• 15.842 nieuwsartikelen
  • 178.538 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.153 gebruikers
  • 9.381.150 stemmen
Avatar
 
banner banner

King Kong (2005)

Avontuur / Actie | 187 minuten / 201 minuten (extended edition)
3,50 4.417 stemmen

Genre: Avontuur / Actie

Speelduur: 187 minuten / 201 minuten (extended edition)

Oorsprong: Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Naomi Watts, Jack Black en Adrien Brody

IMDb beoordeling: 7,2 (467.769)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 december 2005

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot King Kong

"The eighth wonder of the world."

De jaren 30. Een groep filmmakers reist af naar een legendarisch eiland om een film op te nemen. Eenmaal aangekomen blijken alle geheimzinnige verhalen over het eiland op waarheid berust: het eiland wordt bevolkt door mysterieuze inboorlingen en vele gigantische beesten. Hoofdrolspeelster Ann Darrow wordt de gevangene van één van deze beesten: de acht meter grote gorilla Kong. De filmcrew trekt er vervolgens op uit om haar te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van -jack_sparrow-

-jack_sparrow-

  • 823 berichten
  • 1158 stemmen

3 ? Er zijn er toch meer.

King Kong (1933)

King Kong Appears in Edo (1938)

King Kong (1962)

King Kong (1966)

King Kong (1976)

King Kong (2005)


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Hee, zullen we een keer allemaal een King-Kong-marathon houden? Ik zorg voor de Fernandes en de Maltezers.


avatar van Wassup !

Wassup !

  • 580 berichten
  • 365 stemmen

Deze film had ik gezien in de bioscoop en was toen al heel enthousiast. De special edition is meer dan de moeite. Had hem onlangs voor 7 euries kunnen kopen !


avatar van Tyler D

Tyler D

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

Normaal gesproken zou ik nooit een spectaculaire avonturenfilm in mijn top 10 zetten, maar ik vind deze film zo'n fantastische combinatie van avontuur, special effects en emotie.
Ik weet niet of dit een spoiler is, iedereen kent het verhaal immers, maar toch, voor de zekerheid: Het moment dat King Kong van de toren af zijn dood tegemoet glijdt/valt, schitterend! Ik raak niet gauw ontroerd, maar dit wist mij toch te raken.
Ik vind het echt ongelooflijk knap hoe realistisch King Kong is en hoe je betrokken raakt bij het verhaal.
Het is een mooi klassiek verhaal in een moderne film. Een zeer geslaagde combinatie.

4


avatar van Scheurleer

Scheurleer

  • 331 berichten
  • 573 stemmen

Heb zojuist de film gezien op Filmnet. Waardering: visueel prachtig, maar erg langdradig. Veel scenes zouden er uit kunnen zonder het verhaal aan te tasten. Daanaast hou ik niet van gillende actrices, en Naomi Watts doet ook geen poging om wat diepgang in de rol te brengen. Bovendien toont de aap naar mijn smaak teveel menselijke gedrag.

Wel leuk voor een middagje amusement.

3*


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Scheurleer schreef:

Daanaast hou ik niet van gillende actrices,

Tsja..

Naomi Watts doet ook geen poging om wat diepgang in de rol te brengen.

Oneens. Had ze die mogelijkheid dan? Haar personage is amper uitgediept en erg vlak. Dat is haar niet aan te rekenen. Al zet ze imo wel een goede Ann Darrow neer, met veel gevoel, bezieling en ingetogenheid.

Bovendien toont de aap naar mijn smaak teveel menselijke gedrag.

Hello, it's King Kong! Daar staat hij toch juist bekend om. Bovendien is een aap met menselijk gedrag niet zo vreemd lijkt me. Evolution theory?


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Scheurleer schreef:

Bovendien toont de aap naar mijn smaak teveel menselijke gedrag

Ze hebben naast de bewegingen ook goed gekeken naar het gedrag van Gorilla's. En Gorilla's lijken ook sterk op mensen natuurlijk...vandaar de benaming 'Mensaap'. Ze tonen veel verschillende emoties waaronder ook verwaand, chaggerijnig, vrolijk enz.. Op zich best realistisch in tegenstelling tot het echte 'monster' uit de '33 versie.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Jongens, wie zit er bij zo'n film nu te wachten op uitgediepte karakters?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Meer dan je denkt.


avatar van Scheurleer

Scheurleer

  • 331 berichten
  • 573 stemmen

Oneens. Had ze die mogelijkheid dan? Haar personage is amper uitgediept en erg vlak. Dat is haar niet aan te rekenen. Al zet ze imo wel een goede Ann Darrow neer, met veel gevoel, bezieling en ingetogenheid

.

IMO mag van een goede actrice worden verwacht dat ze een rol 'levensecht' neer kan zetten. In het theater zie je soms acteurs/actrices een publiek compleet binden, terwijl ze niets zeggen en niet bewegen (voorbeeld voor een acteur: de koopman van Venetië). Het heeft alles te maken met de spanning die je als acteur in een rol kan leggen. Ik zie dat hier niet. Heeft dat te maken met de rol, zoals wordt gesuggereerd? Naar mijn mening dus niet. Een goede actrice kan er dus net wat meer van maken, en daarmee de middelmaat ontstijgen. (NB. Ik neem het Naomi Watts niet kwalijk. Goede actrice, maar ze heeft zich te voegen naar de regisseur).

Hello, it's King Kong! Daar staat hij toch juist bekend om. Bovendien is een aap met menselijk gedrag niet zo vreemd lijkt me. Evolution theory?

Evolutietheorie heeft hier dus niets mee te maken. (Apen en dinosaurussen leefden nooit samen, om maar eens wat te noemen). Ooit een aap gezien die van zonsop- of ondergang hield? Ik nog nooit, en ook nooit gezien op een wetenschappelijke tv-zender.


avatar van Scheurleer

Scheurleer

  • 331 berichten
  • 573 stemmen

psycholamp schreef:

Jongens, wie zit er bij zo'n film nu te wachten op uitgediepte karakters?

Ik!!! Zoals op dit platform al vaker is gezegd: een dom blondje kan iedereen spelen. Ik zit niet te wachten op schreeuwende en huilende actrices als dit niet noodzakelijk is vanuit hun rol (vb. bij een 2e WO film over concentratiekampen kan ik het me goed voorstellen!).


avatar van Scheurleer

Scheurleer

  • 331 berichten
  • 573 stemmen

megaman schreef:

(quote)

Ze hebben naast de bewegingen ook goed gekeken naar het gedrag van Gorilla's. En Gorilla's lijken ook sterk op mensen natuurlijk...vandaar de benaming 'Mensaap'. Ze tonen veel verschillende emoties waaronder ook verwaand, chaggerijnig, vrolijk enz.. Op zich best realistisch in tegenstelling tot het echte 'monster' uit de '33 versie.

Zoals ik eerder schreef, het 'houden van' zonsop- of ondergangen is een menselijke emotie die (nog?) niet bij dieren is waargenomen. In deze film speelde dit een prominente rol (scene komt 2x voor). Er zijn mensen geweest die met dieren samenleefden (apen, wolven). het heeft hun JAREN gekost om zover te komen. Hier wordt gesuggereerd dat de aap zover ontwikkeld was dat hij 'per direct' die emotie zowel had als ermee om kon gaan. Dat is onwaarschijnlijk.


avatar van Denden 100 Piek

Denden 100 Piek

  • 397 berichten
  • 121 stemmen

Ik weet het nog goed: de dag dat King Kong uitkwam en ik had een kaartje bemachtigd dankzij de Production Diaries DVD. Ik had mezelf helemaal enthousiast gemaakt voor de verwezenlijking van Peter Jackson's droomproject. Ik had en heb nog steeds veel respect voor deze talentvolle regisseur en zijn diverse films. Het kan haast niet anders dat je uiteindelijk teleurgesteld wordt als je verwachtingen zo hoog zijn opgelopen, maar dit was niet het geval. De eerste helft van de film heb ik genoten van de amusante personages en de langzame opbouw naar wat er komen gaat. Helaas ging het wel een beetje té langzaam wellicht. Zodra ze Skull Island vinden, barst het spetakel al los lang voordat je ook maar een haartje ziet van het grandioze beest zelf. Dat prachtige beeld en geluid bij het ritueel van de inboorlingen, en dan die storm op zee. Ik zat vollop te genieten in de bios, meer dan bij elke bioscoopfilm ooit tevoren. Zodra het verhaal zich vestigd op King kong en allerlei fantastische prehistorische beesten, kreeg ik een spektakel te zien die zijn weerga niet kende. Dit is waarvoor een filmliefhebber als ik naar de bioscoop gaat, dit is het helemaal. De film kent dan ook nog eens een geweldige climax, een prachtige ode aan de beroemde scène uit het origineel. Ik stond te trillen op mijn benen toen ik de bioscoop uitliep, niet alleen omdat ik nodig naar de wc moest, maar ook omdat ik zwaar onder de indruk was van Peter Jackson's visie op King Kong.

Dan kan ik nog wel gaan lullen over de aanwezigheid van veel te veel personages waar Peter Jackson nog een achtergrondverhaaltje bij wilde verzinnen, de veel te lang durende eerste helft van de film en de helaas wat minder geslaagde computercreaties tussen de prachtige omgevingen, de V-Rexen en king Kong zelf door (Brontosaurussen en raptors, bijvoorbeeld). Maar ik vind het er niet echt toe doen. Waar het bij deze film om gaat is dat je helemaal opgezogen wordt in het avontuur en dat je 3 uur lang naar een groots spektakel zit te kijken. Vier sterren voor een grandioos spektakel, voor mij zoals voor velen de beste King Kong-film.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Ik zit bij een pulpfilm echt niet te wachten op uitgediepte karakters. King-Kong is voor mij een echte goede pulpfilm en daarom hadden ze voor mij wel wat eerder naar Skull-Island gemogen.

En Scheurleer heeft het er over dat deze film niks met evolutie-theorie te maken heeft, dan raad ik je aan om naar de extra's op de dvd tekijken. Wetenschappelijk misschien niet verantwoord, maar wel een theorie in ieder geval. Of zit je bij zulk soort films ook te wachten op wetenschappelijk verantwoord materiaal?


avatar van Scheurleer

Scheurleer

  • 331 berichten
  • 573 stemmen

psycholamp schreef:

Ik zit bij een pulpfilm echt niet te wachten op uitgediepte karakters. King-Kong is voor mij een echte goede pulpfilm en daarom hadden ze voor mij wel wat eerder naar Skull-Island gemogen.

En Scheurleer heeft het er over dat deze film niks met evolutie-theorie te maken heeft, dan raad ik je aan om naar de extra's op de dvd tekijken. Wetenschappelijk misschien niet verantwoord, maar wel een theorie in ieder geval. Of zit je bij zulk soort films ook te wachten op wetenschappelijk verantwoord materiaal?

Ja! Waar denk je dat dit soort films over gaan?


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Scheurleer schreef:

(quote)

Ja! Waar denk je dat dit soort films over gaan?

Over een reuzenaap op een eiland vol met kanibalen en dino's. De aap wordt verliefd op een mens. Volgens mij weinig wetenschappelijks aan. Misschien moet je naar walking with Dinosaurs kijken ipv. naar dit soort films als dit allemaal je verwachtingen zijn.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Scheurleer schreef:

IMO mag van een goede actrice worden verwacht dat ze een rol 'levensecht' neer kan zetten. In het theater zie je soms acteurs/actrices een publiek compleet binden, terwijl ze niets zeggen en niet bewegen (voorbeeld voor een acteur: de koopman van Venetië). Het heeft alles te maken met de spanning die je als acteur in een rol kan leggen. Ik zie dat hier niet. Heeft dat te maken met de rol, zoals wordt gesuggereerd? Naar mijn mening dus niet. Een goede actrice kan er dus net wat meer van maken, en daarmee de middelmaat ontstijgen. (NB. Ik neem het Naomi Watts niet kwalijk. Goede actrice, maar ze heeft zich te voegen naar de regisseur).

Deels mee eens maar Jackson moet daar op aangekeken worden, niet Watts. Heeft niets met haar inbreng te maken als zij die creatieve ruimte niet krijgt.

Evolutietheorie heeft hier dus niets mee te maken. (Apen en dinosaurussen leefden nooit samen, om maar eens wat te noemen). Ooit een aap gezien die van zonsop- of ondergang hield? Ik nog nooit, en ook nooit gezien op een wetenschappelijke tv-zender.

Uiteraard, weet je wel wat het begrip/genre Fantasy inhoudt?! King Kong bekritiseren op zijn fantasy content is hetzelfde als een willekeurige porno film bekritiseren op de vele seks scenes. Je weet van tevoren waar je aan begint en wat je kan verwachten.


avatar van Denden 100 Piek

Denden 100 Piek

  • 397 berichten
  • 121 stemmen

Ik vind dat Naomi Watts goed speelt in deze film, echt als een jongedame uit die tijd. Niet dat ik weet hoe zo iemand zou moeten zijn, maar zo komt ze in ieder geval op mij over. In het begin als Denham aan Ann uitlegt waar de film over gaat, die blik in haar ogen vind ik zo prachtig, dat doen niet veel actrices haar na, denk ik.

Verder is haar versie van Ann Darrow vooral een ode aan Fay Wray's rol in het origineel, natuurlijk. Wat dat betreft vind ik dat Peter Jackson de juiste keuze heeft gemaakt door haar Ann op deze manier te laten spelen. Ze is een goede scream queen, zoals Fay Wray dat toen ook was. Maar tegelijkertijd vind ik haar ook een leuk personage met veel charme en humor, meer hoeft ze niet te zijn hier. Naomi Watts was wat mij betreft de perfecte keuze.


avatar van Martinator

Martinator

  • 172 berichten
  • 0 stemmen

-jack_sparrow- schreef:

3 ? Er zijn er toch meer.

King Kong (1933)

King Kong Appears in Edo (1938)

King Kong (1962)

King Kong (1966)

King Kong (1976)

King Kong (2005)

er is zelfs en queen kong

ik hoop dat ze daar ook nog ooit een remake van maken.


avatar van MaxB52

MaxB52

  • 139 berichten
  • 0 stemmen

Zeer mooie re-make. Het verhaal blijft mij gewoon boeien ...

Onlangs in een andere vorm in het nieuws geweest (Bokito) ...

4 sterren.


avatar van VengefulSpartan

VengefulSpartan

  • 54 berichten
  • 781 stemmen

entertainment ten top en goeie re-make, alleen het begin duurt wel wat lang (voor dat ze arriveren op Skull Island)


avatar van russell

russell

  • 158 berichten
  • 135 stemmen

Gewoon een gave film met spectaculaire decors en is verder goed uitgewerkt. Een echt gezellige, spannende fantasy film. Het was in sommige scenes wel een beetje te... maar daar houd ik juist wel van. Deze film is echt wel mijn genre film. Het stukje waarin die dino's over elkaar heen banjeren vond ik wel een heel spectaculair stukje. Maar zeg nou zelf... de film kan niet gerealiseerd worden dus het zal altijd wel een beetje nep overkomen maar dat mag in deze film juist toch geen kwaad doen.

Ik geef hem een 4,5.


avatar van cocolamar

cocolamar

  • 32 berichten
  • 102 stemmen

psycholamp schreef:

Jongens, wie zit er bij zo'n film nu te wachten op uitgediepte karakters?

Uitgediept is misschien een te groot woord. Maar iedere keer weer zette ze dezelfde grote ogen op, of keek verschrikt en draaide tergend langzaam haar hoofd om. Ze had best wat meer van haar acteerprestaties kunnen laten zien.

De special effects echter waren echt grotendeels heel goed gedaan en die brachten de juiste schrikreacties op de juiste momenten. Goede spanningsboog. Al ben ik het er mee eens dat zo nu en dan het verhaal iets meer uitgediept mocht worden.

Dit is mijn gengre helemaal niet maar ik was werkelijk overweldigd.


avatar van obikenobi

obikenobi

  • 11 berichten
  • 3 stemmen

cocolamar schreef:

(quote)

Uitgediept is misschien een te groot woord. Maar iedere keer weer zette ze dezelfde grote ogen op, of keek verschrikt en draaide tergend langzaam haar hoofd om. Ze had best wat meer van haar acteerprestaties kunnen laten zien.

De special effects echter waren echt grotendeels heel goed gedaan en die brachten de juiste schrikreacties op de juiste momenten. Goede spanningsboog. Al ben ik het er mee eens dat zo nu en dan het verhaal iets meer uitgediept mocht worden.

Dit is mijn gengre helemaal niet maar ik was werkelijk overweldigd.

de speccial efx waren mooi maar zeer slecht en ongeloofwaardig

bij de brontosaurus stampede kon je duidelijk die blue-greenscreen achter de acteurs onderschheiden ook wanneerr ann op kong meerijd. maar iedereen slikt dta maar voor zoete koek . ik wil ietts dat realistisch is en niet allen maar mooi..bovendien is de film veels te lang voor een simpel verhaal en pj houdt er duidelijk van om dingen op te rekken. deze film was een en al overkill aan special effx en langdradigheid en domme humor. (acteur maakt met zijn kam grimassen voor spiegel). ( the incredible snowman) kom op waar slaat dat allemaal op, alleen maar tijdverspilling. verder is het ook onbegrijpelijk waarom ann darow in hemelsnaam verliefd wordt op die aap. in het begin schud hij dr van ondersteboven met die massieve armen van hem, wat duidelijk haar dood zou betekenen, maar wonder boven wonder leeft ze nogmoord hij de helft van de crew uit en red haar van een niet een maar 4 t.rexjes. deze film heeft zon een lausy script dat het een wonder blijft waarom mensen deze film een 4 kunnen geven. zullen wel die pj van zijn. liever had spielberg deze film geregisseerd hij had er veel betere remake van gemaakt

spx and boringness killed the Ape (2)


avatar van stefan017

stefan017

  • 27 berichten
  • 35 stemmen

heel mooi gemaaktt


avatar van Vat0sL0c0s_17

Vat0sL0c0s_17

  • 17 berichten
  • 13 stemmen

Ik vind het een hele mooie film. Mooie special effects en goed geacteerd. Geen Topper, maar een zeer goede suptopper

4*


avatar van tukkerstein

tukkerstein

  • 2219 berichten
  • 3473 stemmen

Scheurleer schreef:

(quote)

Zoals ik eerder schreef, het 'houden van' zonsop- of ondergangen is een menselijke emotie die (nog?) niet bij dieren is waargenomen. In deze film speelde dit een prominente rol (scene komt 2x voor). Er zijn mensen geweest die met dieren samenleefden (apen, wolven). het heeft hun JAREN gekost om zover te komen. Hier wordt gesuggereerd dat de aap zover ontwikkeld was dat hij 'per direct' die emotie zowel had als ermee om kon gaan. Dat is onwaarschijnlijk.

Je doet net alsof de makers probeerden de mensaap zo zorgvuldig mogelijk probeerden na te maken. En dat klopt helemaal niet, want een normale aap is niet zo groot, en kan van je lang zal ze leven niet rrond de top van het Empire State Building tollen.


avatar van evilll_nelus

evilll_nelus

  • 63 berichten
  • 233 stemmen

En hoe krijgen ze die aap in de boot?


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31157 berichten
  • 5452 stemmen

evilll_nelus schreef:

En hoe krijgen ze die aap in de boot?

Ze zetten er wieltjes onder


avatar van Replicant

Replicant

  • 115 berichten
  • 123 stemmen

Echt bijzar.

Heb deze film al teveel gezien.

In Zuid Afrika draaien ze hem zowat elke week op tv.....

Het blijft gruwelijk, de aktie spat van je beeld af!

Schitterend acteer talent.

De hele film staat in het teken wat er allemaal wel niet allemaal mogelijk is anno 2000+.

Toch voelt de film niet als een hollywood kas kraker.

De hele sfeer word net zoals in Lord of the Rong door Peter Jackson schitterend realistisch neergezet.

Het is een avonturen fantasie film, grotendeels van het legandarische verhaal King Kong.

Ik snap dan ook niet dat mensen gaan zeuren over realisme wat verhaal betreft.

Puur respect.