ad

Met onder meer: Gregory Peck, Audrey Hepburn en Eddie Albert

Releasedatum: 26 augustus 1953

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Roman Holiday

"Romance in romantic Rome!"

Princess Ann is in Rome op staatsbezoek. Ze is haar verplichtingen flink beu en besluit op een avond haar kasteel uit te vluchten. Door slaappillen die ze van haar dokter moest innemen, eindigt ze die avond zeer slaperig op een bankje in de stad, waar een reporter na een rotavond poker zich over haar ontfermt. Ze slaapt bij hem, maar zodra hij weet wie ze is, wil hij een exclusief interview (en de 5.000 die daarmee is gemoeid).

imageimageimageimageimage

avatar van Driello

Driello

Bij Roman Holiday heb ik me (en met mij waarschijnlijk velen) steeds afgevraagd hoe die relatie tussen beide hoofdrolspelers nou moet eindigen. Wyler heeft daar een prima oplossing aan gebreid. Hepburn speelt haar rol prima, (alhoewel dit ook wel de rol is die ik meer van haar zag en ik krijg ook wat het idee dat dit min of meer het type rol is die haar past) afgezien van de 'slaperige periode' aan het begin. De begin scenes in het paleis waren een goede en mooie introductie, en het moment waarop voor haar de bom van de princessen-druk barst was geloofwaardig en aandoenlijk. Dan dus die zwakke slaperige periode (waarin dan wel weer die grappige scene met een Hepburn die de trap mist) waarna dan de meest interessante episode aanbreekt: haar belevingstocht in Rome. Die is interessant, ingetogen (nooit de overdreven nadruk op haar eigenlijke status, behalve bij het champagne drinken) en heeft een aangenaam meeslepende sfeer. Dan volgen er nog wat slapstick-achtige scenes die wat overbodig waren en voor een echt hoge score toch roet in het eten gooien (die inwerkelijke vechtscene, die miscommunicatie tussen Peck en zijn foto-vriend). Het einde is dan weer, zoals gezegd sterk en goed uitgevoerd. Een mooie scene, mooie setting en ondanks dat het koppel 'elkaar niet krijgt' hou je door de eindverrassing van de journalist en de fotograaf toch een redelijk realistisch feel-good gevoel over aan deze film. Jammer van die kluchterige scenes.

avatar van killerfreak

killerfreak

roman holiday is een typisch verhaaltje over prinses die het moe wordt om prinses te zijn en de wijde wereld intrekt. Alleen is dit een soort voorloper op alle misbaksels die hierna zijn uitgebracht geworden. William Wyler creërt een mooie sfeer, en slaagt erin die vast te houden tot het einde zonder echt melig of klef te worden.

Langs de andere kant neemt de film me ook nooit echt mee naar een speciaal hoogtepunt, waardoor m'n cijfers op 3.5* blijft steken.

avatar van K. V.

K. V.

Dit was nog een aangename verrassing. Ondanks dat dit een zwart-wit film is, is hij toch nog het bekijken waard. Het verhaal is niet zo bijzonder, maar wist me toch de volledige speelduur te boeien. Het einde vond 'k nog verrassend en was gelukkig eens geen cliché.

De cast speelde overtuigend, vooral Audrey Hepburn en Gregory Peck waren geknipt voor de rol.

Voor de rest was de film ook niet overdreven romantisch, dus best genietbaar voor iedereen.

'k vond het een goeie film, 'k had er geen verwachtingen bij en zo is hij reuze meegevallen en het einde was erg geslaagd.

avatar van soom

soom

Audrey Hepburn en Gregory Peck zijn erg leuk samen. Heerlijk romantische film wel, het sleept mee, betovert. Rome is natuurlijk heel mooi qua omgeving.

Audrey Hepburn heeft iets ongelooflijks krachtigs, zelfs al is dit haar debuut film gewees, het zat er al echt in. Lieftallig en knap dat ze is. Voor mij zijn er dan ook maar echt 3 vrouwelijke film iconen, en zij is er een van. De anderen zijn Grace en Marilyn. De rest van toen is wel goed, maar niet zo iconisch als de genoemde 3 dames.

Gregory Peck is heel tof, hij helpt Audrey als het ware om tot de performance te komen die ze neerzet, ze had nooit een Oscar kunnen winnen als er iemand anders in de rol van Joe Bradley gezeten had. Dit tweetal is goed op elkaar ingespeeld, ze spelen heel natuurlijk alles uit. Mooi om te zien alles, ik werd echt betoverd. Mooi, lief, leuk, schattig. Meeslepend en romantisch. Zeker 4.5*.

avatar van Stephan

Stephan

Leuke details, zoals de streng kijkende man bij het bed, als Anna een injectie krijgt, en die man ineens wit wegtrekt en flauwvalt. De echte grap komt daarna pas wanneer die man wordt aangesproken met "General".

Een zeer overtuigende en aandoenlijke Hepburn. Peck is als altijd mooi om naar te kijken.

BBarbie

Terug van een lang weekend Rome deze dvd weer maar eens afgestoft. Heerlijke romantische komedie met in feite niet meer dan een flinterdun verhaaltje, maar die desalniettemin van begin tot eind boeit.

Dat is vooral de verdienste van Audrey Hepburn. Zij heeft een speciale uitstraling die ik niet goed kan duiden, maar waardoor ik telkens weer geniet van haar films. Zonder meer een van de allerbeste en aantrekkelijkste actrices ooit, bovendien vaak getooid met een aanstekelijke, stralende glimlach. Ook Gregory Peck en zeker Eddie Albert zijn in deze film trouwens goed bezig.

Onder de bekwame leiding van William Wyler maken zij er tegen de fraaie achtergrond van Rome (Trevi fontein, Spaanse Trappen, e.d.) een hartstikke leuke en gezellige film van.

P.S. Vergeleken met deze film is de remake uit 1987 een gedrocht.

soom schreef:

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2078 berichten

True. En Ingrid Bergman!

BBarbie

Dreigt off topic te worden, maar ik zou als ik me tot drie én tot Hollywood moet beperken kiezen voor Ingrid Bergman, Audrey Hepburn en Elizabeth Taylor.

In Europa denk ik dan vooral aan Marlene Dietrich, Anna Magnani en Simone Signoret.

Gelet op de acteerkwaliteiten zouden Marilyn Monroe en Grace Kelly in MIJN top-3 lijstje niet voorkomen. Opvallend overigens dat het selecte gezelschap van rasactrices sinds het laatste kwart van de vorige eeuw eigenlijk uitgestorven is, alhoewel Meryl Streep...?

Roger Thornhill

Ik heb zelf bij een ikoon meer de associaties van charisma, uitstraling en onbereikbaarheid, en voor mijn gevoel is een ikoon tegelijk een representant en een vormgever van zijn of haar specifieke periode.

Voor haar anonieme dag in Rome kreeg Hepburn hier van kostuumontwerper Edith Head bijvoorbeeld gewone "casual" en absoluut geen dure kleren aangemeten, zodat meisjes overal in Amerika haar stijl zouden kunnen kopiëren zonder diep in de buidel te hoeven tasten; maar Hepburn voegde daar zelf nog de brede leren riem aan toe om haar extreem slanke taille te benadrukken, en dat maakte haar dan weer uniek, want zo'n taille bezit natuurlijk niet iedereen. Zo is ze dus tegelijkertijd helemaal "des vijftiger jaren", maar geeft ze die periode ook een eigen gezicht. (Zie de biografie van Alexander Walker, Audrey – her real story.)

Eigenlijk heeft in mijn optiek het acteertalent van een actrice dus niet zo gek veel met haar "ikoon-heid" te maken (hoewel, als ze helemaal niet kan acteren zal ze ook nooit terechtkomen in een film waarmee ze indruk kan maken en een ikoon worden). Daarom is Meryl Streep denk ik ook geen echt ikoon, hoe goed ze ook is – hoogstens kun je haar "een ikoon onder actrices" noemen omdat ze zoveel verschillende en zulke bijzonder goede rollen heeft gespeeld, maar mijns inziens maakt dat haar nog niet tot het culturele ikoon dat ik hier bedoel. En met het verdwijnen van het Hollywood-studiosysteem en daarmee het sterrensysteem in de jaren 60, gekoppeld aan de groeiende culturele diversiteit en een zeker maatschappelijk cynisme, verdwenen volgens mij ook de echte filmikonen. (Als The sound of music in de jaren veertig was gemaakt zou het bijvoorbeeld ondenkbaar zijn geweest dat Julie Andrews géén ikoon was geworden.)

Mannelijke ikonen uit de jaren 60 zijn er nog wel, ik denk bijvoorbeeld aan Steve McQueen, maar aan de vrouwelijke kant? Vooruit, Brigitte Bardot, daar kan ik niet omheen (en wil ik ook niet omheen...).

Hoop geouwehoer misschien, puur op basis van mijn gevoel voor wat een ikoon is of zou moeten zijn. Maar dat Hepburn een ikoon is, als één van de twee essentiële vrouwelijke "gezichten" van de jaren 50 van Hollywood (naast Grace Kelly), lijkt me duidelijk.

Roger Thornhill schreef:

Hoop geouwehoer misschien (...)

Misschien, maar er zit wel wat in in jouw redenering.

En we zijn het er in ieder geval over eens, dat Audrey Hepburn absolute top is, hoe je het verder ook bekijkt.

avatar van eRCee

eRCee

Heerlijke, charmante film. Simpel maar o zo doeltreffend. Met name de grapjes, de fraaie sequentie waarin Hepburn in haar eentje door Rome doolt en het einde verheffen dit boven de middelmaat. En dan is er nog het acteerwerk en de uitstraling van Audrey "You weren't so bad yourself" Hepburn, in waarschijnlijk haar beste rol (van de vier films met haar die ik zag dan). Fijne klassieker, niks gedateerds aan.

avatar van soom

soom

(Toch even een lans breken voor Garbo en Dietrich...)

Weer eens een beetje te enthousiast getypt, icoon was wellicht niet het juiste woord. Genoemde dames (Grace, Audrey, Marilyn) zijn in mijn ogen in elk geval heldinnen van de bovenste plank, met een tijdloosheid die voor altijd zal gelden.

Roger Thornhill

Een mooie insteek, zij het ook wel enigszins onverwacht bij iemand met zoveel zeer recente films in haar top-10... (Maar, toegegeven, de oudste film daarin gekozen vanwege een actrice die inmiddels ook een zekere ikonische status heeft verworven, zij het helaas vanwege all the wrong reasons).

avatar van mjk87

mjk87

Gisteren de kans gehad deze in de vroegere Minerva in Apeldoorn te kijken. En wat een leuke verrassing was het.

Zoals wel meer films van vooral vroeger spat het plezier eraf. Zoals het eigenlijk hoort wordt cinema hier in essentie teruggebracht tot puur vermaak dat in de handen van de juiste makers vanzelf kunst wordt. En de makers van deze Roman Holiday handen duidelijk de juiste handen. Een eenvoudig verhaal wordt zo toch heel wat.

Het begint al met de goed geschreven dialogen. Scherp, vlot, fijn om uit te spreken en dus lekker in het gehoor. Dat is al de helft van het al dan niet goed kunnen acteren. Dan zijn er een aantal hoofdrolspelers die prima spelen. Peck is wat stijfjes en degelijk maar komisch op de juiste momenten en goed genoeg in het algemeen en staat zo tegenover de sprankelende Hepburn. Een meisje lijkt ze nog met de lange haren (en later kort, dat je weet waar Tautou in Amélie haar inpiratie vandaan haalde) en met haar eindeloze charme wint ze al de helft. Daarnaast speelt ze prima. Geen overacting tijdens haar slaapdronken toestand, fris en fruitig in haar jurkje paraderend door een zonnig Rome en vorstelijk en streng (de kin omhoog) met haar prinsessengewaad aan, als show voor de rest van de wereld. En altijd even geloofwaardig. Knap, haast niet van die tijd en haar Oscar is dan ook verdiend.

Technisch is het aardig. De regie overheerst in ieder geval nooit maar ondersteunt wel waar nodig. Er zit een enorm tempo in, er wordt met minieme beelden de juiste informatie gegeven (alleen die eerste scène al met de pijnlijke voeten) en ook de muziek gaat nergens overheersen. Nergens zware muziek onder zware melodramatiek. Fijn!

Twee shots trokken mij in het bijzonder. Als Peck dan eindelijk het meisje afzet blijft hij verdomd lang staan met zijn auto, zonde resultaat. En het laatste shot, als de camera hem volgt en je de steeds grotere ruimte (lees: leegte) ziet ontstaan achter hem, terwijl hij nog eenmaal kijkt, wederom zonder resultaat. Zowel de afloop van de film als die van de shots zijn toch wel verrassend, zeker als je meer films in die genre hebt bekeken.

Blijft over een soms wat flauwe en belegen humor. Veel 65+’ers in de zaal vonden het wel grappig maar het kon mij niet altijd bekoren. Ook de zin met de informatie dat de hele film geschoten was in Rome (toen nog een bijzonderheid) was aardig, maar om dan te beginnen met drie bewegende beelden uit London, Amsterdam en Parijs? Tsja. Dat mag verder de pret niet drukken, dus verdiend 4,5*.

Roger Thornhill

Het valt me op dat Hepburn in de vroege scènes van de film een scheve voortand heeft, terwijl haar gebit in de latere scènes puntgaaf oogt. Dit zou natuurlijk alleen maar kunnen kloppen als de film in sequence is opgenomen en ze ergens halverwege de opnames die tand heeft laten rechtzetten, maar op internet vind ik echter alleen maar vermeldingen van het feit dat ze zózeer her own woman was dat ze juist altijd heeft geweigerd om een gebitscorrectie te laten uitvoeren. Kan ik toch niet allemaal met elkaar rijmen.

avatar van maloumovie

maloumovie

hartstikke leuke film voor van wie oude films houd!

avatar van TMP

TMP

Qua plot valt Roman Holiday enigszins tegen. Een simpel verhaal en de romance tussen Bradley en de prinses is bovendien niet al te overtuigend. De film is wél onderhoudend genoeg en heeft ook een aardig einde. Ook levert de film prachtige plaatjes van Rome op, alleen dat maakt hem al de moeite van het kijken waard. Een prima decor voor een film. Bovendien is Audrey Hepburn een zeer charmante verschijning, zij zet hier een goede rol neer.

avatar van Gish

Gish

Voor de zoveelste maal deze klassieker herzien.

En het blijft een charmante film. Verhaal komt wat stroef en kluchtig op gang, maar kent een zeer goed tweede deel. Het einde is origineel en erg mooi uitgewerkt.

Zowel Peck als Hepburn (wat een beauty !) stelen de show.

4 sterren blijven staan. Aanrader.

avatar van royals

royals

Aandoenlijk is wel het juiste woord voor deze film. Hepburn was leuk om naar te kijken als naieve prinses. En geweldig om Rome in die tijd te zien, zeker als je er zelf geweest bent. Het is moeilijk om iets negatief te zeggen over zo'n feel good movie

avatar van Zeta

Zeta

Dit is mijn favoriete film. Een film die ik 10 keer kan zien zonder dat het ooit gaat vervelen. Je ziet de click tussen Audrey Hepburn en Gregory Peck. Ze zijn ook de rest van hun leven beste vrienden gebleven. De chemie tussen die twee is voortreffelijk. De hele sfeer van deze film is fantastisch, zeker als ze Rome gaan ontdekken. Audrey Hepburn speelde hier haar eerste hoofdrol en meteen won ze de oscar voor beste actrice. Ze wekt ook enorm veel sympathie op, want ze is een prachtige verschijning om naar te kijken. Er zit behoorlijk wat variëteit in de film met serieuze, emotionele, maar ook veel komische momenten. Het is zeker een feel good film te noemen.

Roger Thornhill

Momenteel in een prachtige versie met aardige extra's voor €4 bij (mijn) Blokker te koop!

avatar van mjk87

mjk87

Roger Thornhill schreef:

Dank voor de tip, gelijk aangeschaft.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Roman Holiday is een Cary Grant film zonder Grant. Al mogen we niet klagen met Gregory Peck. Het is wel even wennen, want de film is niet helemaal op zijn lijf geschreven. Grant voelde zich te oud om een liefdesverhaal te spelen met de jonge Hepburn en Peck wilde wel eens een romantische komedie spelen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voordien niet echt een liefhebber was van Audrey Hepburn. Dat is bij deze meteen rechtgezet. Ze is briljant als de prinses die er een dagje tussenuit wil. De vrolijkheid spat er af en op zich past de ongemakkelijkheid van Peck (die tenslotte op de eerste plaats de intentie had om een interview af te nemen) er wel mooi bij.

De film is een vrolijk sprookje van een prinses die wil genieten van het leven buiten haar glazen kooi. Ze beleeft wel wat in Rome en dat houdt de film boeiend. Je wordt meteen gegrepen door Hepburn die hier terecht een Oscar voor won. Niet evident voor een debutante. Later in de film wordt de spanning opgebouwd omdat beiden (prinses en journalist) hun achtergrond geheim houden en je afwacht of ze het nu aan elkaar gaan zeggen of niet.

Een bijzonder mooie film vol humor en romantiek. Het enige minpunt is wel dat de film zich afspeelt in een mooi stad waar niets mee gedaan wordt. Bewust werd de film in zwart-wit gemaakt om de aandacht van de acteurs niet af te leiden. En ik denk net dat deze film wat technicolor kon gebruiken. En misschien had het met een Cary Grant toch net iets beter geweest ook.

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

Een lieve schattige film. Adrey Hepburn is om op te vreten. De sfeer van de film is zoet. Rome in de '50 jaren is zoet. Gregory Peck is zoet. Charmante film.

avatar van -jack_sparrow-

-jack_sparrow-

film reviews in 100 woorden: Roman Holiday (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Roman Holiday is een fantastisch romantische klassieker dat zich afspeelt in de meest sprookjesachtige locaties van Rome. Het verhaal is vrij simpel en de regisseur neemt dan ook genoeg de tijd om scenes en personages uit te werken. Een film als deze moet volledig vertrouwen op de chemie tussen de hoofdpersonages, Audrey Hepburn speelt de onschuldige prinses en Gregory Peck de charmante journalist. Er zitten genoeg subtiele grappige momenten in deze film, maar ook genoeg kleine romantische momenten die de relatie tussen de 2 personages echt naar de voorgrond brengen. Roman Holiday is oprecht grappig, romantisch en vooral charmant.

gauke

De echte prinses Ann(e) zou jaloers op het uiterlijk, het charisma, de klasse en stijl van Audrey Hepburn kunnen zijn.

Het verhaal van dit ouderwetse, tijdloze en heerlijke romantische sprookje was simpel. Het herbergde een aantal memorabele scènes en de beelden van de oude stad waren werkelijk schitterend. Zowel Audrey Hepburn als Gregory Peck speelden de sterren van de hemel.

Onderhond

Houten-klazen romance.

Heb ondertussen toch wat films uit de 40s en 50s gezien. Genoeg in ieder geval om te weten dat de houterigheid in deze film niet aan het tijdsbeeld is toe te schrijven. Misschien wel de combinatie tijdsbeeld + genre, maar daarvoor heb ik nog niet genoeg pure romances gezien uit die periode.

Vond het in ieder geval niet veel. Peck is flauw, maar het is vooral Hepburn die er zeer weinig van bakt. Dat "drowsey" acteerwerk aan het begin in pijnlijk om te aanschouwen. Maar ook daarna is het vooral oogjes knipperen en gezichtjes opzetten. Vervelende actrice die meer zichzelf staat te showen dan dat ze een rol probeert te spelen.

Ook de editing viel een aantal keer negatief op. Blijkbaar zijn een aantal scenes niet vlot in één keer op camera vastgelegd, maar de slordige knipjes tussendoor vestigen daar onnodig veel aandacht op. Plotje is verder supersimpel, maar daar hoef je een gewone romcom als deze niet meteen op aan te kijken.

Mnee, oubollig, houterig en overdreven lang. Geen chemie, een vervelende Hepburn en een veel te simpel plot voor iets dat 120 minuten duurt.