Alien (1979)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction
117 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Skerritt, Sigourney Weaver en John Hurt

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

avatar van Eraser2
Bedankt AC1! Ik was aan het twijfelen om die box aan te schaffen aangezien ik Alien en Aliens reeds op dvd heb liggen, maar als ik jou bericht zo lees is het de moeite dus zeker waard. Gelijk even kijken hoeveel geld ik over hou deze maand

AC1
Moeite waard is vooral de bonus content. Die is echt uitgebreid.

avatar van horizons
35 jaar geleden (25 mei 1979) verscheen deze film in de VS in de bioscoop.

Klassieker.

avatar van predalien
dit is één van de beste films die ik ooit gezien heb, enkel aliens overtreft dit deel.

avatar van John Barry
Alien is een enorm spannende en leuke film.

Deze eerste film uit de reeks is niet echt een actie film. Het is veel meer een horror film. Deze film moet het vooral hebben van de spanning. Gelukkig zit het op dat vlak wel goed. Want de spanning is in de film voor een groot deel om te snijden. De film weet op een briljante manier de spanning op te bouwen. Ook heeft deze film de nodige schrikmomenten.

De beste scene van de film vond ik de scene dat Kane de Alien baard, deze scene vond ik meesterlijk. Ondanks dat je zo iets wel verwacht, schrik je toch wel even. Vanaf dit moment word de film heel spannend met de Alien die systematisch iedereen in het schip vermoord. Intussen probeert de steeds kleinere groep ruimteleden zich van de Alien te ontdoen. Heel erg spannend allemaal.

We worden in de film nog getrakteerd op een verassende wending. De wetenschapper van dienst blijkt een robot te zijn. En die robot word plotseling gevaarlijk. Ik zag deze wending niet aankomen. In ieder geval zorgt ook dit voor een spannend stukje film.

De special effects die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik erg goed. Ook erg goed vond ik in deze film de muziek van Jerry Goldsmith. Ook wat betreft het acteerwerk zit het met deze film goed. Iedereen acteert in deze film naar behoren.

Al met al vond ik Alien een erg goede en spanende film.

4 sterren voor deze film.

John Barry schreef:
Alien is een leuke film.

Wat een rare omschrijving, zeg. Alsof het hier om een dolle komedie gaat!

avatar van John Barry
Waarom is dit een rare omschrijving ? Ik geef alleen maar aan dat ik dit een spannende en leuke film vond. Ik vond dit dus onder andere een leuke film om naar te kijken. Ik heb me bij deze film vermaakt. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Alsof je het gelijk over een komedie hebt als je aangeeft dat je het een leuke film vind.

avatar van alexspyforever
Het was ondertussen al meer dan 10 jaar geleden dat ik deze nog had gezien. De eerste keer dat ik deze zag moet ik een jaar of 10-11 zijn geweest. Toen vond ik em doodeng. Het valt me op dat je de Alien eigenlijk niet zo vaak in beeld krijgt te zien, in mijn herinnering was dat toch anders.

Nu goed de film moet het vooral hebben van een sterk eerste deel. Vooral het onderzoeken van de planeet met die eieren en dat vreemde wezen dat zich op het gezicht van een van de passagiers plaatst tot aan de eerste manifestatie van de alien is de film goed. De jacht op de alien is beduidend minder interessant. Het is me allemaal een beetje te langdradig en lijkt teveel op raden wie gaat er aan en wie zal uiteindelijk overleven?

Maar ondanks het beduidend zwakkere 2de gedeelte heeft deze toch een prima herkijkwaarde in tegenstelling tot veel andere sci-fi/horror. Ik ben eigenlijk helemaal niet gek op films die zich in space afspelen, maar deze is dan wel een uitzondering. Ongetwijfeld zal nostalgie een rol spelen. Zal dan ook minder snel uit de kast worden gehaald dan andere films in een gelijkaardig genre. Ik heb het toch iets meer voor psychologische en suggestie. Deze Alien film blijft dan gelukkig ook beperkt qua gore.

Dus ja om het in John Barry zijn woorden te zeggen, een leuke film al vond hij die om andere redenen dan ik leuk.

John Barry schreef:

Zo wordt het woord nu eenmaal gebruikt. Alien is toch geen grappige film? "Leuk" heeft iets lichtvoetig, speels ... Niet bepaald geschikt om Alien te omschrijven. Misschien meer iets voor Alien Resurrection?

avatar van John Barry
Alien is inderdaad geen grappige film, en ik wilde nooit zeggen of suggereren dat Alien een grappige film is.
John Barry schreef:
Alien is een enorm spannende en leuke film.

Wat ik hier mee wilde zeggen is , dat ik dit een spannende film vond. Ik heb op het puntje van me stoel gezeten en ik heb hieraan veel plezier beleefd. En dat is volgens mij ook de bedoeling bij een film als Alien. De filmmakers willen de kijkers laten griezelen en ik heb dat als leuk ervaren. Maar ik geef toe. leuk kan je wel verschillend interpreteren , misschien was het niet de meest handige beschrijving die ik kon gebruiken voor deze film. Maar ik vind leuk absoluut geen rare omschrijving van deze film.

avatar van JacoBaco
Het is ook niet raar of afwijkend. Leuk staat synoniem aan vermakelijk en vermakelijk staat synoniem aan onderhoudend en onderhoudend staat synoniem aan boeiend en boeiend staat weer synoniem aan fascinerend.

Alien is een fascinerende film. Prima omschrijving.

Anno 2014 toch wat gedateerd. Aan boord van een futuristisch bedrijfsruimtevaartuig moesten de inzittenden vechten voor hun leven nadat een dreigende en bloeddorstige alien aan boord gekomen was. De film nam ruim de tijd om op gang te komen (het eerste halfuur vond ik ronduit saai en afgezaagd). Maar daarna werd het verhaal beklemmend en bij vlagen behoorlijk griezelig en had de nodige schokeffecten. Zeker voor 1979 waren er verbluffende speciale effecten.

AC1
Gedateerd? Nou, geef mij dan maar "gedateerd" want met het huidig SF aanbod (anno 2014) kom ik niet aan mijn trekken. Persoonlijk vind ik het tijdloos, zeker als je de film op Blu-ray bekijkt. Een 'eyegasm'! Een voorbeeld voor hoe het moet. Het eerste halfuur (zeg gerust maar het eerste uur) hoort bij het beste wat ooit op film is gezet. Een perfecte combinatie van Hollywood en visual arts ... oftewel een art movie met een Hollywood budget. Ik geef toe, voor de spanning kijk ik al lang niet meer. Voor mij is Alien, net zoals Blade Runner of 2001, zo'n film dat genres overstijgt. Een '6/10' is wat ik eerder zou geven aan slappe aftreksels zoals Event Horizon.

avatar van ambrosini
De Aliens serie komt pas met deel 2 tot leven.. deze deel vond ik heel saai en weinig momenten tot dat er eigenlijk actie plaatsvind

avatar van Eraser2
Deze film draait ook helemaal niet om de actie, maar meer om de sfeerschepping en spanningsopbouw.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De reden waarom zowel 1 als 2 in deze franchise zo goed zijn, komt door de verschillende aanpak. Alien is vooral een thriller met veel spanning en Aliens is meer een actiefilm.

avatar van FillumGek
Al vele malen gezien en nu eindelijk eens op bluray. Ondanks dat de film alweer uit 1979 komt ziet alles er werkelijk schitterend uit. De decors zitten vol met detail en zijn fantastisch belicht waardoor de binnenkant van de Nostromo authenticiteit uitstraalt.

Zodra de bemanning van de Nostromo buitenaards leven ontdekken wordt de spanning om te snijden. De facehuggers zijn zo smerig vormgegeven dat ze door de jaren heen een status van afgrijzen hebben verworven. Knap gemaakt van echte dieren-ingewanden en visresten. De daaropvolgende scene waarin Kane de alien baart is legendarisch. De cast is sowieso sterk met een Weaver als de dappere Ripley die hiermee haar doorbraak forceerde. Ook leuk om een jonge Ian Holm aan het werk te zien, die men vooral kent als Bilbo. De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar de alien van H. R. Giger, moge de beste man rusten in vrede.

De alien is één van 's werelds meest iconische horrorfiguren en de belichaming van al het kwaadaardige buitenaardse. Als iemand 'alien' zegt, dan zal de gigantische schedel met een bek vol bijtend zuur in hun gedachtes opdoemen. In plaats van gebruik te maken van CGI is een Nigeriaanse man van straat geplukt en in het overtuigende alien-pak gehezen, met als resultaat een angstaanjagende en emotieloze killer. De bodycount is niet hoog, maar het is vooral de spanning van de zoektocht naar de alien die om te snijden is.

Het einde is behoorlijk spectaculair. Maar in space, no one can hear you scream, maar blijkbaar maakt een drietal over de top ontploffingen een hels kabaal. Aliens vind ik in mijn herinnering nog iets sterker, maar die moet ik binnenkort nog eens herzien. Terechte klassieker die vele (zwakke) kopieën voortbracht.

avatar van rcuppen79
Na het enorme succes van Star Wars waren SF-films ‘booming’ in Hollywood. Alien kan echter meer omschreven worden als een horrorfilm dan als een SF-film. De film moet het dan ook van de spanning hebben en minder van de visualiteit, hoewel de film er voor zijn tijd indrukwekkend uitzag.

Alien betekende de definitieve doorbraak van regisseur Ridley Scott alsmede actrice Sigourney Weaver, die relatief onbekend was ten tijde van deze film, maar uiteindelijk zou uitgroeien tot één van de meest bekende actrices van haar generatie. Haar karakter Ripley groeide uit tot één van de meest geliefde filmhelden van het witte doek.

Ondanks al deze accolades kan het niet verhult worden dat de film de tand des tijds nauwelijks heeft doorstaan. Visueel staat de film nog wel overeind, maar inhoudelijk stelt ze ietwat teleur. Regisseur Scott bouwt de spanning tergend langzaam op, waardoor er in het eerste uur maar bitter weinig gebeurd. Het tweede uur is een stuk beter, maar de film had wel wat meer Alien-momenten kunnen gebruiken. Het titelwezen is slechts enkele secondes te zien in deze film. Niettemin was de film destijds erg origineel en werd ze talloze keren gekopieerd.

avatar van coasterfreak-486
Ik heb alien eindelijk eens voor de eerste keer gezien. En het was spanning tot op de laatste seconde. Je kwam in dit deel wel niet veel te weten over de alien, maar dat maken ze goed in het tweede deel. Deze film is heel goed voor toen ook al kon je op bepaalde momenten zien dat de alien eigenlijk een man in een pak was. (als je goed keek)

4 sterren

avatar van Whunter
Toen de Aliën door het gaatje werd gezogen de ruimte in zag ik het ook. Graphics waren toen met kinderschoenen aan. Ik maak een geweldige tijd mee. Van Zwart wit tv naar 3D LOL

avatar van Insignificance
coasterfreak-486 schreef:

Hoezo goedmaken? Ik zie niet in hoe deze Alien profijt zou kunnen hebben van een uitgebreide uitleg. Integendeel.

avatar van coasterfreak-486
Insignificance schreef:

Sorry ik heb het verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde namelijk dat in de eerste de alien niet vaak in beeld kwam; maar in de tweede wel. Bijvoorbeeld in Aliens kom je ook te weten dat er een koningin is. En in de eerste weet je bijna niets over zijn bestaan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dat is net de kracht van deze film. En de troef van deel 2, waar ze niet anders konden dan de Alien meer in beeld te brengen, er eerder een actiefilm van te maken dan een horror/thriller.

Mijn vriendin heeft laatst de Alien Quadroligy box aangeschaft op dvd. Mooi moment om deze klassieker weer eens een kijkbeurt te geven. Was lang geleden dat ik deze film gezien heb. Ik was verrast over de special effects, vooral als je bedenkt dat de film uit 1979 is. Ziet er voor die tijd allemaal behoorlijk goed uit. In deze film draait het allemaal om de sfeer en suspense. En dat is zeer sterk gedaan. Daar kunnen heel veel nieuwe releases niet aan tippen. Het ruimteschip Nostromos met al die smalle gangetjes en ruimtes...alleen dat geeft me al de kriebels. Laat staan als er een monster op je jaagt. De Alien zelf is niet zo veel en vaak in beeld, maar ook dat vind ik juist sterk aan de film en draagt bij aan de suspence. Enige minpuntje...hoe kan de Alien ineens zo groot zijn. In een paar uur zal die niet uit kunnen groeien van baby tot volwassen. Maar goed, het is een buitenaards wezen, dus misschien kan die dat wel Het ontstaan van de Alien vind ik ook goed uitgewerkt. Doormidden van de eieren en de spinachtige wezens die zich vervolgens op iemands gezicht vasthechten....brrr! En daarna groeit de Alien in het lichaam van de gastheer, om er vervolgens 'uit te breken' op een vrij onorthodoxe manier. Geweldig bedacht! Het camerawerk vind ik ook verbluffend goed. Je hebt vaak shots die bijna vanuit het gezichtsveld van de acteurs komen, waardoor het allemaal nog claustrofobischer lijkt. En je elk moment de Alien achter de bemanning kan verwachten. Dus ik heb wederom genoten van deze klassieker van Ridley Scott. Dikverdiende 4 sterren.

avatar van Rmie
In het spel "Alien Isolation" met -add on- kan je rond lopen in de Nostromo. Hetgeen uitstekend in beeld gebracht wordt.

Alien: Isolation (2014) - GamesMeter.nl

avatar van tommykonijn
Alien is een regelrechte klassieker voor zowel horror- as sciencefictionbegrippen. Mijn ouders hebben nog leuke verhaaltjes over toen deze net in de bios uitkwam en wie er zoal uit de vriendenkring nachtmerries overhield aan de film. Het schijnt bij veel lui een behoorlijk angstaanjagende bedoening te zijn geweest. Een aantal jaren geleden stuitte ik toevallig op James Cameron's opvolger getiteld 'Aliens' en die ken ik dan ook inmiddels vrij goed. Ik geloof zelfs dat ik ooit eens het derde of vierde deel ergens gezien heb. Het origineel ontbrak echter nog..

Wat ik na afloop wel kan zeggen is dat ik het moeilijk vind om nu te zeggen of Alien of Aliens beter is. Aliens ben ik min of meer gewend, terwijl dit een geheel nieuwe kijkervaring was. Veel maakt het eigenlijk ook niet uit, want beide films zijn erg vermakelijk en maken tot op heden een sterke indruk. De sfeer, de belichting, de locaties etc.: ronduit luguber en dus zeer goed. Het is duidelijk merkbaar dat deze film zich wat minder richt op het actiegenre als de sequel, maar daar had ik geen problemen mee. De spanning bouwt zich langzaam op en heeft hierdoor genoeg ruimte om in te werken en te bezinken. De film lijkt een langzame start te maken, maar vanaf het moment dat het ruimteschip de landing maakt en John Hurt voor de eerste keer kennismaakt met de alien is het van het ene op het andere moment geweldig interessant. De ontwikkelingen die zich voordoen zich voordoen zijn imponerend en angstaanjagend: Kane die eerst genezen lijkt te zijn, maar gewoon als gastheer van een afschuwelijk uitziend wezen blijkt te fungeren. Dit wezen dat zich op een onbekende plaats aan boord verborgen houdt, ontzettend gegroeid is en willekeurig slachtoffers uitkiest voor een bloederige dood. En daarboven ook nog de onbetrouwbare rol die Ash blijkt te hebben aangenomen.

Sigourney Weaver weet haar hoofdrol op een goede wijze te brengen. Ze voelt niet aan als een typische held (wel iemand met veel durf en kennis), die eerder op goed geluk goed handelt, dan dat ze precies weet wat ze moet doen. Ook brengt ze de angst over die een dergelijk persoon gewoon moet hebben zonder dat het een te schreeuwerig personage wordt. Overig acteerwerk van onder meer de eerdergenoemde John Hurt, Tom Skerrit en Ian Holm is ook prima in orde. Wat me erg beviel was de look van de alien zelf. Ook erg grappig dat het gewoon een man in pak is. Ik zag het er in ieder geval niet in en vond 'm veel angstaanjagender dan veel van de hedendaagse computercreaties. Hij is ook helemaal compleet: een akelig, groot gestalte, de vreselijk vlijmscherpe tanden, het kwijl en het bloed bestaande uit zuur. Uiteraard zie je dat bepaalde special effects wat gedateerd zijn, maar daar heb ik me helemaal niet aan gestoord. Het werkt namelijk nog steeds. Geen moment heeft het me uit de film gehaald. Je voelt je gewoon betrokken bij de crew en gebeurtenissen en dat is precies wat me de bedoeling lijkt. Bepaalde plaatjes vond ik zelfs erg mooi.

Tja, wat moet ik hier nu nog op aanmerken? Het zit allemaal prima in elkaar en boeit van begin tot eind. Ridley Scott heeft een heel andere aanpak dan James Cameron, maar ik kan me ook niet voorstellen dat het anders zou moeten zijn. Scott werkt meer naar een climax toe, maar aangezien we de alien al kennen zou het niet werken in de sequel deze opbouw overnieuw te gaan doen. De films sluiten daardoor naar mijn mening goed op elkaar aan. Alien is een geweldige film die zijn cultstatus dubbel en dwars verdient. Een erg knap staaltje film dat behoorlijk sterk in elkaar steekt en ook binnen de verschillende genres op elk vlak slaagt.

avatar van LPereboom
Had niet verwacht dat dit zo'n topper was! Nu pas gezien, maar wat een klepper van formaat! De spanning is fantastisch goed opgebouwd, sterke scenes en heel mooi camera werk! De aliens zien er goed uit en je blijft gespannen zitten tot aan het einde! Wat een film...

avatar van filmfan0511
Goede film, maar niet het meesterwerk dat ik ervan had verwacht door veel goede reacties en een hoog gemiddelde hier op Moviemeter. Het is natuurlijk een echte klassieker en ik ben blij dat ik hem eindelijk eens gezien heb, want een goede film was het wel. Zo vond ik de effecten best wel goed, zeker voor een film uit 1979. Vandaag de dag een beetje gedateerd, maar het heeft zeker een bepaald charme. De alien zelf vond ik ook echt prachtig gemaakt. Ook een sterk punt was de spanningsopbouw, al zat ik nergens echt op het puntje van mijn stoel. Maar op de een of andere manier miste ik iets aan de film, al weet ik zelf niet precies wat, het is meer een gevoel. Ik vond het nergens echt bijzonder of speciaal worden. Er zaten wel enkele zeer onverwachte momenten in en de film blijft boeiend tot het einde, wat natuurlijk belangrijk is. Maar de eerste Star Wars uit 1977, om maar een voorbeeld te geven, vond ik in vergelijking met deze een stuk vooruitstrevender qua effecten en vormgeving. Maar dat zal meer persoonlijke smaak zijn.

In ieder geval: goede film, maar voor mij zeker niet (een van) de beste science-fiction films. Het is eigenlijk ook meer horror dan science fiction. Binnenkort ook maar eens Blade Runner kijken.

filmfan0511 schreef:

Goh, ik vind Alien veel specialer omdat het er zo organisch uitziet, zowel de wereld van Giger als aan boord van de Nostromo. Het schip is haast een levend wezen. De dag van vandaag ziet Star Wars er ook meer gedateerd uit, vind ik.

avatar van filmfan0511
Ik begrijp je standpunt, hoor. Ik bedoelde ook niet perse dat Star Wars er visueel veel beter uitziet dan Alien. Met vooruitstrevend bedoelde ik eerder dat er bijvoorbeeld in Star wars in een scène 10 aliens tegelijkertijd in beeld zijn die er allen redelijk overtuigend uitzien, terwijl je in deze film enkel op het einde de alien kort in beeld ziet. In Star Wars had je dan ook nog ruimtegevechten en dergelijke, iets wat je in Alien niet tegenkomt. Op die manier vind ik dat Star wars dan toch iets vooruitstrevender was dan deze, al is dat ook gewoon persoonlijke smaak zoals ik al aanhaalde.