War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

GinolaEHV schreef:

De teksten komen rechtstreeks uit het boek van H.G. Wells, dat de aanleiding tot deze film is geweest.

Ja, ik weet dat het geschreven is door Orson.
Dit betekent echter niet dat Spielberg de opmerkingen aan het begin en het einde hadden moeten gebruiken. Het verhaal opzich was toch genoeg geweest?! De teksten zijn totaal geen toegevoegde waarde, ze werken eerder averechts.

avatar van Jaxxx
Respekked schreef:
Wtf?! Wat is dit nou weer voor einde, heb nog nooit zoiets afgeraffelds gezien (tenzij dat geen goed nederlands woord is). Best vermakelijk filmpje, af en toe een Tom Cruise die niet wist of hij moest lachen of huilen om zichzelf maar, dan komt ineens de stem van Morgan Freeman in beeld en zitten we naar shownieus te kijken. Ik ben met stomheid geslagen.

Het einde hoort zo,, dat komt uit het boek,, maar idd dat kind was te irri zeg. Waarom kan Tom Cruise wel een auto starten en de andere duizenden mensen niet?!!!!!! Weet iemand dat misschien?

avatar van SarahSkandar
Gisteren gezien, weer even goed als altijd

Jaxxx schreef:

Omdat daarvoor te zien en te horen is dat het relais en de startmotor zijn vervangen. Dat er nog een fototoestel en een camera werkt is voor mij wel een raadsel als alle electronica stuk is gegaan. Voor de rest echt een goede film vol spanning.

combi
de foto toestel ging niet op electronica, wat de camera betreft kan een fout zijn aan de andere kant weet ik niet precies hoe het werkt zo een ema puls geval, mischien een kwestie van een andere acccu erin zetten.

iig een nauwelijks te geloven aspect dat alleen hij een werkende auto heeft

later komt hij een journaliste tegen die blijkbaar ook een werkende auto heeft met daarin spontaan werkende apparatuur

combi
ik zou die film nog maar is kijken, alleen de camera lijkt op een fout de rest niet!

avatar van danuz
Joyy schreef:

Het kan natuurlijk zijn dat die buiten bereik van de 'inslagen' waren.

Verder lees ik hier dat er nogal wat 'foutjes' doorheen de film te vinden zijn, ook rondom de EMP's.

Wat heb ik me zitten ergeren aan de kinderen van de rol van Tom cruise. Dat geschreeuw de hele tijd van Dakota Fanning, ze vroeg gewoon om de dood, dit meen ik echt. En die Justin Chatwin moet dan de legendarische Goku voorstellen. #LOL

Ook hij was irritant bezig met zijn "vecht" instelling. Desondanks was het vrij aardige film met mooie special effects en een redelijk goed acterende Tom Cruise. Al vond ik de rol van Tim Robbins niet zo indrukwekkend, naar mijn mening was hij een beetje miscast.

danuz schreef:

Het kan natuurlijk zijn dat die buiten bereik van de 'inslagen' waren.

haha, nou die link zegt alles

ok, als je een film wilt maken, doe het dan fatsoenlijk en raffel het niet af

Joyy schreef:

haha, nou die link zegt alles

ok, als je een film wilt maken, doe het dan fatsoenlijk en raffel het niet af
dan kan je beter geen films meer kijken!

dat is onzin

in iedere film zitten foutjes, echter als het te opzichtig wordt gaat het storen en dat komt een film niet ten goede

ik heb eea gelezen uit de link en de meeste zaken vielen me niet op

toch viel me genoeg op om het als storend te ervaren

combi
ok, dan heb ik niks gezegd.

Bart Simpson
Aardige film is niet echt saai en het blijft spannend!

avatar van Dutchmeister
Redelijke film. Niet bijzonder maar het was wel leuk vermaak. Cruise doet het in mijn ogen wel naar behoren.

avatar van Seifer
Ach deze hele film is niet realistisch, maar dat maakt de film voor mij niet minder leuk. Ik vond dat meisje wel irritant, waarom moet dat nou weer in een film? Doe dat bij een drama film ofzo. En die broer van dat meisje, denkt dat hij die aliens wel ff kan wegjagen. ^_^ En dat stukje dat Tom Cruise granaten in tripod duwt, waarom wordt hij wel geholpen en andere mensen die erin werden getrokken niet? >_<

Dat die aliens uiteindelijk sterven is ook logisch, maar het rare is dat die groot hoofden, hoe slim zo ook zijn, dat niet vooraf wisten. En hoe komen die aliens eigenlijk op Aarde? Lijkt nogal een pokken eind reizen door de ruimte.

Maar goed voor de rest vermakelijk alleen hebben die personages mij soms wel geïrriteerd.

avatar van Seifer
Jaxxx schreef:

Omdat die mensen te dom zijn om niet het relais te verwisselen. Ook al lijkt mij dat iets te makkelijk, wanneer alle elektriciteit is uitgeschakeld door een EMP (dat trouwens ook kan ontstaan door een atoombom).

avatar van Ducksen
Leukste film die ik ooit heb gezien
Nou en dat de rest niet goed is, het gaat om het idee !

avatar van K. Montana
Aardige film, veel spannende momenten maar wel nep daarom 2,5 *

avatar van SarahSkandar
En er staat op imdb trouwens dat channing tatum in de film voorkomt, maar die heb ik geen van de twee keren gezien?

avatar van Arnhemmer

Ja, ik weet dat het geschreven is door Orson.

Sorry Ramie, maar hier verwardt je twee personen met elkaar.
De schrijver van `War of the Worlds` is Herbert George Wells, die het boek zo`n slordige 110 jaar geleden liet publiceren.
Orson Welles maakte er in 1938 een radio hoorspel van en bracht daarmee half Amerika in paniek.

De gebruikte teksten van H.G. Wells in het begin en einde van de film hebben voor mij als fan wel degelijk een toegevoegde waarde. Allereest is er niks mis met een inleiding in een film. ( Ik hoorde althans niemand daarover klagen bij `The Fellowship of the Ring`) Aan het eind van de film geeft het een verklaring voor het sterven van de `bezoekers`.
Ten tweede zijn deze tekstregels zo beroemd, dat het voor de fans meteen een feest der herkenning wordt. Deze regels zijn nl. onlosmakelijk verbonden met `War of the Worlds` en werden op een dergelijke manier al gebruikt in het hoorspel van Orson Welles uit 1938, in `War of the Worlds` uit 1953 en in Jeff Wayne`s muzikale versie uit 1978. In mijn visie had Spielberg geen keus en moest hij deze beroemde teksten wel gebruiken. Mijn mening is nl dat als Spielberg deze teksten niet had gebruikt, hij H.G.Wells daarmee tekort had gedaan.

Arnhemmer schreef:

Sorry Ramie, maar hier verwardt je twee personen met elkaar.

Je hebt inderdaad gelijk; Herbert George Wells schreef het verhaal en Orson Welles maakte er een hoorspel van. Ik weet alleen niet waar deze film precies op gebasseerd is; misschien alleen het boek, misschien het boek in combinatie met het hoorspel.

Wel weet ik dat het hoorspel een veel grotere inpact heeft gemaakt op de 'samenleving'. Het schijnt zo levensecht geweest te zijn dat er veel mensen in paniek zijn geraakt omdat ze dachten dat er echt een drama aan de gang was... Ik ben ervan overtuigd dat er geen film was geweest zonder het hoorspel.

Betreft de teksten (vooral die op het eind) verschillen we van mening; jij vindt dat ze gebruikt moesten worden en dat ze iets toevoegen. Ik vind dat het tot voor een enorme, zelfs lachwekkende, anticlimax zorgt. Zo is het dan, geeft ook niet.

avatar van Stephan
Het einde vind ik briljant en zet de mensheid neer waar het volgens Wells thuishoort... Op een bescheiden plateau.

Orson....?

Stephan schreef:

Tot 20 minuten voor het einde was dit voor mij ook een 5. Juist dat vreselijk zeikerige en moralistische einde laat imo een erg nare nasmaak achter.

avatar van JohnWilliams
Wat vond je dan minder aan het einde?
Zeker dat zijn zoon terugkeerde?

Stephan schreef:

Echt....?
Ik vind deze film het slechtste einde hebben dat ik in jaren zag en daarbij ook nog eens moreel verwerpelijk. Ik vermoed - serieus - dat de scienologykerk (en wellicht zelfs het pentagon) er een hand in hadden.
Dit vergeef ik Spielberg nooit.

avatar van JacoBaco
Ik vind deze film tegenvallen. Daarbij heb ik ook nog is een hekel gekregen aan Tom Cruise sinds hij zo bezig is met die Scientology Church shit en om nog maar te zwijgen over hoe hysterisch hij deed bij de Oprah Winfrey show. Dat was erg grappig, maar toch ook weer niet. Hij is gewoon een vage gast geworden.

Maar ok, als ik hem gewoon zie als acteur, dan heeft hij het acteren wel inzich en bewijst dat ook 9 van 10x.

De film zelf vind ik slecht. De buitenaardse wezens vallen tegen en waarom maken die (buitenaardse) machines dezelfde geluiden als de Stoomboot van Sinterklaas??? Soms weet een film mij te pakken en soms niet. Deze film heeft mij ondanks de fraaie special effects, de sfeer, het camera-werk en de aardige acteerprestaties niet weten te pakken.

avatar van Stephan
Wouter schreef:

Echt....?
Dit vergeef ik Spielberg nooit.

En ik dacht dat ik met mijn aanvankelijke bedenkingen over 9/11 een consperacy addict was.
Wat is er verwerpelijk aan? Het is het einde dat HG. Wells geschreven heeft. En dan heb ik het niet over de wonderbaarlijke redding van zijn zoon, maar puur het einde met de bacterie-verklaring.
Had scientology er een hand in, dan waren er andere buitenaardesn gekomen die als redder waren opgedoemd en hadden de martians in een vulkaan gegooid.

avatar van Arnhemmer
Ramie schreef:

Dat zou heel goed mogelijk zijn, hoewel het science fiction genre in de jaren vijftig heel erg populair werd. De eerste `War of the Worlds` stamt dan ook uit die periode.