Great Expectations (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Newell
met Jeremy Irvine, Helena Bonham Carter en Ralph Fiennes

Pip is een wees die een ongelukkige jeugd heeft gehad. De armoede en ellende werden af en toe onderbroken door zijn bezoeken aan de mysterieuze Mrs. Havisham en haar beschermelinge Estella. Ook helpt hij een misdadiger die op de vlucht is. Als Pip later in Londen woont krijgt hij financïele steun van een onbekende man. Het verleden wil hem echter maar niet loslaten.

Verfilming van het gelijknamige boek van Charles Dickens
Great Expectations - Charles Dickens (1861) - BoekMeter.nl

avatar van Pieter Montana
Naar aanleiding van het 200ste geboortejaar van Charles Dickens mogen we ons dit jaar waarschijnlijk aan een heleboel Dickensfilms verwachten. Ook op de BBC worden een aantal thema-avonden gepland rond de grote schrijver. Check ook eens de boekhandels op heruitgaves van de werken van Dickens! Ook de pas verschenen biografie van de hand van Claire Tomalin, krijgt goede recensies.

avatar van Buurman Zijlstra
Hier verwacht ik veel van.

avatar van deLeeuw
Voldemort en Bellatrix!

avatar van TomaskeX
Ziet er super uit! Helena Bonham Carter ziet er creepy uit, en deze film ga ik kijken vanwege de vele fantastische HP acteurs. Het verhaal trekt me ook wel aan en de trailer ziet er goed uit

avatar van jarno1975
HP acteurs? Er spelen toch geen porno acteurs in mee?

avatar van misterwhite
Alweer een verfilming. Begint wat veel te worden, ze kunnen beter hun eens bezighouden iets originelers te maken i.p.v. meer remakes.

avatar van DonPeliculón
jarno1975 schreef:
HP acteurs? Er spelen toch geen porno acteurs in mee?

Hij bedoelt Harry Potter-acteurs. Fiennes, Bonham Carter en Coltrane zie ik al staan.

avatar van jarno1975
Aha, ik heb helemaal niks met die Potter films vandaar dat ik het niet begreep

avatar van Mac Hammer Fan
Nu in mooie kleuren. Wil ik ook wel eens zien, maar zit toch met het idee dat de schitterende zwart-wit versie van David Lean uit 1946 onovertroffen zal blijven.
Trailer (Engels, met Duitse ondertitels) omdat de vorige blijkbaar verwijderd is.
YouTube - Great Expectations (2012) trailer

Vanaf 31 januari 2013 in de bioscoop (Paradiso Film)
EDIT: veranderd naar t.b.a.

NL trailer (YouTube) - voorjaar 2013 in de Nederlandse bioscoop

avatar van John Lee Hooker
Dit zijn nou echt van die typische werkjes waar ik een bloedhekel aan heb. Niet eens zozeer door de wijze waarop de jongeman een grietje tegen het lijf loopt en dat alles omtrent de 'liefde' vol-automatisch gaat zonder spontaniteit. Vooral de manier waarop alles is uitgelicht en tentoon is gesteld zorgen ervoor dat ik het liefst een hamer wil pakken om de projector kapot te slaan. Het volgt zo'n uitgekauwd protocol dat keurig binnen de lijntjes blijft en al honderden keer is gebruikt in een andere vorm. De dialogen, wendingen, reacties, casting en muziek irriteerde me eigenlijk de volle speelduur. Helena Bonham Carter speelde ongeveer hetzelfde typetje als in Dark Shadows met een trouwjurk en zo'n glaasje voor haar oog alsof ze heel wat te zeggen heeft. En Irvine zelf is uiteindelijk ook maar saai.

Met de decors zit het wel snor: het Londen van de negentiende eeuw ziet er fantastisch en verbluffend realistisch uit (includief de tegenstelling arm en rijk, de drek en het jachtige leven van de grote stad). De regisseur spreidt liefde voor detail ten toon en de film is sfeervol. En toch valt dit coming-of-age verhaal van de hand van Charles Dickens tegen. Dat komt met name door het gebrek aan emotionele diepgang en karakterontwikkeling. Dat maakt, de op zichzelf solide verfilming, onevenwichtig, oppervlakkig enongeïnspireerd.

avatar van Cleanshot
PFoeh... of ik Bartje zat te kijken, wat een grauwe, naargeestige film.
Vond het nergens echt spannend en zonde van de tijd.

avatar van Keane1983
Iets wat BBC goed kan maken zijn kostuumdrama's.

Ook deze is weer erg prettig om naar te kijken. Decors zien er schitterend uit en het acteerwerk in is in mijn ogen overtuigend. Individueel wel te verstaan. Want wat eigenlijk het liefdesverhaal zou moeten zijn, had ik persoonlijk helemaal niks mee. Ik voelde geen chemie tussen bepaalde spelers waardoor emotie (zoals ook door gauke aan gegeven is) ontbreekt.
Veder is de score meer dan prima en de kostuums wederom schitterend.
Ik wel me wel degelijk vermaakt met deze film (ben overigens niet bekend met Dickens!!) dus kan ik niet zeggen of het afwijkt van zijn boek of niet.
Van mij een 3,5*

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiekfilm...
Prima verhaal...
Mooi kostuum...
Redelijk acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld..
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Dominootje
Prima kostuumdrama!
Misschien ietwat too much qua verhaallijnen op het einde, maja!

avatar van Geno
Deze laatste versie is zonder meer de beste, dus in die zin al de moeite van het kijken of herzien waard. Het is een bijzonder intense film. Het begin - hoe traag en zwaar ook - hakt er al meteen behoorlijk in. Als kijker raak je al gauw bevangen of verstrikt in die geweldige suspence, die denk ik, alleen Engelse filmmakers zo kunnen neerzetten. Een verpletterende sfeer. Geweldig overtuigd en super verzorgd neergezet. Geen enkele oneffenheid weten te ontdekken. Razendknap. (Het is bijna jaloersmakend; waarom alleen de angelsaksische landen?). Maar het is geen vrijblijvend verhaal; het is een zwaarmoedige vertelling, gespeend van elk sprankje humor..., dus in die zin wel degelijk een zit.

Voor mij een en al lof ... 4*

avatar van Mac Hammer Fan
Verfilming van de schitterende roman van Charles Dickens. Kan niet tippen aan de versie van 1946 van David Lean maar is toch heel degelijk. Mooi om naar te kijken.