The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

combi schreef:
Your entering a world of pain, of zoiets dergelijks.

Vond jij hem dan slecht?

The Last
combi schreef:
Your entering a world of pain, of zoiets dergelijks.

Huh?

combi
Smokey my friend, you're entering a world of pain, You mark that frame a eight, you're entering a world of pain.

geniaal script, en zelf vind ik het 1 van de beste comedy's.

avatar van W.M.J.M
Stem dan

combi schreef:

geniaal script, en zelf vind ik het 1 van de beste comedy's.

Nadat,ik hem gezien heb snap ik wat je bedoelt .
Geweldige film,alles valt op zijn plaats.
De acteerprestaties zijn helemaal geweldig.De humor is top!
geweldige film4,5*

[/quote]
geweldige film4,5*[/quote]
5,0* wordt het,het is een geweldige film..

Ieder zijn smaak zeg ik altijd maar weer.Maar dit is absoluut niet mijn film en niet mijn humor

avatar van Clueless Dork
Dan verdient de film ook een 0,5 eh?

avatar van Baksteen
hanskarin schreef:

You're being very on-dude.

avatar van Die Hard,Willis
0,5 omdat het niet je humor is?De acteerprestaties dan etc. etc.?

avatar van azi
azi
beste comedy ooit!

Zeer aparte humor film. Vooral John Goodman als gestoorde Vietnam veteraan vond ik geweldig. Het verhaal is goed gemaakt en er word prima in geacteerd. Ik wist niet dat Jeff Bridges humor had (normaal gesproken is hij super saai).

De eerste keer dat ik de film zag moest ik er heel vaak om lachen.

combi
ik pas bij de tweede derde vierde etc. keer.

orbit
Zo moeilijk is deze humor nou toch ook weer niet..?

combi
de eerste keer heb ik maar drie keer gelachen ofzo, maar de humor is alles behalve moeilijk idd.

avatar van Goodfella_90
Wat heb je bij de herzieningen dan ontdekt dat je het plotseling wel grappig vond?

avatar van Mat_
Goodfella_90 schreef:

De tweede keer vond ik hem ook een stuk grappiger. De eerste keer concentreerde ik me vooral op het verhaal. Maar als je het verhaal al kent kun je beter letten op de humor

orbit
Ik had eigenlijk gelijk al door dat dit geen verhaal gedreven film was.. eigenlijk is dat na de openingsscène al wel duidelijk.. "they pissed on my rug"

Het verhaal is nochthans de reden waarom ik deze film steeds minder ga vinden. Het zit serieus in de weg van de humor en wordt te pas weer opgerakeld.

Goodfella_90 schreef:
eerste keer kijk je met nederlandse ondertiteling en dan mis je gewoon alles, dat was het voornaamste in mijn ogen.

combi
deze film moet het niet van het verhaal hebben, staat volledig in dienst van de personages, hoewel het verhaal opzich natuurlijk ook komisch is, want waar gaat het in vredesnaam over, [/een tapijt die onder gepist wordt, ontvoering die er niet is, maar wat ik gewoon een mooi voorbeeld vind als je hem meerdere keren ziet is dat ze nog bij de in en out zijn geweest!!! hilarisch en nog wel meerdere dingen trouwens maar ok, ga hem zien mensen(meerdere keren).

Jeff Bridges maakt deze film tot een pareltje. De andere personages zijn leuk, maar vallen in het niets bij het hoofdpersonage. Geweldige film die het niets in het leven viert!

avatar van dvdfreak123
redelijke komedie van de coen brothers goed geacteerd zitten wel een paar grappige dingen in maar had toch nog iets meer van verwacht maar is best te pruimen deze film

combi
gewoon nog een keer kijken, de hele film is grappig.

avatar van hefmak
Verhaal? Waarvoor heeft een film als deze een verhaal nodig? Het is gewoon non-stop lachen.

avatar van maerk
Had m gekocht voor 5€,- bij de Free Record Shop Geen geld voor zo'n leuke film!! Het verhaal is vreemd en het gaat soms helemaal nergens over maar het is o zo grappig. Tweede Coen-film die ik zie na O brother where art thou(4,5*) en hun stijltje bevalt me wel. Acteerprestaties waren volgens mij erg goed, had alleen meer van John"The Jesus"Turturro willen zien.

Dikverdiedende 4,5 ster.

avatar van rokkenjager
hefmak schreef:

De film heeft naar mijn mening toch een ijzersterke verhaal, een soort Film-noir detective verhaal. Zelfs The Coens geven aan in The making of dat ze een soort film-noir plot wilden creëren.....zo noemden ze The Big Sleep ook al een soort invloed als ik me niet vergis.

avatar van unreallerke
Kent iemand het nummer dat speelt in the dude's auto als hij terugkeert van waar hij zijn auto heeft opgehaald?

avatar van W.M.J.M
Creedance Clearwater Revival - Lookin' Out My Back Door

avatar van unreallerke
W.M.J.M schreef:
Creedance Clearwater Revival - Lookin' Out My Back Door

bedankt voor de wel heel snelle reactie !!