Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Hidden
Oorsprong:
Frankrijk / Oostenrijk / Duitsland / Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Haneke
Met onder meer: Daniel Auteuil, Juliette Binoche en Annie Girardot
IMDb beoordeling:
7,3 (89.646)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 2 februari 2006
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Caché
Georges, presentator van een literair televisieprogramma, zijn vrouw Anne en hun tienerzoon Pierrot hebben een comfortabel leven in een rustige Parijse wijk. Totdat ze verontrustende videobanden en tekeningen opgestuurd krijgen. Ongemerkt blijken er urenlange opnames van hun huis gemaakt te zijn. De politie kan weinig voor hen doen aangezien er geen direct gevaar dreigt. De relatie tussen Georges en Anne komt steeds meer onder druk te staan, al helemaal wanneer Anne ontdekt dat Georges niet eerlijk tegen haar is. Het is Georges namelijk langzaam duidelijk geworden dat de dader iemand uit zijn verleden moet zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Georges Laurent
Anne Laurent
Georges's Mother
Georges's Editor-In-Chief
Pierre
Majid
Majid's Son
Pierrot Laurent
Mathilde
Yvon
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Voor Koekebakker zal het wel een functie gehad hebben. Is maar of de film voor je werkt of niet.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Misschien, maar aangezien hij hierboven zelf twijfelt aan de bedoeling van de scene lijkt me dat sterk.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Ik twijfelde niet aan de bedoeling, maar bevroeg dutchcowboy naar de bedoeling in zijn verklaring 
Ik vermoedde uiteindelijk tot de conclusie te komen dat de film hoe dan ook (bewust) dergelijke losse eindjes heeft.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Bovendien...
Niet helemaal, hangt er van af of het een functie heeft.
Jij zult er toch niet aan twijfelen dat die scene in die stijl een functie heeft, neem ik aan? Dat heeft-ie overduidelijk. Alleen al omdat die scene zo nadrukkelijk suggereert dat het maken van de videoopnames niet stopt. Wat dan weer suggerereert dat iemand anders dan Majid ze heeft gemaakt.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Ja, en dat slaat helemaal nergens op.
Wat dus betekent dat het geen functie heeft omdat het gewoon een leeg iets is waar iedereen dan weer over moet filosoferen
.
Maar ik weet dat er veel mensen zijn die zo'n scene al geslaagd vinden als er over gepraat kan worden, ook al heeft dat totaal geen nut, dus zal wel persoonlijk zijn.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Je kunt het oneens zijn over de waardering voor die slotscene natuurlijk, maar volgens mij niet of die scene een functie heeft, die heeft-ie.
Al is het niet ter opheldering van het plot, misschien is dat wat jij ervan verwacht?
knol
-
- 32 berichten
- 28 stemmen
in de eindejaarslijstjes stond deze film bij vele op de 1e plek,
dus benieuwd geworden,
erge tegenvaller, niet meer dan 1,5 sterren, zoveel betere films zijn er
zo'n film gaat ook een eigen leven leiden en doordat het vaag is gaan veel mensen zeggen dat het goed is om als een soort " kenner" over te komen en dat heeft blijkbaar een sneeuwbaleffect want iedereen geeft hier bijna hoge cijfers,
maar de waarheid is gewoon dat het een oersaaie film is die heel weinig te zeggen heeft, een makkelijke flauwe film
je kan zeggen subtiel spel en mysterieus, maar het is niet subtiel maar gewoon saai en verre van mysterieus,
er is geen spanning en het zogenaamde filosofisch gereutel door iedereen hier is wel vermakelijk,
vermakelijker dan heel de film
en die tegenstelling tussen Fransen en Algerijnen, daar wordt maar een paar zinnen aan besteedt,,
wil je dat echt zien die tegenstellling dan moet je naar
"Indigènes" gaan , die draait nu
een stuk spannender en beter gemaakt dan deze vet overgewaardeerde film
The Eye
-
- 580 berichten
- 4391 stemmen
Nou knol, indigènes geef je maar een 3, niet echt dat ik denk, 'wow dat moet ik zien'. En kun je uitleggen waarom de film flauw en saai is? En waar baseer je het sneeuwbaleffect op? En in welke zin is de film makkelijk? En kun je misschien uitleggen waarom de film volgens jou niet subtiel was?
Ooh en filmtips van volgens jou betere films op dit gebied.
knol
-
- 32 berichten
- 28 stemmen
hè, Indigènes inderdaad 3,... dat is nog altijd meer dan 1,5 , je moet ook niet te gulzig zijn met je sterren
Caché is saai en flauw, omdat ik het gevoel krijg dat Haneke zelf ook niet weet wat ze wil met deze film
er mag wel een klein beetje een lijn zitten in een film, nu laat ze het allemaal aan anderen over, zodat het vanzelf een interessante film wordt, maar eigenlijk is het gewoon een draak van een film,
een film als Memento had daar ook last van,
die film werd ook interessanter gemaakt dan die was
sneeuwbaleffect is dat dus bijna niemand meer de film durft af te kraken , want die wordt dan als iemand gezien
die de film niet snapt,
terwijl eigenlijk niemand de film snapt en echt wel een beetje moeite had om wakker te blijven
dialogen waren best goed allleen dat staat los van die gehele film
Wel aanraders naar mijn mening bijv. "The Ice Storm" of "American Beauty" of "Crash" of 6 uur lang genieten van echt prachtig spel in het Italiaanse " La Meglio Gioventù " , deze laatste is naar mijn mening echt prachtig drama en een van de betere dingen die ik tot nu toe heb gezien, maar misschien ben ik ook al weer veel films vergeten
heb jij nog goede tips dan hoor ik het graag
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Haneke zelf ook niet weet wat ze wil
Haneke is een 'hij'
.
knol
-
- 32 berichten
- 28 stemmen
okee, bedankt, aparte naam dan wel
ook goede film in een ander genre was " the thin red line"
The Eye
-
- 580 berichten
- 4391 stemmen
knol schreef:
die de film niet snapt,
Da's natuurlijk je reinste onzin. Veel mensen vinden deze film gewoon goed. Als je in een bioszaal zit en iedereen krijgt bij 'die ene' scene eenzelfde reactie en onbehaaglijk gevoel (dat was namelijk toen ik de film in de bios zag). Plus de hele opbouw en het subtiele karakter van de film en het in het ongewisse laten wat er nu precies gaande is, dan heb je volgens velen gewoon kwaliteit afgeleverd. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen het dan maar goed moet vinden, maar veel mensen vinden dit dus wel goed.
Het zou me ook roesten of iemand de film wel of niet goed vind, maar een beetje goede onderbouwing is nooit verkeerd. En die miste ik nogal in je stukje.
Nog geen van deze films gezien, maar handelen ze wel over hetzelfde onderwerp als Caché? Kijk ik kan ook wel lukraak films gaan neerplempen die naar mijn mening beter zouden moeten zijn dan deze film, maar heeft dat zin als het onderwerp totaal anders is?
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
sneeuwbaleffect is dat dus bijna niemand meer de film durft af te kraken , want die wordt dan als iemand gezien
die de film niet snapt,
wat een onzin
Avitas Sibannac
-
- 521 berichten
- 621 stemmen
Na alle goeie reviews voldeed deze Caché toch niet aan m'n verwachtingen. Niet dat die zo hoog waren, maar ik verwachtte toch wel beter.
Ik dacht meteen aan Lost Highway bij het lezen van de inhoud maar ik zag maar weinig overeenkomsten.
De film is vrij vaag en je hebt vrij snel door dat je toch niet zal weten hoe de vork (precies) in de steel zit. Teleurstellend voor sommigen, voor anderen misschien net het tegenovergestelde omdat er dan 'gefilosofeerd' kan worden over het open einde. Ikzelf behoor tot geen van beide groepen, mij maakt het allemaal niet zo veel uit.
Onderhoudende, behoorlijke film en leuk om is gezien te hebben.
3 *
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Ik ben toch wat minder vergevingsgezind over het jatwerk dat hier wordt gepleegd tov Lynch dan een aantal anderen. Ik vond het dan ook een erg flauw aftreksel van Lost highway, waar Lynch naar mijn smaak ook nog eens een veel dreigendere sfeer weet neer te zetten.
Pluspunten uiteraard het acteerwerk en de 'echtheid' waarmee het geheel gefilmd is. Daardoor een krappe 3 *
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Ik heb geen moment aan Lost Highway gedacht. Ik zie de link ook niet zo 1-2-3.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Een videoband. Voor de rest twee totaal verschillende films.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Video's die worden gemaakt van het huis/prive leven van de hoofdpersoon en die vervolgens naar hem verstuurd worden. Prachtig concept, maar dus rechtstreeks gejat van Lynch. Ik heb veel meer respect voor het ontwerpen/bedenken van zo'n concept dan de uitwerking er van: iedereen met enige vorm van creativiteit kan hier wel een leuk verhaal omheen bedenken.
En ja, natuurlijk zijn het 2 totaal verschillende films, maar het grote verschil is dat er van 'Caché', op wat symboliek na, inhoudelijk verdomd weinig overblijft als je dat gejatte concept van die video's weglaat.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Vind het inhoudelijk van Caché ook best behoorlijk overroepen eigenlijk. Middenklas burgergezinnetje met een probleem en een schuldvraag uit het verleden... Tja, dat is toch niet iets unieks voor een thriller lijkt me en het doet inderdaad erg aan de thematiek van Lynch's Lost Highway denken.
Echter waarin bij de laatste de film langzaam aan transformeert in een psychotische bloedstollende heksenketel moest ik bij Haneke regelmatig het gegeeuw onderdrukken. De film is tergend traag en wist mij nergens in het verhaal te krijgen, het is allemaal wel erg droog en afstandelijk hoor. Spanning is vaak in geen velden of wegen te bekennen, zelfs de geweldadige climax waar iedereen het over heeft liet me uiteindelijk totaal koud. Nou ja, behalve dan dat ik dacht: "Nu zal ie gelukkig wel snel afgelopen zijn" maar zelfs dat viel me nog behoorlijk tegen 
Haneke lijkt ook vaak van die niet direct er toedoende zijwegen te bewandellen waarin de kijker dan min of meer zijn eigen interpertatie kwijt kan. Wat kan anders de bedoeling zijn van bv de scenes waarin duidelijk wordt dat de moeder aanrommelt met haar baas en vriend? Dat soort zijwegen kunnen best leuk zijn maar ik zie niet zo wat het er hier allemaal toe doet behalve dan dat Haneke er niet in lijkt te slagen zijn verhaal goed te vertellen. Voor mijn gevoel zwalkt het allemaal maar een beetje rond en komt het vooral neer op wat pretentieuse vaagheid...
De film ziet er verder wel okay uit en ook het acteerwerk is best naar behoren. Maar uiteindelijk blijkt Caché bovenal ontzettend saai. Haneke lijkt een aardige filmer maar een barslechte verteller 2*
Dro
-
- 13 berichten
- 61 stemmen
Ik vond het een goeie film. Ik wil dat graag onderbouwen. Ten eerste gebeurt er veel in 'trage' scenes. Zoals Madecineman aangeeft, maar ook de wc-scene of wanneer hij bij zijn baas moet komen. Er zit veel achter, terwijl er weinig voorgekauwd op je bordje wordt gedropd. Overigens kan ik me dan voorstellen dat mensen dit niet kunnen waarderen, maar dat er ook mensen zijn die dit wel kunnen waarderen. Dat is smaak en zo..... prima. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen kunnen genieten van Spiderman 3, maar daarmee veroordeel ik ze niet. Ik kijk die film gewoon niet.
Die vergelijking met David Lynch, ja. Dat zit er dik bovenop. Alleen geldt dat voor zoveel films. (Bijna) alles is al wel eens gedaan en herhaald, toch?
Ik vond het een spannende opbouw in de film. Ik vond hem verre van slaapverwekkend. Voortdurend vroeg ik me af wat er aan de hand was. Top, geen topper.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Grappig,ik had ook een lost highway deja vu net als iedereen. Verder valt deze film me best mee. Uiteraard blijft zijn stijl hardnekkig stijf.2.5
paultje-psv
-
- 14 berichten
- 26 stemmen
film waar geen vaart in komt , en dat ging me wel tegenstaan.
was blij dat ik het einde zag
dus maar 2 sterren
masterrossi
-
- 56 berichten
- 699 stemmen
Vandaag eens gekeken, na aanleiding van wat dingen die ik her en der op internet had gekeken. Ik vond het wel een mooie film.
Ik hou wel van dat trage in films en hier werkt het goed en tijdens dit trage ebt de spanning niet weg.
Erg mooi gedaan, maar wel een beetje raar einde, althans ik had niet zo'n einde verwacht. 4 sterren.
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2530 stemmen
Dat vind ik inderdaad een matige theorie.
Hanekes werk kennende, en na het interview op dvd gezien te hebben van een half uur, kan ik bijna met zekerheid zeggen dat dit een bullshit theorie is. Veel te vergezocht.
Wat zegt hij daar dan op?
Mooie, stijlvolle film maar toch wel een beetje een anti-climax. Ik zat me bij de slotscène rot te zoeken, alle leerlingen langs te gaan, blijkt mijn t.v. links een paar centimeter minder beeld te hebben en hoor ik achteraf van mijn vader dat ze daar stonden (ik kon alleen een rug zien
). Over het einde, ik ga er maar gewoon vanuit dat de twee zoons het samen hebben beraamd en het een uit de hand gelopen grap is, want de theorie dat de regisseur of het geweten de beelden verzorgt vind ik en niet toepasselijk en wat vergezocht voor een film als deze.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31152 berichten
- 5450 stemmen
Fascinerende film die de kijker in een hypnose brengt. Het begint als een verhaal met een stalker die Georges terrorisered. Al snel blijkt er meer achter te zitten. Het feit dat de oplossing niet kant en klaar wordt aangeleverd, houdt de kijker nog een poos in z'n hypnose. Als je het wat laat bezinken kom je, of kom je net niet, tot de mening dat het de twee zonen zouden zijn die alles gefilmd hebben.
korykory
-
- 136 berichten
- 111 stemmen
Persoonlijk houd ik wel van films waarin de oplossing niet kant en klaar op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Het zet je aan het denken, zowel over het plot zelf als over de thema's die in de film worden aangeroerd.
In alle theorieen die hierboven naar voren worden gebracht (en die ik met veel plezier heb gelezen), mis ik een beetje het psychologische element. Voor mij is dit een film die gaat over 'passieve agressiviteit'. Minstens vijf personages in de film gedragen zich als zodanig: Georges, zijn moeder, de bijna-geadopteerde Algerijn, en de beide zonen.
Volgens mij is er veel meer aan de hand als een ' uit de hand gelopen grap', zoals thomzi50 het formuleert. Het gaat om duistere zieleroerselen die van generatie op generatie worden overgedragen.
Er is hier veel te doen geweest over de slotscene, maar minstens zo belangrijk lijkt mij de scene waarin het Algerijnse jongetje tegenstribbelend van de boerderij wordt weggevoerd. Ook die scene is namelijk van een afstandje gefilmd, alsof er iemand van een afstandje zit toe te kijken: de jonge Georges, wellicht, die weet hoe de vork werkelijk in de steel zit, maar die niet ingrijpt, passief blijft, omdat hij het jongetje weg wil hebben.
De videobanden doen in feite hetzelfde: van een afstandje toekijken, zonder verder iets te doen.. Ze zeggen alleen maar; 'pas op, je wordt in de gaten gehouden.' De agressie schuilt hem in de bedreiging die daarvan uitgaat.
Ook het gedrag van de volwassen Algerijn is een schoolvoorbeeld van passieve agressiviteit. 'Maar ik verwijt je helemaal niks,' zegt hij tegen Georges. 'Ik vind het fijn dat je gekomen bent. Ik wil je graag iets laten zien.' Om vervolgens als wraak de hand aan zichzelf te slaan.
Gezien vanuit dat licht is ook het gedrag van de twee zoons veel begrijpelijker.
Net als La Pianiste is dit in feite een film over psychologisch ontspoorde mensen.
usr14112
-
- 360 berichten
- 555 stemmen
Ik vond de film redelijk goed. Beetje traag en het einde was wat abrupt. De spanning kwam er wel uit en hij was realistisch. Ik heb verder niet zoveel met al die vergelijkingen met andere films. Je moet vind ik, de film, opzichzelf beoordelen.
3*
Bekijk ook

Jagten
Drama, 2012
714 reacties

Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
497 reacties

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
555 reacties

A Woman under the Influence
Drama, 1974
137 reacties

Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
213 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










