• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.140 gebruikers
  • 9.379.780 stemmen
Avatar
 
banner banner

Brokeback Mountain (2005)

Drama / Romantiek | 134 minuten
3,61 2.776 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Ang Lee

Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 7,7 (413.306)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 februari 2006

Plot Brokeback Mountain

"Love is a force of nature."

Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ennis Del Mar

Lureen Newsome

Joe Aguirre

Cassie Cartwright

Lashawn Malone

Randall Malone

Jack's Mother

Alma Del Mar Jr. (age 19)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Waku

Waku

  • 5458 berichten
  • 6492 stemmen

Vreselijke trage film die maar niet op gang lijkt te komen.

Saai.

Wel mooie beelden in de bergen.

Camerawerk is sowieso prima.

Maar het verhaal kon me helaas niet boeien.

2,5*


avatar van kaartje1972

kaartje1972

  • 8 berichten
  • 574 stemmen

Wat een geweldig mooie film is dit! Ondanks de prijzen die deze film had gewonnen, had ik me er toch niet zoveel van voorgesteld, vooral door het genre en het verhaal van de film. Maar ondanks de lange speelduur ging de film niet vervelen. Erg goed!


avatar van lust_for_life

lust_for_life

  • 15 berichten
  • 284 stemmen

Op zich was deze film mooi.

goed acteerwerk, uitzondelrijk verhaal,...

Maar de film kwam moeilijk op gang, en na zijn hoogtepunt werd hij gewoon te langdradig...

2,5 *


avatar van Stijntje

Stijntje

  • 179 berichten
  • 0 stemmen

wauwiedepouwie!


avatar van ALTA

ALTA

  • 28 berichten
  • 214 stemmen

Misschien ligt het aan mij, maar ik vraag me echt af hoe de film aan zoveel prijzen komt. Het is geen slechte film, nee, dat zeker niet. Toch vind ik de film saai & de dialogen waren ook niet veel bijzonders. De enige goede punten van de film vond ik de prachtige locatie en het aparte verhaal.

*2,0


avatar van Magalie

Magalie

  • 15 berichten
  • 15 stemmen

Mooie film, zeer mooi hoe de liefde tussen de 2 mannen verteld werd.

Deze film verteld dat homo's ook gewoon echte mannen zijn en niet "janettig" of zo..

Was wel wat langdradig maar mooi gefilmd en goede acteurs!


avatar van Schiedammer

Schiedammer

  • 442 berichten
  • 438 stemmen

Ik vind het moeilijk om een oordeel over deze film te geven. De verhaallijn was mooi maar ook weer langdradig. Het is ook een film met veel dialoog maar aan de andere kant was dat ook niet echt storend. Het was ook niet mijn genre film maar ik vond de film wel prettig wegkijken en zo kan ik wel even doorgaan. Wat wel heel goed was dat is het beeld en het geluid. Dat is puur genieten. Dus ik zit te twijffelen tussen 3 en 3,5* en heb toch voor 3,5* gekozen en het gekke is dat ik zelf niet waarom maar de film had gewoon iets.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4030 berichten
  • 3635 stemmen

Echt een schitterende film. Zo'n film die nog even in mijn gedachten bleef hangen nadat de aftiteling allang weer afgelopen was.

Het eerste half uur of zo komt de film erg traag op gang, maar door de mooie sfeer, prachtige natuurbeelden en muziek, ben ik daar wel makkelijk doorgekomen.

De eerste seks-scene tussen de twee hoofdpersonen is vrij omstreden, en daar kan ik me best wat bij voorstellen. Ze zijn dan wel dronken, maar dat ze zo ruig tekeer gaan vond ik toch opvallend. Het leek wel een verkrachtig. Ook als ze zoenen gebeurt dat vaak op een opvallend ruige manier. Alsof ze met tegenzin zoenen.

Die expressieve manier van zoenen is zo'n beetje het tegenovergestelde van hoe zwijgzaam de hoofdpersonen zijn in hun verdere omgang met elkaar en met anderen. Vooral Heath Ledger speelt zijn rol prachtig ingehouden. De onmogelijke liefdesrelatie tussen zijn personage Ennis en Jack komt daardoor zo ontzettend oprecht over. Ze willen wel met elkaar samenwonen, maar door de omstandigheden (werk, geld en vooral het feit dat homoseksualiteit in die macho-gemeenschap niet wordt geaccepteerd) is dat eigenlijk onmogelijk. Ze leiden intussen ook een schijnleven, beiden getrouwd en met kinderen. Ook hun hetero-huwelijk leidt onder hun gevoelens.

De film maakt regelmatig grote sprongen in de tijd, en persoonlijk vind ik dat dat het verhaal wel versterkt. Je weet dat ze elkaar niet zo vaak zien en dat ze elkaar missen. Dat er zoveel jaren verstrijken versterkt het gevoel van elkaar missen en de onmogelijke relatie die ze niet kunnen aangaan.

Naarmate het einde van de film nadert komen er steeds meer prachtige ontroerende scenes in de film voor. Altijd om de puurheid, de ingehoudenheid zeg maar, zo mooi en ontroerend. Eigenlijk is geen enkel moment in de film gedramatiseerd vind ik.

Dit is zeker een van de mooiste films die ik de afgelopen jaren heb gezien. Ik had er door al het positieve nieuws over de film veel van verwacht, en de film heeft mijn verwachtingen meer dan waargemaakt. Als je houdt van oppervlakkige Hollywood-blockbusters dan zal deze film je misschien niet bevallen, maar hou je van een vrij simpel maar zeer sterk uitgewerkt verhaal, dan kan ik Brokeback Mountain zeker aanraden. Toppertje!

4.0*


avatar van Mat_

Mat_

  • 737 berichten
  • 1335 stemmen

Het eerste uur vond ik vrij goed. Mooie landschappen, prima camerawerk en rustig sfeertje. Later kwam de film gewoon niet op gang vond ik.

De verhaallijn vond ik redelijk zwakjes en de film was te langdradig. Het einde vond ik ook eigenlijk wel een beetje dom en kwam ineens uit het onverwachte


avatar van too-sweet

too-sweet

  • 97 berichten
  • 965 stemmen

Je moet wel van dit genre houden,anders vindt je het waarschijnlijk helemaal niks.

Ik vond dit echt een hele mooie film. Ik had niet verwacht dat ik deze film zo mooi zou vinden,nadat ik de reacties hier gelezen had. Ik hou namelijk niet van trage langdraderige films die maar niet op gang komen.

Maar ik vond dit echt geen film die niet op gang kwam,en het langdraderige (als je het zo wil noemen) hoort gewoon bij deze film.

En het verhaal, dat is gewoon heel mooi. Goed acteerwerk en hele mooie beelden in de bergen.

Krijgt van mij 4.5 sterren


avatar van _SC_

_SC_

  • 8 berichten
  • 5 stemmen

ik heb het net gekeken..

mooie film.. maar de film had korter gekunt, wat ik heb gezien had in een anderhalf uur ook wel gepast..

sommige dingen waren te langdradig..

Maar over het algemeen was het een aparte/mooie film.

Ik begreep alleen dat laatste niet dat Ennis zei;" Ik zweer het je"..

kan iemand mij dat duidelijk maken??


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

Raar dat deze film over het algemeen zo goed ontvangen wordt bij vrouwen. Komt misschien omdat de 2 homo's geen mietjes zijn, maar stoere cowboys. En dan toch hun tedere momenten hebben. Blijkbaar opwindend voor veel vrouwen. Merkwaardig hoor, want het is een vrij plat pamflet geworden voor de homolobby. Had veel subtieler gekund en niet zo suggestief. Nu blijft het allemaal zo slachtofferig. Maar men trapt er blijkbaar in...


avatar van Koos

Koos

  • 308 berichten
  • 2255 stemmen

@ stalker: wat is nu eigenlijk het probleem?


avatar van [m]arieke

[m]arieke

  • 12 berichten
  • 88 stemmen

kaartje1972 schreef:

Wat een geweldig mooie film is dit! Ondanks de prijzen die deze film had gewonnen, had ik me er toch niet zoveel van voorgesteld, vooral door het genre en het verhaal van de film. Maar ondanks de lange speelduur ging de film niet vervelen. Erg goed!

helemaal mee eens:)


avatar van jeleentje

jeleentje

  • 18 berichten
  • 11 stemmen

Geen idee waarom, maar de film heeft wat

3,5*


avatar van RoOsJ_LoVe

RoOsJ_LoVe

  • 87 berichten
  • 205 stemmen

ik ben niet zo enthousiast over deze film

het kan ook aan mij liggen

ik ben niet een bepaalt typ voor deze film

sorry voor de mensen die hem wel leuk vonden!


avatar van ALTA

ALTA

  • 28 berichten
  • 214 stemmen

Inmiddels heb ik de film al 3 keer gezien, en ben ik helemaal om. Ik heb de DVD zelfs al in huis liggen. Ik heb mijn 2,0 verhoogt naar een 4,5


avatar van Melski

Melski

  • 16 berichten
  • 15 stemmen

Ik zou de film graag eens zien. Ik heb er clips van gezien op youtube en ik ben helemaal verkocht. Nu mijn vrienden nog ompraten, want helaas is de homostatus van tegenwoordig echt bar en bar slecht. Het lijkt me een prachtige film en ik kan niet wachten totdat ik hem gezien heb!


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

Melski schreef:

Ik zou de film graag eens zien. Ik heb er clips van gezien op youtube en ik ben helemaal verkocht. Nu mijn vrienden nog ompraten, want helaas is de homostatus van tegenwoordig echt bar en bar slecht. Het lijkt me een prachtige film en ik kan niet wachten totdat ik hem gezien heb!

Kocht helaas de DVD. Je kunt 'm van mij zo krijgen. Wat je zegt over homostatus van tegenwoordig begrijp ik niet: homo's worden doodgeknuffeld, mij best hoor, maar dan moet er niet gedaan worden alsof homo's nog zo gediscrimineerd worden.

Dat vind ik ook het kwalijke van deze film: door terug te gaan naar een tijd en een zeer conservatieve staat in Amerika waar homo's niet openlijk voor hun geaardheid uit konden komen en Jack zelfs een martelaarstatus wordt gegeven, wordt er gesuggereerd dat dit nog steeds zo is.

En waar ik helemaal niet goed van word, is dat er in het land te pas en te onpas het woord 'homohater' wordt gebruikt, wanneer je kritiek hebt op de manier waarop er met homosexualiteit wordt omgegaan (zoals in deze film dus). Met dat verbale projectiel, wordt elke discussie gesaboteerd.

Brokeback Mountain is een plat pamflet geworden, maar geraffineerd genoeg om er heel veel mensen in te laten trappen.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23462 berichten
  • 76957 stemmen

stalker schreef:

[quote="

Brokeback Mountain is een plat pamflet geworden, maar geraffineerd genoeg om er heel veel mensen in te laten trappen.

En wat is hier dan mis mee?


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

stalker schreef:

Wat je zegt over homostatus van tegenwoordig begrijp ik niet: homo's worden doodgeknuffeld, mij best hoor, maar dan moet er niet gedaan worden alsof homo's nog zo gediscrimineerd worden.

Wat een onzin, het is nog steeds een groot taboe, het is zeker beter dan in de tijd dat de film werd uitgebracht, maar om te zeggen dat homo's worden doodgeknuffeld is werkelijk onwaar. Misschien doel je op tv-homo's als Gordon en Gerard Joling of zoiets, maar de enige reden dat die wel worden geaccepteerd is omdat ze zo enorm de spot met zichzelf drijven dat ze bijna mee doen aan de discriminatie.

Dat vind ik ook het kwalijke van deze film: door terug te gaan naar een tijd en een zeer conservatieve staat in Amerika waar homo's niet openlijk voor hun geaardheid uit konden komen en Jack zelfs een martelaarstatus wordt gegeven, wordt er gesuggereerd dat dit nog steeds zo is.
Ik weet niet of je überhaupt een idee hebt waar je het over hebt, maar in sommige delen van Amerika is het zelfs nog veel erger dan je in de film te zien krijgt. De oost- en westkust (oftewel de gebieden waarvan wij hier in NL nieuws binnenkrijgen) zijn inderdaad behoorlijk homo-vriendelijk tegenwoordig, maar in conservatief Midden-Amerika (niet eens zover van de kust, neem bijvoorbeeld Utah) is het hele andere koek, neem dat maar van mij aan.

Kocht helaas de DVD. Je kunt 'm van mij zo krijgen.
Ik meld me aan


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

stinissen schreef:

(quote)

En wat is hier dan mis mee?

Wat er mis mee is?

Niemand is gebaat bij een vertekend beeld van de werkelijkheid.


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

Mc schreef:

maar in conservatief Midden-Amerika (niet eens zover van de kust, neem bijvoorbeeld Utah) is het hele andere koek, neem dat maar van mij aan.

Bij een mormonenstaat als Utah is dat ook niet verwonderlijk. Net als in de meeste islamitische landen hebben ze daar te maken met een normen en waardensysteem dat homo's afwijst. Een slechte zaak natuurlijk. Maar wij leven hier in Nederland waar juist veel aandacht en waardering is voor homo's.

Brokeback Mountain doet nogal huilerig over het lot van deze twee mannen, die hier in Nederland geen enkel probleem zouden hebben een relatie te beginnen en te houden.

Mc schreef:

Ik meld me aan

Ik had ' m eigenlijk aan Melski toegezegd, maar als zij zich niet binnen drie weken meldt, is-ie van jou


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

stalker schreef:

Brokeback Mountain doet nogal huilerig over het lot van deze twee mannen, die hier in Nederland geen enkel probleem zouden hebben een relatie te beginnen en te houden.

Die link met het Nederland van nu en de V.S. in de jaren 60 snap ik niet helemaal. Wat dat betrefd is dit gewoon een historisch streek verhaal dat je in zijn context moet zien. Lee heeft dit verhaal als voorbeeld genomen om mannenliefde in een film voor een groot publiek toegankelijk te maken en de onmogelijkheid van mannenliefde te laten zien die het kort geleden had en nog steeds in bepaalde delen van de wereld heeft.

Of hij daarin is geslaagd is een tweede. Ik vond de film niet altijd van veel diepgang getuigen en vaak was het slechts kijken naar mooie plaatjes en zien hoe Heath Ledger aan het overacteren is.

ten tweede klopt het gewoon niet wat je zegt. Het gebeurt nog steeds in Nederland dat er jongens zijn die niet door hun ouders worden geaccepteerd omdat ze homo zijn. Dat je die verhalen niet kent, getuigt van onwetendheid. Niks mis mee, maar wees dan ook fair om je ongelijk te bekennen want het is nu al een paar keer tegen je gezegd en je gelooft het gewoon niet.


avatar van Rua

Rua

  • 215 berichten
  • 345 stemmen

stalker schreef:

Wat er mis mee is?

Niemand is gebaat bij een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Pardon? Vertekend beeld van de werkelijkheid?

Wat is dan de werkelijkheid volgens jou?

Open your eyes!

stalker schreef:

Brokeback Mountain doet nogal huilerig over het lot van deze twee mannen, die hier in Nederland geen enkel probleem zouden hebben een relatie te beginnen en te houden.

Heb je wel goed opgelet??? Het verhaal speelt zich af op het platteland van U.S.A.! In de jaren 60!

Niet in Nederland aan het begin van de 21ste eeuw!


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

stalker schreef:

Heb je wel goed opgelet??? Het verhaal speelt zich af op het platteland van U.S.A.! In de jaren 60!

Niet in Nederland aan het begin van de 21ste eeuw!

Ja natuurlijk, dat is juist het punt. We hebben te maken met de situatie van ruim 40 jaar geleden in een van de meest conservatieve staten van de VS. Dat is niet te vergelijken met de situatie in het Nederland van 2007. Het geeft een historisch beeld van de werkelijkheid, dat inmiddels al lang niet meer klopt!

Toch valt het me op dat veel mensen vinden dat er toch maar weinig veranderd is en dat de situatie van homo's in Nederland soms nog steeds vergelijkbaar is met de situatie in de film.

Bijvoorbeeld wat Querelle schrijft over ouders die hun homseksuele kind ineens niet meer accepteren. Dat is natuurlijk niet de juiste weg en een heel triest verhaal. Meestal hebben ouders er gewoon moeite mee wanneer hun kind uit de kast komt. Toch worden ze dan op bevoogdende wijze toegesproken dat ze helemaal verkeerd bezig zijn! de buitenwereld weet zo goed hou het allemaal moet...

In Spetters uit 1980 verstoot de vader zijn zoon en dat wordt op een zwart-witte, karikaturale manier neergezet. Toch heeft Verhoeven zich met Spetters behoorlijk verslikt, want de landelijke homobeweging viel juist over hem heen.

Je kind verstoten is absoluut een liefdeloze weg, maar mag je er moeite mee hebben om de homoseksualiteit van je kind te accepteren. Geven we de ander wel tijd voor het acceptatieproces? Of wurgen we hem/haar de acceptatie door zijn strot?

Ik zou graag wat meer begrip willen zien voor ouders en andere mensen die moeite hebben met homoseksualiteit en geen eindeloos gemoraliseer. Iedereen heeft het recht te vinden wat hij of zij vindt, ook al is het niet politiek correct in dit 'tolerante' land.


avatar van Rua

Rua

  • 215 berichten
  • 345 stemmen

stalker schreef:

Ja natuurlijk, dat is juist het punt. We hebben te maken met de situatie van ruim 40 jaar geleden in een van de meest conservatieve staten van de VS. Dat is niet te vergelijken met de situatie in het Nederland van 2007. Het geeft een historisch beeld van de werkelijkheid, dat inmiddels al lang niet meer klopt!

Wat is nou eigenlijk je punt? Jij bent degene die deze vergelijking maakte. Je zei:

stalker schreef:

Brokeback Mountain doet nogal huilerig over het lot van deze twee mannen, die hier in Nederland geen enkel probleem zouden hebben een relatie te beginnen en te houden.

En:

stalker schreef:

Niemand is gebaat bij een vertekend beeld van de werkelijkheid.

De film geeft geen vertekend beeld van de werkelijkheid, maar laat heel goed de moeilijkheden en het verdriet zien van twee mannen die een bijna onmogelijke liefde voor elkaar voelen.


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

Ik moet het op een andere manier duidelijk maken: historische situaties worden vaak gebruikt voor een boodschap aan het heden. Vaak zijn die situaties achterhaald, maar ze worden gebrukt om bijvoorbeeld een bepaald onrecht te belichten met een boodschap aan het heden.

Brokeback Mountain gaat daarin best wel ver. Jack wordt tenslotte een soort martelaar in deze film. De boodschap is simpel: de boze buitenwereld is onverdraagzaam en de man die sex heeft met een andere man is daar het slachtoffer van. Dat uiteindelijke de gezinnen van de twee heren de grootste slachtoffers zijn, blijft onderbelicht. In deze tijd van individualisme en ikke ikke ikke moeten de twee heren toch wel aan hun trekken kunnen komen!

Deze karikaturale situatie is in Nederland allang niet meer van toepassing. Homosexuelen worden door de wet gelukkig beschermd tegen het soort discriminatie als we in Brokeback Mountain zien.

Ik vind de film daarom een plat pamflet geworden dat verhuld wordt achter gevoelig drama en overacting. In mijn ogen dus een vertekend beeld van de werkelijkheid...


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

stalker schreef:

Vaak zijn die situaties achterhaald, maar ze worden gebrukt om bijvoorbeeld een bepaald onrecht te belichten met een boodschap aan het heden.

Deze karikaturale situatie is in Nederland allang niet van toepassing meer. Homosexuelen worden gelukkig beschermd tegen dit soort discriminatie als in Brokeback Mountain.

Niet dat ik de film gezien heb maar... Het gaat hier ten eerste om een amerikaanse film (geen nederlandse) en in amerika is homosexualiteit in veel staten verre van algemeen geaccepteerd. Dat was in 1960 al zo en dat is nu in 2007 helaas nog steeds zo. Denk echt dat je de situatie iets te rooskleurig inschat daar in de USofA.

Misschien is de docu The Education of Shelby Knox wat voor je als achtergrondinfo.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

stalker schreef:

Dat uiteindelijke de gezinnen van de twee heren de grootste slachtoffers zijn, blijft onderbelicht. In deze tijd van individualisme en ikke ikke ikke moeten de twee heren toch wel aan hun trekken kunnen komen!

Ik snap niet dat je nog steeds niet begrijpt dat dat juist wel heel erg belicht wordt in Brokeback Mountain. Ik heb het al een aantal keer uitgelegd, maar oke, nog één keer dan. Het punt is juist dat, stel dat homoseksualiteit wel geaccepteerd was in die tijd, de 2 nooit zouden zijn getrouwd, wat het probleem in een keer verhelpt. Er wordt duidelijk gemaakt dat zolang homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt, dat niet alleen voor de homo's zelf vervelend is, maar ook voor de mensen in hun directe omgeving. Dat is iets wat velen niet zien in de film, en dat ergert me heel erg. Ik snap niet dat je kan zeggen dat het de schuld is van de twee mannen in de film dat hun gezinnen het slachtoffer worden van iets dat helemaal niet hun schuld is, maar de schuld van de maatschappij, die homoseksualiteit simpelweg niet accepteert.

Zo. Ik hoop dat het nu duidelijk is.