• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.933 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.134 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)

Avontuur / Fantasy | 143 minuten / 150 minuten (extended dvd version)
3,23 2.689 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 143 minuten / 150 minuten (extended dvd version)

Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Andrew Adamson

Met onder meer: Georgie Henley, William Moseley en Skandar Keynes

IMDb beoordeling: 6,9 (454.780)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 21 december 2005

Plot The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe

"The beloved masterpiece comes to life."

Vier Britse kinderen worden naar het buitenhuis van een professor gestuurd, waar ze veilig zullen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze vinden een magische garderobe, waarmee ze in het mysterieuze land Narnia kunnen komen. Het land wordt overheerst door een slechte heks en om haar te kunnen verslaan, moeten de kinderen leeuwenkoning Aslan vergezellen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Peter Pevensie

Susan Pevensie

Edmund Pevensie

Lucy Pevensie

Aslan (stemrol)

White Witch

Mr. Tumnus

Prof. Digory Kirke

Mr. Beaver (stemrol)

Mrs. Beaver (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van soom

soom

  • 24920 berichten
  • 2752 stemmen

Volgens mij heeft soom nog altijd niet gezegd door welke fundamentalistische sekte ze geindoctrineerd is.

Graag in het Nederlands? Ik snap dit niet.

Ik ben helemaal niet door een sekte geindoctrineerd! Ik geloof gewoon God, en daar is helemaal niets mis mee. Ik heb een paar bezwaren tegen Narnia, maar het is eigenlijk nogal slecht van me geweest om daar een bericht over te posten.

De meesten van jullie geloven niet, en zien het geloof als iets slechts.

Ga ik vanuit.

Vandaar dat ik niet een bericht kon posten over slechtheid of goedheid. Ieder voor zich.


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Wat is er dan mis met die invloed? En waarom zou die invloed niet gemakkelijk te classeren zijn als onbelangrijk, wordt je onbewuste er door beinvloed dan?


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Ik bedoel dat je leven lijkt te draaien rond één bepaalde leerstelling, en dat je zelfs geloof en ontspanning niet van elkaar scheidt. Met alle respect dan en in het "Nederlands": tot welke strekking van het geloof reken je jezelf? Of heb je zelf een geloof verzonnen?


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Dit is niet de plek om geloofsovertuigingen van individuele users te bespreken.


avatar van soom

soom

  • 24920 berichten
  • 2752 stemmen

kos schreef:

Dit is niet de plek om geloofsovertuigingen van individuele users te bespreken.

Waar dan?


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Jezus_en_ik.nl?

Voor mij part open je er een topic over of zo. In ieder geval niet bij een filmbespreking.


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Zou je het dan kunnen verplaatsen kos?(en dit berichtje verwijderen als je in een hele goede bui bent )

Suggestie voor de topictitel : zijn films schadelijk


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

soom schreef:

(quote)
Niets, helemaal niets. Maar je word altijd wel beinvloed.

Hoe beinvloed? Kan je daar iets meer over zeggen en eindelijk eens concreet worden?


avatar van kitaka

kitaka

  • 6 berichten
  • 120 stemmen

net gekeken, leuke film was benieuwd hoe ze de veldslag zouden verfilmen (in het voorstukje zag ik al iets daarvan ) maar hebben ze tactisch gedaan voor de kids Gewoon een leuke feel-good film


avatar van paradoxa

paradoxa

  • 19 berichten
  • 1 stemmen

een discussie over het christendom lijkt me hier inderdaad niet echt de bedoeling, maar ik ben net als iedereen nieuwsgierig naar een paar zaken. Soom, dame.. in het stukje van mij sprak ik Wouter aan en dat is volgens mij wel een man. Nu voor jou, hoe oud ben je en uit welke kerk kom je? Veel mensen zijn hier nieuwsgierig naar. Bovendien ben je ontzettend vaag met 'Het is niet de waarheid' en 'het klopt niet'. Wat geloof jij dan??? Ben je misschien Jehova of Mormoons? Bovendien wie heeft ooit beweerd dat de Narnia film het evangelie uit wil beelden? Zelf kom ik uit de evangelische hoek, waar men enthousiast is over de film vanwege het mooie fantasy verhaal. Dat is volgens mij ook de enige manier om wel of niet van het boek en de film te houden, als een mooi fantasy verhaal.


avatar van prikprak

prikprak

  • 51 berichten
  • 300 stemmen

leuke film voor groot en klein!!!! 4.5*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1980 stemmen

schopenhauer schreef:

Volgens mij heeft soom nog altijd niet gezegd door welke fundamentalistische sekte ze geindoctrineerd is. Dat zou ik toch graag willen weten, een (niet-amerikaanse) kerk die waarschuwt voor kinderfilms slaat me toch met enige verstomming. (...) Wat ik vind is goed en dat is voor andere mensen ook zo. Puur subjectief dus.

Kom op zeg. Wat ik vind is goed. Waarom dan? Ik vind het een beetje makkelijk om iemand met een mening waar je het niet mee eens bent direct te classificeren als 'extremistisch' of 'fundamentalistisch'. Mensen die geen postmoderne levensovertuiging hebben zijn niet minderwaardig ofzo.

Wat Lewis betreft: hij is als voormalig atheist inderdaad een van de grootste verdedigers van het christelijke geloof. Dat neemt niet weg dat je het met hem oneens kunt zijn, ook over zijn manier om christelijke thema's in kinderboeken te verwerken.

Ik deel deze bezwaren niet. Een van de argumenten: de boeken hebben volgens mij ook zelfstandig literaire kwaliteit. Zeker kinderen zullen de link met Christus niet zo snel leggen, maar gewoon genieten van een leuk boek. Dat kan echter wel dienen om het 'echte' verhaal duidelijk te maken. Ik ben dus wel benieuwd naar de film.


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Ik bedoel dat we eigenlijk nooit op gegronde redenen met elkaar kunnen discussiëren, dat we geen echte rechtvaardiging van onze (universalistische) argumenten kunnen hebben. Er is geen simpele scheiding te maken tussen goed en kwaad. Ik bedoel uiteraard niet dat ik me nooit vergis, maar iedereen doet wat hij zelf goed vindt. (noem het post-modern, nietzschiaans, om het even). Dit was omdat soom over een strijd van het goede tegen het kwade zat te bazelen en dat blijkbaar ook geloofde. Iedereen moet (mag) vechten voor wat hij goed vind, maar moeten weten dat er geen absolute rechtvaardiging mogelijk is, hoe frustrerend dat ook kan zijn.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1980 stemmen

Als je rechtvaardiging opvat als 'bewijs' ben ik het met je eens. Het is echter belangrijk om te beseffen dat de uitspraak 'iedereen zijn mening' ook slechts een mening is. Ik kan bijvoorbeeld geloven dat er wel maar één, universele, absolute waarheid is (ondanks dat ik dit niet zal kunnen bewijzen). Maar goed, ik zet de discussie wel voort in het 'geloofsovertuiging en filmbeleving'-topic.


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Dat is de aloude discussie universalisme-relativisme, waar we toch niet zullen uitraken


schopenhauer schreef:

Ook lijkt het me vrij kinderachtig om te geloven in een strijd tussen goed en kwaad.

Gelukkig zijn we allemaal kinderen


avatar van bridget

bridget

  • 179 berichten
  • 445 stemmen

Heeft iemand eigenlijk de film al gezien? (om subtiel even over iets anders te beginnen...)


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

IQ-belasting schreef:

(quote)

Gelukkig zijn we allemaal kinderen

Ik kan even niet goed volgen wat je hiermee bedoelt.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

bridget schreef:

Heeft iemand eigenlijk de film al gezien? (om subtiel even over iets anders te beginnen...)

Is niet helemaal gelukt bridget


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Om bridget een plezier te doen: nee ik heb hem niet gezien. Jij?


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Er hebben pas een paar mensen gestemd van wie ik ook denk dat ze hem echt gezien hebben, dus van het gemiddelde kan je ook niet zo veel aan.


avatar van ikisfilmgek

ikisfilmgek

  • 74 berichten
  • 54 stemmen

Dit lijkt me echt een mooie film.


avatar van Emieltjuh78

Emieltjuh78

  • 15 berichten
  • 57 stemmen

Ik vind het wel mooie film...

maar niet echt speciaals


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5144 stemmen

Niet speciaal, dus je geeft hem 5*. Zeer kritisch


avatar van tjebbev

tjebbev

  • 5 berichten
  • 0 stemmen

Heb hem gezien als TS of TC Versie Leuk verhaal Mooi Decor


avatar van Butje

Butje

  • 7 berichten
  • 943 stemmen

Film net ff gekeken..
Ik vind dat ze soms te snel door de film heen gaan zoals dat moment dat aslan opeens terug komt met 2000 'soldaten'. Nog een mooi voorbeeld is dat peter opeens kan zwaardvechten terwijl hij nog nooit een zwaard in zijn handen heeft gehad!!
De film komt geen moment in de buurt van LOTR!!
Toch 3 sterren voor de zeer mooie special effects !!


avatar van Quatro

Quatro

  • 115 berichten
  • 511 stemmen

wat een semi interessant geleuter hier over een kinderfilm... verhaal is niet echt bijzonder, wel mooi gefilmd.

3,5*


avatar van SiSsY bOY

SiSsY bOY

  • 260 berichten
  • 874 stemmen

Bomen zijn kick!


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Net op TV. Narnia als Christenpropaganda.

Beerenkamp noemde het een soort Christelijke jihad...


avatar van paradoxa

paradoxa

  • 19 berichten
  • 1 stemmen

Gezien ja, met als slotsom, we weten het niet precies. Ik baal nu wel dat ze dit boek als eerste verfilmd hebben, al is het het eerste deel. Over de andere boeken krijg je deze oeverloze discussie over het geloof niet. Zoals ik al zei, ga kijken en beslis zelf, ik ga vanavond in Utrech mn stadje.