City by the Sea (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Robert De Niro, Frances McDormand en James Franco

Vincent LaMarca is een gerespecteerd politieagent uit Manhattan, die terugkeert naar de buurt waar hij opgroeide - Long Beach in New York - voor het onderzoek naar de moord op de beruchte drugdealer Picasso. LaMarca is echter met stomheid geslagen wanneer hij ontdekt dat de hoofdverdachte in de zaak zijn drugsverslaafde zoon Joey blijkt te zijn. De rechercheur heeft zijn zoon in jaren niet meer gezien of gehoord. Zijn pijnlijke scheiding van Joeys moeder zorgde al die tijd immers voor een onoverbrugbare kloof. Zodra zijn oversten ontdekken dat LaMarca een persoonlijke relatie heeft met de vermoedelijke moordenaar van Picasso, wordt hij van de zaak gehaald. Maar de agent kan niet machteloos toekijken en hij gaat zelf op zoek naar Joey.

avatar van bioscoopzaal
Degelijke, maar onopvallende thriller, die het vooral moet hebben van zijn bizarre locaties (ondermeer de vervallen goktempels op Long Beach) en de werkelijk fantastische acteerprestatie van James Franco. Het script kabbelt daarintegen (te) rustig voort en de ontknoping voel je helaas al van een kilometer afstand aankomen. Toch is het geen vervelende film, al had er duidelijk meer ingezeten.

3 sterren.

De Niro eindelijk weer eens in topvorm.

Sterke film die het niet zozeer moet hebben van het verhaal, wat niet al te opmerkelijk is, maar vooral van de uitvoering en de geweldige acteerprestaties.

avatar van otherfool
De prima cast raakt verstrikt in dit overdramatische doorsneefilmpje dat niet bepaald haar best doet te verrassen of overtuigen. Echt beroerd wordt het niet, maar om dat nu als kwaliteit te gaan zien...

2*.

avatar van ®Tc
Hier ben ik echt positief van geschrokken, het is een goede film. Het doet goed om De Niro nog eens in een goede film te zien. Goed geacteerde en goed verhaal. Alhoewel ik achterbleef met het gevoel dat dit een meesterwerk kon zijn maar het om de één of andere reden toch niet is.

avatar van sinterklaas
Vermakelijke Robert deNiro in zijn nieuwerwetse jaren. Een standaard politiefilm met een goed plot. Natuurlijk is dit niet de allerbeste met DeNiro maar voor vermaak staat het absoluut niet in de weg. Verder zit zoals gezegt het plot goed in elkaar. James Fargo acteerd prima en Frances MCDormand die we nog kennen van Fargo laat ook weer iets goeds zien.

Verder een vermakleijk zondag avond filmpje. Zeker de moeite waard.

avatar van 606
Leuk en meelevend verhaal met goede rollen van de acteurs.
Mooie opbouwende spanning.
Had net wat korter mogen duren.

3,5 ster

avatar van Justinw
Ondanks de toch zeer veelbelovende cast een standaard werkje. Net zoals Pacino duiken ze dit decennium erg veel op in standaard thrillers en dat is jammer.
Robert DeNiro speelt aardig net zoals McDormand maar veel bijzonder is het allemaal niet. James Franco daar in tegen speelt nog wel leuk en heeft de perfecte uitstraling om een junk te spelen. Ook zijn lange lichaam en magere gezicht passen goed.
Toch blijft het allemaal niet memorabel maar wel leuk tijdverdrijf.

avatar van Insignificance
Sterke cast, aardig budget, een opmerkelijk onderliggend verhaal en toch een teleurstellende film. Dat heet dan jammer. Begint nog sterk met de dolende Joey op de promenade in Long Beach. Paar fraaie locaties en shots, aardige muziek en de overgang naar een meer dramatische toon gaat ook nog redelijk. Ondanks de toch vrij zware materie blijft het op dat vlak toch een lichtgewicht, terwijl het een uitgelezen kans is om de psyche van Vincent LaMarca eens flink door te zagen.

Veel tijd wordt het echter niet gegund en veel compassie weet de Niro dan ook niet op te roepen. Kennelijk is publieksvriendelijkheid belangrijker dan de man en moet het weer snel richting thriller. Dan krijg je dus zo'n geforceerde scène waarin de Niro in de buitenlucht gaat zitten en de stemmen door zijn hoofd (en speakers) jagen. Dat werkt dus niet. Net zoals de verplichte ontknoping geen indruk meer kan maken. Het is niet echt oervervelend, maar op een gegeven moment wel vrij zouteloos.

avatar van movierobert
Deze film gekocht op dvd en in 2 delen gekeken, kon niet wachten om de 2e helft te gaan bekijken.
Maar dat was minder, ik zie liever hoe het afloopt nu zit ik nog met wat vragen. Dus dan voel ik me niet helemaal voldaan zeg maar. Het einde was dan ook weer niet verkeerd maar zelf zie ik nog liever een blik in de toekomst 10 jaar verder ofzo.

Hij is iedergeval het kijken waard, voor iedereen die nog twijfelt.

avatar van John Lee Hooker
Een moord op 'n dealer is voor de goodguys een doorsnee zaak die even uitgepluist moet worden. Voor Robert de Niro is het anders, hij heeft te kampen met een FBI-case waarbij hij als agent zijn zoon moet berechten. De afstandelijkheid tussen Vincent en Joey maken het er niet gemakkelijker op en het ziet er naar uit dat Michelle (Frances McDormand) zijn enige toevlucht is. Ik herkende haar van Fargo en ik vind eigenlijk dat ze het wel bij dat ene rolletje mocht houden. Ze komt een beetje wazig en afstandelijk over en dat zal niet de bedoeling zijn geweest. En ik zie de Niro liever aan het golven of een krant lezen want hij lijkt moe en verdrietig en ik heb medelijden met hem op momenten dat het helemaal niet zou moeten. James Franco speelt weer subliem, ditmaal als junk.
Het totaalplaatje is prima verzorgd en het ziet er allemaal keurig uit maar ik ben simpelweg niet zo onder de indruk van het plot, althans de uitwerking ervan.

avatar van K. V.
Deze al een tijdje liggen en eindelijk eens bekeken.
Voor mij mocht er misschien wat meer pit in de film zitten, al vond 'k het wel een goeie film, met een goed verhaal en de cast deed het zeker ook naar behoren. James Franco ziet er in deze film echt niet goed uit.
Oja zeker vermelden dat het genre niet thriller is (zoals er op de doos staat), maar drama en dat de film gebaseerd is op waargebeurde feiten (in de making off zeiden ze dat het gebaseerd was op een krantenartikel).
Geen waw film, maar gewoon goed.

avatar van martijn011
Het begin van de film was zwak tot zeer slecht. Een ongeloofwaardige moord en slecht acteerwerk deden me het ergste vrezen. Gelukkig wordt het naarmate de film vordert steeds beter en beter en komt er zelfs iets van geloofwaardigheid om de hoek kijken. Heel bijzonder is het echter niet en ik heb het gevoel dat ik over een maand de helft al kwijt ben geraakt.

Gelukkig speelt Robert de Niro een erg goede hoofdrol als politieagent wiens zoon verdacht wordt van een tweevoudige moord. Het gedeelte over zijn verleden en vooral over zijns vader verleden vond ik erg cliché en het deed zeker afbreuk aan de rest van de film. Gelukkig overtuigt de Niro wel met zijn acteerprestatie en ook McDormand en Franco leveren een positieve bijdrage aan een verder matige film die leuk is om een keer te zien, maar verder weinig om het lijf heeft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterk acteerwerk van James Franco en ook DeNiro doet het niet slecht. Maar toch is er weinig boeiends aan deze film. Dit is zo'n typische Vitayafilm (de Vlaamse mensen hier zullen wel weten wat ik er mee bedoel) die net boven het gemiddelde stijgt dankzij het acteerwerk. Verder weinig over te vertellen eigenlijk omdat de film ook niet meer dan dat is. Leuk om een keer te zien, maar dat is het dan ook.

avatar van mrklm
Vrij goed misdaadverhaal werkt minder goed als drama in dit verhaal van een agent uit New York (DeNiro) die betrokken raakt bij een moordzaak in zijn oude woonplaats Long Beach. Wanneer blijkt dat zijn vervreemde, verslaafde zoon (Franco) hoofdverdachte is, moet DeNiro bepalen waar zijn grootste loyaliteit ligt. Een sterke ondersteunde cast (Frances McDormand, Eliza Dushku en William Forsythe) compenseren ruim voor de tekortkomingen van het script.

Tarkus schreef:
Geen topfilm deze prent, maar toch heb ik er boeiend naar gekeken.
Prima rol van Robert De Niro maar zeker en vast ook van James Franco, wiens naam beter op de poster zou staan dan Frances McDormand, hoewel ze goed speelt, haar rol toch zeer miniem is.
Kortom een goede film met een puik scenario.

Uitstekende film is dit nog steeds.
Blijf erbij dat James Franco meer lof verdient. Er zitten trouwens meerdere grote namen in deze prent dan deze die ik al noemde, aan U om te ontdekken.