À Ma Sœur! (2001)

Alternatieve titels: Fat Girl | À Ma Soeur!

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Catherine Breillat
met Anaïs Reboux, Roxane Mesquida en Libero De Rienzo

Anaïs heeft alles van de gekwelde tiener: te dik, te lomp, te lelijk en een mooie 15-jarige zus die alle aandacht van jongens krijgt. Tijdens een vakantie aan zee ziet ze Elena een vriendje krijgen. Het wordt duidelijk dat de meiden verschillende opvattingen hebben over 'de eerste nacht'. Terwijl Elena van liefde droomt beweert Anaïs cru dat het altijd tegenvalt en dat een meisje zich dus net zo goed kan laten ontmaagden door iemand waar ze niet van houdt.

avatar van andreo
Een pareltje van Franse cinema!

hmm dat twaalfjarige meisje had anders wel enorm vaak "wijze" dingen te melden, dit in tegenstelling tot haar oudere zusje.

Mooie film. Wel opvallend dat er geen enkele positieve man in zat! Ze waren allemaal maar egoistisch en op rotzooi uit.

Zoiets?

[Ik gok dat mevrouw Breillat vroeger nogal is teleurgesteld door één van d'r vriendjes en sindsdien heeft gezworen nooit meer mannen als leuke, knappe, gespierde en vooral aardige Fransozen neer te zetten om wraak te nemen op die leuke, knappe, gespierde en vooral aardige Fransoos waar ze toen zo hevig verliefd op was, maar die toch haar net iets knappere vriendinnetje leuker vond.

Zoiets?

Kan zijn, maar ze maakt wel mooie films met haar verleden ....

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
2-1 voor de goede films bij Breillat nu. Tamelijk pessimistische film over verwarde seksualiteit. En al evenveel verwarde relaties waarbij iedereen elkaar manipuleert. Erg sterke dialogen tussen de zusjes onderling en het oudste meisje en haar vriend.

Querelle schreef:
De geweldscene is ook een absurd stukje. Het lijkt zo uit een krantenberichtje ontsnapt te zijn en lijkt ook alleen bedoelt om de acties van het 15 jarige meisje te relativeren en de gedachten van het jongere zusje in een ironisch daglicht te plaatsen.

Zoiets had ik ook. Schokkend, natuurlijk, maar ook bijna komisch op een zwarter dan zwarte manier, vooral door het laatste dat Anais in de film zegt. Verder voelde het voor mij duidelijk meer aan als een grote bijna ironische metafoor over het voorafgaande dan als de wekelijkheid.

3.5*, maar ik geloof dat de film nu al groeit in mijn kop.

avatar van Zandkuiken
Cynische, bijna nihilistische prent waarvan ik niet goed weet wat er mee aan te vangen. Echt geslaagd kan ik À Ma Soeur! niet noemen, maar de film wist niettemin de volledige speelduur m'n aandacht vast te houden. Redelijk overtuigende acteerprestaties ook.

Verre van een hoogvlieger, maar toch interessant genoeg om me in de toekomst nog eens aan Catherine Breillat te wagen.

avatar van erik1677
Mooie franse film.
het kleine dikke zussie acteert overigens geweldig.
Op een of andere manier heb ik wat met franse films, in tegenstelling tot duitse films,durven de fransen gewoon alles te laten zien.
En qua sfeer zit het ook altijd wel ok.

Mooie film idd... leek erop of er niks meer zou gebeuren het laatste half uur en dat einde had ik niet verwacht.... ook erg goed geacteerd, bijna echt!

avatar van yeyo
In A Ma Soeur! slaagt Breillat erin een pessimistisch thema zowel confronterend als luchtig aan te kaarten. Het verloop is onderhoudend en de dialogen zijn fris en gevat. Ook was ik aangenaam verrast van hoe sympathiek en down-to-earth het hoofdpersonage overkwam.

Het einde zou ik ook interpreteren als een soort droom. Niet alleen is het een bijtend ironische verwezenlijking van de zusjes hun standpunten, maar bovendien is die scène bijzonder irreëel in beeld gebracht.

avatar van SandLover
Deze viel niet helemaal in m'n straatje. Maar leuk om eens gezien te hebben.

avatar van sinterklaas
Opzich wel een mooie comming on age film over twee zwaar puberende gezusters waarbij ik Elena toch een behoorlijke mooie meid vond. Het draait hier natuurlijk weer om het standaard pubergebeuren: Perfectie, jaloezie, en vooral seks. De scenes tussen Elena en de nogal egoistische rokkenjager Fernando die met zijn mooie praatjes Elena verleid. Wat uiteindelijk ook leid tot een nachtmerrie waar Elena langzaamerhand mooi ingeluisd word. Alleen word dat in deze film op de meest uiterst subtiele wijze neergezet. Vooral die hele rit-scene is bijtend. Vooral met die dolgedraaide moeder. Dat einde vond ik echt heel vaag en erg plotseling. Met die verkrachter die zo even uit het niets komt. Waar was dat nou precies voor nodig?

Maar verder nog best een interesante film.

avatar van rep_robert
Een kort, maar interessant filmpje dat het coming of age gedeelte op een interessante manier naar voren brengt. Vooral het depressieve, dikke zusje is een interessant personage. Het einde behoort toch tot de top 5 van grootste "WTF" momenten die ik in films ben tegen gekomen en geeft je voldoende stof tot nadenken.

Mede dankzij de korte speelduur een fijne, maar ook schokkende film.

avatar van Sjoerdow
Wat een zwartgallige film is À Ma Sœur!.

Het sterke aan deze film vind ik de dialogen tussen Fernando en Elena. Dat kat-en-muisspel was boeiend om te volgen en bovenal akelig realistisch.

Het einde gaf mij een hoop na te denken. Ik denk dat Anaïs zei dat ze niet verkracht was, omdat haar zusje Elena dat gevoel ook niet had bij Fernando, terwijl de twee zich overduidelijk met elkaar verbonden voelden en Anaïs huilde tijdens die scene. Het voelde bijna aan als een soort gerechtigheid. Bijna welteverstaan, want het was nogal bruut hoe Elena en haar moeder aan hun einde kwamen. Dit is echter wat ik eruit opmaak, ik denk dat de film nogal voor verschillende interpretaties vatbaar is.

Eigenlijk maakt dat deze film bijzonder doordacht en sterk. Al hangt het allemaal nog van toevalligheden aan elkaar.

Ruime voldoende voor deze Franse flick!

Het geeft wel de wraak aan die Anies de hele tijd voelde bij de ontknoping.

Een hard en traag verhaal over zusterschap, solidariteit en rivaliteit, mooi en lelijk zijn (of vinden) en ontdekking van seks en seksuele fantasieën. Catherine Breillat is inmiddels bekend van haar expliciete seksscènes, maar er wordt in deze film meer gepraat. De regiseusse schept geen positief beeld van mannen en tienerseks zit volgens haar vol valkuilen. Vooral het einde is oncomfortabel, schokkend, maar ook over de top.
Ik ben er zelf nog niet achter waarom niet, maar deze film heeft me geen moment geraakt. Voorlopig 2,5.

avatar van xxERWINxx
Matige film, de laatste scene snapte ik niet helemaal, zo ineens kwam die man tevoorschijn.
Verder veel gepraat, acteren was wel goed van de 2 zusjes.

avatar van Vinokourov
Saai filmpje over twee zussen, de één knap, de ander dik en hun opvattingen over seks en liefde. Regisseuse Catherine Breillat maakt er eigenlijk maar een oninteressante rommel van en dat einde vond ik bizar stompzinnig.

avatar van Thomas83
Best een duistere film. Vooral dat shockerende einde natuurlijk, dat nogal bot is en uit het niets komt, maar je wel aan het denken zet omdat het multi-interpretabel is en ook het een en ander in een ander perspectief plaatst. Ik vond bijvoorbeeld de manier waarop de moordenaar Elena doodt en ook de anale seks-scène (die je eigenlijk alleen hoort) akeliger dan de twee verkrachtingen en de moord op de moeder

En je kunt daarnaast het einde net als de hele film als een uitvergrote boodschap zien denk ik. In de dialogen wordt alles ook wat aangedikt en voelt niet helemaal naturel aan. Maar desondanks is het toch best boeiend. Mesquida vind ik het best spelen. Haar personage gaf me vanaf het begin al een wat ongemakkelijk gevoel. Haar hele houding richting haar zus en de gluiperige Fernando. 3.0*.

avatar van Flavio
Beetje tegenvaller in de herziening. De helft van de film zie je hoe een Italiaan probeert het knappe zusje te verleiden tot seks terwijl het minder knappe en getroubleerde zusje ernaast ligt. Deze scene duurde wat, 20 minuten? Goed spel van de zusjes maar verder niet al te boeiend.

avatar van cucciolo
Boeiende film met een hele eigen sfeer. Het jongere zusje speelt fantastisch. Het einde vind ik te ver gezocht. Te veel om te relativeren. Dat vond ik jammer. Niettemin als geheel wel het kijken waard.

avatar van Jimske
mooie doch harde film waar je als kijker medelijden krijgt met het dikke pientere meisje. Vind het wel goed van haar dat ze van zich afbijt. Sterke dialogen en echte emoties. Er gebeurt weinig, maar blijft toch boeien tot het einde. En ja dat einde, dat was vrij apart.. Je denkt de hele tijd dat er iets gaat gebeuren op de weg, dus niet. Ik vond het einde niet zo goed uitgewerkt of shockerend! Tenzij het een droom was, dan kan ik het beter plaatsen. toch een verdiende 3*

avatar van Northernlight-
Heartless !

avatar van leatherhead
Sterk drama met uitmuntende vertolkingen van Mesquida en Reboux, die beide erg au naturel acteren. De film kent een authentieke sfeer, blijft op een continu sterk niveau, maar ontpopt zich op het einde tot een écht interessante film. Wat dat betreft sluit ik me aan bij de droomtheorie van yeyo en SB. Best nog een heftige scene ook. Je voelt op het gegeven moment wel dat er onheil in de lucht hangt, maar zo'n bruut slotakkoord zag ik dan ook weer niet aankomen. Ruime 3,5*.

avatar van Moviestar1979
Een controversiële film over seksualiteit onder leiding van Catherine Breillat.

In Zuid-Korea werd deze film gebanned wegens de explicite seksscènes. Ondanks het feit dat acteur Libero De Rienzo gebruik maakte van een penisprothese. Vooral de verkrachtingsscène zorgde voor wat onrust. Verder bestaat het verhaal grotendeels uit dialogen, en is de cast aardig samengesteld.

De film won binnen 2 jaar tijd 4 internationale prijzen, en werd 3 keer genomineerd.

3,0 *