Cruel Intentions (1999)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Roger Kumble
met Ryan Phillippe, Sarah Michelle Gellar en Reese Witherspoon

Kathryn sluit een weddenschap met haar stiefbroer Sebastian. Zij zegt dat het hem niet zal lukken om Annette (een maagd, die met seks wil wachten tot na het huwelijk) het bed in te krijgen. Als hij verliest krijgt Kathryn zijn Jaguar, als hij wint krijgt hij Kathryn.

avatar van nadrin
Het prachtige originele Dangerous Liaisons heeft hier een jong jasje gekregen. Het verhaal blijft helemaal behouden. En dankzij dat blijft de film overeind.

"Les Liaisons dangereuses" in een hedendaagser kleedje dan de "Gérard Philipe" versie uit '59, of deze van John Malkovich, uit '88 en nog een paar andere versies en ook vooral met een jongere cast, maar steeds met dezelfde speelse perversiteit.
Die jonge cast speelt trouwens uitstekend met die Sarah Michelle Gellar als opvallendste figuur, zonder de nog even jonge Reese Whitersppon te vergeten, ondertussen reeds met een Oscar op haar palmares.
Pittige, schalkse dialogen zoals het hoort in dergelijke film, een goede opbouw, ondanks het wat complexe scenario en de bedenking dat wanneer een spelletje geen spel meer wordt...
Beviel me meer dan bij de eerste visie...

Jemig, wat een waardeloze film! Na een half uur kon ik het niet meer aanzein en heb ik de tv uitgezet. Het gaat echt helemaal nergens over, er wordt alleen maar gepraat over sex maar er gebeurt niks. Niks = geen sex en geen verhaal. En het acteerwerk was ook niet bepaald om over naar huis te schrijven, zelfs niet van Reese Witherspoon.

Platvloerse ideeën en dito dialogen vormen de kern van deze irritante film, die vooral uit is op goedkoop effectbejag. Selma Blair is eigenlijk de enige die nog een beetje een leuke rol heeft. De rest van de cast met voorop Sarah Michelle Gellar —meer decolleté dan talent— bakt er niet zo veel van. Matig.

avatar van Chelsea94
Vroeger vond ik dit een hele toffe film dus nu maar eens als twintiger gekeken. De film is eiegenlijk tamelijk saai, het duurt allemaal erg lang en het verhaal is mwah. Ik herrinerde mij deze film als een stuk interessanter, maarja toen was ik een puber.

avatar van JoeCabot
Wat als je American Psycho en American Pie in een blender gooit? Roger Kumble dacht ‘laat ik het eens proberen’. Het resultaat is heel erg cool.

Cruel Intentions laat zich niet zomaar een hokje plaatsen. Cynisme overheerst, maar de film is op de juiste momenten ook opvallend fijnbesnaard. Vooral Annette - gelovig, maar allesbehalve naïef - is een verademing voor Hollywood. Knappe rol van Witherspoon. Ze heeft ook een geweldige chemie met Ryan Phillippe.

Voor een film met een puberale insteek zijn de dialogen haast bizar gesofisticeerd. Het zorgt in ieder geval voor een interessant contrast. Hoe vuiler de manieren, hoe eloquenter het personage. Op dat vlak staat Cruel Intentions wellicht niet ver van de realiteit.