White Christmas (1954)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Michael Curtiz
met Bing Crosby, Danny Kaye en Rosemary Clooney

Twee oude legermakkers, Phil en Bob, die nu een zang- en danskoppel zijn, ontmoeten de glamoureuze Haynes-zusters, en besluiten ze te vergezellen naar hun volgende voorstelling in het Columbia Inn Hotel. Zij ontdekken dat het hotel eigendom is van hun oude legercommandant. Maar doordat er geen sneeuwval is en het hotel van wintergasten moet zien te overleven, gaan de zaken slecht en is het moreel laag. Daarom besluit het duo om in het geheim een grootse show op poten te zetten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
gauke schreef:
Met kerstmis gezien en er zat een andere film in mijn herinnering, maar waarschijnlijk is er nog een film met de song "white christmas" gemaakt.

Holiday Inn (1942)

Zinema schreef:

Holiday Inn (1942)

Dank-je-wel!
Is dit de film met de arrenslee?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ja, dat klopt. Is een tikkie beter dan deze (wel wat kluchtig qua opzet) mijns inziens en inderdaad de originele film met de kersthit.

avatar van Vinokourov
Afgrijselijke kerstmusical met een cast die gewoonweg niet likeable is. Ik vond het allemaal phoneys, die de 'oh zo knusse jaren '50'-sfeer proberen te representeren.Op mij komt dat niet meer over. De liedjes inclusief het welbekende White Christmas vond ik over de gehele linie ook suf.

Dick2008
Oh oh, dit was echt erg bij herkijken. Losjes gebaseerd op Holiday Inn. Hadden ze het verhaal niet om kunnen draaien. Met die generaal en de show, het had misschien beter in 1942 gepast. Maar een enorm verschil met die andere film. Ik hou dan ook niet echt van die drukke shownummers op de manier zoals dat hier doen. Dat doen ze in die andere film toch echt leuker. De muziek is daar ook veel beter. Deze film is in kleur, dat is dan een pluspunt. Veel liedjes van Irving Berlin, maar erg matig. Eigenlijk blijven alleen Sisters en Snow goed overeind. Maar veel nummers zijn niet veel soeps. Het geeft wel meer de indruk van een "musical" en niet zo'n dans/muziekfilm. En er zit wat meer verhaal in. Ondanks de titel en het liedje heeft het verder niet zo heel erg veel met Kerst te doen. Count your blessings zit er ook nog in, nou ja, je kan het gerust het hele jaar bekijken. Maar erg matig, traag, flauw en vervelend. 2.0

Je moet maar ervan houden...ik vind deze film heel erg mooi!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een toepasselijke titel als je nu naar buiten kijkt.
De film leek wat moeite te hebben om op gang te komen en werd voor mij persoonlijk pas beter toen ze aankwamen bij het hotel.
White Christmas heeft een heerlijke feel-good en typische jaren 50 sfeer en dat was voor mij de reden dat ik bleef kijken.

Een traag begin wordt goed gemaakt als de chemie tussen Phil en Bob & de Haynes-zusters de tijd krijgt om te groeien.

Niet een ultieme kerstfilm voor mij, maar zeker wel de moeite waard door de warme sfeer en het hartverwarmende einde.

In een kerst-versierde kamer met de kaarsjes aan en een drankje en knabbeltje is deze film gewoon lekker om in de kerstsfeer te komen/blijven. Ik had deze DVD voor een paar dubbeltjes bij de kringloop gekocht en hij was elke cent waard! Natuurlijk is het Amerikaans, zoet en braaf, maar ook doortimmerd tot en met. En dat is ook wel weer eens leuk om naar te kijken. Gewoon een fijne, blije film dus. Met natuurlijk het kerstlied der kerstliederen erin. Prima mee vermaakt.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Naar dat hij vorige keer al naar een dieptepunt was gezakt dacht ik, ik zal het nog een keer proberen. Vooral het begin leek het wel de goede kant op te gaan. Maar nadat de bevrijding aan de orde kwam was het al gauw gedaan met de pret. Een bijna geheel in studio opgenomen film. Op zich niet zo erg voor een musicalfilm. Dat hij is opgenomen in VistaVision is zeker wel een sterk punt. Clooney, eerder een zangeres en Vera Ellen vooral een danseres doen het nog wel goed tot redelijk. "Sisters" komt al snel aan de orde en dat blijft het leukste gedeelte.
Het is jammer dat Donald O'Connor toen ziek werd want dat was een beter keuze dan Danny Kaye, een vergeten komiek van vroeger en Crosby kan ook beter zingen dan acteren waardoor het wederom een lange moeizame zit werd met vermoeiende dansnummers. 2.0

avatar van John Milton
Voor mij is dit ook een van de mindere musicals, en dat komt waarschijnlijk doordat ik met Kaye en Crosby niet erg veel heb. Dan zie ik liever een Gene Kelly oid. Vera-Ellen mag ik dan wel weer graag zien, die laatst ook al opviel in On The Town, al was het in de schaduw van Ann Miller.

De poster en titel geven eigenlijk al een beetje weg wat je hier kunt verwachten: een vrij brave ‘50’s musical, met veel blijheid en (holiday)sentiment. Op muzikaal en dansvlak ook niet heel bijzonder, wat mij betreft, al zitten er een aantal vrij aardige dansscènes in. Aangezien het de laatste titel was van de ICM Musical lijst die ik nog niet gezien had en kerstmis voor de deur stond, was het een poging waard, deze allereerste Vistavision film.