The Patriot (1998)

Actie / Thriller

geregisseerd door Dean Semler
met Steven Seagal, Gailard Sartain en L.Q. Jones

Tijdens de rechtszaak spuugt Floyd Chisolm, leider van een militante groepering, rechter Tomkin in het gezicht en deze belandt in het ziekenhuis. Daar blijkt dat de rechter is besmet met een afschuwelijk virus. Een biorampen-bestrijdingsteam arriveert per vliegtuig en gaat op onderzoek uit. Ondertussen worden meer en meer mensen uit de omgeving ernstig ziek. Even later overvallen aanhangers van Floyd de rechtbank en bevrijden hem. Ze komen erachter dat alleen het bloed van Holly, dochter van Wesley McLaren (Steven Seagal), een medicijn kan verschaffen. Maar voordat daadwerkelijk bloed kan worden afgetapt, schiet Wes te hulp, grijpt Holly en ontsnapt. Als de bewakers één voor één sterven, wordt het al snel een race tegen de klok.

gandalf4 schreef:
Hierbij roep ik op een Anti Steven seagal forum op te richten, tegen die mafklapper ;P
Geef maar de link, ik word lid.

avatar van 606
KrimpenDrummer schreef:
Geef maar de link, ik word lid.

Ga het forum daar dan vervuilen en niet hier

avatar van Pete_033
gandalf4 schreef:

Als je Steven Seagal niks vindt dan moet je ook niet naar zijn films kijken en je domme reacties achterwege laten.

avatar van van duijn
Tristan_Tibor schreef:
Steven Seagal films zijn alleen voor de echte film liefhebbers, de gene met een geoefend oog voor talent en schoonheid.

Deze film is van het begin tot het eind sterk opgebouwd en met het prachtige acteer werk maakt dit het tot 1 van de beste films alle tijden.

Bespeur ik sarcasme?

avatar van brabusRUS
Beetje 'love it, or hate it' meningen hier.

avatar van Thorak
Zelfs de user met de naam SSeagal en een avatar van Steven Seagal, geeft deze film een 1.5*.
Typisch gevalletje ''dat zegt genoeg'' lijkt me...

avatar van jeroentjuhhhhh
Lijkt me niet.

communicator
jeroentjuhhhhh schreef:
Lijkt me niet.

Waarom niet, als ik vragen mag?

dominion

communicator
Dat blijkt ook uit het gemiddelde na 571 stemmen. Grappig.

avatar van 606
dominion schreef:
Dat er genoeg mensen zijn die dit wel een goede film vinden denk ik.

Zoals ik, omdat het een mooie boodschap heeft.

Had nog nooit een Seagal gezien omdat het genre van blinde actie mij totaal niet aantrekt, maar hier was de actie minimaal. De move met het glas en de zieke mensen zagen er wel goor uit.
Ik kreeg bij deze film een gevoel van naar de "A-Team gaat Western" te kijken. Ook waren er wat politieke en anarchistische trekjes te bespeuren. Een B-film uit de seventies met dito sfeer en muziek en toch gemaakt in 1998, hoe is 't mogelijk? Toch leuk weg te kijken voor de liefhebbers en ook ik heb 'm prima kunnen uitkijken, dus een voldoende van mij. Prachtige ansichtkaart shots trouwens!
Voor 99 cent aangeschaft dus niks verloren

sweinsteiger
De zoveelste slechte film van mr. Seagal

avatar van eavymetal
dominion schreef:
Dat er genoeg mensen zijn die dit wel een goede film vinden denk ik.

Er zijn ook mensen die deze film wel goed vinden, maar ik hoor niet bij die groep.

avatar van SnakeDoc
Oke, deze film is alles behalve goed natuurlijk, maar zo slecht dat hij een plaatsje in de flop 100 verdiend? Dat wat mij betreft nou ook weer niet!

Het verhaal vond ik eigenlijk nog best grappig, alleen wordt er behoorlijk overdreven gespeeld. Maar goed ... we hebben het dan ook over een film met in de hoofdrol Seagal! En die kan natuurlijk ook niet veel beter dan dit.

Misschien mag hij hier stiekem wel een beetje trots op zijn

avatar van Gameover
606 schreef:

Ga het forum daar dan vervuilen en niet hier

Ik keek even rond en zag dat je hier voor deze film een 4.0 hebt gegeven. en ik maar denken dat ze bij de politiek altijd onzin uitkraamden.

avatar van Masterbrain
The Patriot beter dan in het westen toch

avatar van John Lee Hooker
Indianen met paarden en houten huisjes worden hier gecombineerd met de FBI en medische teams in witte pakken. Vreemd dat nou net de gearresteerde Floyd besmet blijkt te zijn en vervolgens zitten we opgezadeld met een teleurstellende race naar het antigif waarbij Wesley zijn dochter moet beschermen. Het ziet er allemaal goed verzorgd uit maar hetgene waar het om draait is veel te mager om geboeid te blijven.

Een apocalyptische SF-western met Steven Seagal in de hoofdrol, als biochemicus dan nog. Regisseur Dean Semler probeert deze ogenschijnlijk onverenigbare elementen in éénzelfde film te gieten, maar wordt hierbij duidelijk gedwarsboomd door het wankel script. Uiteindelijk haalt hij er dan maar de truck met de mooie landschapsbeelden bij, dewelke nog werken ook, maar gaat finaal toch onderuit met een volledig foute apotheose. Ondertussen heeft Seagal er naar goede gewoonte nog wat Indianen en homeopathie bijgeleurd en je hebt een film die bijna een genre op zich geworden is.

Een film met Steven Seagal is meestal wel niet echt een film waarbij je je aandacht veel bij het verhaal moet houden; leuk dat wel, vooral als hij begint in het rond te meppen.
Maar deze film is wel een van zijn mindere, de knokpartijen, zijn handelsmerk tenslotte, zijn zeldzaam.
Kortom, zoals gewoonlijk geen echt intelligent verhaal, maar ook weinig actie.

avatar van jippie2010
Ik zag dat ik nog niet op deze film gestemd had, dus bij deze.
Opvallend dat geen enkele film van Steven Seagal een voldoende (6 of hoger) scoort.

avatar van Lona
Ik vond dit een prima film. Daarom geef ik de film ook drie sterren. Zeker meer waard dan het aantal sterren dat de film nu krijgt.

avatar van John Barry
The Patriot vond ik een niet zo goede film.

Het basis idee van de film is nog best wel aardig. Een virus wat een dorpje in de greep houd en koste wat kost niet verder mag verspreiden. Maar de film is ondanks dit goede idee niet al te best. Dit kwam in de eerste plaats door het acteerwerk. Want dat was op zijn zachts gezegd niet al te best. Steven Seagal spant nog wel de kroon. Dit is niet acteren te noemen wat die man doet. Verder wil ik hierover niet al te veel woorden vuil aan maken. Enkel het dochtertje van Wesley acteert nog wel aardig. Verder rest is het acteerwerk in deze film heel erg slecht. Door het slechte acteerwerk van de cast leefde ik niet mee met de personages.

Het tegen gif van het virus blijkt een bloemetje te zijn. Dit is wel heel makkelijk gezocht. Een rot virus wat ze zich laat genezen door een bloempje ??? Laten we zeggen dat dit een mislukte ode is aan de indianen.

De film vond ik langdradig. Ik vond het een lange zit. Die 90 minuten die deze film duurde waren niet zo voorbij. Naar mijn gevoel duurde de film een heel stuk langer. Deze film was erg langdradig. Ik vond ook dat alles veel te gemakkelijk ging. Ik noemde al het virus dat genezen kan worden door een bloempje. Maar om maar nog een voorbeeld te noemen. Floyd Chisolm en zijn bende weten wel heel makkelijk een klein leger bij het ziekenhuis te verslaan. Verder weet Wesley ,Floyd Chisolm veel te gemakkelijk te vermoorden. Opeens nog voor je er erg in hebt is Floyd en zijn bende verslagen. Dit ging veel te makkelijk. Basis idee van de film was goed. Uitwerking is dus ronduit slecht. De film heeft uiteindelijk een niet al te best scenario.

De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen is erg lelijk. Normaal zorgt een soundtrack ervoor dat een film beter word. Bij deze film is het tegenovergestelde het geval. De soundtrack maakt de film alleen maar slechter. Ik zat tijdens het kijken naar de film me erg te irriteren aan de soundtrack.

De weinige actie die deze film heeft stelt niet al te veel voor. Dit is een vrij rustige film. Als er dan een korte actie scene in voor komt zie ik het meer als een verstoring dan , dat het nu iets toevoegt.

Wat dan wel weer wel goed is aan de film zijn de mooie beelden van de omgeving. Het camera werk in deze film is goed, maar verder niet al te bijzonder. De aankleding van de film is ook wel mooi gedaan

Al met al vind ik The Patriot geen goede film.

1 ster voor deze film.

avatar van Alexander1900
The Patriot kijkt prima weg maar verwacht geen Seagal zoals we hem kennen met veel actie want dan kom je bedrogen uit en zal het vies tegenvallen.

Redelijk.

toch wel een leuke steven seagal film.al is dit niet de beste maar heb me zeker vermaakt.