Hwal (2005)

Alternatieve titels: The Bow |

Zuid-Korea / Japan

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Min-jeong Seo, Si-jeok Seo en Gook-hwan Jeon

Op een boot, midden op zee, leven een 60-jarige man en een 16-jarig meisje. Hij houdt haar verborgen voor de bewoonde wereld en is van plan met haar in het huwelijk te treden als ze 17 wordt. De vissers die nu en dan hun hobby uitoefenen op de boot mogen het meisje nauwelijks benaderen, want de man waakt angstvallig over haar veiligheid en haalt zijn boog tevoorschijn zodra iemand met haar in contact tracht te komen. Wanneer een jonge visser die de boot bezoekt het hart van het meisje weet te raken, is dat niet naar de zin van de oude man, die zijn kansen om met haar te huwen teniet ziet gaan.

avatar van 93.9
Aardig kijkje in Kim's keuken. Menukaart van deze Chinees zou wel uitgebreider mogen zijn...

avatar van Donkerwoud
93.9 schreef:

Het zou je punt toch aanzienlijk helpen wanneer je zou vermelden dat het om een Koreaan ging en niet om een Chinees...

avatar van 93.9
Gelukkig was het ook maar grapje.. Een Japans grapje

avatar van voskat78
Blijft een mooie film...vanavond nog maar eens herzien.

avatar van ORIGIN
Goede conversaties

avatar van mikey
Extreem saaie bedoeling.

avatar van jstinissen
ik vond dit maar een hele vage film
met een zwaar gestoord meisje die goed kan meespelen in The Grudge

je zit de hele tijd op iets te wachten , en je wilt ook zien wat er verder gebeurt
dan ben je vervolgens aan het einde gekomen en dan zakt de film compleet in

dan denk je bij jezelf waar heb ik in godsnaam naar lopen kijken
hele aparte rare vage stomme zuid-korean film

ze kunnen veel beter!!

Ondanks het gruwelijke om een kind van een normale opvoeding af te houden en voor u zelf te reserveren, is dit toch een ingetogen film over liefde.
Heel wat symboliek, zekerlijk naar het einde toe, waar een bepaald scene wat naar overkomt.
Boeiend is het wel de gedragingen en de gevoelens van beide hoofpersonages, heel dikwijls in close-ups, te kunnen volgen.
Mooie cinematografie, alleszins.

avatar van nadrin
Jammer maar ik vond er niks aan

avatar van LimeLou
Mysterieus Zen filmpje van Kim Ki Duk. Mooie muziek en weer veel aangrijpende scènes

avatar van ZenZin
+ 1 * voor de mooie beelden
+ 1 * omdat niet voor domme commercie wordt gekozen
+1 * voor de rustgevende atmosfeer
- 1 * omdat het symbolen raden een uur te lang duurt.

komen we uit op twee miezerige sterretjes , leuk geprobeerd, had zo mooi kunnen wezen maar mislukt.
oh ja, aardige muziek

avatar van jipt
Prachtig mooie spirituele zwijgzame rustige film. Liefhebbers van Life of Pi moeten dit eens kijken, ook een spirituele film op een boot maar dan een stuk mysterieuzer en dramatischer. 4*

Blijft erg mooi.

De film heeft absoluut niet aan kracht ingeboet. De setting blijft grandioos, de personages blijven boeien en de stilering begint echt sterke vormen aan te nemen.

Visueel valt er genoeg te beleven, mede dankzij de setting uiteraard. De muziek is ook erg mooi en passend, misschien niet geweldig origineel maar de film had geen andere soundtrack gehoeven. Verder kent Hwal een geniaal einde, symboliek op een mooie en realistische manier gebracht.

Ki-duk z'n oeuvre kent een duidelijk stijgende lijn en in die evolutie past Hwal eigenlijk perfect.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Black Math
Ook een geslaagde herziening voor mij. Films van Kim Ki-duk blijven toch bijzonder poëtisch vergeleken met de rest en dat is inclusief de Aziatische films. Deze film is geen uitzondering. De omgang tussen het meisje en de man is natuurlijk al bijzonder, ook vanwege het zwijgende karakter, maar het einde is helemaal ongekend poëtisch.

De grootste kracht zit hem in het meisje. Wat heeft zij toch een schitterende glimlach. Betoverend, maar soms ook heerlijk ironisch als ze hem opzet terwijl ze haar belagers op gepaste wijze van repliek dient. De filmwereld zit vol met mooie vrouwen, maar zo'n glimlach zie je toch zelden.

Aardige beelden, al is de zee wel erg eentonig voor een film. Twee momenten schoten eruit, beide keren met tegenlicht geschoten. Ik hou erg van het geluid van de huqin, dus de soundtrack kon me erg bekoren. Wel jammer dat het beeld niet matched met het geluid als je de man ziet spelen.

De vorige keer dat ik Hwal zag, beviel hij kennelijk wat minder. Na deze kijkbeurt doe ik er graag een ster bovenop. 4*.

avatar van Ferdydurke
Alweer een film van Kim waarover ik mijn mening in tweede instantie tamelijk fors moet herzien.

De opgelegde symboliek, de schijnbaar ééndimensionale personages, die zo overduidelijk hun emoties tonen (met een glimlach, een uitdrukking van verbazing of schrik, een boze frons) en het al te eenvoudige verhaal: het waren voor mij bij de eerste kijkbeurt evenzovele bronnen van irritatie.

Maar Hwal is een sprookje, bedrieglijk in zijn eenvoud, met zijn nadrukkelijke herhaling van zaken die meteen al duidelijk lijken, en haast schaamteloos in het onopgesmukt, inpeperend verbeelden van emoties en symbolische momenten.

Met die simpele, en haast schematische aanpak, zonder gelaagdheid of dubbelzinnigheid in de karakters, weet Kim een uiterst geconcentreerde, kernachtige en poëtische parabel te schetsen over enerzijds bloei naar volwassenheid en anderzijds loslaten van een leven dat ten einde is. Of over het moeten loslaten van dat wat je het liefst is, omdat je het anders so wie so kwijt bent. En juist in dat loslaten je liefde toont.

Heheh, ik kan het toch niet laten. Maar wie weet leer ik het ooit wel, dat ik niet op voorhand 'inhoud' boven stijl moet stellen. Al ben ik waarschijnlijk te oud om mijn instelling, wat dat betreft, echt te wijzigen.

Het verhaal en de setting geven mij overigens de indruk dat dit een iets zoetere en meer harmonische herneming is van Seom. Grappig in dat verband is dat ook hier de vishaakjes weer opduiken (en in de mond van het meisje verdwijnen).

Net als in zijn andere films laat Ki-duk Kim vooral de beelden spreken. Het jonge meisje rond wie deze film helemaal draait, heeft zelfs niet één woord tekst. Maar zoals Kim o.a. ook in zijn voorafgaande film Bin-jip (2004) heeft laten zien, kan hij mooie films maken zonder veel dialoog. Sfeervol, boeiend, van tijd tot tijd best spannend en fraai camerawerk.

avatar van depri83
Kon hier niet veel mee. Het overacteren bijzonder irritant, de scenes waarin de oude man de vissers met pijl en boog gaat beschieten erg matig en de achtervolging van de twee vissers op het meisje bassie-en-adriaan-esque.

Na Bin-Jip en Spring, Summer... had ik wel zin om deze te kijken maar echt een tegenvaller.

avatar van mcdaktari
Een beetje sprookjesachtig vond ik, maar wel mooi.

Boeiende mooie film, echter met een wat vreemd einde

avatar van mayhemblik
mikey schreef:
Extreem saaie bedoeling.

Bedoen je niet bedoening?

avatar van TornadoEF5
Mijn vierde Ki-Duk Kim-film, en ik moet zeggen: het is er opnieuw een om in te kaderen. Erg goede en sfeervolle film terug die de gehele speelduur blijft boeien, wat ook weer meteen de magie van Kim is. De muziek, de idyllische plaatjes, de mysterieuze gecreerde personages waar onder andere de mystieke glimlach van het meisje bij opvalt of het overmatige beschermende van de grote oude man. Opvallend ook wel dat heel veel dingen uit zijn vorige films blijven opduiken in andere films zoals bvb. de vishaakjes van Seom.

Erg goede film terug. Beter dan Seom maar minder dan Bom Yeoreum .. en Bin-JIp.