• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.337 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.375 stemmen
Avatar
 
banner banner

Alien (1979)

Sciencefiction / Horror | 117 minuten / 116 minuten (director's cut)
3,92 4.666 stemmen

Genre: Sciencefiction / Horror

Speelduur: 117 minuten / 116 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Tom Skerritt, Sigourney Weaver en Veronica Cartwright

IMDb beoordeling: 8,5 (1.053.484)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 25 oktober 1979

Plot Alien

"In space no one can hear you scream."

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van frans123

frans123

  • 4459 berichten
  • 1184 stemmen

John Barry schreef:

Waarom is dit een rare omschrijving ? Ik geef alleen maar aan dat ik dit een spannende en leuke film vond. Ik vond dit dus onder andere een leuke film om naar te kijken. Ik heb me bij deze film vermaakt. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Alsof je het gelijk over een komedie hebt als je aangeeft dat je het een leuke film vind.

Verkeerd woordgebruik. Er is niets "leuks" aan Alien. Kindertaal. Ik zit nu nette kijken en het is van alles: spannend, eng noem maar op maar niet "leuk".


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Leuke film!


Ondanks dat deze film redelijk gedateerd is, neemt het niet weg dat dit gewoon een meesterwerk is.

Ooit de film als 8 jarige stiekem gekeken en was enorm onder de indruk. Inmiddels bijna 12 jaar later, kijk ik deze film elk jaar wel een keer. Voor mij zit de kracht in deze film vooral in de spanning, en de uitstekende cast. Waar Sigourney Weaver bovenuit steekt. Man, wat ben ik toch onder de indruk van wat die vrouw allemaal kan. Enorme goede film. Zeker het kijken waard!


avatar van Ricardos

Ricardos

  • 100 berichten
  • 72 stemmen

Ja dit is een klassieker. Subliem.


avatar van shimahero

shimahero

  • 152 berichten
  • 434 stemmen

De beste Alien film. Een terechte klassieker.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

FallenAngel95 schreef:

Ondanks dat deze film redelijk gedateerd is,

En dit terwijl critici wereldwijd verbaasd zijn over hoe goed Alien is bewaard gebleven!


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12852 stemmen

De rest van de wereld is dan weer verbaasd hoe goed die critici bewaard zijn gebleven.

Er hangt ondertussen toch een serieus retro-scifi sfeertje over het geheel. Op de planeet valt het goed mee, maar in het ruimteschip zelf zitten toch iets teveel grote witte computers met lampjes om nog echt modern aan te voelen


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ja, maar critici kunnen ook naar andere dingen kijken. Alien heeft ook iets tijdloos. Je moet maar eens naar andere sci-fi uit dezelfde periode kijken.

Over dat retro sfeertje, ik zie het ook in Prometheus, maar dan niet zo goed gedaan.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12852 stemmen

Ik vind een THX dan iets beter bewaard eerlijk gezegd, al was dat misschien omdat die ergens tussendoor nog een opboetsbeurt gekregen heeft (al geldt hetzelfde eigenlijk ook voor deze Alien).

Vind dat je best mag zeggen dat deze film gedateerd is (al is het maar omdat je eenvoudig het tijdperk kan afleiden uit de look van de film), al valt het verder zeker wel mee. 't Is niet zoals die jaren '60 Japanse scifi waar aliens gespeeld werden door mannen in een rubberen pak met een duikersbril op


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Qua regie stijl 'voelt' THX 1138 meer gedateerd aan. 'Gedateerd' zoals in "zo worden ze niet meer gemaakt/geregisseerd". Veel mensen gaan dat qua stijl niet aankunnen. En ja, het is eigenlijk een slecht voorbeeld want de sets zijn allemaal gloednieuw. THX 1138 heeft een complete makeover gekregen (verschrikkelijk!) en dat kan je van Alien niet zeggen.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12852 stemmen

AC1 schreef:

Qua regie stijl 'voelt' THX 1138 meer gedateerd aan. 'Gedateerd' zoals in "zo worden ze niet meer gemaakt/geregisseerd"

Eerder omgekeerd denk ik. De regie in THX is redelijk uniek, zodat het niet meteen verbonden is aan een bepaald tijdperk. Alien vind ik duidelijk een product van z'n tijd (met een paar uitschieters, dat wel).


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Uniek omdat de stijl niet is gekopiëerd. Je kan de textuur van THX-1138 niet juist beoordelen want de originele film bestaat niet meer. De film zag er veel primitiever uit in 1971 maar was wel mooi en artistiek gefilmd. Alien was ook uniek maar deze is heel veel gekopiëerd geweest en is qua regie en filmtaal beduidend meer overeenkomstig met de hedendaagse film. Het is één van de meest invloedrijke films en tevens één van de belangrijkste hoekstenen uit het genre. Vandaag doen vele hun best om eens met iets anders uit de hoek te komen. Alhoewel, onlangs hield ik een klein low budget sci-fi festival en dan zie je dat de invloed van film nog steeds niet is uitgewerkt.


avatar van MRDammann

MRDammann

  • 661 berichten
  • 3560 stemmen

Een fantastische film met een geweldige opbouw. Het is eigenlijk simpel: een moordlustig wezen en een paar mensen in een claustrofobische omgeving. Dat levert een fantastische film die zoveel jaar na dato nog steeds staat als een huis. Ook zijn de designs van Giger fantastisch en de sfeer is subliem.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Deze film heb ik jaren geleden voor het eerst in de bioscoop gezien! Nu ben ik later geboren dan de film is uitgekomen; het betrof dan ook een eenmalige vertoning vanwege het uitbrengen van de director's cut.

Nu weer eens herzien, en ondanks dat de film op bepaalde vlakken erg gedateerd oogt, blijft hij voor een groot gedeelte rechtovereind. Met name de sfeer is erg goed, de spaarzame muziek voelt weliswaar grootst aan, maar is niet overdreven episch. Maar vooral is de film sterk wat suspense en het ontwerp van de alien betreft.

De komst van de led-lamp heeft plotsklap een hoop sf-films doen verouderen, en daar is deze film geen uitzondering op. Met name het ruimteschip ziet er gedateerd uit, ook wat MS-Dos achtige computers betreft. Wel mocht het buitenaardse ruimteschip op de asteroïde er zijn qua ontwerp.

Eindscène is vrij ongeloofwaardig. Hoezo is die alien zo lethargisch op het einde? Alle tijd op Ripley af te maken. Weaver zien we nog even schaars gekleed. Ik weet nog dat bij het bioscoopbezoek destijds het enige meisje van ons gezelschap vol interesse keek hoe wij, de jongens, op deze beelden reageerden. Welnu, het deed me toen weinig, en het doet me nog steeds weinig. En eigenlijk vind ik dat best wel verfrissend, een film waar een keer niet overdreven knappe mensen in spelen.

Niet helemaal de tand des tijds doorstaan, maar qua sfeer nog steeds behoorlijk sterk. 3,5*.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23444 berichten
  • 76937 stemmen

Niet mee eens Black Math noem maar eens een betere film op uit dit genre , dit is de beste uit zijn soort.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ik las onlangs iets dat recht uit mijn mond zou kunnen komen als ik ook zou goed kon uitdrukken:

All of which brings me to the key thing I realized about Scott's two science fiction creations. More than anything, Alien (and his next movie, Blade Runner) are about experiencing a world. Many people discuss the Freudian significance of Alien, or the philosophical implications of artificial life engendered by the replicants of Blade Runner. But these are secondary to Scott's phenomenal skill at making you believe you're seeing something shot on location in a parallel universe, and, through expert use of framing, set design, lighting, editing and music, to enjoy that experience. Indeed, this may be the single most important reason why these films bear so many repeated viewings. To some extent, any artistic construct that has a plot will suffer from the law of diminishing returns when read/viewed multiple times, because the surprise and novelty of the first viewing can never be recaptured. Other art forms such as music and painting do not suffer to anything like the same extent, because novelty is not a key part of the experience (indeed, in the case of music, familiarity and expectation become one of the pleasures; most symphonies and pop albums are more enjoyable on the fifth listen than on the first).

By having a relatively slight (but still thrilling) plot buttressed by an incredible sense of atmosphere and immersion, Scott made Alien one of the least wearying movies ever made. It is suffused with beauty and (perhaps counterintuitively) a soothing tranquility. It's an incredible film.

En het is net die eigenschap dat de eerste 3 films van Scott onderscheidt van de rest.

Link


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

stinissen schreef:

Niet mee eens Black Math noem maar eens een betere film op uit dit genre , dit is de beste uit zijn soort.

Dan kan een film er nog steeds verouderd uitzien lijkt me.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Waarom is het ruimteschip en de film zo verschrikkelijk gedateerd?

Ik krijg vaak de indruk dat mensen een CRT scherm zien en plotseling kan alles niet meer. Uitgenomen de CRT schermpjes ziet de Prometheus er net hetzelfde uit als de Nostromo. Ik hoor niemand zeggen, "Goh, dat schip van Prometheus, dat kan de dag van vandaag toch niet meer!" Voor mij is dit meer bewijs dat Alien niet echt veel verouderd is. Film is ook meer dan props.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

AC1 schreef:

Waarom is het ruimteschip zo verschrikkelijk gedateerd?

Het exterieur niet zo maar de computer schermen in het schip zijn natuurlijk in 2014 al geschiedenis.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Maar dat vind ik te pietluttig om over te vallen. Ik vind de 'production design' van Alien toch wel een van de beste die ik ooit gezien heb. Heel veel shots zouden gisteren kunnen zijn gefilmd en dat voor een film van meer dan 30 jaar oud! 2001: A Space Odyssey is ook van zijn tijd maar dat hoeft niet per se negatief te zijn.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Die schermen komen anders regelmatig voorbij. En elke keer word je weer uit de sfeer van de film getrokken: oh ja, dit ziet er wel behoorlijk verouderd uit.

Maar het zijn ook bijvoorbeeld de knoppen op bedieningspanelen. Zo'n één met een klein gloeilampje erin, als je begrijpt wat ik bedoel.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Jammer dat je daar zo over valt. Die 'look' past mooi in het 'grungie' universum van de film. De sfeer in Alien is zo voelbaar (veel meer dan in de latere films of Prometheus) en dat is vooral te danken aan de production design. De production design speelt haast de hoofdrol. Lees het artikel maar eens dat ik vandaag heb gepost.


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Nou, zo slecht beoordeel ik de film toch ook weer niet?


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31152 berichten
  • 5450 stemmen

Alles lager dan een 5* kan beter.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Oei! Dan heb ik nog een beetje werk te verrichten.


avatar van christian

christian

  • 518 berichten
  • 1546 stemmen

Black Math schreef:

Nou, zo slecht beoordeel ik de film toch ook weer niet?

Ik vind ook dat ik de film niet eens zo slecht beoordeel. Als ik een slechte bui had gehad, kon er nog zeker een punt vanaf.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14534 berichten
  • 4519 stemmen

Gek genoeg was dit ook al zo'n klassieker die ik nog nooit gezien had. Wel zag ik de drie vervolgen en losse scènes waar je niet omheen komt, dus een deel van de ervaring is voor mij sowieso verloren. Wat over blijft is bij tijd fantastische film, met ook een aantal mankementen en een regelmatig tegenvallend tweede uur.

Vooral het eerste uur is ijzersterk, met trage shots en een fijn bewegende camera waardoor je ook kan blijven genieten van de sets vol lichtjes en knoppen, lichtjes gedateerd maar niettemin wel mooi. Sowieso is de opbouw verrassend, met nauwelijks tekst of verklaringen in wat voor tijd men leeft. Alles moet je halen uit de beelden en uit enkele vrij banale gesprekken. Ook opvallend is de rol van Weaver. Inmiddels, ook door de vervolgen, weet je dat zij de hoofdrol speelt, maar daar lijkt het het eerste gedeelte helemaal niet op. Leuk dat. Maar die sfeerzetting werkt wel, langzaamaan wordt de spanning opgebouwd en aanmerkelijk soepel gaat de tijd voorbij. Dat is dus een regisseur die precies weet hoe lang een shot of scène moet duren om te blijven boeien. Knap regiewerk.

Maar het tweede deel is wel minder. De film slaat om in een - weliswaar spannende - kat-en-muisfilm, die wel veel valkuilen weet te ontwijken maar ook enigszins gewoontjes aandoet. Dan mag die scène zo tegen het eind met die epilepsie oproepende lichteffecten wel lichtjes fantastisch zijn, de rest is toch meer middelmaat. En dat is nog niet het ergste, maar dat men ineens dom gaat handelen -uit elkaar op zoek gaan naar de alien, nog net de kat proberen te redden, dat soort dingen- stoort me gigantisch. Net als vriend Alien die in de ontsnappingsmodule zit. Serieus? Als iets wel voorspelbaar was, dan was dat het wel. En zo kakt de film toch nog in dat tweede deel. Jammer, want het beloofde heel veel aan het begin. 3,5*.


avatar van thriller97

thriller97

  • 101 berichten
  • 44 stemmen

Pas Alien: Isolation voor de Ps4 uitgespeeld en gisteren deze weer eens gekeken.
Blijft één van de beste horror films en zeker de beste in zijn genre. Wat een sfeer zeg!
Vooral het feit dat je de Xenomorph bijna niet ziet terwijl de film toch erg spannend/eng is, is geniaal.
Alleen aan één fragmentje heb ik me altijd geïrriteerd: als Ash zijn hoofd van pop naar zijn echte hoofd gaat. Ik zal de enige wel zijn die hierover klaagt


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Viel me ook op! Even een korte knip, die wel opvalt!


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 6019 berichten
  • 2448 stemmen

AC1 schreef:

[De Blu-ray van] Alien ziet er niet normaal goed uit, het is alsof de film gisteren is ingeblikt.

De spijker op z'n kop. Net de Blu-ray bekeken, superbe. Kristalhelder beeld, krachtig geluid.