Tarzan the Ape Man (1932)

Actie / Avontuur

geregisseerd door W.S. Van Dyke
met Johnny Weissmuller, Neil Hamilton en Maureen O'Sullivan

Jane, de dochter van een expeditieleider, reist af naar de jungle van Afrika om herenigd te worden met haar vader. In het oerwoud vinden ze een niet-engelssprekende verwilderde man die haar meeneemt naar zijn wereld, die van het oerwoud.

avatar van speedy23
Deze originele film van Tarzan met Olymisch zwemkampioen Johnny Weismuller in de hoofdrol doet wat stijfjes aan, maar is nog steeds de moeite waard dankzij de fraaie productie en de levendige sfeer. Dit was de eerste geluidsfilm van Tarzan en het legendarische 'Me Tarzan, You Jane' is afkomstig uit deze prent...

avatar van BoordAppel
Zitten lachen bij deze film en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. De film heeft de tand des tijds niet weten te doorstaan en er zitten een aantal belachelijke dingen in (trapezenstokken in de jungle, apen die soms op mensen in pak lijken en soms gewoon chimpansees zijn, een oerkreet slaken terwijl je met je kop in t water ligt), maar wel leuk om een x gezien te hebben. T lijkt ook wel of ze vroeger moeite hadden om met bewegende camera's te werken, dat gebeurt namelijk maar heel af en toe en dan ziet het er heel houterig uit. 2*

avatar van jumpstylemovie
Tarzan the Ape man vind ik nét iets minder dan Tarzan and his Mate. Wel is dit een erg vermakelijk film en de dieren zijn goed getraind. Vooral voor die tijd is het een film met aardige kwaliteit en een leuk verhaal. Mocht iets korter.

avatar van movie acteurs
Eerste klassieke Tarzan verilming. Vooral casting is goed. Weissmuller paste precies bij deze film. Niet alleen qua formaat maar ook hoe hij zijn rol hier presenteert. Volgens mij was dit destijds een indrukwekkende film. Zeventig (bijna tachtig) jaar oude film die nu nog steeds bekend klinkt. Toch knap een 3,5.

avatar van simonvinkie
Vandaag maar eens het eerste deel van de oude klassieke Tarzan reeks gekeken. Leuk om te zien, al voelden sommige dingen wat verouderd aan. Zo waren de special effects, en het camerawerk niet perfect. Maar aangezien het natuurlijk 1932 was, reken is de film er niet erg op af. Al bijna 80 jaar geleden was dat trouwens zeg.

Johnny Weissmuller vertolkt de rol van Tarzan. Wat hij best aardig doet. Niet echt een briljante acteur, maar hij kan dit soort rollen prima spelen. Jane wordt gespeelt door Maureen O'Sullivan, die ik soms wel een beetje irritant vond. De film vermaakt de hele speelduur, en ik ben dan ook zeker van plan om verder te gaan met deze reeks.

Sommige dingen waren dat wat gedateerd, maar ondanks dat oogt de film heel fris, en is Tarzan the Ape Man erg vermakelijk.

avatar van Vinokourov
Ooooeeewoeoeoeoeoehooeeee

Zo'n bioscoopsafari moet in de jaren '30 razend populair geweest zijn, nu is het niet meer dan een amusant filmpje, dat her en der uit de bocht schiet. Het heeft een behoorlijke status, maar eigenlijk stelt het niet zo heel veel voor.

Op zoek naar films uit het pre-Hays Code tijdperk, ben ik min of meer bij toeval op deze eerste geluidsfilm over Tarzan gestuit. Het kan wel bijna zestig jaar geleden zijn dat ik deze film voor het laatst gezien heb in onze plaatselijke jeugdsoos. Ik weet nog wel dat deze stoere man, die zich bijna naakt door het oerwoud slingerde en met leeuwen vocht, tijdens mijn prille tienerjaren per direct mijn held werd. Het is dan ook pure nostalgie, dat ik dit zoveel jaren na dato nog steeds een mooie film vind. Het ziet er eigenlijk allemaal redelijk primitief uit; de settings, de mensapen, de pygmeeën, de manier waarop de blanke ivoorjagers met hun zwarte dragers omgaan, enz. enz. Maar mede gelet op de beschikbare middelen toentertijd heeft regisseur Woody Van Dyke (bij mij vooral bekend van zijn Thin Man-cyclus) echter een alleszins aanvaardbare avonturenfilm in elkaar gedraaid, die destijds een spectaculair bioscoopsucces was en ook nu nog best veel mensen aanspreekt. Ik hoor daar ook bij, al moet ik toegeven dat ik soms op de verkeerde momenten in de lach geschoten ben, zoals bij ten tonele voeren van de “broer van King Kong”. Dus… snel op zoek naar het vervolg: Tarzan and His Mate.

avatar van Metalfist
Darling, that's quite a sentence

Ik was al langer eens van plan om eens iets van de Tarzan cyclus te gaan zien. Ik had me als kind altijd vermaakt met de Disney versie en het was eigenlijk pas met de laatste nieuwe telg in het oeuvre van de in de jungle slingerende atleet, dat idee eindelijk eens een start kreeg. The Legend of Tarzan is voor mij, in tegenstelling tot de meesten blijkbaar, tot nu toe één van de beste films van 2016 en ik nam me voor om echt eens meer films rond dit personage te zien. Ik stootte een paar dagen geleden op de MGM box met de volledige Weismuller/O'Sullivan reeks en natuurlijk meegenomen.

En logischerwijs gestart met het eerste deel en dat is deze Tarzan the Ape Man. Een ietwat bevreemdend filmpje vanwege het dierengeweld en het overduidelijke racisme (ook nog geen Hays code dus de film krijgt bovendien ook nog een wat rare erotische ondertoon) maar wel eentje dat na al die jaren nog altijd vermakelijk is. Het helpt wel natuurlijk dat ik sowieso wel fan ben van dit soort films waar ze een acteur in een pak steken in de hoop dat het geloofwaardig lijkt en de climax met de dwergen is geweldig gewoon. Verder steken hier wel wat de gebruikelijke pijnpuntjes op (die projectie aan het begin met de verschillende stammen moet er zelfs in 1932 al enorm fake hebben uitgezien. Wel was het waarschijnlijk een goedkope zaak voor regisseur W.S. Van Dyke aangezien hij gewoon de beelden uit zijn eigen film, Trader Horn, kopieerde) en lijkt de film halverwege wat te gaan slepen. Gelukkig brengt de vele spielereien tussen Tarzan en Jane nog wel wat leven in de brouwerij.

Want Johnny Weissmuller doet dit wel erg leuk. Onvoorstelbaar eigenlijk hoe snel hij de rol zich eigen weet te maken, hij komt pas na een goed halfuur op de proppen maar direct weet je: dit is hem gewoon. Mooi meegenomen ook dat de chemie tussen hem en Maureen O'Sullivan ook vanaf de eerste seconde spettert. O'Sullivan is niet echt meteen de beste actrice (dat wordt zelfs pijnlijk duidelijk in de scène waar ze tranen met tuiten schreeuwt, je ziet gewoon niets) maar dit doet ze verder wel vermakelijk. Neil Hamilton is een vermakelijke Harry Holt die als mogelijke love-interest van Jane alles op alles zet en C. Aubrey Smith maakt het geheel af met een degelijke vertolking van Jane's vader.

Wat hekelpuntjes dus en toch heb ik me hier wel goed mee geamuseerd. Het nodigt in ieder geval wel uit voor de vervolgen, al is het wel even goed opletten dat ik het juiste deel kies aangezien deel 2 & 3 zijn omgewisseld in de volgorde op de schijfjes..