- Home
- Films
- Copying Beethoven
- Filtered
Genre: Drama / Muziek
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland / Hongarije
Geregisseerd door: Agnieszka Holland
Met onder meer: Ed Harris en Diane Kruger
IMDb beoordeling: 6,7 (14.105)
Gesproken taal: Duits en Engels
Releasedatum: 28 juni 2007
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Copying Beethoven
April, 1824. Vlak voor de première van Beethovens negende symfonie, krijgt hij ruzie met zijn assistent Schlemmer, die daarop vertrekt. Beethoven laat het Weense conservatorium weten, dat ze hun meest talentvolle student moeten sturen om hem te helpen de symfonie voor te bereiden. Het conservatorium stuurt Anna Holtz, die met hem aan het werk gaat en hem tot enkele van zijn later wereldberoemde stukken inspireert.
Externe links
Acteurs en actrices
Ludwig van Beethoven
Anna Holtz
Martin Bauer
Mother Canisius
Wenzel Schlemmer
Rudy
Krenski
Magda
Old Woman
Stefan Holtz
Video's en trailers
Reviews & comments
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Totaal overgeromantiseerd stuk cinema dat enkele goeie momenten heeft, maar over het algemeen niets dan cliché's voorschotelt en bij de uitvoering van de negende alle geloofwaardigheid verliest: de ficiteve Anna Holz met haar onwaarschijnlijk muzikaal orgasme (mooi woord voor één van de slechtse filmmomenten van het jaar ), de eentonige cameravoering (Anna naar Ludwig en terug, een 15-tal keer ) en de ruwe onderbreking door het schudden van het beeld bij de climax, alsof de muziek niet voor zich spreekt ( )... Heel erg arty-farty, als je het mij vraagt.
Bovendien maakt Harris (of beter: de scenarist) van Beethoven meer een karikatuur dan een emotioneel figuur, en zit de film voor de Beethovenkenner (wat ik zelf overigens niet pretendeer te zijn) vol fouten (doofheid) of onvolledigheden (de relatie t.o.v. neef Karl?)...
Onder het mom van waarheidsgetrouwe biografie zoekt Agnieszka Holland doodgewoon naar een groot publiek - dat ze met 'Copying Beethoven' niet zal bereiken: de modale kijker is niet geïnteresseerd, de filmfan vind er niks aan.
Mijn conclusie: terecht geflopt in Amerika, waarschijnlijk volgt Europa.
2*
PS: Waarom trouwens geen pianosonates in de score?
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Een aparte maar naar mijn mening een vermakelijke avond.
Diana Kruger speelt natuurlijk het beste van iedereen maar ook Ed Harris speelt zeker niet slecht. Al vond ik dat haar er wel héél vreemd en fake uit zien. Voor de rest zat alles wel goed in elkaar en kon ik genieten van de muziek van Beethoven al kende ik de muziek al. Er is ook een andere film van Beethoven met Gary Oldman in de hoofdrol...die heb ik nog nooit gezien dus ik kan niet zeggen of die beter is.
Deze zat op zich wel goed in elkaar al waren sommige rollen wat nutteloos zoals die neef. Soms wel goed soms een beetje vreemd en raar. En jammer dat je niets meer hoorde van de vriend van Diana Kruger. Moest wel erg lachen toen Harris die hele brug in elkaar sloeg en zei:'Nu heb ik hem verbeterd'. 3,5*.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
De stijl en de sfeer in deze prent vind ik prachtig, de uitvoering van Beethovens muziek bezorgde mij kippenvel -ik zou er zelf niet gauw een CD van kopen, maar MIJN GOD!!! Wat klinkt DAT PRACHtig!!
Ik ben het met Film Pegasus eens dat de passie van de beroemde componist van deze film afdruipt. Ik kan het werk van Ed Harris doorgaans ook erg waarderen en hier zette hij een sterek, doch bij vlagen ook erg komische rol neer. Verstrooid, passioneel, stokdoof en verschrikkelijk onbeschoft, het zijn allemaal kenmerken die ik wel eerder over Beethoven heb gehoord en die kwamen hier leuk naar voren. Hoe correct precies weet ik niet.
Ik kwam erachter dat het grootste gedeelte van Copying Beethoven fictief is, daar Anna Holtz helemaal nooit heeft bestaan! Tevoren dacht ik dat het echt een soort biopic was maar eigenlijk valt het meer in de categorie van 'what if...?'. Dat vond ik erg jammer, daar de film me erg meesleepte en de aftiteling begon terwijl ik het gevoel had dat het werk van Beethoven 't leven van een veelbelovend componiste compleet had veranderd; nu blijkt ze geheel verzonnen te zijn! Dat verbreekt de betovering wel erg abrupt!
De tweede film die ik zag, na Inglourious Basterds, met Diane Kruger. Wat een mooie vrouw is dat! Ook Joe Anderson zag ik voor de tweede keer, die in Control Hooky speelt, de bassist van Joy Division. Altijd leuk om acteurs uit favoriete films terug te zien!
Als film weet Copying Beethoven me goed mee te slepen en te vermaken maar helaas is het geen historisch document. Met deze kennis kan ik de film alsnog aanraden, hoewel ik hem niet heel gauw nog een keer hoef te zien, was ie net niet bijzonder genoeg voor.
J.Ch.
-
- 536 berichten
- 680 stemmen
Dat Copying Beethoven historisch niet bepaald correct is kan mij weinig schelen - de film beweert ook nergens dat te zijn. Het probleem wat ik heb met deze film is dat ik niet weet welke bedoeling erachter zit. Gaat het om een vrouwelijke componiste die tegengezeten wordt door de mannen om haar heen? Gaat het om Beethoven met zijn moeilijke karakter en diepgewortelde eenzaamheid? Gaat het om de relatie tussen hen beiden? Gaat hem om de relatie tussen componist en zijn onwillige neefje? Of gaat het misschien 'gewoon' over muziek? Nu zou ik het geen probleem hebben gevonden als de film over al deze dingen was gegaan, ware het niet dat geen van die thema's bevredigend is uitgewerkt. Overigens is er bij de montage wel heel erg veel gesneuveld, toen ik de deleted scenes bekeek waren een aantal verhaallijnen ineens wel mooi afgesloten. Vreemde keuze, de film was helemaal niet lang dus verwijderen was dan toch niet nodig? Het verhaal heeft hier veel onder te lijden.
Ed Harris doet het wel aardig als Ludwig Van Beethoven. Zijn personage is een beetje vaag en onbenaderbaar, maar dat hoort denk ik zo. Diane Kruger is een plaatje als altijd, maar haar personage is een beetje vlak, net als haar acteren. Overigens geldt ook hier dat ze beter uit de verf komt met de deleted scenes erbij, net als Matthew Goode overigens (ik had hem graag veel meer willen zien).
De film is bij vlagen grappig en bij vlagen briljant. De uitvoering van de negende symfonie is vanzelfsprekend een kippenvelmoment, goed geacteerd door Harris en fantastisch uitgevoerd. Ook zien de decors en kostuums er zeer goed uit. Een scène die de plank naar mijn mening totaal missloeg was de 'wasscène'. Ik heb geen idee wat dat uit had moeten drukken, maar ik vond het bovenal erg ongemakkelijk om naar te kijken.
Al met al vond ik de film wat onbevredigend, maar met genoeg positieve punten om nog op een voldoende uit te komen. Drie sterren.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
"I'm a very difficult person, but I take comfort in the fact that God made me that way"
Bij vlagen erg sterk met een uitstekende sfeer van de tijd en natuurlijk de muziek.
Helaas worden enkel weer de bekendere stukken gehoord. Waarom niet het briljante Missa Solemnis?
Verder behoorlijk leentjebuur bij Amadeus (dat natuurlijk kwalitatief mijlenver van deze film afstaat).
Maar daar tegenover is er de briljante muziek van Beethoven en ondanks de vele cliché's kon mij de relatie tussen Ludwig en Anna wel degelijk bekoren.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Beethoven was een muzikaal genie. Na Immortal beloved zag ik dan ook graag uit na deze Copying Beethoven. Immortal beloved is een duidelijkere film met de mysterie rond de componist, zijn liefde voor vrouwen en een realistisch beeld rond zijn doofheid en bekende onbeschoftheid. Een beeld dat in deze film iets te veel in de verf gezet wordt. Ook de figuur van Anna Holtz is niet historisch correct en vrij geromantiseerd.
Waar de film wel sterk is en immortal beloved bijna in overtreft, is het weergeven van de muzikale passie van Beethoven. Z'n drijfveer en gepassioneerde liefde voor muziek wordt hier zeer sterk naar voren gebracht. Met de ultieme scène van het vertolken van de 9e symphonie. Al raakt de rest van de film nergens dat niveau. Toch is het optreden een stuk in de film dat de rest naar omhoog helpt, zowel filmisch met Anna Holtz die Beethoven helpt, als de muziek zelf.
Toch gaat m'n voorkeur eerder naar Immortal Beloved, wat zowel qua regie, acteerwerk en muzikale variatie van de componist veel verder staat. Copying Beethoven is niet slecht, maar doet zichzelf wat de das om door over te romantiseren. Jammer, want hier had men meer mee kunnen doen.
Tijd om deze film te herzien. Ed Harris is zeer sterk als Beethoven, hij geeft de componist weer als een man met z'n kuren maar ook zijn passie voor muziek. Zonder te ver daar in te gaan en een parodie te worden. Ik denk dat de makers met een figuur als Anna Holtz een figuur wilden creëren als Salieri in Amadeus. Zodat de componist waar de film omdraait niet het hoofdpersonage is, maar wel het hoofdonderwerp met het hoofdpersonage als getuigen en verteller. Maar Anna Holtz is niet zo interessant, enkel het feit Beethoven nu iemand heeft waar hij tegen kan praten over muziek. Wat hij anders waarschijnlijk gewoon tegen zichzelf deed in zijn hoofd. Maar Anna is niet de muze, maar echt het klankbord.
Copying Beethoven wil de componist als mens neerzetten, terwijl hij in Immortal Beloved eerder de eer lijkt te krijgen die hij als grote meester verdient. In Copying Beethoven komt dat minder aan bod, buiten misschien de voorstelling van de 9e symphonie. Helaas gaat de aandacht net te veel naar Anna Holtz, wat de aandacht te veel afleidt. Bovendien krijg je dan wel een beeld van Beethoven, maar minder van zijn muziek en carrière. Laat staan de rest van zijn leven.
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Amazing Grace
Drama / Historisch, 2006
37 reacties
Luther
Biografie / Drama, 2003
25 reacties
The Last Station
Drama / Romantiek, 2009
27 reacties
Rock Star
Drama / Muziek, 2001
70 reacties
Great Expectations
Drama / Romantiek, 2012
24 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.