Executive Decision (1996)

Alternatieve titel: Critical Decision

Actie / Thriller

geregisseerd door Stuart Baird
met Kurt Russell, Halle Berry en John Leguizamo

Boven de Atlantische Oceaan kapen Islamitische terroristen een Boeing 747 op weg naar Washington. Hun leider moet meteen vrijgelaten worden of het toestel ontploft in volle vlucht. Maar terrorisme-expert Grant ontdekt dat de kapers nog een ander doel hebben: met gifgas dat zich aan boord bevindt, willen ze de Amerikaanse Oostkust treffen. Op 30.000 voet hoogte moeten Grant en commando Travis gevaarlijke capriolen uithalen om de misdadigers te elimineren...

avatar van mnrk
Een leuke standaard actie film met Kurt Russll en Steven Seagal....

Het verhaal is natuurlijk zo voorspelbaar als wat, maar de actie maakt veel goed.
Gewoon een film om lekker naar te kijken (niets meer en niets minder).

Ook de overige cast in deze film was in orde met Oliver Platt als leuke toevoeging .

avatar van FunkStarr
Gewoon een goede film waarin onze vriend dhr. Zeemeeuw helaas veels te snel het loodje legt, hij had mee moeten gaan met de rest van de crew het vliegtuig in, dat was pas cool geweest!!! en waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. Russell doet het weer uitstekend, net als de rest van de cast. Natuurlijk zitten er een aantal momenten in de film die eigenlijk best wel belachelijk zijn, maar door de constante spanning en het goede acteerwerk blijft de film toch boeiend. Op het einde van de film heb ik zelfs een paar keer hard moeten lachen om de knulligheid van sommige scenes, maar alsnog een geslaagde en bovendien bovengemiddelde vliegtuigkaap-film.

herder
Weer een racistische filmpje.

avatar van FunkStarr
Hoezo?

Uitstekende actiefilm over een groep terroristen die een groot passagiers-vliegtuig kapen. Ondanks relatief weinig actie-scenes (eigenlijk alleen op het begin en einde) is de film onderhoudend en ook bovengemiddeld spannend (uiteraard helpt de compacte locatie van het vliegtuig hier ook bij).
Zonder twijfel de beste film met Steven Seagal. En zeker niet alleen omdat hij geheel onverwacht binnen 45 min het loodje legt.

avatar van schram101
Zoals scorsese zegt een meer dan prima actiefilm met een uitstekende Russel aan het roer. Film is uiteraard niet de meest realistische maar bied heerlijk vermaak voor op de regenachtige avond.

avatar van Roger Thornhill
mnrk schreef:
Het verhaal is natuurlijk zo voorspelbaar als wat

...maar juist door de plotwending dat Steven Seagal al vroeg in de film het loodje legt worden de kaarten als het ware helemaal opnieuw geschud (ook al weet je natuurlijk dat het allemaal wel goed zal aflopen). Mede daardoor toch één van de leukste actiefilms, zo ergens vlak onder het niveau van Die hard (voor mij nog altijd de ultieme standaard, en er zijn er maar héél weinig die daarbij in de buurt komen).

avatar van foxyboy
Helemaal geen 'Segal'Film, aantal speelminuten zijn minimaal voor hem. Heb film nu voor 3e keer gezien, blijft gewoonweg goede actie- en rampenfilm. Kijkt heerlijk weg !!

avatar van erpunited
Redelijke film. Vol cliché's en enorm voorspelbaar. Makkelijk om te kijken. Voldoende actie.

avatar van Beertje45
zeker niet slechte aktiefilm met goede rol voor Kurt Russel. Jammer van het enorm korte optreden van Seagal. Lijkt enorm veel op Delta force.

Heerlijk spannende film die de hele tijd mijn aandacht vast hield (altijd een goed teken;) )))
Goed gespeeld ook, je kon het stresszweet van de personages bijna ruiken......

avatar van Biosguru
Ik weet nog steeds niet of ik deze nu al eerder gezien heb of niet. Ik ben bang van wel. Enige wat herinnering op riep was dat ze bijna in de voet van een van de kapers boorden om een kijkgaatje te maken. Vermakelijk, maar zo cliche dat er werkelijk niets van blijft hangen.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

avatar van des1
Een betere film dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Vooral vanwege de toendertijd (1996) misschien onwaarschijnlijk lijkende, niettemin spectaculaire premisse van een vliegtuig gebruiken als giga bom. In dit geval met zenuwgas. Vijf jaar later zou 9/11 plaatsvinden. Nog spectaculairder. We noemen dit reality stranger than fiction. Het had een filmscript kunnen zijn, nu was 9/11 keiharde realiteit. Kurt Russell is zoals gewoonlijk intens en gewéldig. Een onderschatte acteur die bekend is van actiefilms, maar in wezen veel meer kan.

Lekkere film met een realistischer scenario dan toen ze de film maakten.

avatar van john mcclane 2
Behoorlijke actie film .
Alles er op en er aan.
En de rol die ze aan steven segal gaven geven hem voor mij een punt extra
Ja ,,,paar keer gezien ,meestal genoten .

avatar van Gang_Star
Prima actiethriller.

Om eerlijk te zijn bevat deze film maar relatief weinig actiescènes. Maar de aanwezige actie is dan ook wel gewoon goed. De combinatie met de spanning hierin, zorgt voor een meer dan leuke ervaring dat voldoende entertaint. Kurt Russel zit erg sterk in zijn rol, eveneens als David Suchet als leider van de terroristen. Ook Steven Seagal heeft een leuke maar helaas ook een veel te korte rol.

jeanleeke
de Islamietjes krijgen mepjes.....:)