Harvey (1950)

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Henry Koster
met James Stewart, Josephine Hull en Peggy Dow

Zijn zus schaamt zich dood voor Elwood P. Dowd, want hij heeft een onzichtbaar konijn van 2 meter bij zich, luisterend naar de naam Harvey. Daarom tracht ze hem uit de weg te houden om haar dochter aan de man te brengen. Elwood verschijnt echter wel en stuurt de boel in de war. Ze wil hem in een inrichting stoppen maar daar denken ze dat zij gek is en hij niet.

avatar van Niveath
Ik vond het niet zo heel bijzonder allemaal. De acteerprestaties kunnen er mee door maar zijn niet geweldig. Het camerawerk nergens bijzonder, en je hebt een teveel verschillende karakters die zich met Elwood en Harvey bemoeien.

Het uitgangspunt van de film is wel komisch, al kon ik het niet vermijden om af en toe aan Donnie Darko te denken

avatar van Legan
Wat een heerlijk feelgood film is Harvey toch, gelijk vanaf het moment dat Stewart de deur uitkomt. Heerlijk sfeervol en met Stewart die heerlijk op dreef is. Sommigen acteren wel wat theatraal, wat gelijk de afkomst van het verhaal verraadt, maar als je je gewoon laat meevoeren, stoort het nooit. De film is 'doorzichtig' en soms simpel, maar de humor is vermakelijk. Een echte glimlachfilm met een ijzersterke Stewart, een goed verhaal en een echt heerlijke feelgood sfeer.

avatar van Esteban
Steven Spielberg z'n eerstvolgende film is een remake van deze. Benieuwd wat dat zal worden ...

Als enorm fan van de optimistische zwart wit komedies uit de jaren 30,40 en 50 was het vandaag de beurt aan Harvey. Aangezien James Stewart bovendien de hoofdrol vertolkt en dat een acteur is die in mijn top drie van beste acteurs aller tijden staat kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Dat gaat het dan ook niet al moet ik eerlijk bekennen dat ik er nog net iets meer van had verwacht. Aan Stewart ligt dat niet want hij is weer ouderwets op dreef als de extreem vriendelijk Elwood Dowd. De bijrollen zijn echter te uitbundig en te geforceerd in hun spel wat regelmatig irritatie oproept. Uiteindelijk maakt dat van Harvey erg prettig vermaak maar niet de klassieker waarop ik gehoopt had.

3,5 ster

avatar van JohnWilliams
Ik ben benieuwd wat Spielberg hier van gaat maken, ik wil deze toch eerst zien dan de Spielberg-versie.

avatar van Spetie
Een luchtige komedie met een geinig verhaal, dat vooral gered wordt door het prima acteerwerk van James Stewart, als oprechte goedzak, want verder zijn de grappen lang niet altijd even leuk en heeft de film de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Verder is het inderdaad goed te merken dat deze film gebaseerd is op een toneelstuk, want het acteerwerk is soms wel erg theatraal, waarbij vooral Josephine Hull soms in negatieve zin opvalt. Toch is het ondanks de voorspelbaarheid best een geinig filmpje, met dank aan Stewart en zijn grote vriend, het onzichtbare konijn. Die scene met het schilderij waarop Stewart en zijn vriend staan afgebeeld en het schilderij zelf is trouwens geweldig. Zeker leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Kuck-x
Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om?
Elwood P. Dowds omgeving wist er ook niet altijd raad mee.

Het volstrekt geniale aan deze film is natuurlijk dat je voortdurend de aanwezigheid van dat konijn voelt, het acteert gewoon mee.

avatar van Arnie
Dit is niks voor mij geloof ik. Erg oubollige film met beroerd acteerwerk, ook met Stewart had ik helemaal niets. Dat het op een toneelstuk gebaseerd is valt zeker te merken. Niet alleen aan het overdramatische acteerwerk, maar ook aan het feit dat alles gebaseerd is op van die misverstanden die je mijlenver ziet aankomen maar vervolgens gewoon 'ten tonele' worden gebracht. Inderdaad, een klucht.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gedateerdheid kent wel tijd.

Zo geldt dat niet voor aardigheid. Hoe ernstig de geur van mottenballen ook riekt. Wat betreft die boodschap kan alle oubolligheid overboord.

Een aardige film in meerdere opzichten, maar feit is dat deze classic toch wel is gebeten door de tand des tijds. Veel grapjes werken daarom niet meer en tevens voelt deze klucht vaak aan als een live-registratie van het beroemde toneelstuk. Wel een verdomd knappe registratie overigens.

Goed.

avatar van simonvinkie
Ietwat tegengevallen toch. Alhouwel Harvey best een redelijk film is. Stewart is uiteraard weer erg goed. Heerlijke acteur toch. Het verhaal kwam grotendeels toch wel wat oubollig op me over. Het is allemaal was duf, al is het sfeertje best prettig. Naja, vond Harvey dus wel redelijk, maar dankzij de wat duffe storytelling, vond ik het toch allemaal wat minder dan verwacht.

2,5* dan maar.

avatar van missl
De humor is in deze film ver te zoeken en na een uur had ik het ook wel gehad met dat gezever over dat konijn. Kon me niet bekoren. Saai en soms zelfs vervelend.

avatar van Jesper187
Onvoorstelbaar dat Josephine Hull hier een oscar voor kreeg. Totaal niet grappig en gruwelijk irritant. Ik hoop dat Stewart de film nog kan redden, want ik zit er nu al een beetje doorheen.

edit:
gelukkig zagen we dat mens naarmate de film vorderde wat minder, de film werd er meteen een stuk beter door. Best een sympathiek filmpje uiteindelijk, die bepaalde momenten – helaas – totaal verkracht werd door eerder genoemde.

avatar van rep_robert
Ik vind Harvey best een komische film, waar de gebeurtenissen niet overdreven worden en dat maakt de film juist erg sterk. Het blijft eigenlijk geloofwaardig.

Echter zitten er wel wat irritatie factoren in en net zoals Jesper heb ik me ook dood geërgerd aan Josephine Hull. Ze bleef maar ratelen en ratelen, het hield maar niet op. Dat zijn helaas wel van die rollen die de tand des tijds niet doorstaan.

Jammer, voor de rest een makkelijke zit.

Meneer Bungel
Sympathieke film met een geweldige performance van homeboy Stewart, al kan je regelmatig zien dat hij niet gewend is dagelijks met zo'n Pooka te lopen - het doet aan de pret niet af. De inzet van de klucht bij de inrichting wordt gelukkig met een ander doel dan slechts de klucht uitgewerkt, en dat is maar goed ook. Ondanks dat ik me kan vinden in de kritieken over de tand des tijds, heb ik mij er toch heel makkelijk doorheen ''geslagen''. Nieuwsgierigheid naar de afloop, Stewart en de oprechte sympathie hebben 't 'm gedaan, en dan zijn Hulls paar momenten van overkill vrij makkelijk vergeven.

3,5*.

avatar van Kuck-x
Het zal wel aan mij liggen, maar ik loop juist helemaal weg met de rol van Josephine Hull.

"Kick him! Kick him!"

Ik kan me 'Harvey' eigenlijk niet voorstellen zonder haar.
En een Oscar win je natuurlijk ook niet zomaar.

Meneer Bungel
''Een paar momenten'' gaf ik ook aan, en dat kon goed aan mij liggen, maar de irritatie was er. Wat betreft de Oscars ben ik niet zo op de hoogte, maar daar hoor ik ook wel eens mindere geluiden over...

avatar van Kuck-x
Ik laat mijn oordeel over films beslist niet afhangen van de Oscars, maar in deze zie ik wel de bevestiging dat ze niet iedereen irriteerde in deze rol... (zelf vond ik haar ook vurrukkulluk in Arsenic and Old Lace).
Overigens schreef ik mijn reactie niet alleen om jouw bericht. Ik lees hier bij meer mensen dat ze zich in meer of mindere mate aan haar ergerden.
Ik moest het gewoon even kwijt.

Kuck-x schreef:
Dat las ik ook en ik heb meteen willen aangeven dat het slechts ging om een paar momenten dat zij mij wat teveel werd.

avatar van wendyvortex
Leuke comedy, maar qua tempo een beetje te langzaam naar huidige maatstaven en James Stewart is wel iets te veel een sullige goedzak.
Plot zelf is geweldig....en Harvey al helemaal!!

Een komische, subtiele, lichte, zogenaamde feelgood film over tolerantie die 64 jaar na dato wel traag (en gedateerd) overkomt, maar het merkwaardige verhaal is allerliefst en argeloos. Als kijker word je een spiegel voorgehouden en de komedie is leuk als je even in een andere wereld wilt wanen. Wel vond ik dat het tweede deel haaks op het eerste stond (het leek een soort stijlbreuk). James Stewart speelde sympathiek, echter op een gegeven moment had hij iets minder opgewekt mogen zijn. Stewart verklaarde later dat deze rol het meest bij hem stond.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
James Stewart maakt deze film de moeite waard! Helaas waren de andere personages een heel stuk minder interessant en de zus was redelijk aan het over-acten.
Het plot vind ik erg leuk verzonnen en volgens mij voor 1950 origineel en fris, helaas doet de film in mijn inzicht te weinig met dit gegeven en hangt er teveel van Stewart af.
Het onzichtbare personage Harvey had meer screentime moeten hebben!
Hier is een remake van, misschien dat die het plot beter heeft benut? Al heb ik zo mijn twijfels of de acteer prestatie van Stewart zo makkelijk te evenaren is.

Harvey is een feel good movie, en dat is te merken. Alleen Jimmy Stewart al, in zijn eentje draagt hij bijna de hele film. Natuurlijk draagt Harvey ook bij, maar er zaten een paar personages tussen die gemist hadden kunnen worden.
Het nadeel is dan ook dat dit gebaseerd is op een toneelstuk, dat maakt t soms wat stijfjes en bij tijd en wijlen ook saai.
De film laat je niet rollebollen van het lachen, maar heeft leuke stukjes waar je om moet glimlachen Stewart die iedereen te pas en te onpas bij hem thuis uitgenodigd terwijl hij ze net heeft ontmoet. Dat is ook gelijk de goedzak die Stewart speelt, en dat maakt de film zo leuk.