A Monster Calls (2016)

Verenigde Staten / Spanje
Drama / Fantasy

geregisseerd door J.A. Bayona
met Sigourney Weaver, Felicity Jones en Lewis MacDougall

Na de scheiding van zijn ouders woont de 12-jarig Conor (Lewis MacDougall) bij zijn moeder (Felicity Jones). Zij is ernstig ziek geworden en daarom krijgen ze vaak bezoek van zijn oma (Sigourney Weaver) met wie Conor geen goede relatie heeft. Op school wordt hij door zijn klasgenoten gepest. Hij heeft 's nachts last van nachtmerries, in zijn verbeelding krijgt hij elke nacht bezoek van een monster dat hem verhalen komt vertellen.

117 BERICHTEN 30 MENINGEN
geplaatst: 2 februari, 15:55 uur [permalink]
Niet alleen de kop volgens mij, aan het artikel zijn nu spoilers toegevoegd die er eerst niet in zaten...

geplaatst: 2 februari, 16:40 uur [permalink]
weird, dat ze dat doen, na verschijnen, dan kloppen dus alle reeds gedeelde hyperlinks niet meer

avatar van Biosguru
geplaatst: 2 februari, 16:41 uur [permalink]
Hai dan toch! Spoilers in het artikel is echt zonde. Kennelijk zit er een verschil tussen de web en papier redactie over wie de uiteindelijke zeggenschap over de kop heeft. Ik ga er vast veel te serieus op in, maar dat lijkt me iets wat je in een gezamelijk stijlboek vastlegt. Zodat je geen missende linkjes krijgt.

Om niet al te off-topic te gaan. Ook nog wat over de film. Erg gave film, waarbij de wat ingewikkelde constructie echt heel mooi uitrolt tot een compleet verhaal. Kan dus nog wel een film uit Hollywood die op zowel actie als verhaal vlak op verschillende nivo's goed in elkaar steekt. De animatie delen zijn ook erg mooi vormgegeven.

geplaatst: 2 februari, 20:38 uur [permalink]
J.A. Bayona. Hij maakte in 2012 indruk met Lo Imposible (the Impossible), een even sentimenteel als indrukwekkend drama over de tsunami van Tweede Kerstdag 2004. Deze Spaanse regisseur weet hoe hij een film visueel aantrekkelijk moet maken, en heeft met Fernando Velazquez daarnaast de beschikking over een (vaste) componist die weet hoe hij op het gevoel moet inspelen.

Vijf jaar na Lo Imposible en tien jaar na debuutfilm El Orfanato (of the Orphanage, 2007) komt Bayona met een sprookje dat voor de verandering eens niet voor kinderen gemaakt is. De hoofdpersoon is een jongen van twaalf jaar oud (dat dan weer wel), maar de thema’s die de film aansnijdt zullen juist ook ouderen aanspreken.

We maken snel kennis met de jonge Conor (Lewis MacDougall), die gevangen zit in een ongelukkige thuissituatie en op school vaak gepest wordt. Zijn vader is er niet of nauwelijks, de relatie met zijn oma (Sigourney Weaver) is moeizaam en zijn moeder (Felicity Jones, die in geen enkel opzicht meer lijkt op de moderne actieheldin uit Rogue One) lijdt aan een terminale vorm van kanker. Tot zover het drama-aspect van de film; Bayona combineert drama namelijk met pure fantasy door een heus ‘boommonster’ (Liam Neeson) te introduceren. Dit monster zoekt de eenzame Conor ’s nachts op, om hem gezelschap te houden en verhalen te vertellen.

Bayona heeft ervoor gekozen die verhalen te tonen via prachtige animaties. Ik wist van tevoren niet dat deze techniek gebruikt zou worden in a Monster Calls, en ik was dan ook aangenaam verrast door deze visuele verrijking. Ieder verhaal heeft daarnaast een eigen moraal. Prettig is het te zien dat de film op die manier thematisch en inhoudelijk inzet tot nadenken, waarbij het uiteindelijk tot een ontroerende, betekenisvolle ontknoping komt.

Op een paar vlakken schiet de film wel tekort. Lewis MacDougall speelde al wel in Pan (2015), maar toch is te zien dat hij zijn weg nog moet vinden in het dragen van zo’n grote productie. Tel daarbij op dat ik Jones en Weaver (veel) beter heb gezien, en de film mist in de drama-stukken toch wat zeggingskracht. Ijzersterk is a Monster Calls echter als de fantasy de overhand heeft. Te bombastisch worden de visuele effecten nooit, en de muziek van Velazquez draagt eraan bij dat groots opgezette scènes tóch mooi klein blijven. In die rust is het genieten voor de kijker die oog heeft voor de kleine details; zo biedt een subtiele toevoeging aan het decor al aanleiding de film net even anders te interpreteren…

A Monster Calls is geen Pan’s Labyrinth (2006), maar het mag duidelijk zijn dat Bayona (in navolging van zijn mentor en voorbeeld Guillermo del Toro) weet hoe hij een fantasyfilm met volwassen thematiek vorm moet geven.

Website: Recensie: A Monster Calls (2016) [Fantasy, Drama] - Tim Bouwhuis - timbouwhuis.nl

geplaatst: 2 februari, 22:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film, zonder meer. Was tegen het einde toch wel erg geraakt, en dat gebeurt me bij film niet zo vaak meer. En dat terwijl je je tegelijkertijd realiseert dat a Monster Calls zeker niet perfect is.
Achteraf gezien is dit qua opzet namelijk een vrij eenvoudig verhaal(dat we onze innerlijke monsters moeten bedwingen weten we allemaal), , bij momenten iets te bombastisch, maar ook met veel visuele flair gemaakt. Het monster zelf is bijvoorbeeld erg fraai vormgegeven, en als stemacteur levert Neeson hier één van zijn beste prestaties.
De Spaanse regisseur is in zijn poging om een onvergetelijk drama met fantasy elementen te maken duidelijk beïnvloed door betere filmmakers uit zijn eigen land en natuurlijk de meesterlijke Mexicaan Del Toro. De kwaliteit van deze heren heeft Bayona nog niet in zijn vingers, maar hij komt een heel eind, en laat ons heel even weer geloven in de pure magie van film.

avatar van filmkul
geplaatst: 2 februari, 22:48 uur [permalink]
Sterk drama die bij vrijwel iedereen enige emotie opwekt. Het verhaal is op zich eenvoudig en voorspelbaar, maar toch weet Bayona er een boeiend drama van te maken dat je raakt. Mede ook door het goede acteerwerk van de kleine Lewis en de fraaie donkere stem van Neeson die de stem van het monster verzorgd. De special effects en het monster zien er goed uit. Een tearjerker eerste klas. Aanrader. 4.0

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 3 februari, 18:58 uur [permalink]
Ik ben erg benieuwd naar dit project, het boek heb ik al in mijn bezit .

avatar van Thomas83
geplaatst: 3 februari, 19:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is dan wel deels een fantasyfilm, maar de emoties en mensen hadden niet echter kunnen zijn. Het is zeldzaam dat een film zo oprecht is over een zwaar onderwerp als dit. Niet alleen de gevoelens van verdriet als iemand ongeneeslijk ziek is komen aan bod maar ook de woede en schuldgevoelens. En het wordt allemaal ook heel geloofwaardig gebracht door een indrukwekkende goede MacDougall (die ook echt alle ruimte krijgt) en Weaver in een mooi gevoelige rol.

Wat ik ook mooi vond is de band tussen moeder en zoon en moeder (oma) en dochter. De moeder-zoonband wordt niet overdreven en ze hebben ook niet zo'n al te typische relatie die je tussen moeder en zoon vaak ziet in dit soort films. Er is een duidelijk band, maar niet eentje die continu wordt uitgesproken en voor allerlei dramatische en zoete momentjes zorgt. Zij is ook niet overbeschermend en betutteld naar hem toe. Het blijven gewoon echte mensen. De film heeft het niet nodig om de boel te dramatiseren. Het ontroerende moment waarop Conor ontdekt dat zijn moeder ook van tekenen hield wordt niet met grootse gebaren gebracht.

Het gebruik van het monster om het verhaal te vertellen is ook best origineel en ik vond het wel een aangename verrassing dat er nog wat animatie in de film zit. Prachtige ook nog. Sowieso ziet de film er mooi en sfeervol dromerig uit met zijn locaties en camerawerk, dat zelfs met de hand geschoten nog mooi is. En de CGI is heel behoorlijk en haalt je ook niet uit de film.

Ook het einde valt bepaald niet tegen. Je vreest een beetje dat dan dramatisch alles uit de kast wordt gehaald, maar de film blijft alles met gevoel en oprechtheid brengen. Dat Conor degene was die genezen moest worden was wel overduidelijk (zoals veel in de film wel is), maar ik had er stom genoeg nog niet eens aan gedacht dat 12:07 het tijdstip zou zien waarop Lizzie zou sterven, en dat haar moeder Lizzies kamer doorgeeft aan Conor is ook al smaakvol gedaan. Een royale 3.5*. Hoger wil ik ook weer niet gaan omdat niet alles helemaal werkt in de film. Dat subplotje over pesten voegt op zich niet zoveel toe bijvoorbeeld.

avatar van erik1977
geplaatst: 3 februari, 20:09 uur [permalink]
Maar..... wat al veel vaker gezegt, voor kinderen te eng, en voor volwassen weer te uitleggerig en wat ik zelf heel erg jammer vond dat de vertelde verhalen allemaal in een raar soort animatie waren waar ik weinig mee kon.
Zodoende eigenlijk dat je iedere keer weer gematigd er naar zat te kijken.
Ik heb ook her en der de vergelijking gelezen met Pan's labyrinth, maar dat vind ik zelf totaal niet opgaan.
Hadden ze het maar zo gemaakt en uitgebeeld als in Pan's labyrinth, dan had ik er zeker nog wel een volle punt bij opgeteld.
De scene op de begraafplaats was trouwens wel weer super mooi gemaakt.

Maar verder, niet slecht natuurlijk , maar echt mega genieten vond ik dit ook niet.
Beetje vergelijkbaar met de BFG van onlangs.
Ook wel leuk en leuk gedaan maar toch niet helemaal bevredigend om van een topper of klassieker te spreken.

avatar van Alucard133
geplaatst: 3 februari, 21:21 uur [permalink]
Mooie film waarin uitstekend wordt geacteerd. Stem van Leeson is zeer passend bij het 'monster'.
Vind dit niet vergelijkbaar met BFG omdat die echt Dahl uistraalt; deze film is veel serieuzer.
Zelfs aan de zware kant, maar dat kan ik wel waarderen.

Tot slot een pluim voor de animatie van de verhalen die het monster vertelt.

Zeer de moeite waard.

avatar van lars-pixar

geplaatst: 4 februari, 11:30 uur [permalink]
Prachtige trailer wat aangesterkt wordt door de muziek er onder (van M83)
Eerlijk gezegd kreeg ik er zelfs kippenvel van...

geplaatst: 4 februari, 21:19 uur [permalink]
Een aardige film die geschikt is voor de hele familie
dat zou me doorgaans afschrikken, zo'n schets

avatar van knusse stoel
geplaatst: 4 februari, 21:28 uur [permalink]
Een aardige film die geschikt is voor de hele familie, niet al te griezelig, soms meer een sprookjesverhaal.

Je blijft inderdaad kijken en het einde vind ik een ware mokerslag vooral als jezelf wel eens met deze nare ziekte te maken hebt gehad. (Erik1977) schreef dit en daar kunnen wij wel iets bij voorstellen.

geplaatst: 4 februari, 21:30 uur [permalink]
Daarom. Ik verwacht er na die VK recensie wel wat van, terwijl ik van de eerste trailer niet heel warm werd.

geplaatst: 4 februari, 22:05 uur [permalink]
Voor de gehele familie? film is erg zwaar/behandelt zware thema's. Als je je dochtertje van acht meeneemt, garandeer ik een trauma. Dit is verre van een kinderfilm als je het mij vraagt.

geplaatst: 4 februari, 22:23 uur [permalink]
Absoluut geen familiefilm. En het kijkwijzericoontje voor "eng" ontbreekt.

geplaatst: 5 februari, 00:01 uur [permalink]
Hmm, alweer een film die jeugdtrauma in een sprookje probeert te verpakken?
Het gegeven is onderhand behoorlijk afgezaagd. Maar we zullen zien...

avatar van Zwolle84
geplaatst: 5 februari, 00:53 uur [permalink]
voskat schreef:
Hmm, alweer een film die jeugdtrauma in een sprookje probeert te verpakken?
Het gegeven is onderhand behoorlijk afgezaagd. Maar we zullen zien...

Yep. Dat voorspelbare is ook de reden dat ik geen 8 geef, verder is het een prachtige warme, verzorgde film. Vooral de animaties zijn schitterend. En ik was zowaar niet allergisch voor dit kind, dus die kan ook wel wat.

geplaatst: 5 februari, 00:55 uur [permalink]
Grote winnaar bij de Goya-uitreiking. Liefst 9 prijzen waaronder beste regie, editing en effecten.

avatar van n00r

avatar van Walter S.
geplaatst: 5 februari, 02:27 uur [permalink]
arno74 schreef:
12:07

Kinderen onder de 12 hebben hoe dan ook bij beide films niets te zoeken, voor kinderen is ook A Monster Calls best eng, dat icoontje mis ik bij de kijkwijzergegevens van deze film.

Dat is mijn dochter (bijna 12) niet met je eens. Hoewel zij het op een ander level een mooie film vond is het onzin om zo stellig te beweren dat kinderen er niets te zoeken hebben.

Ik vond het na alle 5 sterren recensies toch minder geniaal dan gehoopt en ook wel een beetje verwacht. Zag er absoluut mooi uit, verhaal was ook prima, maar toch, geniaal vond ik het niet. Ook moeilijk om de vinger te leggen op wat er dan precies aan ontbrak. Mooie film, zeker de moeite waard, dat dan weer wel.

geplaatst: 5 februari, 10:30 uur [permalink]
Elf, twaalf is nog wel iets anders het ging hier om de term kinder-of familiefilm. Daarnaartoe zou ik ook m'n dochter van, pak 'em beet, zes of zeven meemoeten kunnen nemen. Zou ik bij een film als deze nooit doen.

avatar van horizons

geplaatst: 5 februari, 10:38 uur [permalink]
Term 12 is dan ook op ouders verantwoording of je jonger kind meeneemt. Dus inschatten wat je kind 'aankan'.
16 is identificatieplicht.

avatar van SergioMalick
geplaatst: 5 februari, 19:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als de film zich meer had gefocust op de jeugdigen, (dus minder focus op het omgaan met verlies), had mijn cijfer bijna zeker hoger uitgevallen. Ik had graag meer animaties en meer sprookjes gezien, wat kinderen volgens mij meer aanspreekt.

geplaatst: 5 februari, 21:22 uur [permalink]
arno74 schreef:

Ik ben skeptisch, doch benieuwd.

(Trouwens wel heel tevreden dat Tarde Para La Ira beste film is geworden. Wat een klasse film is dat.)

geplaatst: 5 februari, 21:23 uur [permalink]
SergioMalick schreef:

Vast wel, maar dit is toch geen kinderfilm?

avatar van Walter S.
geplaatst: 6 februari, 01:41 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op:
Kinderen onder de 12 hebben hoe dan ook bij beide films niets te zoeken

Maar dat terzijde.

avatar van SergioMalick
geplaatst: 6 februari, 02:20 uur [permalink]
voskat schreef:

Vast wel, maar dit is toch geen kinderfilm?

Ja daar heb je gelijk in. Ik had alleen het idee dat juist daar meer punten waren te scoren. De overvloed aan volwassen emoties in deze film lopen gewoon niet lekker met de sprookjes en animaties. Het haalt de flow er een beetje uit.

geplaatst: 6 februari, 08:11 uur [permalink]
Walter S. schreef:

Niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op:

Maar dat terzijde.
prima interpreteerde 'em anders denk ik.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 6 februari, 20:54 uur [permalink]
Pratende bomen zijn hip

Ik moest toch even denken aan Groot van Guardians of the Galaxy en de Efteling Sprookjesboom.
Je zou er haast nachtmerries van krijgen.
De film zag er door de afwisseling met de animaties visueel prima uit maar kon mij toch niet bekoren.
Een sentimentele draak van een film over verwerken van angsten. Moraal en wijze lessen en de afloop zag ik ook ver van te voren aankomen waardoor het geheel me niet echt pakte.
Meer van verwacht, maar minder gekregen.