Grosse Pointe Blank (1997)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door George Armitage
met John Cusack, Minnie Driver en Dan Aykroyd

Blank is een huurmoordenaar en zijn secretaresse vertelt hem dat er een reünie is van zijn school Gross Pointe High, waar hij 10 jaar geleden afstudeerde en toen spoorloos verdween. Teruggaan zou ook betekenen dat hij de vrouw die hij verliet weer terug zal zien, die nu een radio-programma heeft. Hij moet echter toch in Detroit zijn voor zijn volgende moord, en zal heel wat mensen een verklaring moeten geven waar hij zich al die jaren verstopt heeft, en wat zijn vak inhoudt.

avatar van Zandkuiken
Luchtig tussendoortje dat ik morgen alweer ben vergeten. Vind Grosse Pointe Blank namelijk vooral uitblinken in middelmatigheid.

Echt charmant of grappig is deze film in mijn ogen niet en Cusack heeft me nog steeds niet helemaal kunnen overtuigen.

Ook de muziek (waar nochtans heerlijke songs tussenzitten) lijkt er maar wat nonchalant tussen gepleurd.

Samengevat best een sympathieke prent die me evenwel nergens wist te raken.

avatar van Resurrection
In het begon vond ik het een beetje zweven en was het voor mij niet helemaal duidelijk waar het verhaal heen moest gaan. Later begon hij gelukkig een beetje te landen, maar wist niet het het niveau te behalen waarop ik had gehoopt. Nipte 3*

avatar van goongumpa
Een van de beste actiekomedies die ik ken.
De zelfbewuste humor raakte precies de juiste snaar bij mij.
Leuke "out of the past"-thematiek ; terug naar de jaren '80, de daarbij horende sfeer en muziek, allemaal erg komisch utgewerkt. Grootste troef van de film is John Cusack, hij doet het echt precies goed als depressieve huurmoordenaar.

avatar van 606
Hele aardige zwarte komedie met een redelijk leuk verhaal.
Grappen zijn oke en actie was er ook genoeg.
Acteerwerk was zeer goed.

3,5 ster

avatar van sinterklaas
Na 7 jaar eindelijk op dvd en herzien en het blijft gewoon een geweldige heerlijke feel good filmpje. John Cussack is hierin helemaal fantastisch en de film varieerd ook regelmatig van zwarte komedie naar harde maar humoristische actie. Je zit gewoon weer met een big smile de film te bekijken en de film word ook steeds bejubeld door jaren 80 soundtracks. Naast Cussack was Minnie Driver ook fantastisch en ook waren die 2 rechercheurs prachtig, die Blank steeds schaduwde.

De humoristische actiescenes waren ook stuk voor stuk geweldig: die beginscene voor dat stadhuis, en verder ook die scene in de supermarkt en die eindscene in Blanks villa.

Grosse Pointe Blank was opnieuw weer een prachtige ervaring. Had de film in 2003 voor het eerst gezien en toen vond ik hem ook al goed. Nu is ie juist nog beter geworden en verdiend ook 5 sterren. Snap niet waarom deze zo ongewaardeerd word. Uiterst genoten van deze film.

avatar van breedbeeld
Met plezier gekeken. Vaart goed, acting en casting goed. Aykroyd is een beetje of maar kan net.
Wat de muziek betreft de jaren 80 waren zowat de sulligste maar ze wisten wel de betere te kiezen , zoals b.v. 99 Luftballons . Welke andere films zit die ook in eigenlijk?

Huurmoordenaar is het laagste beroep dat er bestaat en de vredelievende Amerikanen slagen er in om er een komedie van te maken, vol met Amerikaanse humor, d.w.z. waar ik geen seconde heb mee moeten lachen.
Bovendien is de romantiek, de dialogen op kop, stom en oervervelend.

avatar van boozebelly
Zelden zo'n 'net niet' film gezien als deze.

Dat ligt niet aan de cast, die doen allemaal wel hun best. Maar het verhaal is simpelweg niet interessant genoeg om bijna twee uren te kunnen boeien.
Daarbij is de humor, op een enkele glimlach hier & daar na, gewoon niet voldoende aanwezig.
Lange, vlakke, krachteloze en matige zit. Uitkijken dat je niet voortijdig in slaap valt van verveling.

De soundtrack was overigens wel aardig. Veel lekkere muziek.

2,5 sterretjes.

Vlotte romcom in de vorm van een misdaadfilm, dat is weer eens wat anders. Film vertelt een grotesk verhaal, dat door John Cusack en Minnie Driver prima over het voetlicht wordt gebracht, maar de ster van de film is ongetwijfeld de hilarische Joan Cusack.
Grappig, romantisch en af en toe ook spannend.

avatar van moviemafketel
Prettig filmpje met een rol die Cusack op het lijf geschreven is. Ook Driver doet het niet onaardig. Soms ook best moeten lachen om de wat pijnlijke situaties die hier en daar ontstonden. Tot de reünie vond ik het zelfs wel een 3,5 sterren waard, maar het laatste stuk werd wat saai en ook minder grappig. Jaren-80-muziek die we veel te horen kregen gaf wel wat nostalgische gevoelens naar de goede oude tijd. Ook mooi die totaal verschillende keuzes die zijn oud-klasgenoten hebben gemaakt en dan helemaal vergeleken met Blank natuurlijk.
Heb me dus overall prima vermaakt, maar kakte wel een beetje in naar het einde toe.

avatar van missl
Een jonge Cusack die wel grappig is, de hele film lang alleen naar het eind toe zakt het wat in.

avatar van m1701
Was een leuke film
Maar eigenlijk gebeurde er veels te weinig in de film
Film was nergens echt spannend of grappig....
Maar vanwege Cusack een half puntje meer dan gemiddeld

John Cusack, met de nodige zelfironie, draagt deze grillige, satirische en wat cynische zwarte komedie. De film is rijk aan tempo en heeft donkere grappige momenten (snelle humor). Maar om de een of andere reden kwam ik er niet goed in: waarschijnlijk omdat er een aantal subplots waren die geen begin noch einde kenden en er personages even abrupt verdwenen als dat ze verschenen waren.

Leno schreef:
Het is en blijft een erg leuke film. Vooral het laatste uur is voortreffelijk. Het verhaal en de personages zijn erg leuk, en de dialogen zijn ook uitstekend. De bijrol van Aykroyd mag er ook wezen.

Na (tweede) herziening toch een tegenvaller. Het karakters van Cusack is vrij irritant, er is geen chemie tussen hem en Driver en de humor komt niet echt uit de verf. de scene waarin zij hem achter de microfoon trekt is dom en vrij irritant. De muziek door de film heen is wel leuk, bijrollen van Piven en met name Aykroyd zijn ook wel leuk. De zus van Cusack heeft ook domme rol wat misschien grappig bedoeld is maar niet werkt.