Hwal (2005)
Genre: Drama
Speelduur: 90 minuten
Alternatieve titels: The Bow / 활
Oorsprong:
Zuid-Korea / Japan
Geregisseerd door: Kim Ki-duk
Met onder meer: Han Yeo-reum, Seong-hwang Jeon en Seo Ji-seok
IMDb beoordeling: 7,1 (11.769)
Gesproken taal: Koreaans
Releasedatum: 15 december 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Hwal
"A girl who thought the sea was the whole world, became the whole world to an old man."
Op een boot, midden op zee, leven een 60-jarige man en een 16-jarig meisje. Hij houdt haar verborgen voor de bewoonde wereld en is van plan met haar in het huwelijk te treden als ze 17 wordt. De vissers die nu en dan hun hobby uitoefenen op de boot mogen het meisje nauwelijks benaderen, want de man waakt angstvallig over haar veiligheid en haalt zijn boog tevoorschijn zodra iemand met haar in contact tracht te komen. Wanneer een jonge visser die de boot bezoekt het hart van het meisje weet te raken, is dat niet naar de zin van de oude man, die zijn kansen om met haar te huwen teniet ziet gaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Young Girl
Old Man
Student
Student's Father
Man 1
Man 2
Man 3
Fisherman
Hoodwinker
Video's en trailers
Reviews & comments
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Aardig kijkje in Kim's keuken. Menukaart van deze Chinees zou wel uitgebreider mogen zijn...
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Aardig kijkje in Kim's keuken. Menukaart van deze Chinees zou wel uitgebreider mogen zijn...
Het zou je punt toch aanzienlijk helpen wanneer je zou vermelden dat het om een Koreaan ging en niet om een Chinees...
jstinissen
-
- 331 berichten
- 16684 stemmen
ik vond dit maar een hele vage film
met een zwaar gestoord meisje die goed kan meespelen in The Grudge
je zit de hele tijd op iets te wachten , en je wilt ook zien wat er verder gebeurt
dan ben je vervolgens aan het einde gekomen en dan zakt de film compleet in
dan denk je bij jezelf waar heb ik in godsnaam naar lopen kijken
hele aparte rare vage stomme zuid-korean film
ze kunnen veel beter!!
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Ondanks het gruwelijke om een kind van een normale opvoeding af te houden en voor u zelf te reserveren, is dit toch een ingetogen film over liefde.
Heel wat symboliek, zekerlijk naar het einde toe, waar een bepaald scene wat naar overkomt.
Boeiend is het wel de gedragingen en de gevoelens van beide hoofpersonages, heel dikwijls in close-ups, te kunnen volgen.
Mooie cinematografie, alleszins.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Mysterieus Zen filmpje van Kim Ki Duk. Mooie muziek en weer veel aangrijpende scènes
ZenZin
-
- 300 berichten
- 647 stemmen
+ 1 * voor de mooie beelden
+ 1 * omdat niet voor domme commercie wordt gekozen
+1 * voor de rustgevende atmosfeer
- 1 * omdat het symbolen raden een uur te lang duurt.
komen we uit op twee miezerige sterretjes , leuk geprobeerd, had zo mooi kunnen wezen maar mislukt.
oh ja, aardige muziek
jipt
-
- 3416 berichten
- 3154 stemmen
Prachtig mooie spirituele zwijgzame rustige film. Liefhebbers van Life of Pi moeten dit eens kijken, ook een spirituele film op een boot maar dan een stuk mysterieuzer en dramatischer. 4*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Blijft erg mooi.
De film heeft absoluut niet aan kracht ingeboet. De setting blijft grandioos, de personages blijven boeien en de stilering begint echt sterke vormen aan te nemen.
Visueel valt er genoeg te beleven, mede dankzij de setting uiteraard. De muziek is ook erg mooi en passend, misschien niet geweldig origineel maar de film had geen andere soundtrack gehoeven. Verder kent Hwal een geniaal einde, symboliek op een mooie en realistische manier gebracht.
Ki-duk z'n oeuvre kent een duidelijk stijgende lijn en in die evolutie past Hwal eigenlijk perfect.
4.5* en een uitgebreide review
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Ook een geslaagde herziening voor mij. Films van Kim Ki-duk blijven toch bijzonder poëtisch vergeleken met de rest en dat is inclusief de Aziatische films. Deze film is geen uitzondering. De omgang tussen het meisje en de man is natuurlijk al bijzonder, ook vanwege het zwijgende karakter, maar het einde is helemaal ongekend poëtisch.
De grootste kracht zit hem in het meisje. Wat heeft zij toch een schitterende glimlach. Betoverend, maar soms ook heerlijk ironisch als ze hem opzet terwijl ze haar belagers op gepaste wijze van repliek dient. De filmwereld zit vol met mooie vrouwen, maar zo'n glimlach zie je toch zelden.
Aardige beelden, al is de zee wel erg eentonig voor een film. Twee momenten schoten eruit, beide keren met tegenlicht geschoten. Ik hou erg van het geluid van de huqin, dus de soundtrack kon me erg bekoren. Wel jammer dat het beeld niet matched met het geluid als je de man ziet spelen.
De vorige keer dat ik Hwal zag, beviel hij kennelijk wat minder. Na deze kijkbeurt doe ik er graag een ster bovenop. 4*.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Alweer een film van Kim waarover ik mijn mening in tweede instantie tamelijk fors moet herzien.
De opgelegde symboliek, de schijnbaar ééndimensionale personages, die zo overduidelijk hun emoties tonen (met een glimlach, een uitdrukking van verbazing of schrik, een boze frons) en het al te eenvoudige verhaal: het waren voor mij bij de eerste kijkbeurt evenzovele bronnen van irritatie.
Maar Hwal is een sprookje, bedrieglijk in zijn eenvoud, met zijn nadrukkelijke herhaling van zaken die meteen al duidelijk lijken, en haast schaamteloos in het onopgesmukt, inpeperend verbeelden van emoties en symbolische momenten.
Met die simpele, en haast schematische aanpak, zonder gelaagdheid of dubbelzinnigheid in de karakters, weet Kim een uiterst geconcentreerde, kernachtige en poëtische parabel te schetsen over enerzijds bloei naar volwassenheid en anderzijds loslaten van een leven dat ten einde is. Of over het moeten loslaten van dat wat je het liefst is, omdat je het anders so wie so kwijt bent. En juist in dat loslaten je liefde toont.
Heheh, ik kan het toch niet laten. Maar wie weet leer ik het ooit wel, dat ik niet op voorhand 'inhoud' boven stijl moet stellen. Al ben ik waarschijnlijk te oud om mijn instelling, wat dat betreft, echt te wijzigen.
Het verhaal en de setting geven mij overigens de indruk dat dit een iets zoetere en meer harmonische herneming is van Seom. Grappig in dat verband is dat ook hier de vishaakjes weer opduiken (en in de mond van het meisje verdwijnen).
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Net als in zijn andere films laat Ki-duk Kim vooral de beelden spreken. Het jonge meisje rond wie deze film helemaal draait, heeft zelfs niet één woord tekst. Maar zoals Kim o.a. ook in zijn voorafgaande film Bin-jip (2004) heeft laten zien, kan hij mooie films maken zonder veel dialoog. Sfeervol, boeiend, van tijd tot tijd best spannend en fraai camerawerk.
depri83
-
- 6690 berichten
- 1312 stemmen
Kon hier niet veel mee. Het overacteren bijzonder irritant, de scenes waarin de oude man de vissers met pijl en boog gaat beschieten erg matig en de achtervolging van de twee vissers op het meisje bassie-en-adriaan-esque.
Na Bin-Jip en Spring, Summer... had ik wel zin om deze te kijken maar echt een tegenvaller.
mayhemblik
-
- 1385 berichten
- 731 stemmen
Extreem saaie bedoeling.
Bedoen je niet bedoening?
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Mijn vierde Ki-Duk Kim-film, en ik moet zeggen: het is er opnieuw een om in te kaderen. Erg goede en sfeervolle film terug die de gehele speelduur blijft boeien, wat ook weer meteen de magie van Kim is. De muziek, de idyllische plaatjes, de mysterieuze gecreerde personages waar onder andere de mystieke glimlach van het meisje bij opvalt of het overmatige beschermende van de grote oude man. Opvallend ook wel dat heel veel dingen uit zijn vorige films blijven opduiken in andere films zoals bvb. de vishaakjes van Seom.
Erg goede film terug. Beter dan Seom maar minder dan Bom Yeoreum .. en Bin-JIp.
Woland
-
- 4162 berichten
- 3404 stemmen
Kim Ki-Duk, hij blijft interessante films maken. Fraaie beelden, weinig dialoog, mysterieuze karakters, en vaak weinig plotgedreven - misschien niet voor iedereen een goede combinatie, maar in mijn geval werkt het bij KKD toch altijd wel vrij redelijk. Dit is mijn zesde, en ook deze is zeker niet slecht - maar toch kon Hwal me iets minder boeien dan het meeste van z'n andere werk. Het is opnieuw een verhaal over liefde, maar zeker niet op een standaard-wijze. Hier is de liefde, of iets in die richting, tussen een oude visser en een soort van vondelingetje van inmiddels een jaar of 16, en die al een jaar of tien leeft op dezelfde boot als de jaloerse oude visser.
Zoals altijd bij KKD is het een solide werkje. De setting is fraai (al deed het wel wat denken aan Seom, die ik toch wat scherper vond) en de beelden dito. Ook hier is een obsessief karakter met een centrale rol (de visser met z'n verstikkende jaloezie), maar in vergelijking met veel van z'n andere werk werd ik toch minder verrast en minder geraakt door wat er gebeurde. En ik bleef toch met een wat minder voldaan gedoe achter dan ik stiekem gehoopt had.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
de cineast Kim Ki-Duk is goed vertegenwoordigd in de top 1000. Indien we een curve zouden opmaken, krijgen we tussen jaar 2000/2005 een piek. Nadien gaat de curve pijlsnel naar beneden. Nochtans heeft Kim Ki-Duk daarna nog frequent films gemaakt. De top 1000 is dan ook een populariteits-poll. Het gaat niet om 'welke films vinden de meeste mensen goed' maar 'welke films hebben de meeste mensen gezien die goed bevonden zijn'. En ook ik heb deze curve mooi gevolgd. Wat betekent dat ik na 2005 geen enkele film van Kim Ki-Duk nog heb gezien. Op één of andere manier kwamen die films minder in de aandacht en helaas is het gezegde 'uit het oog, uit het hart' hier van toepassing. Maar HWAL had ik nog liggen (eerder toevallig want het kwam als bonus DVD bij de hoofdfilm Spring, Summer, Fall, Winter ... and Spring - alsof de PR mensen het ook al voelden aankomen dat de populariteit taande was). Visueel is HWAL in orde maar wat hij vertelde vond ik niet bepaald verrassend of interessant. Het einde is pure poëzie, mooi en inventief gebracht. Maar de opbouw er naar toe is - ondanks de sterke kadrering van isolatie - middelmatige dramatiek. De film straalt eerder een mediterend moment uit door de fraaie score, weinig dialoog en mooie (natuur)beelden. Nipt goed.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Wederom een intrigerende Ki-duk Kim waarbij hij telkens naar dezelfde recepten terugkeert. Mooie plaatjes van de eindeloze zee gebracht met melodieuze muziek brengen iets idyllisch aan zijn film. Het feit ook dat de twee hoofdpersonages geen woord reppen en enkel lijken te communiceren met een glimlach, frons of met de ogen maken de film bijzonder.
Het meisje is betoverend mooi en mysterieus. Het plot kabbelt rustig verder zoals de golven op de zee totdat er ribbelingen ontstaan en haar hart veroverd is door een jonge visser. Het einde is bizar, maar de ceremonie die eraan voorafging was prachtig. Mooi Ki-duk Kim alvast!
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Een boog kan op veel manieren gebruikt worden: als wapen, als vrijetijdsbesteding, als muziekinstrument of om de toekomst te voorspellen. Het is ook een fallussymbool. De badkuip en de boten daarentegen hebben een vrouwelijk karakter. Het muziekinstrument is een haegeum - een Koreaanse vedel met twee snaren. De pentatonische melodie heeft weemoedige toonbuigingen.
Het draait allemaal om tegenstellingen: jong en oud, man en vrouw, dag en nacht, rood en groen. Als schietschijf dient de Zuid-Koreaanse vlag, met een variant van het yin-en-yangsymbool en de acht trigrammen, die evenwicht symboliseren.
De actrice drukt tegenstrijdige gevoelens uit zonder woorden. Het meisje heeft nochtans een stem, want ze kan fluisteren en slaakt af en toe een kreetje. De oude man treedt deels op als haar beschermer, maar heeft ook wat van Wolfgang Přiklopil. In dat geval zou zij aan het Stockholmsyndroom lijden. De vraag is of hij zal kunnen aanvaarden dat z'n plaats ingenomen wordt door een jongere man.
In afzondering van de buitenwereld wordt tijd op een andere manier ervaren. Het is vooral cyclische tijd, en weinig lineaire tijd. Een beetje valsspelen met de kalender lijkt dan ook toelaatbaar.
De weidse zee staat in contrast met de beslotenheid van de roestige schuit, die omcirkeld wordt door een helikoptercamera. De zonsondergang wordt mooi in beeld gebracht. Het is visuele poëzie met een inslag van oosterse filosofie.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
497 reacties
Festen
Drama, 1998
815 reacties
Bin-jip
Drama / Romantiek, 2004
595 reacties
Ruang Rak Noi Nid Mahasan
Drama / Romantiek, 2003
67 reacties
Kiraware Matsuko no Isshô
Drama / Komedie, 2006
32 reacties
Okuribito
Drama, 2008
142 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.