Christmas with the Kranks (2004)

geregisseerd door Joe Roth
met Tim Allen, Jamie Lee Curtis en Dan Aykroyd

Luther Krank (Allen) is een man die besluit om Kerstmis en alles wat erbij hoort over te slaan. In plaats hiervan gaat hij op vakantie met zijn vrouw Nora (Curtis). Maar wanneer zijn dochter op het laatste moment besluit om met de feestdagen naar huis te komen wordt hij gedwongen om weer aan alle kerstverplichtingen te voldoen.

avatar van rotjuh
Redelijk leuke vermakelijke film, goed voor een avondje op de bank als er even niets bijzonders op TV is(dus kan bijna elke avond).
Ik had alleen wat hogere verwachtingen bij een kerstfilm met een cast als deze.
Tim Allen niet erg sterk(los van de diner scene met botox face) en Dan Aykroyd hebben we ook in betere tijden gezien.
Het over enthousiastische acteerwerk van Jami Lee kennen we nog wel van "a fish called wanda" denk ik en vond het niet erg storend.
Ik vond hem niet vervelend maar ook niet speciaal, daarom 2,5 ster.

avatar van Skrean
Moest af en toe erg hard lachen om de capriolen van Tim Allen. De dochter was ook fijntjes. Ook altijd leuk om Dan Aykroyd voorbij te zien kopen. Deed me beetje denken aan de national lampoon films met chevy Chase. Kortom een ouderwetse kerstcomedy.

avatar van lars-pixar
Erg leuk verhaal, ik zou het boek ook wel willen lezen.Grappen niet allemaal geslaagd, en het acteer werk was ook wel oke’.heb genoten van deze kerst film.Het eind was erg af gezaagd vond ik. 3,0*

avatar van brabusRUS
2,41? Kan toch niet zo slecht zijn?

Dick2008
Niet zo'n slechte film maar had veel beter gekund. Tim Allen doet het redelijk maar Jamie Lee Curtis vind ik toch wel wat te overdreven spelen.
Het uitgangspunt van de film om de Kerst maar over te slaan is goed gekozen. Wel wordt het vaak saai neergezet en vergezeld van flauwe grappen. De manier hoe de omgeving erop reageert is ook erg overdreven, al is het, zeker in een kleine gemeenschap ook weer niet zo gemakkelijk om met tradities te breken.
In plaats van door te gaan met het verhaal, komt dus de wending, wat ik bijzonder zwak vind en met allerlei flauwe toestanden tot gevolg. Het was beter geweest als ze wel op vakantie gingen en dan nog het één en ander hadden meegemaakt. Jammer. 2.0

avatar van Friday the 13 th
Erg matige kerstfilm. Eerst wil ik even toegeven dat het gekrijs en het geforceerde gedoe van Jamie Lee Curtis me echt op de zenuwen aan het werken was. Die vrouw is alleen goed om in een horrorfilm achterna gezeten te worden.

Maar ook de rest viel behoorlijk tegen. Het plot is te belachelijk voor woorden. Wie interesseert het nu als die mensen Kerstmis eens skippen....only in America. Ik kon me niet in de heisa vinden waar deze film over ging. Ook de grappen waren schaars, het enige leuke stukje was dat met de botox.

De rest kreeg me niet echt warm, al was er veel versiering en kerstspirit - taferelen aanwezig. Voor mij ontbrak er nog iets aan.

avatar van jumpstylemovie
Ja leuke film. Precies wat je er van verwachten kan. Wel apart dat ie nog geen 200 stemmen heeft terwijl er beroemde acteurs als Tim Allen en Dan Akroyd in spelen. Courtis is ook niet de minste.

Leuk voor een keertje, niets speciaals.

avatar van brabusRUS
I look like a Mafia Lieutenant.

Leuk. Ik hou wel van kerstfilms. Precies wat ik had verwacht van een Tim Allen film: grappig en simpel. De film heeft een warme en komische sfeer. Heb een paar keer moet lachen om de grappige Tim Allen. Jamie Lee Curtis was iets minder, maar was niet storend o.i.d. De film is cliché, maar wat wil je anders bij een kerstfilm. Ik vond het in ieder geval niet erg. Prima feel-good-film.

Je weet wat je kan verwachten van een Tim Allen film. Vind je Allen niks, kijk dan ook niet. Snap de lage score hier dan ook niet helemaal.

Dick2008
brabusRUS schreef:

De eerste helft is niet zo cliché, integendeel, alleen het tweede gedeelte.

brabusRUS schreef:
Snap de lage score hier dan ook niet helemaal.

Tsja, het is eigenlijk een familiekomedie en die ..... de floplijst nog nooit bekeken?.

Echt een leuke kerstfilm om te kijken!
gezellig en leuk!

avatar van Oliveri
Ik heb me best vermaakt met deze sfeervolle kerstfilm. Cliche ja, maar dat zijn vrijwel alle kerstfilms tenslotte. Aardig geacteerd en de film nodigt uit om helemaal afgekeken te worden, al heel wat tegenwoordig.

Niet super bijzonder maar zeker wel vermakend Brengt je in ieder geval wel in de kerst stemming! 3*

avatar van Jediron
Dit is de derde kerstfilm op rij die ik kijk, en mensen; deze is toch echt veel beter dan die prut die ik daarvoor gezien heb. A Magic Christmas en 12 honden op kerst, niet om aan te gluren zo saai.

Daarom 4 sterren voor deze kerstfilm, waar tenminste wel vaart in zit, de nodige geslaagde grappen en een leuk cast. JLC speelt zo, omdat het zo bedoelt is en eerlijk gezegt, ik vond het wel grappig neergezet. Het mag dan geen topper zijn, iedereen kan hier met een gerust hart naar kijken en een geslaagde kerstavond beleven.

2.5 gemiddeld is veels te laag naar mijn smaak, zeker als ik zie dat die andere prut 3 sterren krijgt....belachelijk!

avatar van benni
Er zijn in NL gewoon nog kleine gemeenschappen waar mensen gek tegen je doen als je niet meedoet met de buurt-bbq, of kaartavonden.
Maar sterker nog, er wonen bij mij hier veel Nederlanders over de grens, in Duitsland. Nou, daar is het zo ongeveer als in deze film. Als je niet naar al die verplichte feestjes gaat, en dat zijn er nogal wat bij onze Oosterburen, dan wordt je echt uitgekakt. Er zijn echt al mensen weer terug verhuist om die reden. Dan lig je er compleet ui, hebt geen leven daar.
Dus zo overdreven is die film niet. En Curtis, ik ken genoeg vrouwen die ook zo overdreven reageren. Geloof me.
Met andere woorden, een prima kerstfilmpje..

avatar van Phantasm
Film met een leuk verhaal, kerstfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Marvinleeaday
Leuke kerstfilm, heb toch wel vrij veel gelachen en op het eind komt ook de kerstgedachte weer goed tot zijn recht.

avatar van rep_robert
Ik heb het eerste uur echt flink genoten van de film, iets dat ik gezien de waardering hier en op IMDB toch niet had verwacht.
De film is erg droog en weet op een komische manier om te gaan met alle kerstclichés die men heeft van Amerikanen en het vieren van het kerstfeest.
Hoe vreemd is het dan ook dat de film ineens van een sterke komedie opeens switcht naar een zoetsappige familiefilm. Je verwacht bij deze ommekeer een dikke fuck you van Dan Arknoyd's(geniale) personage, maar in plaats daarvan doofde de film als een kerstkaarsje uit omdat de community elkaar nou eenmaal helpt.

Dat gezegd te hebben voelde het sentiment nooit vals aan en was juist het meest zoetsappige moment wanneer Allen's personage de tickets voor de cruise weggeeft aan de overburen waar hij een soort van vete mee heeft erg geloofwaardig en zelfs licht ontroerend.

Half puntje aftrek voor de ommekeer.

avatar van DonOswaldo
Matig. Door het onserieuze en de kinderlijke overdrevenheid kon ik er maar moeilijk van genieten. Uiteindelijk zijn er wel wat vermakelijke momenten en de film is wel een en al kerstmis waardoor ik toch een beetje in de stemming kwam, daarmee dan 2,5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De eerste 45 minuten zijn erg vermakelijk en zelfs een origineel idee, jammer dat de film precies op de helft helemaal omslaat en als nog de veilige en cliché volle wegen bewandeld.
Dat een kerstfilm een overdreven happy end moet hebben kan ik mee leven, maar dat dit overdreven happy end meer dan een half uur duurt is weer net iets te veel van het goede.

Zonde dat de originaliteit van de eerste 45 minuten moet lijden onder de 2de helft, deze film had in de eerste 45 minuten met gemak een 3,5 kunnen krijgen maar door het tegenvallende 2de deel gaat hier een hele ster vanaf..

avatar van kleez
Ach ach ach zo slecht istie nou ook weer niet

Zonnet even gekeken onder het eten op televee, leuk filmpie (op dit tijdstip, onder het eten...). 3*

avatar van moviemafketel
Tim Allen heeft zijn geld vooral verdiend met rollen in kerstfilms. Hij heeft er ook wel de kop voor.
Deze kerstfilm was bij vlagen wel erg saai. Op zich een leuk uitgangspunt, maar het is wel erg braaf allemaal. Ook de humor blijft afwezig. De setting is wel echt in de kerstsfeer. Matig.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
moviemafketel schreef:
Tim Allen heeft zijn geld vooral verdiend met rollen in kerstfilms.

Ik denk dat hij het meeste verdiend heeft aan Home Improvement hoor, die serie heeft erg lang gelopen..

avatar van missl
Overacting zijn ze in deze film wel goed in en het is ook helemaal niet grappig.

avatar van Miszmi
Op de een of andere manier kijk ik in de zomer altijd (meer) kerstfilms. Rond de feestdagen heb ik mijn vaste films, maar daarbuiten kijk ik graag wat nieuwe films om inspiratie op te doen voor tijdens de feestdagen. Zo kwam ik deze tegen op Netflix, Tim Allen wederom te bewonderen in een kerstfilm, ik was gelijk om. The Santa Clause behoort dan ook tot een van mijn favoriete films en Allen is mijn favoriete kerstman!

De film begon al wat overdreven, maar vooruit, ik begrijp het ergens wel. Helaas bleef dit wel de gehele film, tot het vervelende aan toe. Momenten die grappig zouden moeten zijn, vond ik vrij irritant en veel te overdreven. Geef mij gewoon een kerstfilm met een goede kerstsfeer en ik ben een gelukkige vrouw! Het verhaal is prima en had ook best wat kunnen worden, maar de uitwerking daarvan is (zeer) matig, tot het saaie aan toe.

Tim Allen presteerde zoals ik van hem verwacht had, eigenlijk hetzelfde niveau als in The Santa Clause (al zijn ook daar de meningen over verdeeld). Curtis heb ik nog niet eerder in een komedie zien spelen en denk dat ik dat maar zo hou, ergerde mij vreselijk aan dat overdreven gedoe. Ik hou het wel bij haar horrorfilms, waar ze meestal wel een prima rol weet neer te zetten.

Enfin, ondanks de negatieve kanten, heb ik ook wel degelijk van deze film kunnen genieten. De tijd verstreek wel vrij langzaam, maar het laatste half uur daarentegen weer heel snel. De film is het laatste half uur dan ook het best, dat is dan ook met name het moment waar ik van genoten heb. Het eerste uur ging een beetje op en neer. Al met al een krappe voldoende, mogelijk dat ik hem met kerst nog wel eens kijk. 3*

avatar van Kondoro0614
Hoewel ‘Sinterklaas’ nog in ons land is, is het al wel december geworden en dat betekend in huize Wesley dat de kerstfilms weer aan worden geslingerd. Een tijdje terug heb ik op Letterboxd een lijst gemaakt met films die ik sowieso nog wel wil zien met kerst en waarvan ik sowieso deze maand een paar films van op zet. Ook ‘Christmas with the Kranks’ stond op het lijstje, een film die ik nog moest herzien om ook mijn statistieken gelijk te krijgen dus het kwam dubbel zo goed uit. Ik merkte dat ik deze film aardig hoog had zitten (aardig hoge waardering) maar, met de herzien is het me allemaal toch vies tegen gevallen. Ik weet sowieso dat dit geen lange mening gaat worden want zoveel valt er eigenlijk niet over de film te vertellen. De film is erg standaard en super clichématig waardoor het soms slaperig is om naar te kijken, de grappen waren simpel weg vaak niet aanwezig en het verhaal was ook niet boeiend.

Zoals ik al zei vond ik het verhaal niet zo super speciaal, we volgen de familie Krank die hun dochter uitzwaait op het vliegveld aangezien ze richting Zuid-Amerika vertrekt. Luther besluit even later om het kerstfeest over te gaan slaan, hun dochter is er toch niet bij en het lijkt hem wel leuk om samen met Nora richting de Caraïben te gaan met een cruis schip. Hij verwittigd Nora over zijn idee en ondanks dat ze nog wel tegen wil stribbelen besluiten ze even later toch om maar te gaan en melden iedereen dat ze niet aanwezig zullen zijn tijdens de kerst. Hun buurt denkt er helaas anders over en ‘boycotten’ hun als het ware en pushen hun om toch het kerstfeest te gaan vieren. De twee staan op punt om te vertrekken maar krijgen dan toch te horen dat hun dochter Blair thuis komt en dan besluiten ze toch om te blijven.

Tim Allen is natuurlijk een kerst god in de acteerwereld en met zijn goeie trilogie ‘The Santa Clause’ heeft hij ook een rolletje weg gekaapt in ‘Christmas with the Kranks’. Toch weet hij hier niet het gewenste niveau te halen zoals ik dat bij ‘The Santa Clause’ heel erg had, Allen speelt aardig soft. Jamie Lee Curtis speelde aardig en voor de rest was de cast wel redelijk.

Natuurlijk kende de film ook ontzettend clichématige scenes waarvan ik toch vooral het laatste half uur me erg geërgerd heb aan de film. Vooral op het moment wanneer Blair haar terugkomst meld en ze dan opeens wel kerstmis gaan vieren en de buurt hun dan helpt en Blair met haar nieuwe vriendje zolang bezig houden om het huis af te maken. Dat Luther daarna ook naar zijn over buren loopt om de vakantie cadeau te geven was allemaal iets te veel van het goeie en dat maakte het er niet leuker op. Al om al, redelijke kerstfilm maar erg leuk om de maand mee af te trappen.

avatar van Brabants
Prima kerstfilm met een leuk verhaal boordevol met clichématige situaties en dito karakters. Allen spelen ze hun rol met veel karakter en is er volop chemie tussen Tim Allen en Jamie Lee Curtis. Erg van genoten!

avatar van robertinho
Nu op Comedy Central, tuurlijk!