ad

Geregisseerd door: John Guillermin

Met onder meer: Richard Roundtree, Frank Finlay en Vonetta McGee

Releasedatum: 14 juni 1973

Over Shaft in Africa

"Shaft is stickin' it...all the way."

Shaft gaat undercover naar Afrika om daar de moderne slavernij tegen te gaan. Jonge Afrikanen worden naar Parijs gelokt om daar chain-gang werk te doen.

image

avatar van neo

neo (crew)

richard roundtree is wel opnieuw erg cool.veel leuke dialogen en een paar goeie actiescenes.3 sterren

avatar van sydney

sydney

Mooi die Afrokapsels in die tijd. Vind het nog steeds leuk om naar deze films of series te kijken.

avatar van zinulzki

zinulzki

Ondanks het ietwat simplistisch verhaal is dit een coole blackxploitationfilm met een typisch jaren '70 sfeer, een erg leuke soundtrack, Richard Roundtree in grote vorm en heerlijke over-the-top vilains.

Mr_White

• 2067 berichten

Kan hier toch net geen voldoende voor geven, daar is de film ondanks de coole stijl toch te zwak voor.

• 20879 berichten

Redelijke blackxploitationfilm met een heerlijke jaren '70 sfeer verhaal is oppervlakkig maar ondanks dit aangenaam kijkvoer.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

scorsese

Aardige film waarin Shaft gevraagd wordt undercover te gaan om een slaven-netwerk op te rollen. Zoals de titel al doet vermoeden is New York ingeruild voor Afrika. En deze wijziging van locatie doet de film geen verkeerd en bovendien is dit derde deel een stuk vlotter vergeleken met de vorige film. Na een tv-serie zou het nog ruim 25 jaar duren voordat Richard Roundtree weer in een Shaft-film te zien zou zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Gezapig, net als de eerdere twee films. Het duurt te lang, het boeit nauwelijks en alleen Roundtree maakt het nog kijkbaar. Afrika is wel een aardige verandering van locatie, maar al te veel nieuws brengt de film daarmee niet.

Ik heb de eerdere delen eigenlijk alleen gekeken omdat ik de nieuwe Shaft op Netflix wil zien. Deze oude delen kan je prima skippen, voor wie hetzelfde als mij van plan was.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De tegenhanger van James Bond precies, het zou zo in de franchise passen met een script dat beter is dan sommige Bondfilms. Shaft is geen Bond natuurlijk, geheel zorgt wel voor een boeiende film. Beter dan je zou verwachten. Helaas is het niveau wat wisselend en kan het de toon niet altijd goed vasthouden. De actiescènes zijn soms nogal knullig, maar wel heerlijk grof. En in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse (of Britse) films schuwt men hier minder naakt en geweld. Best van genoten, wat je van zo'n film niet zou verwachten.

avatar van joolstein

joolstein

Voor de derde keer mocht de Afro-Amerikaanse coole actieheld John Shaft aan de slag! Deze keer wordt hij ingehuurd door een Ethiopische emir, die hem vraagt om een bende slavendrijvers op te sporen. Het brengt Shaft van New York naar Ethiopië en uiteindelijk naar Parijs. Met als resultaat een blaxploitation gecombineerd met avonturenfilm elementen. Het was een goede zet van regisseur John Guillermin (King Kong, Death on the Nile), om de held uit zijn vertrouwde omgeving van New York City te halen. En met meer van hetzelfde te komen. Ook het pistool en kenmerkende leren jas verliest Shaft om plaats te maken voor een eenvoudige traditionele Afrikaanse garderobe en een nguni-vechtstok. Ja, die zonovergoten Afrikaanse landschappen deden hem goed! Dynamische actiescènes en actrices die kleding verliezen deden de rest! Waarbij de een sensuele nymfo-vriendin

(de 19-jarige Servische Neda Arnerić, die in 2000 werd ze gekozen tot lid van het Servische parlement.) van de maffiabaas de meest opvallende was! Bij een Shaft-film moet je het over de muziek hebben en hier was componist Johnny Pate, voor aangetrokken. Hij had dan wel meegewerkt aan de muziek van ‘Superfly’ (1972) maar bakt er niet veel van! De 'The Four Tops' je themanummer ‘Are You Man Enough’ laten zingen?

Met deze film kwam er een einde aan de films maar Shaft mocht zijn carrière voortzetten op het tv-scherm in de vorm van een serie.