Judgment Night (1993)

Verenigde Staten / Japan
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Emilio Estevez, Cuba Gooding Jr. en Denis Leary

Vier vrienden komen op weg naar een bokswedstrijd vast te zitten in het drukke verkeer. Om toch nog op tijd te komen voor de wedstrijd nemen ze de eerste de beste afslag om via een ander weg bij de bokswedstrijd te komen. Ze rijden totaal verdwaald rond in een gebied geregeerd door straatbendes. Hier komen ze vast te zitten en zijn getuige van een afschuwelijke moord. De moordenaar heeft het vanaf nu voorzien op de getuigen. Een kat- en muisspel met de moordenaar volgt terwijl de vier vrienden hulp zoeken in een totaal niemandsland.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Herzien maar nog steeds prettig.

Althans, ik vind dit pulpfilmpje lekker weghappen. Clichématig, voorspelbaar, who cares in dit geval. Grappig dat muziekheld Everlast ook even voorbijkomt.

En wow, wat een heerlijke en snoeiharde soundtrack. Had hem toentertijd al op cdtje gekocht, maar hij stond al veel te lang stof te happen. Vooral de track met Cypress Hill vs Sonic Youth is schitterend.

Goed.

avatar van rep_robert
Na een paar jaar de film weer een herziening gegeven.

Het begint allemaal wat cliche, maar na een korte introductie gaat de film al snel over naar de actie.

De setting is erg mooi, de donkere achterbuurten zijn prachtig weergegeven. Dankzij deze setting is de film ook goed spannend.
De acteurs weten het allemaal ook op een goed niveau te houden, lopen toch wel wat bekende kopjes rond als je goed kijkt.

Het einde stoorde me wel iets meer dan eerder(0,5 aftrek), een beetje voorspelbaar en er is wat minder aandacht aan besteed(zo lijkt het).

Maar verder is dat niet storend, deze film lijkt misschien op een B-film, zo ziet de poster er ook uit. Alleen is deze film toch bovengemiddeld goed en scoort het alsnog een ruime 7 bij mij.

avatar van Shinobi
Inmiddels herzien en met één ster verlaagd. Blijft een onderhoudende film, maar kan zich niet meten met toppers.

3, 5 Sterren is een mooie cijfer voor dit film.

avatar van Insignificance
Een gave bus en fans van Ari Gold kunnen hun hart ophalen met een opgefiokte en zenuwachtige Jeremy Piven. De film had wel wat flamboyanter gemogen. De manier waarop Leary voor het eerst te zien is, mag er zijn, maar full maniac gaat ie dan weer niet. Z'n babbels hadden hier en daar ook wel wat scherper gekund. Zo'n ontploffing is dan weer lekker overdreven.

Jammer dat dat soort momenten spaarzaam zijn. De toon staat ook wat teveel op serieus. Film komt nog wel eens tot stilstand wanneer de focus ligt op hoe de vier met de situatie omgaan. Toffe muziek en de stad staat er lekker guur en kil op. Daar worden dan ook wel een aantal aardige scènes uitgetrokken, maar uiteindelijk is het allemaal net iets te doorsnee.

En routinematige, rechtlijnige, directe, maar ook best spannende (al was jet niet allemaal even spectaculair) actiethriller, die even de tijd nam om op gang te komen, maar na het eerste halfuur de vaart er ook inhield. Een verhaal waarin vier vrienden die getuige waren van een moord, voor hun leven moesten rennen. De cast was zonder meer goed.

Redelijke film waarin vier vrienden verdwaald raken in een criminele buurt en getuigen zijn van een moord. Een simpel verhaal voor een verder redelijk vermakelijke achtervolgings-actiethriller die zich afspeelt tijdens één nacht. De personages zijn wel wat ongeloofwaardig, maar dit wordt deels gecompenseerd door een fijne cast.

Spannende achtervolgingsscènes in deze actiefilm die gelukkig ook wat tijd over heeft voor wat karakterontleding van onze vier ongelukkige slachtoffers van ongewenste getuigenissen. Ook een dikke streep geweld natuurlijk in deze film die kan rekenen op goed acteerwerk.
Behoorlijke middenmoot in het genre.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijk filmpje! Ik kijk weinig thriller filmpjes meer en hoopte op een beetje ouderwets vermaak, dat is zonder twijfel gelukt.

Ik snap het commentaar op Emilio Estevez niet echt, hij speelde toch lang niet zo beroerd?
Tegen het einde aan verliest de film een klein beetje van zijn kracht, maar de spanning blijft aanwezig door (bijna) de hele film.
Zeker de moeite waard om mee te pakken en nog best een spannende zit!