Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 126 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stephen Gaghan
Met onder meer: George Clooney, Matt Damon en Jeffrey Wright
IMDb beoordeling:
6,9 (138.031)
Gesproken taal: Arabisch, Engels, Perzisch, Urdu, Frans en Mandarijn
Releasedatum: 2 maart 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Syriana
"Everything is connected."
Terwijl CIA agent Robert Barnes (George Clooney) de verontrustende waarheid achter het werk ontdekt waaraan hij zijn leven gewijd heeft, krijgt een jonge oliehandelaar (Matt Damon) te maken met een familietragedie en zoekt zijn heil in een vennootschap met een idealistische Arabische prins. Een zakelijke advocaat komt voor een moreel dilemma te staan tijdens de fusie van twee machtige Amerikaanse oliemaatschappijen, terwijl aan de andere kant van de wereld een Pakistaanse tiener ten prooi valt aan de rekruteringsmethodes van een charismatische geestelijke. Allemaal spelen ze een kleine rol in het immense en complexe systeem achter de olie-industrie, onwetend welke explosieve impact hun levens op de wereld zullen hebben.
Externe links
Acteurs en actrices
Bob Barnes
Bryan Woodman
Bennett Holiday
Jimmy Pope
Julie Woodman
Stan
Dean Whiting
Prince Nasir Al-Subaai
Arash
Mohammed Sheik Agiza
Video's en trailers
Reviews & comments
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Dacht het al
. En ja, je hebt wel gelijk hoor. Heb dat ook al opgemerkt. Vooral dan bij de jeugd die weinig afweet van de hele politieke context.
Maar goed, dat mensen deze film gewoon goed vinden is op zich niet erg. Ieder z'n mening. Maar het was geen spek voor m'n bek. Niet omwille van het anti-Amerikanisme, maar gewoon omdat hij filmisch erg zwak was.
Neen, ik geef je gelijk. Ik ben zelf nu ook geen grote voorstander van de amerikaanse buitenlandse politiek, maar alles wat anti-amerikaans is afschilderen als 'revolutionair' -waar de verder uitstékende criticus van 'humo' iets van aan heeft- vind ikzelf uiterst kortzichtig. Film gaat bovendien véél verder dan de boodschap alleen! Bovendien is die volslagen subjectief
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Gewoon omdat het anti-amerikaans zijn érg 'in' is in de pseudo-intellectuele, linkse, europese kringen, slaagt men er niet meer in om eens genunanceerd naar een film te kijken en te zeggen of het al dan niet een goede film is!
Je moet helemaal niet Anti-Amerikaans zijn om Syriana te slikken (, je wordt het er wel door). De film biedt voor de Amerikanen een aardige introspectie in waar ze eigenlijk mee bezig zijn, wat op zich voor ons Europeanen van minder belang is; maar toch een interessante film oplevert. De kijkers verwijten dat ze niet genuanceerd naar een film kunnen kijken pik ik niet, vooral wegens de irrelevantie van het door jouw opgesomde lijstje, een zogezegde (veeleer een hersenspinsel van jouw) trend die ons in kortzichtige filmkijkers veranderd? Kom nou!
elsterno
-
- 83 berichten
- 213 stemmen
Ben wel bekend met de politiek aldaar en snap wel waar de film heen wil, echter doordat de film zo langdradig was boeide hij totaal niet en ben ik zelfs een paar keer in slaap gevallen.
2,5*
ChrisX
-
- 32 berichten
- 8 stemmen
Het past wel bij een politieke thriller betaamd dat de gemoederen rond de kwaliteiten van deze lekker een beetje gepolariseerd zijn. Ik heb hem gisteravond gezien en ik moet zeggen dat alle berichten hier over hoe complex het verhaal wel niet in elkaar zou zitten schromelijk overdreven op mij overkwamen. Of zou het komen omdat ik er op was voorbereid? Ach, wie zal het zeggen.
Dit is inderdaad een film die iets meer van je vraagt om er voor te zorgen dat je bij de les blijft. De karakters zijn met opzet denk ik ook afstandelijk gehouden want daar draait de film ook helemaal niet om. Het is de bedoeling om iets van die complexe wereld van oliebelangen aan ons te openbaren.
Anti- Amerikaans durf ik deze film helemaal niet te noemen want de Arabische olie-monarchie komt er eigenlijk ook niet best vanaf (mooie analyse van het karakter gespeeld door Matt Damon over wat men eigenlijk met hun oliereservoir zou moeten doen).
En hoewel dat iets is wat niet word uitgewerkt in de film (volgens mij bewust) zie ik een bepaalde parallel tussen Prins Nasir en Bin Laden. Nasir wil graag iets meer betekenen voor zijn landgenoten en ziet de invloed van de Amerikanen als iets verkeerds. Of hij daar goedschiks of kwaadschiks iets aan wil veranderen blijft onduidelijk (en zal dat ook door het slot blijven) maar ik zie wel iets in dat iemand anders hier door richting terrorisme "gedwongen" zou kunnen worden. Maar ach, misschien 'lees' ik wel teveel in wat de makers met deze film allemaal willen zeggen.
Al met al een intrigerende film.
TerryA
-
- 547 berichten
- 2459 stemmen
... Bij 'munich' spreek je je uit over god moge weten welke verwijten en 'syriana' slik je wel. Gewoon omdat het anti-amerikaans zijn érg 'in' is in de pseudo-intellectuele, linkse, europese kringen, slaagt men er niet meer in om eens genunanceerd naar een film te kijken en te zeggen of het al dan niet een goede film is! Het socialisme is gewoonweg afgezwakt tot een imago en daar past 'syriana' -en ook het uiterst demagogische 'fahrenheit 9/11- perfect in.
- erm, het is hier een kwestie van opinie en jij brengt mijn recensie van Munich hier ook naar toe? - als je mijn recensie voor Syriana helemaal leest (dat gaat deze recensie over) is het eigenlijk niet anti-amerikaans zoals je beweert? - en ik snap ook niet wat je eigenlijk probeert te zeggen met al je aanvallende kritiek (behalve dat we niet dezelfde opinie hebben over wat constateert een goede film in het algemeen) als ik zie dat je bijv "Crash" en "Syriana" allerbij en 2 uit 5 geeft en dat je ook een 4 uit 5 geeft aan "Fahrenheit 9/11" ?! - 
the rainking
-
- 20 berichten
- 633 stemmen
Syriana net zitten kijken
Intrigerende film, die zeker nog een keer ga kijken omdat ik vast niet alles mee heb gekregen.
Hij boeide mij van het begin tot het einde en creëerde een vorm van spanning die me heel de film lang “erin “heeft gehouden. Vond de verhalenlijnen goed te volgen al was het soms wat opletten door de snelheid van de montage.
Sterk acteerwerk met uitzondering van Matt Damon die niet zo zeer slecht als wel “mat”speelde (
, mat Damon).
4 van 5
nickey
-
- 68 berichten
- 838 stemmen
niet mijn interesse dus ik vond het een beetje saai om naar te kijken
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik heb een beetje gemengde gevoelens over deze film. Enerzijds vond ik het een sterke en intelligente politieke aanklacht - best een gedurfde film in het huidige politieke klimaat van de VS -, maar anderzijds zitten de personages de film nogal in de weg. Syriana valt weliswaar niet in de bekende valkuil dat de personages worden vergeten in een politieke film, maar in een nogal opmerkelijke keuze worden vooral de verkeerde personages uitgewerkt: Clooney's personage heeft maar zijdelings met het hele gebeuren te maken, en Damon's personage eigenlijk helemaal niets.
Nu zijn die scenes met Clooney en Damon op zichzelf best boeiend, en mede daardoor (en door het hoge tempo) verveelt de film nergens, maar het blijven allemaal losse verhalen, waardoor de film geen eenheid wil worden, terwijl aan de andere kant de scenes ook weer niet lang genoeg duren om de personages echt goed uit te diepen.
Sowieso vind ik het hoge tempo en de flitsende montage eigenlijk niet zo'n geschikte keuze voor een type film als dit: veel dingen gingen zo snel dat ze amper uitgewerkt werden, wat de overtuigingskracht tegenwerkt (en dan doel ik met name op die radicalisering). Ik las op IMDb dat de film oorspronkelijk veel langer was, maar na slechte reacties van het testpubliek werd ingekort. Erg jammer, al vermoed ik eigenlijk dat in de oorsponkelijke versie de accenten nog steeds bij de verkeerde personages hadden gelegen. 3 *
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
. Ik las op IMDb dat de film oorspronkelijk veel langer was, maar na slechte reacties van het testpubliek werd ingekort.
Inderdaad, Gagham wou een film van 2u28 maar Soderbergh hield dat tegen (om onduidelijke redenen). Misschien had hij met een langere speelduur meer mensen kunnen boeien, maar anderzijds zou het een hele klus zijn om dit tempo nog een halfuur in stand te houden...
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Het tempo had best een stuk lager mogen liggen van mij (zolang dat maar gepaard gaat met een betere uitdieping van de personages natuurlijk).
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Enerzijds vond ik het een sterke en intelligente politieke aanklacht - best een gedurfde film in het huidige politieke klimaat van de VS -,
Ik vond deze film eerder een weergave van feiten dan een politieke aanklacht. Ik had nergens het gevoel dat Syriana dieper groef dan de dagelijkse journaals.
Waar ik het wel mee eens ben is dat de film, gezien het huidige politieke klimaat, een beetje uit de toon valt. Maar ik denk dat dat niet zoveel met de inhoud te maken heeft, maar des te meer met het feit dat bepaalde acteurs en regisseurs gewoonweg kleur bekennen.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik vond deze film eerder een weergave van feiten dan een politieke aanklacht. Ik had nergens het gevoel dat Syriana dieper groef dan de dagelijkse journaals.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ja, als je het zo bekijkt heb je wel gelijk. Wat die banden tussen Amerikaanse politiek en Arabische olieconcerns betreft. Maar ja, als je de politiek een beetje volgt zie je met deze film niets nieuws uiteraard. Wat op zich geen ramp is, maar ik had er wel op gehoopt. En verder boeide de film me niet echt. Dus ja... Je begrijpt me wel
.
Moviestar
-
- 821 berichten
- 0 stemmen
Vond het niks, kon me niet boeien en was eigenlijk gewoon erg saai. Het stukje met het zoontje van Matt Damon was zeer spannend, 1* daarvoor.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2168 stemmen
De film kon niet de gehele tijd mn aandacht erbij houden, maar dat had ik deze keer toch echt voor een deel aan mezelf te danken. Deze keer geen ellelange post waarin ik de film afkraak met nutteloze argumenten 
Film zit redelijk sterk in elkaar, verhaal, regie, muziek, acteerwerk...alles is verre van slecht. Vermakelijk? neuh...dat vond ik niet. Sterk? Ja dat wel....
4* voor een mooie film die vrij goed in elkaar zit en niet alles uit moet kauwen voor de kijker. En de vergelijking slaat nergens op, maar vond deze film al 3x beter dan iets als Crash 
jimbo79
-
- 274 berichten
- 3429 stemmen
vond de film heel goed gemaakt en clooney is schitterend in zijn rol en het verhaaltje met hem vond ik ook het beste
het probleem bij de film vind ik dat het een opeenstapeling van feiten is 2 uur lang en dat de film vrij ingewikkeld is gemaak. het wordt ook allemaal veel te droog erdoor gejaagd. en laten ze nu eindelijk in hollywood eens snappen dat matt damon een extreem slechte akteur is die in elke film op de zelfde manier akteert.
daarom een dubbel gevoel bij deze film, vond hem ook te amerikaans anti-amerikaans.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
vond hem ook te amerikaans anti-amerikaans.
hoe bedoel je?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dat hier op een typisch Amerikaanse manier aan zelfkritiek wordt gedaan, niet jimbo?
Zo'n beetje van: Laten we gewoon wat zeiken op Bush en z'n beleid, en dan is het allemaal wel goed.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
'Gewoon wat zeiken op Bush' heb ik totaal niet gezien in deze film eigenlijk.
Misschien dat je het werkelijk gaande zijnde gegeven van koloniserende oliemaatschappijen, zeiken op Bush noemt. Grappig dat je dat dan zelf concludeert.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
'Gewoon wat zeiken op Bush' heb ik totaal niet gezien in deze film eigenlijk.
Misschien dat je het werkelijk gaande zijnde gegeven van koloniserende oliemaatschappijen, zeiken op Bush noemt. Grappig dat je dat dan zelf concludeert.
Ho, niet persoonlijk worden. Ik zei gewoon wat ik dacht dat Jimbo bedoelde.
jimbo79
-
- 274 berichten
- 3429 stemmen
'Gewoon wat zeiken op Bush' heb ik totaal niet gezien in deze film eigenlijk.
Misschien dat je het werkelijk gaande zijnde gegeven van koloniserende oliemaatschappijen, zeiken op Bush noemt. Grappig dat je dat dan zelf concludeert.
dat wil ik niet zeggen gewoon er wordt op een typisch amerikaans thema commentaar gegeven wat wij europeanen al lang weten maar in amerika als revolutionair wordt gezien maar toch is het geen slechte film
ZMuller
-
- 47 berichten
- 115 stemmen
Ik vond er geen hol aan, en dan ben ik nog wel iemand die niet vies kijkt van wat politiek. Wat een ellenlange onsamenhangende dialogen......
fruitvlieg
-
- 35 berichten
- 196 stemmen
Ik weet niet nog niet of ik deze film ga bekijken in de bioscoop, het lijkt me inderdaad een gortdroge film. Trailer was al saai, dus misschien deze toch maar eens overslaan.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Je mist er niks mee in ieder geval. Gewoon het journaal wat volgen en je weet evenveel.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Je mist er niks mee in ieder geval. Gewoon het journaal wat volgen en je weet evenveel.
Welke journaals volg jij allemaal? De thematiek van deze film wordt in de journaals die ik hoor (ik luister voornamelijk radiojournaals en nieuwsrubrieken) nooit zo direct beschreven. Het midden-oosten blijft daar hangen bij aanslagen in Irak, nucleaire dreigingen van Iran en het eeuwige gerommel in Israel/Palestina. De hele olie-industrie hoor ik weinig tot niets over.
Overigens gisteravond Syriana gezien, en ik denk dat ik hem wel ok vond. Zat wel in het begin regelmatig te knikkebollen, maar dat kwam doordat ik eigenlijk te moe was en beter geen film had kunnen kijken. Na de pauze was ik helemaal bij de les.
Zal hem één dezer dagen zeker nog eens gaan kijken. Tot die tijd stem ik beter maar niet.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Welke journaals? De gewone dagelijkse TV-journaals en de eventuele duidingsprogramma's achteraf.
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

Hotel Rwanda
Drama / Oorlog, 2004
726 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

Crash
Drama / Misdaad, 2004
1.287 reacties

Cinderella Man
Biografie / Sport, 2005
345 reacties

JFK
Thriller, 1991
276 reacties

The Last King of Scotland
Drama / Historisch, 2006
401 reacties
Gerelateerde tags
anti terrorbommoordmidden-oostenlebanonciakapitalismeglobalizationverlies van geliefdepersiawar on terrorenergy policy petrolsamenzwering
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



