• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.145 gebruikers
  • 9.380.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

V for Vendetta (2005)

Thriller / Actie | 132 minuten
3,74 5.284 stemmen

Genre: Thriller / Actie

Speelduur: 132 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland

Geregisseerd door: James McTeigue

Met onder meer: Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

IMDb beoordeling: 8,1 (1.238.714)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 30 maart 2006

Plot V for Vendetta

"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ronnievb

Ronnievb

  • 602 berichten
  • 683 stemmen

Het spijt me te melden dat ik gister, in de bioscoop, in slaap ben gevallen tijdens deze film. Niet dat hij niet interessant was ofzo, ik was gewoon moe. Morgen ga ik terug om hem in zijn geheel te kijken.


avatar van bebdn

bebdn

  • 1884 berichten
  • 1148 stemmen

T'is U geraden


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

Ben net terug van de Bios, en heb maar 'een' woord.. WoW..

De mensen die de film niet snappen, en zeggen dat er te weinig actie in zit. Weten niet waar de film over gaat.

Deze film heeft zoveel verwijzingen naar hoe de wereld op dit moment is. Het is een intelligent en provocerend verhaal wat gebaseerd is op de graphic novel ( ''Vertigo'' ) van Alan Moore en David Lloyd. En dat komt zeer overeen met het verhaal van George Orwell ( ''1984'' ).

Als mensen de strip ''Vertigo'' lezen zullen ze deze film veel beter snappen.

Ik geef deze film een zekere 5*

@bebdn

Nu je het zegt, Die Sinead O'Connor lijkt ook op Portman. ( toen ze kaal was )..


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

Riddick schreef:

Als mensen de strip ''Vertigo'' lezen zullen ze deze film veel beter snappen

Vertigo is de naam van de uitgever, niet de titel. V for Vendetta is ook gewoon de naam van de strip.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Gisteren gezien met Riddick. Ik ben zelf nogal weg van het boek "1984" van George Orwell. Sommige mensen zijn van mening dat als Orwell dat boek niet had geschreven, we nu in eenzelfde positie zouden verkeren. Wat Alan Moore met de graphic novel waar deze film op is gebaseerd waarschijnlijk wilde zeggen, is: "Orwell's profetiën zijn niet uitgekomen, maar het kan nog altijd!"

Want deze film speelt zich (meen ik) af in 2020, en de situatie is er niet veel anders dan in "1984." Dat klopt niet helemaal, mensen leefden toen in veel erbarmelijker omstandigheden en ze gehoorzaamden de regering achteloos, dat is in "V For Vendetta" niet zo. Althans in de film, ik heb de strip nog niet gelezen, hoewel daar waarschijnlijk verandering in gaat komen, want ik ben er zeer benieuwd naar. Mijn broer nog meer !

Dat mijn broer de film ook mooi vond, verbaast me totaal niet. Maar dat hij er zó lyrisch over was, verbaast me nu nog steeds! Wat mijn broer en mij namelijk ook erg opviel, was dat de film zo clichéloos was. Dat kun je niet over alle stripverfilmingen zeggen ("Spider-Man," "Spider-Man 2," "Fantastic Four" en zelfs "Batman Begins"). En dat vind ik zeer belangeijk om aan de film op te merken (mede hierom prijs ik de film !!!), want ik heb een hekel aan cliché's.

Mijn broeren ik zagen gisterochtend op TV een special "Making The Movie" op MTV, waarna mijn broer meteen geïnteresseerd werd. We zijn gisteravond naar de film geweest, omdat dat de op een na laatste vertoning was, de laatste is morgenavond. Daar mijn broer dan niet kan, zijn we gisteren geweest. Geen spijt van gehad !! Ik wil hiermee ook de schande aantonen dat een film met zo'n belangrijke boodschap zo snel uit de bioscoop verdwijnt!

En inderdaad, Douwe; Vertigo is een soort van dochterbedrijf van DC Comics (waar ook Batman vandaan komt).

Ik geef de film een vier; lager komt het cijfer niet, en omdat ik de film eigenlijk eerst wil vergelijken met de graphic novel, is dit zeker niet mijn eindoordeel. "1984" was iets confronterdender (het boek tenminste), maar ik ben blij dat deze film bestaat !


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

@as..

Ja daar kwam ik 5 min later achter :S..


avatar van Snipersam

Snipersam

  • 34 berichten
  • 54 stemmen

BlueSword schreef:
(quote)


ja dat bedoelde ik. en je zag ook dat dat kleine meisje met die bril, werd neergeschoten omdat zij zo een masker op had.
ik zag haar op het einde er ook nog is tussen staan.


Je zag nog veel meer 'doden' erbij staan hoor, maar dat was geen foutje, dat was de bedoeling. V was een ideaal. Al die mensen die voor dat ideaal stonden stonden erbij en deden hun 'V masker' af. Het was symbolisch.. V het ideaal leeft voort in ons allemaal, net als de andere mensen die voor dat ideaal zijn gestorven.
Niet echt slim als je dat niet begreep..

Ik vond het een geweldige film! Het verhaal was heel goed, de personages super! De bedoeling van de film werd er wel dik op gelegd, maar ik vond dat niet hinderen, omdat ik het er mee eens was

Ten slotte, de mensen die een spetterende actiefilm hadden verwacht en hadden willen zien: Beetje kortzichtig is dat, en dan heb je de film niet (goed) begrepen. Of het verhaal en het moraal boeit jullie gewoon niet .


avatar van BlueSword

BlueSword

  • 1725 berichten
  • 0 stemmen

Snipersam schreef:
Je zag nog veel meer 'doden' erbij staan hoor, maar dat was geen foutje, dat was de bedoeling. V was een ideaal. Al die mensen die voor dat ideaal stonden stonden erbij en deden hun 'V masker' af. Het was symbolisch.. V het ideaal leeft voort in ons allemaal, net als de andere mensen die voor dat ideaal zijn gestorven.
Niet echt slim als je dat niet begreep.. .

nou bedankt...misschien ben ik inderdaad niet zo slim als jou nee, sorry.

en ja, ik heb zelf ook wel meer doden daar zien staan, ben misschien niet slim maar zeker ook niet blind.
en ja, aan dat symbolische dacht ik niet meteen aan, wel bedankt voor de uitleg...


avatar van Snipersam

Snipersam

  • 34 berichten
  • 54 stemmen

Sorry voor dat ik je dom noemde.. Het was niet beledigend bedoelt. En graag gedaan voor de uitleg


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Snipersam schreef:
(quote)


Je zag nog veel meer 'doden' erbij staan hoor, maar dat was geen foutje, dat was de bedoeling. V was een ideaal. Al die mensen die voor dat ideaal stonden stonden erbij en deden hun 'V masker' af. Het was symbolisch.. V het ideaal leeft voort in ons allemaal, net als de andere mensen die voor dat ideaal zijn gestorven.
Niet echt slim als je dat niet begreep..


Volgens mij was dat niet het geval. Ik vind jouw uitleg erg mooi, maar ik denk dat het in werkelijkheid simpeler in elkaar zat. Op het moment dat je zag dat dat meisje en die andere mensen waren neergeschoten was dat in de verbeelding van Evey. Uiteindelijk zijn ze niet neergeschoten omdat de soldaten geen orders kregen.

Zo dom is het dus ook weer niet als iemand dat niet doorhad, er meerdere manieren om het uit te leggen.


avatar van TheOne

TheOne

  • 196 berichten
  • 2 stemmen

De film geeft een goed beeld over de personen die macht en status weergeven, in dit geval Engeland. Corruptie en chantage spelen net als in onze tijd nog steeds een grote rol. Verder breekt er weer een soort Hitler-tijdperk aan, waarbij er gespeeld wordt met onschuldigen.

V wordt in de film weergegeven als een vrijheidsstrijder die meer zijn aardige kanten laat zien, dan de wraakzuchtige persoon die hij eigenlijk moet voorstellen.

De film heeft een goed verhaal, maar laat niet duidelijk de talenten zien van V op vechtgebied. Ik vond dat de makers van de Matrix toch wel een aantal actiescenes erin konden verwerken om hun naam echt weer waar te maken.


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

Ik zag dat meisje ook ( en de anderen ), maar dacht dat het symbolisch was..

Maar het verhaal van 'Mc' klopt opzich ook wel.. ..


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Nee, Deitrich was dood, dat meisje ook, het speelde zich niet af in het hoofd van Evey. V vertelde haar dat Deitrich was gestorven, dat hij ter plekke was neergeschoten. Dat was echt geen leugentje om haar over te halen om hem te helpen met het uitvoeren van de laatste fasen van zijn plan. Het is inderdaad symbolisch, dat je al die gestorvenen zag staan.

TheOne schreef:
De film heeft een goed verhaal, maar laat niet duidelijk de talenten zien van V op vechtgebied. Ik vond dat de makers van de Matrix toch wel een aantal actiescenes erin konden verwerken om hun naam echt weer waar te maken.

Nou ja, de gevechten gingen misschien snel, maar de talenten van V waren mij in ieder geval duidleijk genoeg. En de 'makers van "The Matrix"-Trilogy?" Inderdaad, de Wachowski Brothers schreven het script, maar de filmwerd geregisseerd door James McTeigue, die altijd hun first assistant director was. En bovendien, dat de actiescènes het karakter van die uit "The Matrix" zouden krijgen moest je eigenlijk niet willen, dat was uniek. Moet je niet overal toepassen, dan worden straks álle films in dit genre rip-offs, van zichzelf, voornamelijk.


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

Flipman the Man


avatar van Snipersam

Snipersam

  • 34 berichten
  • 54 stemmen

Flipman zegt het


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Heerlijke film.

Lekker duister, je weet aan het begin al hoe het zal aflopen, maar hoe de film daar naartoe zal werken blijft spannend. Omdat de film niet met het clichee begint waarin de verteller eventjes snel duidelijkmaakt hoe alles zover gekomen is blijft het erg spannend om samen met de rechercheur te ontdekken wat er allemaal aan voorafging.

Heerlijk. Een zeldzame zeer commerciele hollywood productie die de moeite waard is. Ik ken de strip niet maar ik zou zeggen dat de film met vlag en wimpel is geslaagd.

4.5*


avatar van Escobar

Escobar

  • 75 berichten
  • 91 stemmen

Redelijke film. Geen topper. smaken verschillen he. En kom nou niet met die bullshit dat ik het niet begreep want de film was best goed te volgen. Vind het zowiezo erg raar om mensen af te schilderen als dom omdat ze het niet met je eens zijn. wie is hier nou dom.

Ik heb de film een 3* gegeven.

Niet leuk genoeg voor een avondtje bios wel voor op de bank thuis.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Gistern eindelijk gaan zien, schande dat ie hier nergens in W-N.Brabant draait, de dichstbijzijnde bioscoop was of VLissingen, of Breda, of Antwerpen.

Nou dan is de keus niet moeilijk: 'm op een groot scherm in Antwerpen gaan zien!

Heel eerlijk:

ik vond 'm goed, maar niet zo goed als ik gehoopt had.

Had eerst hier op moviemeter alle reaktie's zitten lezen en dat maakte mijn verwachtingen alleen maar nog groter!

Een heleboel dingen die ik hier las zijn toch echt jullie eigen interpretatie's en niet zo zeer wat je in de film daadwerkelijk te zien of te horen krijgt of bedoeld wordt.

ik dacht dat je echt issues aangestipt zou krijgen als: mag verzet ten kostte van alles gaan, is terrorisme geoorloofd en slachtoffers dragen hun steentje bij.

Maar dat viel wel mee, eigenlijk komt dat nauwelijks ter spraken, hoog uit ter loops.

En ik wist dat er niet heel veel actie in zou zitten, maar je kunt beter zeggen dat het gewoon praktisch ontbreekt, vond ik toch wel een tegenvaller.

Niet dat ik hem slecht vind, ik vind hem goed, heel intrigerend, maar had hem toch nog net iets beter of spannender of nog meer bijzonder verwacht.

Misschien moet ik hem eerst nog maar eens zien,

voor als nog nu 4 sterren


avatar van xel

xel

  • 90 berichten
  • 507 stemmen

Eindelijk Veer eens een Vette Vilm met een Vette Vijf!


avatar van xel

xel

  • 90 berichten
  • 507 stemmen

@Thunderball, we waren ook gisteren in Metropolis voor V (22:45uur)!


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Oh ik was die in dat clownspak!

Just kidden'!

ik had de voorstelling er voor(20.00), was niet bepaald druk! Wat duurt die reclame er trouwens lang zeg!


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Riddick schreef:

Flipman the Man

Snipersam schreef:

Flipman zegt het

Wow, ik heb een status !!


avatar van bebdn

bebdn

  • 1884 berichten
  • 1148 stemmen

Nog eens gezien op een Imax scherm en weer erg van genoten, één van de betere van dit jaar


avatar van savi_7

savi_7

  • 807 berichten
  • 3887 stemmen

Mc schreef:
(quote)


Volgens mij was dat niet het geval. Ik vind jouw uitleg erg mooi, maar ik denk dat het in werkelijkheid simpeler in elkaar zat. Op het moment dat je zag dat dat meisje en die andere mensen waren neergeschoten was dat in de verbeelding van Evey. Uiteindelijk zijn ze niet neergeschoten omdat de soldaten geen orders kregen.

Zo dom is het dus ook weer niet als iemand dat niet doorhad, er meerdere manieren om het uit te leggen.


Zo hoe jij het zegt zat het einde ook in elkaar en niet anders. verder is de film wel redelijk maar het ging er moeilijk in dat het weer over een soort misvormd ding ging.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Het was denk ik niet in de verbeelding van Evey, het was gewoon symbolisch bedoeld, voor de kijker. Maar ja, je kunt het zo zien, maar voor mij klopt dat niet. Hoe dan ook; het staat onterecht tussen de goofs op IMDb.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Flipman schreef:
Het was denk ik niet in de verbeelding van Evey, het was gewoon symbolisch bedoeld, voor de kijker. Maar ja, je kunt het zo zien, maar voor mij klopt dat niet. Hoe dan ook; het staat onterecht tussen de goofs op IMDb.


Ik denk ook niet dat het echt uit maakt hoe het echt ging, ik wilde met mijn uitleg alleen maar duidelijk maken dat het niet dom was als je het niet begreep. Misschien is het zelfs wel de bedoeling van de makers dat er meerdere manieren zijn om het uit te leggen. Het staat idd wel zeker weten onterecht tussen de goofs op imdb...


avatar van airbus1

airbus1

  • 58 berichten
  • 178 stemmen

Ik vond het echt een goede film. Had ook geen verwachting dat het weer een 'rambo slacht film' zou zijn. En gelukkig is het dat ook niet geworden. Het keek lekker weg en je moest wel wat nadenken om alles door te krijgen maar dat geeft de film wat 'stijl'. En maakt het niet een 13 in een dozijn film.

4*


avatar van remco123

remco123

  • 33 berichten
  • 25 stemmen

waarom hebben we het hier over een science fiction?dit zou toch allemaal kunnen hoor...

vond de film op zich wel leuk,beetje bullshit het einde,zonde om dat te doen was nergens voor nodig.

een 3


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

remco123 schreef:

,beetje bullshit het einde,zonde om dat te doen was nergens voor nodig.

een 3

Kan je nog vager zijn?

Wat was er bullshit?

Wat van het einde?

Wat was er zonde?

wat was nergens voor nodig?

Dat slaat als kut op dirk.


avatar van RichardB73

RichardB73

  • 5 berichten
  • 28 stemmen

Ze hebben het juist over Science Fiction omdat het inderdaad op de dag van vandaag best zou kunnen gebeuren,maar het gebeurt nog net niet.

Maar ja, ik ga ook geen poging doen om het uit te leggen.

Omdat iedereen er een andere visie op na houdt, en het einde naar mening bedoeld is als eye opener om je net nog even aan het denken te zetten.

Ik zelf vondt het een geslaagde film, met een goed beeld van hoe het zou kunnen zijn als er in het verleden andere keuzes gemaakt zouden zijn door de mensen.

Van mij heeft ie dan ook een 4.