Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.154.036)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Ben ik ook mee eens, heb deze film 3 keer gezien en hij weet me nog altijd te raken in de positieve zin van het woord. 
Tomas
-
- 33 berichten
- 37 stemmen
Ik denk de beste film die ik ooit heb gezien. Ronduit fantastisch. Steeds gebeuren er onverwachtte dingen en het blijft boeiend. Geweldige gesprekken zitten er ookin. Zeker 5 sterren waardig.
En dat die personen er dan niet ouder oud gaan lijken ach daar heb ik me geen moment aan geergerd..
boksbal
-
- 17 berichten
- 60 stemmen
Echt een Geweldige film, echt heerlijk om naar te kijken en de film blijft zeker nog lang na hem gezien te hebben in je hoofd zitten, ik heb hem in mn kast staan en over enige tijd wordt het weer een gezellig avondje film kijken en later ook zeker voor mn zoontje als hij oud genoeg is.
Dit is zekers een van de beste films ooit gemaakt
m.v.g. mark
PoMeLo
-
- 46 berichten
- 40 stemmen
De film is als soap opgezet. good guy with problems and ends with the ending we expect. Daarom spreekt het zoveel mensen aan. Na herziening ben ik ook helemaal niet meer te spreken hierover. Maar heel veel mensen herzien niks. Dus daarom staat ie zo hoog.
Het kan overigens niet 1% in de schaduw staan van een echt meesterwerk zoals Casablanca.
Ben ik het zkr niet mee eens.
Ik vind op de 1e plaats niet dat het verhaal eindigt zoals je zou "verwachten", het is mijns inziens niet zoo voorspelbaar.
Laatste tijd zie ik ook vaker dat eindes waarbij het 'goed' afloopt steeds als een soort minpunt wordt gezien wat mijns inziens totaal niet juist is.
De manier waarop het einde tot stand komt in deze film is gewoon heel erg mooi uitgewerkt. Het gaat ook niet alleen om het verhaal maar ook de manier waarop het wordt weergegeven.
Als zo'n soort film op dit moment wordt gemaakt zou je al snel zeggen dat het clichématig zou zijn ofzo maar deze film is ondertussen ook al 11 jaar oud, dat moet je ook niet vergeten. Ik ben het dan ook eens met Doom een paar posten hier onder.
Ik heb de film nu al iets van 5 keer gezien en ik vind em nog steeds de beste film die ik tot nu toe gezien heb.
5*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik vind op de 1e plaats niet dat het verhaal eindigt zoals je zou "verwachten", het is mijns inziens niet zoo voorspelbaar.
We verschillen van mening, maar dat mag uiteraard 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ben het met Fisherking eens wat betreft de voorspelbaarheid van het verhaal wat betreft de good-guy en het zoetsappig gehalte van de film. Maar voor mij is dat hier juist de charme. Het overdrevene heeft een nostalgisch effect dat herinnert aan een cinema waarin de rechtschapen eenling het opneemt tegen een corrupt systeem. Wat dat betreft heeft het veel weg van de (weinige) films die ik ken van Frank Capra.
Heb ook het idee dat Darabont (net als in The Majestic) een nostalgisch Capra-gevoel wilde creëren.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De film is als soap opgezet. good guy with problems and ends with the ending we expect. Daarom spreekt het zoveel mensen aan. Na herziening ben ik ook helemaal niet meer te spreken hierover. Maar heel veel mensen herzien niks. Dus daarom staat ie zo hoog.
Het kan overigens niet 1% in de schaduw staan van een echt meesterwerk zoals Casablanca.
Nou ik er verder over nadenk, Casablanca heeft toch ook een duidelijke good guy en een nog duidelijkere bad guy (Strasser)? Ik heb er verder weinig problemen mee, maar waarom neem je het de ene film wel kwalijk en de andere niet. Daarbij vind ik Shawshank niet soapachtiger dan Casablanca.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Interessant, ik dacht hetzelfde. Vooral toen Redlop met Frank Capra aankwam. Het gaat niet over het zogenaamde optimisme en zo. Het verhaal van Shawshank is vrij mager eigenlijk en echte diepgang ontbrak, naar mijn mening.
Casablanca kent een groot diep drama, zit anders in elkaar, speelt in roerige tijden en op meerdere locaties.
Films van Frank Capra zitten ook niet in elkaar zoals dit. Bij Capra is er altijd een zeer wrange ondertoon, die ik hier vond ontbreken.
Eigenlijk een lege huls, ik kon er verder niks uithalen. Vandaar mijn opmerkingen over soap-achtig. Ik bedoel daarmee dat deze regisseur eigenlijk niks wil vertellen. Geen gedachtengoed wil uitdragen. Dat mag elke kijker natuurlijk zelf weten, maar ik kon er niks mee bij herziening.
Bovendien ik vind de film ook niet slecht. Dat zal ik niet beweren. Gewoon een drietje.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Daar verschillen we van mening over. Maar daar is deze site ook voor bedoeld toch?
Wat 'The Shawshank Redemption' wil vertellen gaat over innerlijke overlevingskracht en de hechte vriendschap tussen lotgenoten in een gevangenis. De zucht naar vrijheid ook vooral.
Daarmee vergeleken is 'Casablanca' een film over romantiek maar in mijn ogen verder een fraai opgesmukte lege huls. Wat wil 'Casablanca' dan nog meer vertellen?
'Mr Deeds goes to Town' heeft een duidelijke sociale kritiek op de heersende klasse als ondertoon maar is verder zo mierezoet als een moderne soap. Het ademt een Toen was geluk nog heel gewoon gevoel uit waarvoor de naam Capra synoniem is geworden en waar mijns inziens Darabont in zijn films met gevoel voor romantisch escapisme een eerbetoon aan geeft.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Bovendien is het gewoon een perfect verteld verhaal, juist iets wat liefhebbers van oudere films aanspreekt zou je denken.
Vind het qua diepgang ook echt niet minder dan Casablanca eerlijk gezegd.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Vind dit te lang, te voorspelbaar, te sentimenteel. Niets dat ik ook maar in de verte met 'perfect verteld' associeer eigenlijk.
Casablanca heeft beter gedefinieerde personages: ze zijn geloofwaardig als echte mensen, met goede en slechte eigenschappen, met echte problemen, en dat maakt het drama ook al direct veel overtuigender (en de acteurs zijn veel beter natuurlijk); in Shawshank zijn het niet meer dan wandelende plot-elementen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Eens met Q. Vrij bord-kartonnen karakters. Ze "zitten" niet in het verhaal.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Waarom hebben de gevangenen in 'The Shawshank Redemption' geen echte problemen? De problematiek van de vluchteling voor de nazi's vormt in Casablanca toch niet meer dan een zijdelings motief om een verhaal over twee voormalige geliefden te vertellen?
Over voorspelbaar en sentimenteel: vind je dat Capra niet voorspelbaar en sentimenteel is?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Verhaaltechnisch werkt het compleet anders, herzie het maar eens. Ik raakte compleet verveeld tijdens herziening. Da's een slecht teken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Capra weet als geen ander om goed om te gaan met sentiment.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik heb deze film vaak herzien 
Terwijl de jongensdroomachtige ontsnappingstruc toch de crux van de film vormt, kan ik hem steeds beter waarderen vanwege de warmte en oprechtheid van de personages en het nostalgische gevoel dat ik kreeg bij het zien van gevangenen die braaf in uniform gevangenisclichés uitstoten alsof ze uit een ongecompliceerde bordkartonnen Capra-film zijn weggelopen. Dat achterhaalde (film) beeld is tevens een knipoog naar de goede oude Capra-tijd. De essentie van de film blijft echter overeind staan: De band tussen twee lotgenoten die hun leven voorbij hebben zien trekken in hun zucht naar vrijheid.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Die herinnering wil ik je niet hernemen 
Maar zeg dat dan eerder dat de film een deel vormt van je persoonlijke herinneringen. Bespaart een hoop onnodige discussie 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Na deze discussie weet ik in ieder geval enorm goed wat mij niet bevalt aan deze film. Out goes the old, in comes the new 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...dat de film een deel vormt van je persoonlijke herinneringen...
Ik begrijp het niet helemaal. Behalve dan dat elke film die je gezien hebt behoort tot je persoonlijke herinneringen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Heb ook het idee dat Darabont (net als in The Majestic) een nostalgisch Capra-gevoel wilde creëren.
als dat zo is, heb ik nog nooit iets gezien dat zo mislukt is...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik ben het niet met de bewering eens dat de personages uit deze film wandele plot-onderdelen zouden zijn. De film draait helemaal niet om de ontsnapping, ook al is dat een hoogtepunt uit de film. Juist de karakters zorgen voor een goede herziening. Daarbij is de gevangenis zelf een mooie vorm van symboliek. Andy Dufresne zit niet alleen gevangen in Shawshank Prison, maar ook in zichzelf. Hij worstelt met het gevoel zijn vrouw niet genoeg liefde te hebben gegeven en geeft zich zelf indirect de schuld van de moord, zoals hij letterlijk zegt. Hij heeft ook het gevoel niet genoeg geleefd te hebben en nu hij in de gevangenis zit zijn eigenlijk alle kansen daartoe verloren. Maar Andy vind hier juist hoop. Door goede daden te verrichten en te hopen vind hij zijn menselijkheid weer terug. Uiteindelijk ontsnapt hij aan zijn zorgen (gesymboliseert door de ontsnapping in de gevangenis) en wordt zijn ziel als het ware verlost (redemption) en kan hij verder een goed leven leiden. Zo zie ik het min of meer.
Verder niks mis met de thematiek van Casablanca hoor.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Verder niks mis met de thematiek van Casablanca hoor.
Dat zegt ook niemand, alleen is deze film ter vergelijking erbij gehaald. Om voor mij totaal onduidelijke redenen.
markie1978
-
- 597 berichten
- 397 stemmen
Ik vind dit de beste film die ik ooit gezien heb. Ik vind de uitleg van The One Ring ( zie boven) erg goed gevonden, ik had daarover nog niet nagedacht, maar ik denk dat het doel van de onsnappig goed hebt uitgelegd. Heb de film al vaak gezien, en telkens met andere mensen, en het blijft me steeds boeien. Vind het vooral leuk als er mensen zijn die de film nog niet gezien hebben (helaas zijn die natuurlijk heel schaars)
Natuurlijk krijgt deze film 5*
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Juist de karakters zorgen voor een goede herziening.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
. Ik vind de uitleg van The One Ring ( zie boven) erg goed gevonden, ik had daarover nog niet nagedacht,
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Qua symboliek is dit geen 2001: A Space Odyssey nee, maar deze film is gemaakt voor een groot publiek, dus dat de symboliek wat simpel is maakt het voor meer mensen een herkenbaar thema. De karakters zijn ook niet de meest uitgediepte figuren die je ooit in een film gezien hebt, maar deze film heeft niet meer nodig. De bedoeling is hier vooral dat het je raakt en daar treft de film gewoon zijn doel. De zeer herkenbare personages leveren hier de belangrijkste bijdrage aan.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Qua symboliek is dit geen 2001: A Space Odyssey nee, maar deze film is gemaakt voor een groot publiek, dus dat de symboliek wat simpel is maakt het voor meer mensen een herkenbaar thema.
klinkt als een flauw excuus en derhalve een flink zwaktebod. tenslotte wat is er voor wie herkenbaar in een film die zich afspeelt in een gevangenis in de jaren '40? (en dat zogenaamde innerlijke gevangenschap vind ik ook maar flauw).
De karakters zijn ook niet de meest uitgediepte figuren die je ooit in een film gezien hebt, maar deze film heeft niet meer nodig.
de sadistische hoofdbewaker, de gemene gevangenisdirecteur en de duivelse verkrachter die uiteraard allemaal hun verdiende loon krijgen tegenover een groep gevangenen die eigenlijk helemaal zo slecht nog niet zijn. lekker genuanceerd allemaal. verder blijven al die karakters ook nog eens plat en leeg. 'niet de meest uitgediepte karakters' bedoel je nogal eufemistisch, hoop ik?
De bedoeling is hier vooral dat het je raakt en daar treft de film gewoon zijn doel. De zeer herkenbare personages leveren hier de belangrijkste bijdrage aan.
nogmaals; herkenbaar? hoe, wie, wat, waar? in welk personage of in welke situatie herkende je iets dan?
het is idd. de bedoeling dat het je raakt (nog nooit iets gezien dat er zo dik bovenop lag), maar de film faalt daar hopeloos in.
kani
-
- 7 berichten
- 2 stemmen
Schitterende film, zit ook ik mijn top 10.
prima verhaal wat zich afspeelt in een gevangenis, en van het begin tot het eind boeiend. 3,5 sterren
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Eigenlijk moet ik je in de meeste punten gelijk geven Mister Blonde, als het niet zo was dat alle minpunten die jij noemt mij bij Shawshank niet eenmaal gestoord hebben. Waar dat aan ligt weet ik niet. Gewoon goed gemaakt.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...als het niet zo was dat alle minpunten die jij noemt mij bij Shawshank niet eenmaal gestoord hebben. Waar dat aan ligt weet ik niet...
Misschien omdat het al heel snel duidelijk wordt dat deze film het niet moet hebben van de uitgediepte personages.
Een gevangene die alleen maar in Hank Williams is geïnteresseerd, een gevangenisbewaarder die regelrecht uit een Lucky Luke album is weggelopen. Het zijn cliché's uit een achterhaald tijdsbeeld. De setting is nostalgisch en de personages zijn haast cartoonesk. Juist daaraan ontleent de film zijn charme.
Ik vergelijk de film realistisch gezien met 'O Brother, Where Art Thou?' maar dan als ontsnappingsdrama met het dieperliggend thema van de ontsnapping van de eenling in een vijandige domme massa.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








