zo'n mooie scene, echt genieten:

Scene

avatar van Filmkriebel
- What's a pederast Walter?
- Shut the fuck up Donnie!

avatar van Kondoro0614
The Big Lebowski

Heerlijke komische film die mijn verwachtingen erg boven gegaan is. The Big Lebowski is zeker weten een film van de betere klasse in de komedie films. Ook The Big Lebowski is een heerlijke flauwe komedie film met veel scenes er in die de klasse wel uitstralen maar, vaak toch heel erg maar, dan ook heel erg nutteloos zijn alleen ze blijven ook heel erg leuk.

Scenes zoals het geld afleveren, met het 'nep geld' dat ondergoed is en een UZI er bij. en de hele film draaide om een tapijt wat het dan echt wel hilarisch maakt. Erg geslaagd film.