Jiao Zi (2004)

Hongkong
Horror / Drama

geregisseerd door Fruit Chan
met Miriam Yeung Chin Wah, Ling Bai en Tony Leung Ka Fai

Iedereen droomt van een eeuwige jeugd. Qing ook, en zij heeft de middelen om voor altijd mooi en jong te blijven. Tenslotte is schoonheid tegenwoordig gewoon te koop... Qing, voormalig sterretje en nu 'echtgenote van een rijke man' gaat op zoek naar het ultieme middel om jong te blijven. Ze komt in contact met de mysterieuze kokkin Mei, die bekend staat om haar wonderbaarlijke dumplings en haar klantenkring die bestaat uit gefortuneerde vrouwen. Wie Mei's dumplings eet zal nooit oud worden en dat heeft alles te maken met de ingrediënten die voormalig gynaecologe Mei in haar hapjes stopt.

avatar van wendyvortex
Vreemd horrorfilmpje dat over het algemeen weinig bloederig is, maar dan net een paar scenes heeft die toch net even beyond de gemiddelde horrorfilm gaat.
En dat pakt redelijk uit. Het eten van knoedels krijgt hier toch een behoorlijk YUCK!!-gehalte al krijgen we op enkele momenten ook wat dialogen die meer voor de VIVA geschikt zijn.
Vreemde scene ook nog ergens met die vislucht.
Zeer zeker niet aan te bevelen na het nuttigen van Chinees/Japans voedsel.

avatar van Noodless
Speciale film die niet echt spannend of bloederig is , maar wel een paar scènes heeft die wansmaak en gruwel ophemelen. Ongelooflijk idee, maar het werkt wel. Het verhaal blijft tot het einde interessant en qua sfeer vind ik de film echt wel sterk. En jawel hoor, per toeval is dit weer een film met Bai Ling die ik nu op korte tijd van haar zie. Na The Gene Generation, Crank 2 en een titel die ik al vergeten ben. Geen topactrice, maar wel een opvallende : haar rollen en outfits, genre van films, haar looks. 7/10

avatar van maxo922
Best goede film, alleen vond ik hem vaak te langdradig. Ik vond hem beter in three...extremes. * 3,0

Wel raar en vies wat ze eten....

avatar van Near_Dark
Hmmmm, dat was weer een vreemde film

De eerste 45 minuten ben je om zeggens naar een kookprogramma aan't kijken
De oudere vrouw die er terug jong wil uitzien zit aan een tafeltje te wachten terwijl de deeghapjes bereidt worden.
Wat mij betreft zag die vrouw er nog heel goed uit

Zoals het bij Aziatische Drama's de gewoonte is vordert ook deze film in een erg traag tempo. De vrouwen worden constant in close-up in beeld gebracht.
De soundtrack vond'k erg geslaagd met rustige, sfeervolle muziek.

Nergens wordt het echt goor of afschrikwekkend, het is eerder een trage sfeerfilm met een ietwat onbevredigend einde.

6/10.
De moeite om eens te bekijken, vooral dan door de fans van Aziatische cinema.

Filmsite: http://www.dumplings.de/

avatar van maxcomthrilla
Apart!

Absoluut een van de weinige films waarbij het verhaal een zeer gróte meerwaarde heeft. Je hebt wel een idee welke richting de film op wil gaan, maar dankzij zijn lugubere onderwerp dat zo luchtig overgebracht wordt, wil je er toch lange tijd niet aan toegeven. Het camerawerk is wat stug, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de beeldenpracht en enkele zeer interessante dames die zich met duistere praktijken bezighouden. Een 3,5*

avatar van Halcyon
Fijn gestileerd filmpje dat qua opzet doet denken aan Meat Grinder. Fruit Chan gaat geen taboe uit de weg. Zo zien we een onscreen abortus waarna de foetus in dumplings verwerkt wordt. Wie van deze dumplings eet, blijft eeuwig jong. De film bevat enkele expliciete beelden, maar blijft over de ganse lijn redelijk luchtig. Dat is te merken aan de muziek en het frivole kleurgebruik. De nadruk ligt dan ook niet zozeer op horror, dan wel op de relatie tussen een televisiester en haar man, die vreemdgaat met jonge meisjes. Zijn vrouw gaat tot het uiterste om hem terug te winnen...

avatar van Boeikens
Nooit bloederig of gore maar een sterke wansmakelijke sfeer en genoeg ruimte voor de eigen inbeelding van de kijker.
Wat te traag naar mijn smaak maar bleef redelijk vermakelijk.

avatar van Collins
De film houdt zich bezig met het thema van de eeuwige jeugd en laat zien hoever iemand wil gaan om dat te bereiken. In deze film gaat men ver. Met het label horror verwacht je ook niet anders.
Boven de film hangt een goeie duistere sfeer. Viezig ook. Dat lukt zonder hele expliciete acties in te zetten. Hier geen vette gore of banale jumpscares. De horror is niet grafisch. De horror is subtiel. Een enkele uitzondering daargelaten is de horror vooral suggestief. Het werkt. Hier wordt geraffineeerd spanning opgebouwd.
De spanningsopbouw gebeurt in cinematografisch gezien hemelse sferen. Met prachtige kleurenspel in de scènes. Met zorgvuldig gecomponeerde invulling van de beelden. Met onverwachte en interessante camera standpunten. Heel mooi. Opvallend vaak is het style over substance. Een indruk die nog wordt versterkt door het veelal tergend langzame tempo waarin de handelingen plaatsvinden. Een tempo dat zo laag ligt dat je wel ten volle van de beeldenpracht moet genieten. Laat maar gebeuren. Het is geen straf.
De muziek speelt een aparte rol. De muziek zet geen spannende accenten. De muziek is eigenlijk helemaal niet passend bij de gruwelijkheden die in deze wonderschone omlijsting plaatsvinden. De muziekkeuze is vreemd en verstevigt door zijn ongewoonheid juist de onheilspellende spanning die beeld en verhaal zo succesvol neerleggen.
Aan het eind van de film is de horrormissie geslaagd. Het nuttigen van een knoedel heeft vanaf nu absoluut een nare bijsmaak.

avatar van alexspyforever
Collins waar haal je ze soms toch uit, maar als je wat nomineert stelt het zelden teleur
Qua smerigheid valt deze film toch wel mee al lijkt het me geen film terwijl je wat lekkers gaat zitten eten. Vooral de manier waarop er wordt gegeten en het uitzicht van het voedsel, het zal zeker je eetlust ontnemen.
Het is meer style over substance en vooral suggestief maar het verhaal en concept zeker als het onderwerp abortus en kannibalisme erbij komt is wel heerlijk luguber.

avatar van Woland
Viel me toch een beetje tegen. Het is een film met een nogal morbide concept, namelijk het eten van foetussen als medicijn tegen veroudering maar het is ook een film die zich ontzettend traag voortsleept en bijna geheel op suggestie teert. Dat werkt op sommige momenten heel goed, zoals bijvoorbeeld de netgeboren baby die opgehakt gaat worden tegen het einde, maar ondanks de fraaie beelden had ik toch regelmatig wat moeite om de aandacht erbij te houden. Gelukkig maakten het fraaie filmwerk, en de soms subtiele momenten waarin naar narigheid gehint wordt, het toch nog redelijk goed. Maar mij was het wat te traag en suggestief voor dit moment.

Ik weet trouwens niet wat het is met die Hong Kongers, maar dit is al de derde film van daar die ik de afgelopen twee maanden gezien heb waarin mensen worden geserveerd in een restaurant.