• 13.734 nieuwsartikelen
  • 171.479 films
  • 11.379 series
  • 32.356 seizoenen
  • 634.014 acteurs
  • 197.122 gebruikers
  • 9.222.494 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Night of the Iguana (1964)

Drama | 125 minuten
3,47 119 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 125 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Huston

Met onder meer: Richard Burton, Ava Gardner en Deborah Kerr

IMDb beoordeling: 7,6 (13.594)

Gesproken taal: Engels en Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Night of the Iguana

"One man... three women... one night"

Zijn carrière als geestelijke is voorbij. Hij is aan de drank geraakt en begeleidt nu een groep vrouwen op een trip naar Mexico. Hij krijgt de aandacht van een minderjarig meisje en haalt daarmee de woede van haar begeleider op de hals, die hem voor verkrachting wil aanklagen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rev. Dr. T. Lawrence Shannon

Maxine Faulk

Hannah Jelkes

Charlotte Goodall

Hank Prosner

Judith Fellowes

Miss Peebles

Mlle Dexter (onvermeld)

Barkeeper (onvermeld)

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van neo

neo

  • 15415 berichten
  • 9816 stemmen

Naar het toneelstuk van Tennessee Williams. En dat heeft Huston goed gedaan als je het mij vraagt. Richard Burton is goed als uitgebluste dominee en Deborah Kerr in haar ''die wil ik wurgen'' rol. Gardner heeft de stijl en de flair. Totaal bekend met het stuk ben ik niet, maar het kwam op mij over alsof de film alles textueel aardig trouw bleef. De uiteindelijke voltooing van de opa zijn gedicht met ingetogen rake score van Benjamin Frankel is het absolute hoogtepunt. Frankel's kleine bezetting in de speelduur is perfect geplaatst. 4 sterren


avatar van Hattori

Hattori

  • 38 berichten
  • 44 stemmen

Alhoewel ik een klassieker op zijn tijd absoluut kan waarderen, kon deze film mij niet helemaal bekoren.

Richard Burton is wel goed op dreef maar de film is in mijn optiek te langzaam, te voorspelbaar en weinig opzienbarend.


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3629 berichten
  • 5516 stemmen

Niks beter dan kindsterren die te zien zijn in controversiële films. Ik heb het nu natuurlijk over Sue Lyon. Ik ben ontzettend nieuwsgierig geworden naar Lolita (die een gelijknamig plot zou hebben?). Daarnaast leek ze een beetje op een blonde Natalie Wood. De film was erg mooi en ik geloof ook best controversieel allemaal in die tijd.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Heel geslaagde film, grappig met een leuk absurd tintje, uitstekende acteersprestaties en een verrukkelijke, broeierige sfeer. Sue Lyon slaagt er trouwens haast in nóg aanbiddelijker te zijn dan in Lolita, hoewel het wel de andere vrouwen zijn die uiteindelijk het meest de film dragen. Naast Richard Burton dan toch, die een verbluffende tour de force neerzet als getormenteerde, soms half waanzinnige maar eigenlijk compleet weerloze man. 4 sterren ook van mij.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Aardige film maar geen hoogstandje van Huston. De cast is wel goed maar toch kon de film me niet geheel boeien.


avatar van august

august

  • 7 berichten
  • 201 stemmen

Heerlijke film. Helaas heb ik het begin gemist, toen ik hem gister op TCM zag. Stuk voor stuk markante personages, die goed uit gewerkt en neergezet zijn. De hoteluitbaatster was een soort Amy Winehouse-achtige verschijning, die bij tijd en wijle iets te theatraal overkwam. Zowieso was ze erg leuk om naar te kijken, zeker in combinatie met haar sterke persoonlijkheid waarmee ze in staat was iedereen op een naieve manier te domineren als ze het nodig voelde.

Wat me nog het meest amuseerde waren de dialogen, tussen de zeer uiteenlopende karakters. De loenzende vrouw die met haar grootvader bij "Winehouse" was gestrand intrigeerde me. Ze deed een paar mooie aforismen uit de doeken die af ten toe even te denken gaven. Haar tegenspeler, de vrijwel immer bezopen maar goed opgevoede (doch gevallen) geestelijke, kon ze te allen tijde van repliek dienen, ook tijdens zijn meest duistere dwalingen. Enfin, wellicht speelde mijn stemming en tijdstip (holst van de nacht) ook mee met de goede beleving van deze film.


avatar van Driello

Driello

  • 1379 berichten
  • 0 stemmen

Er broeit van alles maar het komt er niet uit. Het zal voor die tijd een schokkend epos zijn geweest, maar het kwam op mij watbraaf over. Die tang uit het gezelgschap dreigt met van alles maar het wordt nooit echt dreigend. maar goed, daar gaat het dan waarschijnlijk niet om. De wanhoop van de reisleider, het medelijden van de hotel-houdster en die dochter doen het hem. dat maakt deze film voor mij boeiend: die karakter-interactie.........


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Miss Fellowes, honey, if paramour means what I think it does you're gambling with your front teeth

Na het enorm tegenvallende Blowup stond deze Night of the Iguana nog als tweede film op de decoder. Een film waar ik niet perse enorm veel van verwachtte maar waar ik wel benieuwd was geraakt naar de rol van Ava Gardner. In Mogambo en Bhowani Junction leek ze precies niet helemaal goed uit de verf te komen en ik vroeg me af wat het zou geven als ze in een degelijke film speelde. Vonken, dat gaf het.

Want wat een glansrol speelt ze hier! Ten tijde van deze film was ze zo'n 10 jaar ouder dan in bovengenoemde titels maar ze heeft nog altijd niets van haar touch verloren, meer zelfs want het lijkt er met de jaren precies op vooruit te zijn gegaan. Gardner speelt de interessantste rol van de vier vrouwen in Shannon zijn leven maar het is voornamelijk de manier waarop dat me deed watertanden. Ze deed me een beetje denken aan Saraghina uit Fellini's Otto e Mezzo (en ook Marshall's Nine) maar ze weet dit te overtreffen. Ik kan het moeilijk uitdrukken waarom ik haar hier zo geweldig vindt maar het is haar manier van doen, haar spraak die echt tot de verbeelding spreekt. Ik heb er drie films op moeten wachten maar eindelijk heb ik de mooie Gardner in volle glorie kunnen zien. Deborah Kerr is zo'n naam die je ook regelmatig ziet verschijnen op de TCM films maar ook één die me eigenlijk bitter weinig zegt. Niet moeilijk ook want ze wordt hier toch wel grotendeels weggespeeld door haar vrouwelijke kompanen waarvan Sue Lyon veruit de mooiste is. Hier is ze net 18 geworden maar het is een diva pur sang, ben in ieder geval nog benieuwder geworden naar Kubrick's Lolita waarin ze de hoofdrol speelt. Maar daar stopt het nog niet met al die vrouwelijke kracht want ook Grayson Hall heeft als Fellowes een nogal leuke rol die vaak voor erg sterke dialogen zorgt. Maar eerlijk is eerlijk, onder al dit vrouwengeweld zit één man die de film bijna op zijn eentje kan dragen. Burton staat bij mij vooral ten boek als echtgenoot (2x zelfs) van Elzabeth Taylor maar ook als spilfiguur in het geniale Who's Afraid of Virginia Woolf. Het wordt hoog tijd dat ik eens wat meer van hem ga opzoeken want hier is hij fantastisch als getormenteerde dominee die het toch niet kan laten om aan zijn zwaktes toe te geven. De paniekaanvallen zijn perfect gespeeld maar ook de vele dialogen zijn vaak om je vingers van af te likken.

Ik denk dat ik ondertussen wel wat verfilmingen van de toneelstukken van Tennessee Williams heb gezien en eigenlijk zijn die praktisch allemaal me erg goed bevallen, alleen Suddenly Last Summer viel me tegen maar daar staat dan wel dit ijzersterk werk en Cat on a Hot Thin Roof tegenover. Soit, iets dat me is opgevallen is dat er vaak een erg broeierige sfeer hangt en dat is hier ook overduidelijk het geval. Huston zet het stadje Puerta Vallarta compleet op de kaart, zeker wanneer Elizabeth Taylor er dan nog eens een aantal keer op bezoek kwam voor Burton, maar het is dan ook de perfecte plaats voor deze film. Qua sfeerschepping zit het hier enorm goed maar ook het verhaal zelf blijft boeien. De strijd van Shannon tegen de vier vrouwen is geweldig om naar te kijken en gecombineerd met de dichter geeft het zelf een zekere epische vorm aan heel het gebeuren. Film kent trouwens ook wel één van de sterkste openingsscènes die ik ooit heb gezien. Burton die er als dominee staat te preken en het dan opeens verliest, fantastisch!

Van Huston wist ik al dat hij mooie dames op een goede manier kon regisseren (The Misfits o.a.) en dat hij een degelijke noir kon regisseren wist ik ook al via The Asphalt Jungle maar dit is tot nu toe echt wel zijn meesterwerk. Ben nog aan het twijfelen tussen een 4* of 4.5* maar ik geef Burton en zijn dames het voordeel. Een erg sterke film.

4.5*


avatar van Friac

Friac

  • 1323 berichten
  • 1056 stemmen

Het handvol (meestal verfilmde) stukken van de hand van Tennessee Williams die ik reeds zag, wisten me keer op keer te bekoren. Dat is ook het geval bij Night of the Iguana, dat ook weer die typische venijnige brutaliteit in zich draagt. Williams' personages verscheuren elkaar en dit leidt zeer vaak tot boeiende inzichten in de menselijke natuur.

John Huston heeft aan het verhaal een verzorgde visuele stijl gekoppeld en kon bovendien buigen op een schitterende cast. Af en toe laat de film wel een steek vallen, met bv. het idioot geënsceneerde gevecht in de strandbar en die twee hulpjes met hun maracas. Gelukkig vormen deze zaken slechts een minimale smet op een voor de rest zeer indringende filmervaring. Een ruime 3,5* die net geen 4* in de wacht sleept.

3,5*


avatar van badfans69

badfans69

  • 3508 berichten
  • 5733 stemmen

Imdb trivia: Nearly half the film's $3 million budget was used to pay the three major star's salaries: Richard Burton ($750,000), Ava Gardner ($400,000) and Deborah Kerr ($250,000).


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22010 berichten
  • 4821 stemmen

Een verfilmd toneelstuk van Williams, dat is in ieder geval boeiende dialogen en een interessant verhaal. Huston maakt er gelukkig meer van. Vier sterke acteurs (opvallend dat Lyon hier weer in een Lolita-rol gecast wordt trouwens) en een mooie setting. Bijrollen en karakters zijn minder en wat karikaturaal. Maar een fijne film is dit zeker. En ik moet hoognodig meer Huston zien, met name een aantal latere films.

3.5*


avatar van Brix

Brix

  • 19558 berichten
  • 4928 stemmen

Verfilmde toneelstukken zijn niet echt mijn ding.

Doorgaans probeer ik die eerder te mijden dan te bekijken (op enkele uitzonderingen na)

Op Burton als acteur ben ik ook al niet echt dol, maar tot mijn aangename verrassing speelt hij hier een van de beste rollen die ik ooit van hem zag.

Vooral Deborah Kerr was de aanleiding om The Night of the Iguana toch te bekijken.

Een actrice met een klasse van acteren die mij zelden teleurstelde.

Ook hier weer in uitstekende vorm, en een van de drie pijlers waarop de film rust.

Alle drie even sterk en bepalend voor het verhaal.

De derde is uiteraard Gardner, die met haar aardse, wat grove personage goed uit de voeten kan.

Een enorm contrast met de lady-like Kerr.

Opvallend dat ze in de meeste scènes haar kin overdreven omhoog hield.

Ongetwijfeld om er wat strakker en jonger uit te zien, want haar befaamde uiterlijk was al licht tanende.

In enkele shots goed te zien.

Sue Lyon kon mij niet erg boeien.

Dan veel eerder de bitsig spelende Grayson Hall, die met deze rol overigens genomineerd werd voor een academy award, in de categorie beste vrouwelijke bijrol..

Het laatste dat ik wel verwacht had van deze film was de enorme portie humor die erin verwerkt zit.

De betiteling 'drama' vind ik dan ook wat zwaar.

Een beetje dom en uit de toon vallende vond ik de twee bruine "beach boys", die te pas en te onpas met sambaballen liepen te rammelen.

Fijne dialogen, adequaat verklankt door de actrices en acteurs, hielden mijn aandacht moeiteloos vast.

Een prettige film.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12638 berichten
  • 10697 stemmen

Goeie film waarin een aan lager wal geraakte geestelijke met een gezelschap vrouwen op reis gaat door Mexico. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, speelt de film zich grotendeels op één locatie af. De personages komen uitstekend uit de verf en zijn allemaal op zoek naar menselijk contact. Vooral tegen het einde een aantal goeie dialogen en de cast is sterk.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

De verfilmingen van Tennessee Williams’ vroege toneelstukken kunnen bij mij steevast op een hoge waardering rekenen. Die werken hebben door de bank genomen een licht filosofische inslag in een broeierige omgeving met elkaar gemeen. Daar houd ik wel van. Deze film over kwetsbare mensen, die voortdurend op zoek zijn naar zichzelf en de reden van hun bestaan, bevestigt dat nog eens.

Hoogtepunten vind ik het schitterende gedicht van Nonno en de daaraan voorafgaande dialoog tussen Mrs. Jelkes en dominee Shannon, culminerend in de bevrijding van een gevangen iguana: “ I just cut loose one of God's creatures at the end of his rope.” Een prachtig statement, dat feitelijk heel de film typeert.

Naast de mooie cinematografie moet ik vooral melding maken van de geweldige acteerprestaties van de hele cast. Enkel de overijverige Sue Lyon valt een beetje uit de toon, maar dat zij haar gezien haar jeugdige leeftijd te midden van zoveel zwaargewichten vergeven.

Ik had deze film al geruime tijd op mijn lijstje “te herzien” staan, aangezien het een halve eeuw geleden is dat ik ‘m voor de eerste (en laatste) keer zag. Naar aanleiding van een reactie van Metalfist op mijn commentaar op een andere Ava Gardner film (Mogambo), heb ik deze tweede kijkbeurt naar voren gehaald. Ik heb daar geen spijt van, want het is een absolute topfilm.

En Metalfist heeft tenslotte bij nader inzien gelijk, wanneer hij Ava Gardner’s rol in deze film als haar beste vertolking ooit bestempelt. Minder glamourous dan ik doorgaans van Gardner gewend ben, maar wel heel doorwrocht. ’t Zal al met al niet de laatste keer geweest zijn dat ik deze film heb opgezet.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

BBarbie schreef:

Naar aanleiding van een reactie van Metalfist op mijn commentaar op een andere Ava Gardner film (Mogambo), heb ik deze tweede kijkbeurt naar voren gehaald. Ik heb daar geen spijt van, want het is een absolute topfilm. En Metalfist heeft tenslotte bij nader inzien gelijk, wanneer hij Ava Gardner’s rol in deze film als haar beste vertolking ooit bestempelt. Minder glamourous dan ik doorgaans van Gardner gewend ben, maar wel heel doorwrocht. ’t Zal al met al niet de laatste keer geweest zijn dat ik deze film heb opgezet.

Fijn dat hij deze keer beter bevallen is


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een combinatie van een vroom psychologisch drama en een zwarte komedie over lastige, gebroken mensen, die zonder het te weten, op zoek waren naar echt menselijk contact, waarin onder meer de ingrediënten identiteit, loyaliteit, levensdoelen, plichten, seksualiteit en geheime begeertes, voorbijkwamen. In dit sobere portret van menselijke zwakheid was een aan alcohol verslaafde ex- priester de gids van een bus vol Amerikaanse vrouwen door Mexico. Met name Richard Burton imponeerde.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30827 berichten
  • 5356 stemmen

Een gevarieerde film die qua verhaal toch wel wat gedateerd overkomt, maar dankzij John Huston en de acteurs is het toch nog genieten. Vooral Ava Gardner dan die er bovenuit springt. The night of the iguana is een film waarvan je je afvraagt waar die nu eigenlijk naar toe wil gaan, maar toch voldoende te bieden heeft. Het viel me op dat de film uit 1964 komt. Dit soort films verwacht je eerder in de jaren '40 en '50.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3094 berichten
  • 8017 stemmen

In de toneelstukken van Tennessee Williams kwamen onderwerpen voor die tot dan toe onbespreekbaar waren. Ten eerste zijn er de sexuele taboes; ten tweede is er de priester die twijfelt aan z'n geloof. Hij is niet atheïstisch, maar hij wil de bestraffende God vervangen door een barmhartige variant. Deze twee spanningsvelden leiden tot z'n labiele gedrag en z'n moeilijkheid om priester te blijven.

John Huston vermijdt dat deze bewerking te toneelmatig overkomt door op locatie te werken in Mexico, dicht bij de Grote Oceaan. Palmbomen zorgen voor een exotisch tintje. Het reptiel in de titel wordt symbolisch gebruikt. Er is een matchcut van de iguana aan een touwtje naar Shannon in een geïmproviseerde dwangbuis. Ze willen zijn innerlijke demon uitdrijven. Behalve letterlijk is hij ook figuurlijk vastgebonden door de eisen en verwachtingen van de gemeenschap, z'n beroep en z'n roeping.

Judith Fellowes (Grayson Hall) is een kwezel: iemand met streng religieuze opvattingen die alles wil verbieden wat leuk is. Het wordt niet getoond, maar blijkbaar urineert Shannon op haar reiskoffer. De maagd van bijna veertig (Deborah Kerr) hakt de kop van een vis af terwijl ze de naam Fellowes uitspreekt. Zijzelf heeft veel vrijere filosofische opvattingen, gebaseerd op menselijk contact in plaats van op dogma's. Maxine Faulk (Ava Gardner) is brutaal en vrijgevochten. Ze houdt er ongeoorloofde contacten op na met de "beach boys". Sue Lyon speelt opnieuw een lolita, verleidelijk maar huichelachtig als een succubus.

De nadruk ligt op de dialogen, de confrontaties tussen de personages en de filosofie die af wil het dogmatisch religieuze. De acteurs brengen niet slechts hun eigen tekst met overtuiging, maar reageren ook op elkaar met hun lichaamstaal.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4768 berichten
  • 5058 stemmen

Eerste 45 minuten vond ik fantastisch, grappig ook vooral, die bus met die blije dames en de mooie Miss Goodall die haar zinnen heeft gezet op de tourgids annex priester, gespeeld door een weergaloze Richard Burton- ook een rol die hem als gegoten zit. Eenmaal aangekomen in het pittoreske en afgelegen Mismaloya (tegenwoordig helaas lang niet meer zo ongerept als toen) verandert de film van toon, en krijgt het drama de overhand. Het blijft genieten van de acteerprestaties die over de hele linie zeer sterk zijn, want Burton krijgt het nodige weerwerk van Grayson Hall als een geweldige koudbloedige bitch, Gardner als hartelijke maar beschadigde hoteleigenaresse en Kerr als een vroege exponent van de budget reizigers, allen kleurrijke personages. En dan vergeet ik nog de lijdende Amerikaanse toeristen (Peebie), de all American bus driver en dansende beach boys met maracas.

Zoals een goed verfilmd toneelstuk betaamt zijn de dialogen sterk maar nooit theatraal, zoals de met literaire en religieuze verwijzingen doorspekte beledigingen van Shannon en de mijmeringen van Kerr in haar nachtelijke ontboezeming, en niet te vergeten de dichtende grootvader. Het is ook nog eens mooi en bij tijd en wijle dynamisch gefilmd, waarbij alleen het wat al te vrolijke gevecht wat uit de toon viel. Dikke 4 sterren, en dan zit ik eerder te laag dan te hoog voor mijn gevoel.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5736 berichten
  • 5 stemmen

matthijs_013 schreef:

Niks beter dan kindsterren die te zien zijn in controversiële films. Ik heb het nu natuurlijk over Sue Lyon. Ik ben ontzettend nieuwsgierig geworden naar Lolita (die een gelijknamig plot zou hebben?). Daarnaast leek ze een beetje op een blonde Natalie Wood. De film was erg mooi en ik geloof ook best controversieel allemaal in die tijd.

Valt mee . Sue Lyon is in 1946 geboren en de film is in 1964 uitgebracht .


avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

  • 3200 berichten
  • 4640 stemmen

De film zal in die tijd wel voor wat ophef hebben gezorgd. Een uitgewezen priester met een voorkeur voor alcohol en (schijnbaar) jonge vrouwen. Een verwijzing naar het bestaan van lesbische relaties. Gardner's personage met haar openhartige houding over vrije seks. Niet bepaald onderwerpen waar men luchtige conversaties over hield in de jaren 60, kan ik me voorstellen

Ik vond het allemaal nogal te literair en te pathetisch. Ik weet wel dat het gebaseerd is op het gelijknamige toneelstuk uit 1948 van de Amerikaanse auteur Tennessee Williams. En zo voelde het ook aan. Als een toneelstuk i.p.v. een film. Het enige wat me intrigeerde, waren die twee half ontbote Mexicaanse strandjongens. Ik veronderstel dat die Sambaballen op één of andere manier vergroeid zijn met hun handen. Zouden ze er ook te pas en te onpas mee liggen schudden in hun slaap? Dat was iets wat me bezig hield de gehele film

2.5*


avatar van kos

kos

  • 46495 berichten
  • 8690 stemmen

Gekende klassieker van een bekend Tennesse Williams toneelstuk die het maar ten dele waar maakt m.i.

De goede acteurs kunnen niet echt verhullen dat het eigenlijk maar een vrij beperkte situatieschets is.

Overigens, John Huston, Ava Gardner, Sue Lyon én Burton samen op locatie in broeierig Mexico om een film te schieten? Op zich had de making-of potentieel meer buskruit in zich dan welke film dan ook haha.