Earthquake (1974)

Actie / Drama
123 minuten / 152 minuten (extended tv cut)

geregisseerd door Mark Robson
met Charlton Heston, George Kennedy en Ava Gardner

Een flinke schok zou L.A. wakker moeten schudden, maar de burgemeester neemt een afwachtende houding aan. Kenners voorspellen een nog grotere schok en ze krijgen gelijk. We volgen een architect, een zakenman en een politieagent in hun poging enige orde in de komende chaos te krijgen.

Was het deze film waarbij de stoeltjes in een bioscoop ook begonnen te schudden?

avatar van Ibrahim
Ja, en het was in de tijd dat hij uitkwam een grote hit. Onterecht want het is niet spectaculair en een rampfilm moet juist spectaculair zijn. Ik wacht nog steeds op de ultieme rampfilm over een aardbeving. Alleen in Dantes Peak was er een spectaculair stukje aardbeving vlak voor de uitbarsting van het vulkaan.

FisherKing
Ja bij het uitkomen was ie al slecht.. Wel leuke film voor de Flop100

avatar van speedy23
Zoals de meeste rampenfilms is Earthquake een kroniek van korte verschillende verhaaltjes. Mensen in diverse omstandigheden worden met een centraal gegeven geconfronteerd: in dit geval een gigantische aardbeving. Voor de gelegenheid werden enkele Hollywood-grootheden die eigenlijk al op hun retour waren ingezet, met Ava Gardner en Charlton Heston op kop. Maar ze hebben de film niet kunnen redden. Earthquake was bijzonder pretentieus opgezet en wou geschiedenis schrijven in het rampenfilmgenre dat het in de jaren '70 erg goed deed, maar kon de verwachtingen niet inlossen. De personages moesten hun invulling prijsgeven aan de veel te grote nadruk op het sensationele gedeelte. De special effects zijn soms echt lachwekkend: men ziet duidelijk kartonnen en kunststoffen wanden in elkaar stuiken. Vooral daarom werd Earthquake in de ogen van talloze kijkers en critici een regelrechte dooddoener, in het Engels grappig omschreven als 'bomb'. Een Oscar voor geluid, dankzij een voor het eerst toegepast hypermodern sensuround-systeem, heeft niet kunnen verhinderen dat de film een grandioze flop werd...

avatar van xangadix
De scene in de lift met die "bloedspetters" op het scherm is opmerkelijk...

En na 5 minuten aardbeving (sensurround!) zette ik de subwoofer maar uit.

avatar van xel
xel
Ik was nog een broekie(12) toen ik deze in bios zag en destijds heel indrukwekkend, anders dan rampenfilms van nu b.v. the day after tomorrow, daar kreeg ik het alleen maar koud van.

avatar van mikey
xangadix schreef:

De scene in de lift met die "bloedspetters" op het scherm is opmerkelijk...

En na 5 minuten aardbeving (sensurround!) zette ik de subwoofer maar uit.

dat was inderdaad een bizar effectje dat opviel omdat het zo goedkoop leek, maar wel effectief en naar.

Een hele dubieuze film met cheapy effectjes, gemaakt voor en door sensatiebeluste mensen. Al met al erg leuk voor de zondagmiddag met een kopje thee op de bank. 3.5. Aandoenlijk.
Let ook op SHAFT!

ik vond het geen slechte film hoor ik kan veel slechtere rampen films noemen hoor je moet ook de film uit de tijd beoordelen dus uit 1974 en niet een film uit 2004 dat is het zelfde tv uit 1974 is ook anders dan uit 2004 daar word je hier een beetje gek van

avatar van Quentin
elvis schreef:

Weet je waar ik een beetje gek van word?

avatar van JoeCabot
Dat was toch naar deze film dat ze in Scarface zaten te kjiken?

Tja... je kan zeggen, aardig gedaan voor die tijd. Maar ik heb toch betere films gezien. Echt verhaal zat er niet in, dus de film moest het hebben van z'n actiescenes die er bedroevend slecht uitzagen, zoals de beving die veel te lang duurde.. 1,5 *

avatar van antonpanneman
Ik denk dat dit toch wel een knappe film is...
Wanneer je op schaal werkt kun je veel na bootsen, echter een gebouw om laten vallen lukt je niet zomaar. Daar hadden ze dan ook weer een andere optie voor bedacht. Door het beeld uit elkaar te trekken lijkt het net alsof iets (een gebouw) voorover valt, een totaal andere techniek. Het lijkt inderdaad nu allemaal erg nep, maar in die tijd moet dat spectaculair zijn geweest.
Wat wel jammer is, is inderdaad de scene in de lift. In veel scenes weten ze de spanning op te bouwen door bepaalde dingen juist niet te tonen. Misschien hadden ze dat hier ook moeten doen.

Walter Matthau heeft z'n naam als Walter Matuschanskavasky op de aftiteling gekregen, omdat ie het een slechte film vond en bovendien zou hij maar een paar seconden in beeld zijn, maar hebben ze z'n scene in plaats daarvan over een heel gedeelte van de film uitgesmeerd. Vanaf toen is in de wereld gekomen dat Matuschanskavasky z'n echte naam zou zijn

avatar van AmazingPP
Vroeger vond ik dit een superfilm, dus toen ik hem zag staan bij de MediaMarkt (ik ben toch niet gek??) kocht ik hem voor 6 Euro. Maar... Wat een slechte film is dit eigenlijk. De karakters komen maar niet echt op gang en voordat de ramp eindelijk begint zit je al ruim drie kwartier in de film. Nu is dat bij Titanic (DiCaprio-versie) ook niet anders, anders zou de film veel te snel voorbij gaan. Maar het kon me eigenlijk niet schelen dat die ramp daar gebeurde. Ik dacht maar 1 ding: hoe snel is dit vehikel afgelopen. Toch nog 2,5 * voor de special effects. In die tijd moet dit erg knap zijn geweest.

veron35
Zo'n anderhalf jaar geleden gezien en ik vond er niks aan. Zoals hiervoor al gezecht werd kwamen de karakters niet goed over en duurde het te lang voor de ramp gebeurt. Ook een verschikkelijk slecht einde. Vanwege Heston en de special effects kan er nog net 2* vanaf.

Wat hebben julie allemaal. Ik vond de film best goed. Er was niks mis mee. Er was ook leuke humor; die motorrijder die zo'n gevaarlijke stunt met een looping waagde, ook mooi om te zien hoe in het begin de politie een boef achterna zat. Wat een RACE was dat. De film is redelijk spectaculair. Het lijkt me niet makkelijk een film te maken over een aardbeving. Knap dat ze zo duidelijk konden laten zien, al die verwoestingen, instortende gebouwen enz. Het was een grote puinhoop. Goed hoe ze dat allemaal na hebben kunnen spelen.

Ik zie hierboven wel wat overdreven commentaren van anderen op deze film! Ok het einde vond ik ook niet zo goed, maar als dat alles is!

klute89
Een vermakelijke rampenfilm uit een hele reeks jaren 70 rampenfilms. Hij kan niet tippen aan Towering Inferno ( die ook echt goed is) maar Earthquake mag er ook wezen.
Ook in deze film komt een sterrencast opdraven, waaronder een verschrikkelijke Charlton Heston! De special effects mogen dan gedateerd overkomen, maar dat neemt niet weg (ook door de special effects) dat het een sfeervolle rampenfilm is.

Blijft toch een klassieker.

Deze komt helaas wel laat, maar gelukkig naar 2 goede series, me vraag is nu, moet een super rampen freak, deze film wel kijken?

Ik ken vele aardbevingen films, maar volgens mij geen enkele uit de jaren 70. Valt me wel op dat in die tijd veel is gemaakt.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik herinner mij dat in de bioscoop deze film met een nieuwe geluidstechniek werd gedraaid. De zaal werd uitgerust met speciale luidsprekers om het effect voelbaar te maken. Het resultaat was dat ze na één vertoning het geluidseffect al moesten opgeven omdat er daadwerkelijk scheuren in de muren van de zaal kwamen. Verder werd er in de ondertiteling nogal een loopje genomen met de vertalingen: zo werd phosgene vertaald als "mosterdgas" wat de geloofwaardigheid uiteraard niet ten goede komt. Het blijft toch een goede film voor zijn tijd en de special effects waren in mijn ogen helemaal niet slecht.
Een tweede visie, dertig jaar later op DVD, deed mij niet van gedacht veranderen. En een plejade aan grote vedetten in de cast. Hoewel ik "The Towering Inferno" beter vond, is "Earthquake" best vermakelijk. Ik schrok wel even van Geneviève Bujold's reactie op het einde van de film, dàt had ik nu echt niet verwacht.

avatar van matthijs_013
Zeer vermakelijke actiefilm in de stijl van andere 1970s rampenfilms (o.a. Towering Inferno, Poseidon Adventure). Het nadeel van deze ramp was dat het gebied te groot was. In die andere films speelde alles af in kleinere ruimtes en was er in meerdere mate sprake van samenhorigheidsgevoel en de grimmige claustrofobische sfeer. Niettemin was de film erg genietbaar, met een aantal leuke bijrollen (zoals Geneviève Bujold). Van de hoofdrolspelers vond ik de chagrijnige agent George Kennedy 't best.

avatar van Mr. Chiel
De special effects vielen me nog alles mee voor een 35 jaar oude film, maar het verhaal was me toch traag! Bijna een uur moet je wachten tot er eindelijk echt wat gebeurt. En als er nu dat eerste uur veel boeiends gebeurde dan zou het nog meevallen, maar helaas.... Het zag er verder allemaal goed uit, maar zonder veel verhaal is daar verder ook weinig aan. *2

Mr. Chiel schreef:

Het eerste uur was voor mijn juist een must vooral om al die jaren '70 sterren te zien in hun verhaallijnen.

avatar van Mr. Chiel
stinissen schreef:

Ja, ik kom uit een andere tijd, en kende dus ook NIEMAND. Daar zou het aan kunnen liggen En de verhaallijnen waren nou ook niet echt... boeiend.

avatar van Scorpio11
1 van de eerste films die de stoelen in de zaal deden trillen. Alsof je er middenin zat. 3***

Ik kan me de dag dat ik deze film voor het eerst zag nog zeer goed herinneren.
Er was toen hel wat te doen rond deze prent, vooral om het geluid. In oudere bioscopen zouden de muren barsten vertonen na de vertoning van de film omdat de oude gebouwen niet tegen het, toen nog nieuwe, surround geluid waren bestand (of dit nu echt is gebeurd, laat ik in het midden, maar het verhaal deed wel hardnekkig de ronde toe de film uitkwam).
Ik heb de film dus toen ook gezien, en was er danig van onder de indruk, nu, gezien de vooruitgang van de special effects de laatste jaren, ben ik niet meer zo opgetogen over de kwaliteit van de effecten.
Maar toegegeven, in de jaren '70 was dit wel een baanbrekende film.
Het verhaal, dat wel typisch is voor een Amerikaanse film, er moet altijd wel een love story annex bedrogen echtgenote in zitten, is ook niet zo heel bijzonder.
Maar waar het hem om draait, de aardbeving is wel goed in beeld gebracht en ik heb wederom, net als de eerste maal boeiend zitten kijken naar de prent.
2 Uur duurt de film, en dat is zeker niet te veel.
Het acteren is goed al zijn bepaalde personages wel heel ver gezocht en dragen weinig tot het verhaal bij.
Wel leuk om zien, een nog prille Victoria Pricipal (later bekend geworden in 'Dallas') die je hier amper zou herkennen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Saaie rampenfilm.

Ondanks de klassiekerstatus is dit werkje, met goede en slechte SFX, vooral leuk als filmquiz. Welke acteur herkennen we hier? Jammer is echter dat de sterrencast net zo min het verschil kan maken als de instortende gebouwen. Wat rest is af en toe een verdwaald maar vermakelijk zijplotje.

Standaard.

avatar van erik neuteboom
Ik was dertien toen ik deze film in een Haagse bisocoop zag met dat zogenaamde Sensurround System, dat 'meetrillen op je stoel' was wel spectaculair maar voor de rest is het een trage film met matige special effects die ik later nog een keer op tv zag, niet eens uitgekeken ... Wat dat betreft zijn Towering Inferno en vooral Jaws (die ik ook jaren '70 zag in de bioscoop) films die de tijd hebben doorstaan. Ik kom niet verder dan 2,5 ster.

avatar van Phantasm
Geen spectaculaire film, ik had hier hogere verwachtingen van, maar het viel me over het geheel vies tegen.

Lekkere ouderwetse rampenfilm uit de jaren 70 met best wel een indrukwekkende cast (velen leven inmiddels niet meer). Als kind zijnde keek ik graag naar dit soort rampenfilms en deze vond ik best boeiend. De cast deed het best aardig (met name Charlton Heston en George Kennedy) en de beelden zagen er best fraai uit. De special effecten zagen er helaas erg nep en goedkoop uit maar dat was wel een beetje standaard voor die tijd. Men had toen immers nog geen geavanceerde computers. Maar voor een leuk avondje film is deze het kijken zeker nog waard (zeker vanwege de cast).