Genre: Horror / Fantasy
Speelduur: 86 minuten
Alternatieve titels: The Iron Rose / Rose of Iron
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Jean Rollin
Met onder meer: Mireille Dargent, Françoise Pascal en Hugues Quester
IMDb beoordeling: 6,0 (2.287)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot La Rose de Fer
"A strange love story."
Een jong stel wandelt door een stil, schijnbaar eindeloos kerkhof. Als het donker wordt, willen ze terugkeren naar huis, maar tot hun verbazing kunnen ze nergens meer een uitgang vinden. Gevangen op deze plaats worden ze overmand door angst, die al snel omslaat in waanzin.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
brucecampbell
-
- 3268 berichten
- 6424 stemmen
Deze is te verkrijgen op dvd onder de naam The Iron Rose, maar is het wel de moeite om te kopen? Iemand commentaar op deze film?
kirk douglas
-
- 496 berichten
- 1538 stemmen
Een vreemde film.
Het grootste gedeelte speelde zich af op het kerkhof.
Het kerkhof is ontzettend groot en ziet er vervallen en verlaten uit.
Overdags is het nog aardig druk bezocht.
Onder andere door een clown!!!
Bij nacht is het eng en verlaten zodat de twee hooftrolspelers hopeloos versdwalen.
De sfeer zit er in elk geval in behalve in enkele stukjes in de Graftombe's die gewoon veel te overbelicht waren.
Het verhaal weet jammer genoeg maar weinig te boeien dat komt mede door het slechte acteerwerk van beide acteurs.
Ook zijn sommige scene's zoals die op het einde veel te lang en beginnen op de zenuwen te werken.
De film is geen must have zoals andere films van Rollin maar wel leuk voor de verzamelaar.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Vanwege het uitblijven expliciete seksscenes is deze Rose de Fer een stuk beter bevallen dan Requiem for a Vampire, maar echt goed is het nog steeds niet. Rose de Fer is een erg karige productie, want het bevat erg houterig acteerwerk en ondanks de vrij korte speelduur een aantal lege, nietszeggende scenes. Bij vlagen is het ook best komisch. Iets wat eigenlijk helemaal niets toevoegt is bijvoorbeeld wanneer het kersverse stelletje wat verliefd achter elkaar aan rent op een verlaten rangeerterrein. Het blijven sowieso wat vage Franse filmpjes waarin de kwaliteit enorm wisselt
Het ronddolen op het kerkhof ziet er aardig uit. Hoewel het kerkhof een uitermate geschikte locatie is, slaagt Jean Rollin er zelden in om de juiste atmosfeer neer te zetten. Het stuk waarin de jongen in een gat gevallen is en de camera er continu omheen draait, heeft wel iets weg van een nachtmerrie. De beste scene was het moment waarin de vrouw haar date opsluit in de tombe (terecht overigens, als je vent je op de eerste date al slaat, is hij niks waard) en vervolgens al dansend en dichtend over het kerkhof zweeft. Ze ziet er heerlijk bezeten uit. Weer een gemiste kans van Jean Rollin. Ditmaal een heel krappe voldoende.
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Een jongeman ontmoet op een huwelijksfeest een mooi meisje en ze besluiten samen een uitstapje te maken. Het jong koppel bezoekt een grote begraafplaats. Wanneer de avond valt vinden ze de uitgang niet meer en deze wordt bovendien afgesloten. Nu moeten ze noodgewongen de nacht doorbrengen op het kerkhof. En zo worden ze door schrik bevangen.
"La Rose de Fer" is een niet-commerciële, psychologische horrorfilm die Jean Rollin deels met eigen centen financierde. Geen vampieren, geen zombies en geen bloot deze keer. Het begint redelijk, maar het script valt gaandeweg toch wel dunnetjes uit. Er zijn enkele sfeerbeelden van het kerkhof die een zekere melancholie uitstralen, maar een klimaat van angst wordt niet geschapen en de vertolkingen zijn nogal stroef. Een matige maar niet-antipathieke productie. (Rollins vorige films zijn slechter.)
De UK Redemption DVD die ik heb valt dan nog tegen omdat hij non-anamorphic is.
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
geen bloot deze keer
Dan heb je niet goed opgelet Mac Hammer Fan.
Zie ook de filmposter.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
De eerste film die ik van Jean Rollin zag was Jeunes filles impudiques. Ik heb zelden zo'n slechte film gezien. Een idioot en ongeloofwaardig verhaal en bovendien heel slecht gemaakt. Een filmmaker onwaardig. Deze 'La Rose de fer' is precies het tegendeel. Een prachtige, sfeerrijke 'romantiek-noir', die je gerust een paar keer kunt zien. Iemand schreef hier, dat hij er geen fouten in had kunnen ontdekken. Dat gaat mij te ver, maar alle ingrediënten om lekker te griezelen zijn aanwezig: een mooi meisje, de liefde, een kerkhof, verval en tenslotte de dood. Natuurlijk kende Rollin zijn klassiekers. Liefde (seks) en dood zijn de grote thema's van de (literaire) Romantiek. Zie Goethe's Werther. Rollin wilde daar eens leuk mee uitpakken.
Naar verluidt heeft hij deze film in eigen beheer en met eigen geld gemaakt, niet afhankelijk van schraperige producenten. Hij is lekker aan de slag gegaan. Prachtig zoals hij het verval van de huizen en straten in Amiens laat zien. Ook het mistige rangeerterrein met z'n afgedanke stoomlocomotieven past daar perfect in. En tenslotte het (schitterende) kerkhof, symbool van vergankelijkheid en verval, dat voor de beide geliefden een labyrinth wordt waar geen ontsnappen meer mogelijk is. De jongen verzet zich, het meisje geeft zich er aan over. Prachtig gedaan, zoals zij aan het eind over het kerkhof danst.
Het verhaal is kort en simpel. Jongen en meisje ontmoeten elkaar op een bruilofsfeest en voelen zich tot elkaar aangetrokken. Ze maken een afspraakje voor een fietstochtje naar een afgelegen rangeerterrein, waar ze elkaar in de armen vallen. Op de terugweg rusten ze even uit bij het kerkhof. De jongen wil daar gaan kijken, het meisje is wat terughoudender. Uiteindelijk dwalen ze samen over de vele paadjes en ontmoeten er vreemde bezoekers. Om wat privacy te hebben bedrijven ze de liefde in een graftombe (!). Tot ze verrast worden door het donker en de weg naar de uitgang niet meer kunnen vinden. Heerlijk.
Ben het met de kritiek eens dat het script voor het tweede deel van de film, de zwerftocht over het kerkhof, wel wat mager is. De jongen ontpopt zich tot een irritante kwast, die voortdurend de verkeerde beslissingen neemt en ook nog eens gewelddadig wordt. Maar dat is het dan ook wel. Door de overdadige belichting wordt veel van de sfeer tenietgedaan. Spannend blijft het wel, maar luguber jammer genoeg nergens.
Er is nog een minpunt. Waar de films van Rollin vaak lijden onder een overdaad aan seks en naakt, ontbreekt dit bijna volledig in deze film. Maar in deze film had het wel een onsje meer gemogen. Enerzijds omdat seks en dood bij elkaar horen volgens de romantische traditie (Eros en Thanatos), maar anderzijds omdat de jongen en het meisje wel erg langdurig over elkaars rug wrijven om enige opwinding te simuleren. Ik begreep dat dit ook kwam doordat hoofdrolspeelster Françoise Pascal nogal preuts was, hoewel ze zich later wel in haar niksie liet fotograferen voor de Penthouse. In deze film krijgen we als genoegdoening nog een korte blik op haar (prachtige) lijf en borsten in de afsluitende scène op het strand. Kortom, ga dit zien, ga dit zien. En vergeet alle andere troep van Rollin.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7609 stemmen
Als ik iets positiefs over de film kan zeggen was het wel dat de sfeersetting in orde was. Filmisch was het dan ook nog best te pruimen! Echter de verhaallijn is zo verschrikkelijk dun. Een jong stel bedrijft de liefde in een graftombe, ontdekt vervolgens dat het kerkhof gesloten is en moet noodgedwongen de nacht doorbrengen tussen de grafstenen. Het begint nog hoopvol, maar helaas worden er nergens psychologische angsten opgewekt en algauw wordt het zeer langdradig rondrennen op een nachtelijke kerkhof. Daarnaast vond ik die jongen (Hugues Quester) en het meisje (Françoise Pascal) uitermate irritant. Geen angst, geen horror en maar weinig bloot (dat meestal wel aanwezig is in films van regisseur Jean Rollin) dan blijft er nog maar weinig over om van te genieten. Grappig was nog wel de nagesynchroniseerde geluiden van botten, wanneer ze in een knekelput terechtkomen.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
En niemand anders dan Jean Rollin zou een film als dit maken. Ook alleen puur aan te bevelen voor zijn fans. Artistieke horror op een kerkhof. Een jongen en meisje hebben daar hun eerste afspraakje, maar dan blijkt dat ze niet meer van het kerkhof af kunnen.
Die Rollin-films kwamen uit op DVD en kosten over de 40 euro, na een jaar bleek nog niemand ooit in Nederland een Rollin-film te kopen en al spoedig lagen ze voor een habbekrats in de uitverkoopbakken. Wat zijn er geworden van de uitgever van deze DVD's in Nederland?
Ik ben wel een redelijke fan. Niet al zijn films zijn even goed en ze zijn soms ook inwisselbaar. Er zitten echt juweeltjes bij, ook een paar saaie mislukkelingen. Dit is een beetje zijn standaard-modus, er gebeurt niks, er valt verder niet veel aan te snappen, Eros en Thanatos, maar het ziet er allemaal wel geweldig uit.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Ik wist eigenlijk wel op voorhand dat dit niet echt mijn ding ging zijn omdat ik wist dat dit een nogal atypische Rollin film was. Maar nu ik toch bezig ben met zijn oeuvre kan ik deze net zo goed consumeren. Ja, dat is het woord want veel plezier heb ik er niet aan beleefd. Dat Fransman er ondanks het weinige naakt en nogal wat punten van kritiek alsnog 4* aan kan geven gaat mijn petje een beetje te boven.
De film gaf mij een beetje een Blair Witch Project gevoel. Jongen en meisje zitten vast op een locatie en komen steeds weer op dezelfde plaats uit, er is geen uitweg. Leidt tot conflicten, waanzin, rondlopen en getier. Niet mijn soort film. OP het einde blijkt het gewoon symboliek en poëzie. Neen, Rollin heeft veel leukere films gemaakt. Deze verdient vergeten te worden en begraven in een diepe put bij voorkeur op het kerkhof.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Ha, ha, ha, die diepe put vond ik wel leuk alexspyforever. Ik heb deze film zo hoog beoordeeld omdat je m.i. voorbij het verhaal moet kijken. Deze film moet het vooral van z'n sfeer hebben en bevat alle ingrediënten van wat je decadentie, gothic, perversie, romantiek en ondergang kunt noemen, in kunstzinnige zin. Rollin weet waar die het over heeft, vrijwel al z'n films bevatten deze elementen. Dat hij het niet al te subtiel toepast en het naakt/erotiek vrijwel weglaat waar dat nu juist erbij hoort, neem ik op de koop toe. Maar die beelden van dat verpauperde Amiens, dat spoorwegemplacement met z'n afgedankte treinen en dat slot op het strand vond ik onvergelijkbaar.
Maar smaken verschillen. Gelukkig maar.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Ha, ha, ha, die diepe put vond ik wel leuk alexspyforever. Ik heb deze film zo hoog beoordeeld omdat je m.i. voorbij het verhaal moet kijken. Deze film moet het vooral van z'n sfeer hebben en bevat alle ingrediënten van wat je decadentie, gothic, perversie, romantiek en ondergang kunt noemen, in kunstzinnige zin. Rollin weet waar die het over heeft, vrijwel al z'n films bevatten deze elementen. Dat hij het niet al te subtiel toepast en het naakt/erotiek vrijwel weglaat waar dat nu juist erbij hoort, neem ik op de koop toe. Maar die beelden van dat verpauperde Amiens, dat spoorwegemplacement met z'n afgedankte treinen en dat slot op het strand vond ik onvergelijkbaar.
Maar smaken verschillen. Gelukkig maar.
Ja dat stukje op het strand vond ik ook leuk. Is het je al opgevallen dat het meestal hetzelfde stukje strand is dat Rollin filmt? Ik kan symboliek best hebben hoor, maar hier was het toch wel saai gebracht en versimpeld tot wat aantrekken, afstoten en weglopen. Kan ook te maken hebben met de karakters die niet echt interessant waren. Kunstzinnig en subtiel is allemaal best maar voor mij mag het wat meer zijn op vlak van horror en erotiek. Dit vind ik teveel arty farty. Het mag gerust wat trashier
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Ik snap je punt alexspyforever. Ik hou ook van horror, erotiek en lekker trashy. Maar hier slaat Rollin een andere weg in. dat is ook wel eens leuk. En ja, hetzelfde strand (bij Dieppe), maar wel steeds met een andere blote juffrouw, toch?
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Ik snap je punt alexspyforever. Ik hou ook van horror, erotiek en lekker trashy. Maar hier slaat Rollin een andere weg in. dat is ook wel eens leuk. En ja, hetzelfde strand (bij Dieppe), maar wel steeds met een andere blote juffrouw, toch?
Als ik de films van Rollin allemaal heb gezien en herzien weet ik wellicht het antwoord op die vraag
Sowieso maak ik nog wel een essay over zijn oeuvre. Ik ben grotendeels positief over zijn werk. Maar deze vind ik gewoon zijn flauwste werkje.
Het is een beetje zoals Herschell Gordon Lewis, de godfather of gore , op een gegeven moment een serieuze horrorfilm maakte (A Taste of Blood) met nauwelijks blood & gore en met grotendeels professionele acteurs (bij andere films bestond de cast meestal uit amateurs of onbekende acteurs). Dan heb je zoiets van mooi dat je dat ook kan en je mag er best trots op zijn, maar je moet niet verrast zijn dat de fans van de films waarmee je jezelf (en een hele nieuw subgenre) op de kaart hebt gezet dit een saaie boel vinden.
Later in zijn carrière maakte Rollin ook nog wat serieuzere films met weinig naakt en symboliek zoals Two Orphan Vampires en Masque de Méduse. Zeker in die laatste vind ik de symboliek (met in de hoofdrol Rollin's echtgenote) vele malen sterker dan dat rondlopen als kiekens zonder kop in Rose de Fer.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
'als kiekens zonder kop'. Leuke vergelijking alexspyforever. Maar heb je het slot wel gezien met dat schuifje van die stalen deur? Is niet zo onschuldig hoor. Orphan Vampires en Masque de Méduse ken ik niet. Ga ik opzoeken. Wat nog op de plank ligt is 'La nuit des horloges' (2007). Ben ik nog niet aan toegekomen.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
De afgelopen maand heb ik een aantal Jean Rollin films gekeken (vooral vanwege het meespelen van Brigitte Lahaie) en deze "La Rose de Fer" zal voorlopig mijn laatste zijn, want ik heb het wel even gehad met hem (geef mij maar Joe D'Amato, want zijn films vind ik vermakelijker) en dit was zijn meest achterlijke film die ik tot nu toe heb gezien. Visueel gezien heeft Jean Rollin het meestal wel goed voor elkaar (inclusief het strand in de Franse plaats Dieppe met de houten paaltjes wat regelmatig te zien is in zijn films), maar de verhaallijn is vaak nauwelijks te doorgronden. En zeker bij deze film, waarbij ik de nodige vragen had, zoals wat heeft hij toch eigenlijk bedoeld met deze film? Heb ik de boodschap over het hoofd gezien? Wat had hij willen vertellen?
Wat ik ook irritant vond bij deze film, was dat het geluid niet synchroon liep met het beeld. Het geluid (de ondertiteling liep wel synchroon met het geluid) liep namelijk achter bij de versie welke ik gepindakaasd had. Dus als men ging praten zag je wel hun monden bewegen, maar hoorde je het geluid pas circa vijf seconden later. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de geluiden die te horen zijn op het kerkhof.
In dit verhaal ontmoeten een jonge vrouw (Françoise Pascal) en man (Hugues Quester) elkaar op een huwelijksreceptie (waar de man ook nog een gezicht voorleest) en spreken ze buiten wat met elkaar af. Ze ontmoeten elkaar weer op een met mist bedekt treinstation en daar jagen ze elkaar achterna in een speels spelletje verstoppertje, voordat ze uiteindelijk op hun fiets stappen. Al fietsend zien ze de ingang van een kerkhof en besluiten ze naar binnen te gaan voor meer privacy. Eenmaal binnen op het enorme kerkhof gaan ze picknicken en wordt de vrouw wat angstig. De man kalmeert haar en haalt haar over om met hem een graftombe binnen te gaan. De man en de vrouw bedrijven de liefde in de graftombe en een oude vrouw sluit de poorten van het kerkhof.
Wanneer ze eindelijk de graftombe verlaten (de man vergeet dan zijn horloge) is de avond inmiddels gevallen en kunnen ze de weg naar buiten niet vinden. Ze beginnen in paniek te raken, lopen wat rond, rennen soms, ontdekken een gebouw (met binnenin verschillende doodskisten), ruziën met elkaar, bedrijven weer de liefde in een knekelput (dus met doodskoppen en beenderen) waarin de man valt, zoeken een uitgang en maken een vuurtje om aandacht te trekken. Ondertussen wordt de man humeurig en vertoont de vrouw bizar gedrag en persoonlijkheidsveranderingen. Wanneer ze weer aankomen bij de graftombe, gaat de man naar binnen om zijn horloge te halen en sluit de vrouw de man op in de graftombe, die dan stikt.
De vrouw gaat dan dansen op het kerkhof en keert daarna weer terug naar de graftombe waarbij de dag weer aanbreekt. De vrouw opent dan de graftombe en gaat naar binnen en sluit deze daarna weer. Een man opent de poorten van het kerkhof en een oude vrouw, die voor de poorten staat te wachten, loopt naar binnen met twee bossen bloemen (witte en rode) in haar handen. Ze legt één bos bloemen (de witte) op een graf en loopt dan naar de gesloten graftombe en legt daar de rode bloemen op. Ze loopt daarna weg, waarna de film is afgelopen na 80 minuten
Dit is toch gewoon te achterlijk voor woorden en met horror heeft het al helemaal niets te doen. De film staat hier betiteld als een Horror / Fantasy film, maar het had gewoon een Mystery film moeten zijn, want het hele verhaal is gewoon één groot mysterie en dat van de eerste (waarbij je de vrouw op het strand van Dieppe ziet) tot de laatste minuut. Horrorelementen zijn er niet te zien, dus er is geen spanning, je ziet geen bloed, er zijn geen zombies of andere monsters en er zijn ook geen verschijningen zoals geesten. En verder zijn er ook geen schrikmomenten aanwezig en gebeuren er geen onverwachte dingen (hoewel ik de clown wel onverwacht vond ).
Het enige wat je ziet is het sfeervolle kerkhof (met oneindige rijen grafstenen, crypten, kruisen en cherubijn beelden) in de buurt van de Franse stad Amiens en een paar dubieuze bezoekers, te weten een vreemde man die naar hun kijkt (wat opzicht ook wel begrijpelijk is, omdat ze namelijk een graftombe hebben geopend) en een clown, die ook niet direct tot de verbeelding spreken. Daarvoor zijn de karakters te kort voor in beeld gebracht en kennen ze een te minimale uitwerking. Er gebeurt in de film werkelijk niets en je kijkt alleen naar twee mensen die op een kerkhof rondlopen, rennen, vrijen (grafseks), vechten en schreeuwen tegen elkaar en dat 65 minuten lang.
De film speelt zich dus op de opening (die circa 15 minuten duurt en waarbij je pas na circa 6 minuten stemgeluiden hoort) na volledig af op het kerkhof en daarbij zien we ook een strandfantasie (uiteraard weer bij Dieppe) na circa 64 minuten, waarbij we gedurende drie minuten lang de mooie Françoise Pascal volledig naakt (ze had mooie borsten) op het strand zien. Dat is eigenlijk ook de enige scène in de film waarbij je wat naaktheid ziet van Françoise Pascal, want als ze gaan vrijen (weinig gepassioneerd en ook niet spannend in beeld gebracht) in de graftombe na circa 23 minuten houdt ze kruiselings haar armen voor haar borsten. Bij de vrijscène in de knekelput na circa 48 minuten valt er sowieso geen naaktheid te zien en verder zie alleen af en toe een borst door de gele blouse van Françoise Pascal, omdat daar op een gegeven moment scheuren in komen.
Qua cast zien we in deze film eigenlijk alleen Françoise Pascal en Hugues Quester (met zijn harige rug) als de jonge man en vrouw en alleen van de vrouw kom je op een gegeven moment te weten dat haar naam Karine is. Françoise Pascal vond ik een mooie actrice, die ook een erotische uitstraling heeft. In het begin zien we haar rondlopen in een lange rok (tot op de grond) en rode blouse en daarna (vanaf het treinstation) zien we haar rondlopen in een korte gele / bruine ruitjes rok (tot boven de knie) en een gele blouse. Helaas is ze in deze film nauwelijks naakt te zien, want anders had ik de film waarschijnlijk wat vermakelijker gevonden.
Voorlopig voor mij dus geen Jean Rollin films meer (ik heb nog van hem "Les Paumées du Petit Matin (1981)" op de plank liggen, maar ik denk niet dat ik daarin ga beginnen), want deze "La Rose de Fer" was gewoon te achterlijk voor woorden. Ik zie dat niemand deze film nog 0,5* heeft gegeven en dat wordt nu dus de eerste keer (ook de mooie Françoise Pascal kan dat niet verhinderen).
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
De afgelopen maand heb ik een aantal Jean Rollin films gekeken (vooral vanwege het meespelen van Brigitte Lahaie) en deze "La Rose de Fer" zal voorlopig mijn laatste zijn, want ik heb het wel even gehad met hem (geef mij maar Joe D'Amato, want zijn films vind ik vermakelijker) en dit was zijn meest achterlijke film die ik tot nu toe heb gezien. Visueel gezien heeft Jean Rollin het meestal wel goed voor elkaar (inclusief het strand in de Franse plaats Dieppe met de houten paaltjes wat regelmatig te zien is in zijn films), maar de verhaallijn is vaak nauwelijks te doorgronden. En zeker bij deze film, waarbij ik de nodige vragen had, zoals wat heeft hij toch eigenlijk bedoeld met deze film? Heb ik de boodschap over het hoofd gezien? Wat had hij willen vertellen?
Wat ik ook irritant vond bij deze film, was dat het geluid niet synchroon liep met het beeld. Het geluid (de ondertiteling liep wel synchroon met het geluid) liep namelijk achter bij de versie welke ik gepindakaasd had. Dus als men ging praten zag je wel hun monden bewegen, maar hoorde je het geluid pas circa vijf seconden later. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de geluiden die te horen zijn op het kerkhof.
In dit verhaal ontmoeten een jonge vrouw (Françoise Pascal) en man (Hugues Quester) elkaar op een huwelijksreceptie (waar de man ook nog een gezicht voorleest) en spreken ze buiten wat met elkaar af. Ze ontmoeten elkaar weer op een met mist bedekt treinstation en daar jagen ze elkaar achterna in een speels spelletje verstoppertje, voordat ze uiteindelijk op hun fiets stappen. Al fietsend zien ze de ingang van een kerkhof en besluiten ze naar binnen te gaan voor meer privacy. Eenmaal binnen op het enorme kerkhof gaan ze picknicken en wordt de vrouw wat angstig. De man kalmeert haar en haalt haar over om met hem een graftombe binnen te gaan. De man en de vrouw bedrijven de liefde in de graftombe en een oude vrouw sluit de poorten van het kerkhof.
Wanneer ze eindelijk de graftombe verlaten (de man vergeet dan zijn horloge) is de avond inmiddels gevallen en kunnen ze de weg naar buiten niet vinden. Ze beginnen in paniek te raken, lopen wat rond, rennen soms, ontdekken een gebouw (met binnenin verschillende doodskisten), ruziën met elkaar, bedrijven weer de liefde in een knekelput (dus met doodskoppen en beenderen) waarin de man valt, zoeken een uitgang en maken een vuurtje om aandacht te trekken. Ondertussen wordt de man humeurig en vertoont de vrouw bizar gedrag en persoonlijkheidsveranderingen. Wanneer ze weer aankomen bij de graftombe, gaat de man naar binnen om zijn horloge te halen en sluit de vrouw de man op in de graftombe, die dan stikt.
De vrouw gaat dan dansen op het kerkhof en keert daarna weer terug naar de graftombe waarbij de dag weer aanbreekt. De vrouw opent dan de graftombe en gaat naar binnen en sluit deze daarna weer. Een man opent de poorten van het kerkhof en een oude vrouw, die voor de poorten staat te wachten, loopt naar binnen met twee bossen bloemen (witte en rode) in haar handen. Ze legt één bos bloemen (de witte) op een graf en loopt dan naar de gesloten graftombe en legt daar de rode bloemen op. Ze loopt daarna weg, waarna de film is afgelopen na 80 minuten
Dit is toch gewoon te achterlijk voor woorden en met horror heeft het al helemaal niets te doen. De film staat hier betiteld als een Horror / Fantasy film, maar het had gewoon een Mystery film moeten zijn, want het hele verhaal is gewoon één groot mysterie en dat van de eerste (waarbij je de vrouw op het strand van Dieppe ziet) tot de laatste minuut. Horrorelementen zijn er niet te zien, dus er is geen spanning, je ziet geen bloed, er zijn geen zombies of andere monsters en er zijn ook geen verschijningen zoals geesten. En verder zijn er ook geen schrikmomenten aanwezig en gebeuren er geen onverwachte dingen (hoewel ik de clown wel onverwacht vond ).
Het enige wat je ziet is het sfeervolle kerkhof (met oneindige rijen grafstenen, crypten, kruisen en cherubijn beelden) in de buurt van de Franse stad Amiens en een paar dubieuze bezoekers, te weten een vreemde man die naar hun kijkt (wat opzicht ook wel begrijpelijk is, omdat ze namelijk een graftombe hebben geopend) en een clown, die ook niet direct tot de verbeelding spreken. Daarvoor zijn de karakters te kort voor in beeld gebracht en kennen ze een te minimale uitwerking. Er gebeurt in de film werkelijk niets en je kijkt alleen naar twee mensen die op een kerkhof rondlopen, rennen, vrijen (grafseks), vechten en schreeuwen tegen elkaar en dat 65 minuten lang.
De film speelt zich dus op de opening (die circa 15 minuten duurt en waarbij je pas na circa 6 minuten stemgeluiden hoort) na volledig af op het kerkhof en daarbij zien we ook een strandfantasie (uiteraard weer bij Dieppe) na circa 64 minuten, waarbij we gedurende drie minuten lang de mooie Françoise Pascal volledig naakt (ze had mooie borsten) op het strand zien. Dat is eigenlijk ook de enige scène in de film waarbij je wat naaktheid ziet van Françoise Pascal, want als ze gaan vrijen (weinig gepassioneerd en ook niet spannend in beeld gebracht) in de graftombe na circa 23 minuten houdt ze kruiselings haar armen voor haar borsten. Bij de vrijscène in de knekelput na circa 48 minuten valt er sowieso geen naaktheid te zien en verder zie alleen af en toe een borst door de gele blouse van Françoise Pascal, omdat daar op een gegeven moment scheuren in komen.
Qua cast zien we in deze film eigenlijk alleen Françoise Pascal en Hugues Quester (met zijn harige rug) als de jonge man en vrouw en alleen van de vrouw kom je op een gegeven moment te weten dat haar naam Karine is. Françoise Pascal vond ik een mooie actrice, die ook een erotische uitstraling heeft. In het begin zien we haar rondlopen in een lange rok (tot op de grond) en rode blouse en daarna (vanaf het treinstation) zien we haar rondlopen in een korte gele / bruine ruitjes rok (tot boven de knie) en een gele blouse. Helaas is ze in deze film nauwelijks naakt te zien, want anders had ik de film waarschijnlijk wat vermakelijker gevonden.
Voorlopig voor mij dus geen Jean Rollin films meer (ik heb nog van hem "Les Paumées du Petit Matin (1981)" op de plank liggen, maar ik denk niet dat ik daarin ga beginnen), want deze "La Rose de Fer" was gewoon te achterlijk voor woorden. Ik zie dat niemand deze film nog 0,5* heeft gegeven en dat wordt nu dus de eerste keer (ook de mooie Françoise Pascal kan dat niet verhinderen).
Ik was net bezig met de Jean Rollin films en moet zeggen in elk van zijn films hoe vreemd ook wel iets fijns is te halen. De bovenstaande film is wel de uitzondering. Dit is gewoon een vervelende film van begin tot einde, slaapverwekkend ook. Ik begin toch te geloven dat onze smaken veel meer overeenkomen dan bij Fransman die sommige films die ik oersaai vind (zoals deze) dan een hoog cijfer geeft. Rollin zijn films zijn naar de arty kant maar hebben naakt, gore of bizarre stuff om het leuk te maken. Dit is wat poëtisch en filosofisch geneuzel met weinig actie. En als er al actie was, was die niet erg boeiend. En ja er zullen wel mensen zijn die dit als de beste van Rollin beschouwen omdat die zo anders is dan de rest van zijn oeuvre. Rollin's films hebben altijd wel mysterie en zijn vaker substance over story, beetje arty maar nooit overdreven typisch gekenmerkt door naakt, horrorelementen, mysterieuze en/of gothic sfeerschepping. In Iron Rose lijkt hij voor iets extreem arty te willen gaan met nauwelijks horror en naakt, net de ingrediënten die mij aanspreken. Moest een dergelijke film vandaag uitkomen aangepast aan de tijd, de arty filmliefhebbers zouden er zeker van smullen.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Ik was net bezig met de Jean Rollin films en moet zeggen in elk van zijn films hoe vreemd ook wel iets fijns is te halen. De bovenstaande film is wel de uitzondering. Dit is gewoon een vervelende film van begin tot einde, slaapverwekkend ook. Ik begin toch te geloven dat onze smaken veel meer overeenkomen dan bij Fransman die sommige films die ik oersaai vind (zoals deze) dan een hoog cijfer geeft. Rollin zijn films zijn naar de arty kant maar hebben naakt, gore of bizarre stuff om het leuk te maken. Dit is wat poëtisch en filosofisch geneuzel met weinig actie. En als er al actie was, was die niet erg boeiend. En ja er zullen wel mensen zijn die dit als de beste van Rollin beschouwen omdat die zo anders is dan de rest van zijn oeuvre. Rollin's films hebben altijd wel mysterie en zijn vaker substance over story, beetje arty maar nooit overdreven typisch gekenmerkt door naakt, horrorelementen, mysterieuze en/of gothic sfeerschepping. In Iron Rose lijkt hij voor iets extreem arty te willen gaan met nauwelijks horror en naakt, net de ingrediënten die mij aanspreken. Moest een dergelijke film vandaag uitkomen aangepast aan de tijd, de arty filmliefhebbers zouden er zeker van smullen.
Potverdorie, ik moest even wat scrollen (mede aan mezelf te danken Het is maar goed dat ik zo'n lange recensies schrijf, want anders wist ik niet eens meer waar "La Rose de Fer" over ging, terwijl ik hem slechts een jaar geleden nog heb gezien, maar na het lezen weet ik het alweer) om dit bericht te schrijven.
Het enige goede van Jean Rollin is Brigitte Lahaie en zijn neefje Henry Rollins. Voor de rest kan ik niet zowel met Jean Rollin en volgens heb ik geen enkele film van hem een voldoende gegeven. Ik ben meer een Joe D'Amato liefhebber met zijn rechttoe rechtaan films, zoals "Images in a Convent (1979)" met wellustige nonnen (wel niet altijd vrijwillig), natuurlijk "Sesso Nero (1980)" die zelfs een positief gemiddelde heeft en natuurlijk zijn Emanuelle films met als enige uitschieter "Emanuelle and the Last Cannibals (1977)".
Volgens mij is "Fransman" die categorie van genoemde films allang voorbij en is hij ook geen liefhebber van Joe D'Amato
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Potverdorie, ik moest even wat scrollen (mede aan mezelf te danken Het is maar goed dat ik zo'n lange recensies schrijf, want anders wist ik niet eens meer waar "La Rose de Fer" over ging, terwijl ik hem slechts een jaar geleden nog heb gezien, maar na het lezen weet ik het alweer) om dit bericht te schrijven.
Het enige goede van Jean Rollin is Brigitte Lahaie en zijn neefje Henry Rollins. Voor de rest kan ik niet zowel met Jean Rollin en volgens heb ik geen enkele film van hem een voldoende gegeven. Ik ben meer een Joe D'Amato liefhebber met zijn rechttoe rechtaan films, zoals "Images in a Convent (1979)" met wellustige nonnen (wel niet altijd vrijwillig), natuurlijk "Sesso Nero (1980)" die zelfs een positief gemiddelde heeft en natuurlijk zijn Emanuelle films met als enige uitschieter "Emanuelle and the Last Cannibals (1977)".
Volgens mij is "Fransman" die categorie van genoemde films allang voorbij en is hij ook geen liefhebber van Joe D'Amato
Ik denk dat onze goede Franse vriend toch niet zo een fan is van de meer trashy films en dan toch eerder de arty films verkiest. Je kan zeggen dat zijn smaak geëvolueerd (veranderd) is naar iets anders (beters wil ik niet zeggen). Ik hield vroeger eigenlijk meer van diepzinnig, nu heb ik het liever simpeler. Van actiefilms ben ik nog steeds geen fan. Ik denk niet dat Rollin jouw ding is of het moet al zoiets zijn als Zombie Lake.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Ik denk niet dat Rollin jouw ding is of het moet al zoiets zijn als Zombie Lake.
Helaas zijn alleen de eerste 6 minuten van Zombie Lake ijzersterk (vanwege de fraaie Yvonne Dany), daarna wordt het vooral afzien
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Angst
Misdaad / Horror, 1983
82 reacties
Twisted Nerve
Horror / Thriller, 1968
11 reacties
The Medusa Touch
Drama / Mystery, 1978
20 reacties
The Angelic Conversation
Experimenteel / Drama, 1985
14 reacties
Kona fer í Stríð
Drama / Komedie, 2018
23 reacties
Il Rosso Segno della Follia
Komedie / Horror, 1970
11 reacties
Gerelateerde tags
begraafplaatspsychologische thrillergothicexsploitation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.