City by the Sea (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Robert De Niro, Frances McDormand en James Franco

Vincent LaMarca is een gerespecteerd politieagent uit Manhattan, die terugkeert naar de buurt waar hij opgroeide - Long Beach in New York - voor het onderzoek naar de moord op de beruchte drugdealer Picasso. LaMarca is echter met stomheid geslagen wanneer hij ontdekt dat de hoofdverdachte in de zaak zijn drugsverslaafde zoon Joey blijkt te zijn. De rechercheur heeft zijn zoon in jaren niet meer gezien of gehoord. Zijn pijnlijke scheiding van Joeys moeder zorgde al die tijd immers voor een onoverbrugbare kloof. Zodra zijn oversten ontdekken dat LaMarca een persoonlijke relatie heeft met de vermoedelijke moordenaar van Picasso, wordt hij van de zaak gehaald. Maar de agent kan niet machteloos toekijken en hij gaat zelf op zoek naar Joey.

avatar van Didi_1975
Heb deze film onlangs op dvd gekocht. Bij Free Record Shop was het 5 films voor 10 euro en ik had er 4 die me goed leken, dus had deze erbij genomen als aanvulling.

Had er dus eigenlijk geen hoge verwachtingen van, maar hij viel me echt 100% mee. Eigenlijk vond ik het best een goede film, geen uitschieter, maar gemiddeld.

Het verhaal is een beetje cliché en voorspelbaar maar het acteerwerk was goed te noemen en dat van Robert de Niro echt geweldig. Hij draagt de film absoluut, maar dat is met iemand van zijn kaliber dan ook volkomen terecht.

Al met al krijgt hij van mij 3*.

De laatste tijd was het niet allemaal rozengeur en maneschijn als het op films van De Niro aankomt. Wel, laat me zeggen dat hij me met deze prent wel aangenaam kan verrassen. Het is geen topper van een film, maar De Niro doet erg zijn best om er iets bovengewoons van te maken, met redelijk succes.

degelijke thriller/drama, ik geef hem een 3.5*

avatar van PaulieWalnuts
Erg standaard Hollywood-film. De Niro acteert nog wel aardig maar de film boeit me niet echt. Trouwens vreemd dat ze het WTC nog in beeld hadden laten zitten, aangezien dit uit 2002 komt.

avatar van TheRisingSun
Absoluut geen verkeerde film!

Geen topper, maar een film waar je de avond wel mee door kunt komen.
't Verhaal is misschien niet geheel hoogstaand, maar vervelen doet het nooit. Daarnaast is de cast zeker niet verkeerd, waarbij ze ook nog minimaal hun niveau halen waardoor de film overeind blijft. DeNiro hoeft in deze rol niet het uiterste van zichzelf te geven en doet dat ook niet, maar dat wil niet zeggen dat hij de kantjes ervan afloopt. Absoluut niet, want zelfs nu is hij nog gewoon goed!
Ook McDormand is goed, al had ze van mij nog wel een iets grotere rol mogen hebben. Er meer in betrokken mogen worden.
Franco en Dushku zijn getalenteerd, maar zitten zeker niet op hun toppen van hun kunnen.

't Einde was wel naar mijn tevredenheid. Mooi hoe DeNiro weet in te praten op zijn zoon zodat hij alsnog besluit om vrede te sluiten met zijn vader en zich uiteindelijk overgeeft aan de politie.

3,5 ster

avatar van sjowel
Een goede film. Niet elke film kan een topper zijn. Maar deze is wel De Niro waardig. Het blijft boeien tot aan het eind.

avatar van Tommy De Vito
Zeker het kijken waard. Er wordt goed geacteert in de film, en het verhaal is boeiend tot het einde!

avatar van otherfool
De prima cast raakt verstrikt in dit overdramatische doorsneefilmpje dat niet bepaald haar best doet te verrassen of overtuigen. Echt beroerd wordt het niet, maar om dat nu als kwaliteit te gaan zien...

2*.

dit is een leuke,spannende,en soms wat zielige film,
was zeker het kijken waard

avatar van jacobz
Ik snap niet dat sommige mensen deze film saai vind.
Die hard, dat is pas saai, met al die actie.

avatar van jacobz
vinden*

avatar van ®Tc
Hier ben ik echt positief van geschrokken, het is een goede film. Het doet goed om De Niro nog eens in een goede film te zien. Goed geacteerde en goed verhaal. Alhoewel ik achterbleef met het gevoel dat dit een meesterwerk kon zijn maar het om de één of andere reden toch niet is.

XxDangerousxX
Het leek wel alsof De Niro zichzelf speelde. Geen 1 keer kreeg ik het vermoeden dat hij zich goed had voorbereid op zijn rol.

En de film?? Die was slechter dan De Niro.

Geen topfilm deze prent, maar toch heb ik er boeiend naar gekeken.
Prima rol van Robert De Niro maar zeker en vast ook van James Franco, wiens naam beter op de poster zou staan dan Frances McDormand, hoewel ze goed speelt, haar rol toch zeer miniem is.
Kortom een goede film met een puik scenario.

avatar van sinterklaas
Vermakelijke Robert deNiro in zijn nieuwerwetse jaren. Een standaard politiefilm met een goed plot. Natuurlijk is dit niet de allerbeste met DeNiro maar voor vermaak staat het absoluut niet in de weg. Verder zit zoals gezegt het plot goed in elkaar. James Fargo acteerd prima en Frances MCDormand die we nog kennen van Fargo laat ook weer iets goeds zien.

Verder een vermakleijk zondag avond filmpje. Zeker de moeite waard.

Heel aardige dramafilm met goede vertolkingen en sterke, uitgebalanceerde karakters. DiNiro is weleens in betere vorm geweest maar desondanks zat hij nog een puike rol neer, evenals McDormand. Halverwege wordt het tempo wat hoger, dat doet de film eigenlijk niet echt goed. Het wordt dan toch meer een formulewerkje, al blijft de sfeer en de setting ijzersterk.

aardig, maar het ontstijgt de middelmaat nauwelijks: 3,00 (3,20)
City by the Sea is een behoorlijk film die op vrijwel alle fronten een voldoende scoort, maar nergens in uitblinkt. Waardoor van een bovengemiddelde prent vrijwel geen moment sprake is. Het plot steekt aardig in elkaar en word de complexe situatie in de juiste proporties weergegeven, al vond ik dat men er nog wel wat meer uit had kunnen halen. Ook de eindscene vond ik niet geweldig. Hoe De Niro op zijn zoon inpraat in een paar minuten en schijnbaar 14 jaar historie tussen beide word rechtgezet. Een beetje kort door de bocht naar mijn idee. Ook het acteren van De Niro vond ik in deze scene onder de maat, terwijl hij de rest van de film juist zo zijn best doet er iets van te maken. Evenals Frances McDormand en James Franco overigens, die beiden goed meedoen. Ook de bijrollen zijn over het algemeen goed ingevuld. De dialogen deden soms ietwat stoffig aan, maar met uitzondering van de genoemde slotscene zijn de dialogen over het algemeen aardig.

Caton-Jones regisseerd de film naar behoren, al is van een wereldprestatie geen moment sprake. De balans tussen de moordzaak zelf en alle familiebewegingen van LaMarca word aardig gevonden, zonder in één van deze twee aspecten te verzuipen. Wel zaten er een aantal scenes in de film die niet echt iets toevoegen. Denk aan het gros van de dialogen tussen Vince en Michelle bijvoorbeeld. Ook de rol van Gina word vrij simpel uitgespeeld. Over realisme heeft City by the Sea niet te klagen, evenals overtuiging. Afgezien dan van de matige slotscenes. Er word rustig de tijd genomen het verhaal op zijn beloop te laten, soms zelfs misschien iets te rustig.

Cinematografisch weet City by the Sea eveneens te overtuigen maar niet te verbazen. De prent word fraai in beeld gebracht, is de montage op een paar kleine foutjes na behoorlijk en weet Caton-Jones de juiste snaar te raken voor wat betreft de sfeer. Daar spelen voornamelijk de diverse opnamelocaties een grote rol in. City by the Sea leunt voornamelijk op zijn degelijke imago, hetgeen goed is uitgepakt. Men was helemaal niet op zoek naar een spectaculaire, over-gedramatiseerde of bovengemiddelde film, hetgeen pleit voor City by the Sea. Toch heb ik het idee dat er met dit script meer te doen is. De complexe situatie waarin Vince en zijn zoon verkeren had veel dieper kunnen worden uitgewerkt, maar daar is helaas (bewust) niet voor gekozen. Samengevat is City by the Sea vooral erg degelijk zonder grote minpunten of hoogtepunten.

avatar van sinterklaas
De kortste bericht van Weertenaar.

avatar van brielen
Ik vond het een ingetogen ciné noir-prent waarin het belang van familie centraal komt te staan. Sterke cast.3.

avatar van lettervorm
Ik voelde me niet 'voldaan' na het zien van deze film. Eerst en vooral vond ik het verhaal te standaard. Eigenlijk kon ik hem op geen enkel moment echt sterk noemen. De acteerprestatie van De Niro is wel goed, maar we hebben hem allemaal al beter zien doen. James Franco komt wel geloofwaardig over als junkie. De duur van de film vind ik wel goed, want mocht het iets langer duren zou het gaan vervelen. Kortom: als je je verveeld en even tijd hebt, kun je gerust deze film kijken.

Heerlijke film... heb er echt van genoten. Zeker niet de absolute top... meer wel beter dan de gemiddelde film. De emotie's zijn wel heel erg mooi en van de gezichten af te lezen. 4* verdiende sterren!

avatar van @quikfit
Goede film met boeiende familie beslommeringen waardoor de film zijn spanning behoud,goed geacteerd.

avatar van Movielicious
City by the Sea is zeker geen hoogvlieger maar vermaakt wel degelijk. Het verhaal is goed en treurig en er wordt door oa James Franco geloofwaardig geacteerd. Normaal gesproken ben ik wel fan van Robert de Niro maar in deze film kon hij mij niet zo bekoren.

Iets boven gemiddeld: 3*

avatar van nuzjan
Net op RTL 8 gekeken en moet zeggen dat het een hele leuk is. Leuk niet bedoelt met dat het een happy verhaal is waar je vrolijk van wordt, maar je wel mee gaat leven in de verhaal en 108 minuten lang aandachtig de film door kijkt, wel tussen door die uiterst irritante reclame pauzes.

avatar van the new guy
Iets te traag, dan blijft weinig over om voor te kijken.

avatar van Gastel
Wat een matige film zeg. Het script hangt van clichés aan elkaar en is nergen verrassend.
Hierboven worden de acteerprestaties als goed bevonden, en dat deNiro zijn spel hier de film redt. Nou, ik heb deNiro nog nooit zo saai en op de automatische piloot een rol zien spelen. De scene op die zolder met z'n zoon is zelfs bijna slecht te noemen.
Frances McDormand is zoals altijd wel erg goed, mooi naturel en ook die zoon speelt verdienstelijk. Maar het karakter van die Spyder is een totale miscast. Allereerst past zo'n waingro type totaal niet in de mean streets van New York en hij wordt bovendien heel slecht neergezet.

Nee, deze film kun je het beste maar snel vergeten.

Gastel schreef:

Nee, deze film kun je het beste maar snel vergeten.

De verhaallijn waar Spyder in voorkomt, speelt zich helemaal niet af in de mean streets van New York (Long Beach ligt in de staat New York, niet in de stad) en het slecht neerzetten van het karakter is mij ook niet opgevallen. De acteur moet een onaangename schurk spelen en dat komt mij geloofwaardig genoeg over. Meer is niet nodig.

Verder lijkt het me gewoon een solide politie/misdaadfilm met enkele bijbehorende cliché's, met wat meer sfeerbeelden dan gewoonlijk.
Geen meesterwerk, maar ook geen grote mislukking. Zie met regelmaat slechtere films met meer pretentie.

avatar van 606
Leuk en meelevend verhaal met goede rollen van de acteurs.
Mooie opbouwende spanning.
Had net wat korter mogen duren.

3,5 ster

avatar van nachtschade
Aardige film die tot het einde toe boeit, hoewel je de afloop mijlen ver van te voren ziet aankomen. Wist mijn aandacht desalniettemin vast te houden, en dat is geen slecht teken.
Maar lang herinneren zal ik me deze film nou ook weer niet.....

avatar van declaime
Film nu voor de tweede keer gezien uit verveling ivm komkommertelevisie. Stem van 3,5 naar 4,0. Lijkt een standaard film maar is meer dan dat. Mooi maar tragisch verhaal.

avatar van Justinw
Ondanks de toch zeer veelbelovende cast een standaard werkje. Net zoals Pacino duiken ze dit decennium erg veel op in standaard thrillers en dat is jammer.
Robert DeNiro speelt aardig net zoals McDormand maar veel bijzonder is het allemaal niet. James Franco daar in tegen speelt nog wel leuk en heeft de perfecte uitstraling om een junk te spelen. Ook zijn lange lichaam en magere gezicht passen goed.
Toch blijft het allemaal niet memorabel maar wel leuk tijdverdrijf.