Judgment Night (1993)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Emilio Estevez, Cuba Gooding Jr. en Denis Leary

Vier vrienden komen op weg naar een bokswedstrijd vast te zitten in het drukke verkeer. Om toch nog op tijd te komen voor de wedstrijd nemen ze de eerste de beste afslag om via een ander weg bij de bokswedstrijd te komen. Ze rijden totaal verdwaald rond in een gebied geregeerd door straatbendes. Hier komen ze vast te zitten en zijn getuige van een afschuwelijke moord. De moordenaar heeft het vanaf nu voorzien op de getuigen. Een kat- en muisspel met de moordenaar volgt terwijl de vier vrienden hulp zoeken in een totaal niemandsland.

avatar van Shinobi
Geweldige film om te zien, lekker simpel met veel actie. Top gewoon.
Ik heb echt genoten van deze film, je vraagt je steeds af hoe ze nu weer zullen ontsnappen, deze film blijft je echt aan het buis gekluisterd houden.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

avatar van voomzap
Steengoede actiethriller - gemaakt zoals het hoort. 4,5!

avatar van mixmaster
goeie thriller die je van het begin tot eind weet vast te houden en niet meer los te laten.
soms iets te soft voor deze tijd maar de film komt dan ook al uit 1993.

zeker een aanradertje om gewoon een leuk avondje dvd te kijken.

super film

avatar van kvandevr
geweldige soundtrack

avatar van N_SANE
Dit was toch wel een vermakelijke film. Het had leuke momenten en wist mijn aandacht vaak vast te houden. Er zaten ook wel mindere stukken in, maar dat kent iedere film wel. Voor die tijd is het zeker een leuke film.

En inderdaad vraag je je steeds af hoe het allemaal gaat aflopen.

Grote minpunt vond ik dat het allemaal wat te gemaakt was. De hele buurt was veel te leeg maar toen dat hele einde-gebeuren in beeld kwam, waren er 'opeens' zoveel mensen. En dat Cuba zoveel en zo hard schreeuwt en dat de 'vijanden' dat niet horen zoals op straat en in de put. En zo waren er wel meer van dat soort punten die de film naar een wat lager niveau laten zakken.

Maar toch wel een aanrader. Gewoon verstand op nul en kijken maar. En het leuke is dat er best veel in de film gebeurd en ze steeds op nieuwe locaties terecht komen.

avatar van Hip-Hop Drunkie

één van de tracks van de soundtrack van deze film : Onyx feat Biohazard - Judgement Night

avatar van Erwinner
Morgen op tv!

avatar van Hip-Hop Drunkie
Aight man, zie hier net dat deze straks op BBC 1 te zien is, nog nooit gezien dus deze ga ik zeker zien.

Vandaag trouwens nog is een keer die track van Onyx afgedraaid

keispannende film 5sterren van mij

Echt zo'n ouderwetse begin jaren '90 film. Spanning, actie, standaard bad & goodguys (met een familie waardoor de hoofdpersoon weer 'kracht' krijgt om op het einde toch weer op te staan), oneliners, shoutouts, sloppenwijken etc. Prima vermaak, maar niet meer dan dat.

The Last
Heerlijke vrijdagnacht filmpje dit. En alsof het nog niet beter kon, de film speelt zich ook nog eens bij nacht af, dus het was een soort van dubbel genieten voor mij. Het eerste uur deed mij erg veel denken aan Escape from New York: de smerige lege straten bij nacht in een eveneens smerige buurt, met hier en daar een stuk een tuig. helaas houdt de vergelijking meteen op, want verder, qua sfeer en setting, mag dit bij lange na niet in de buurt komen van EFNY.

Gelukkig staat de film makkelijk op z'n eigen benen. Sterke achtervolgingen en bijna de hele film door een psychologische onderhuidse spanning, bij en onder de 2 groepen. Laatste gedeelte ontspoort de film een beetje en krijgen we natuurlijk te maken met de nodige cliché's. Het einde zelf was tenenkrommend slecht. Kost ook meteen een halve punt. Maar verder is het onderhoudende thriller, aanrader mocht je 'm nog niet gezien hebben. De poster, wat een B-filmpje doet vermoeden, heeft het bij 't verkeerde end.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Als je deze film voor de eerste keer bekijkt, dan is hij zeer zeker spannend en dat is ie ook.
Maar als ik hem nu nog is zou zien, zou ik er eerlijk gezegd niet meer zo veel aan vinden aangezien deze film het vooral van de spanning moet hebben en minder van de dialogen die ik minder vond....
Het einde is minder vind ik persoonlijk....
De omgeving is natuurlijk lekker gritty and grimey.... Weet mss iemand waar deze film zich afspeelt?

Anyway, een goede film en toch wel een aanrader vind ik.

avatar van Killerkip
Een film waarbij je niet hoeft na te denken, gewoon dom kijken.
Op veel punten vond ik m erg voorspelbaar, heb dan ook niet op het puntje v/d stoel gezeten.
Maar verder best een vermakelijke film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Herzien maar nog steeds prettig.

Althans, ik vind dit pulpfilmpje lekker weghappen. Clichématig, voorspelbaar, who cares in dit geval. Grappig dat muziekheld Everlast ook even voorbijkomt.

En wow, wat een heerlijke en snoeiharde soundtrack. Had hem toentertijd al op cdtje gekocht, maar hij stond al veel te lang stof te happen. Vooral de track met Cypress Hill vs Sonic Youth is schitterend.

Goed.

avatar van rep_robert
Na een paar jaar de film weer een herziening gegeven.

Het begint allemaal wat cliche, maar na een korte introductie gaat de film al snel over naar de actie.

De setting is erg mooi, de donkere achterbuurten zijn prachtig weergegeven. Dankzij deze setting is de film ook goed spannend.
De acteurs weten het allemaal ook op een goed niveau te houden, lopen toch wel wat bekende kopjes rond als je goed kijkt.

Het einde stoorde me wel iets meer dan eerder(0,5 aftrek), een beetje voorspelbaar en er is wat minder aandacht aan besteed(zo lijkt het).

Maar verder is dat niet storend, deze film lijkt misschien op een B-film, zo ziet de poster er ook uit. Alleen is deze film toch bovengemiddeld goed en scoort het alsnog een ruime 7 bij mij.

yorgos.dalman
...en de altijd ondergewaardeerde Peter Greene, mensen!

avatar van Shinobi
Inmiddels herzien en met één ster verlaagd. Blijft een onderhoudende film, maar kan zich niet meten met toppers.

3, 5 Sterren is een mooie cijfer voor dit film.

avatar van mikey
Heeft deze film een soundtrack van rap/metal crossovers?

orbit
Die is wel ooit uitgebracht als cd, maar daarvan zit wel erg weinig in de film zelf..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
mikey schreef:
Heeft deze film een soundtrack van rap/metal crossovers?

Voor een prikkie. Ben normaal niet zo van de metal, maar deze CD is erg fijn.

Ja, classic album!

avatar van mikey
Ik kwam vannacht disorder tegen van slayer en ice-t, vandaar. Te gek!

avatar van Gang_Star
Een prima actiefilm die op een prima en vermakelijke manier laat zien hoe het kan lopen, als je op de verkeerde moment op de verkeerde plaats bent. De achtervolging is bijna adembenemend te noemen en geweldig wanneer de groep vrienden het idee krijgt om voor zichzelf op te komen.

avatar van Insignificance
Een gave bus en fans van Ari Gold kunnen hun hart ophalen met een opgefiokte en zenuwachtige Jeremy Piven. De film had wel wat flamboyanter gemogen. De manier waarop Leary voor het eerst te zien is, mag er zijn, maar full maniac gaat ie dan weer niet. Z'n babbels hadden hier en daar ook wel wat scherper gekund. Zo'n ontploffing is dan weer lekker overdreven.

Jammer dat dat soort momenten spaarzaam zijn. De toon staat ook wat teveel op serieus. Film komt nog wel eens tot stilstand wanneer de focus ligt op hoe de vier met de situatie omgaan. Toffe muziek en de stad staat er lekker guur en kil op. Daar worden dan ook wel een aantal aardige scènes uitgetrokken, maar uiteindelijk is het allemaal net iets te doorsnee.

avatar van Edie
Leuke film om een keer gezien te hebben, echt speciaal is het nergens echter.. Muziek deed me niet zoveel (waar hier wel veel over gesproken word), ook dacht ik in de hele film maar een nummer of 4..5 gehoord te hebben, waarvan een duidelijke Cypress Hill.

Emilio vond ik een beetje irritant personage, geen idee precies waarom. Einde vond ik ook niet heel bevredigend. Geen film om een tweede keer te gaan kijken (misschien over enkele jaren), een krappe 3.5* (vooral door het lekkere jaren 90 sfeertje)

Toen ik deze film jaren terug voor het eerst zag, vond ik hem echt ongelooflijk spannend. Hij is nu op de BBC en ik krijg alweer helemaal de kriebels. Ik pas vanavond en ga naar mijn bed. De spanning is nu al te snijden.

avatar van boemboem27
13 in een dozijn filmpje.
niet onaardig,maar niet meer dan dat

avatar van steph b
Niet zo'n hele beste thriller die vooral bekendheid verwierf door de geniale soundtrack. Helaas is de soundtrack niet zo prominent aanwezig, wat erg jammer is want er staan eigenlijk stuk voor stuk goede nummers op.
Of de soundtrack de film had kunnen redden, dat denk ik niet, maar het was zeker een meerwaarde geweest!