Silent Running (1972)

Alternatieve titel: Muiterij in het Heelal

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Douglas Trumbull
met Bruce Dern, Cliff Potts en Ron Rifkin

Freeman Lowell zorgt voor de planten in gigantische plantenkassen in de ruimte. Aangezien op de aarde de laatste bomen allang zijn verdwenen, verzorgt Lowell het groen met hart en ziel. Wanneer hij vanuit aarde het bevel krijgt om de kassen te vernietigen, weigert hij dit dan ook.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervolle Science-Fiction.

De film kent een simpel maar doeltreffend verhaaltje en is voorzien van een paar sterke dialogen. Dern levert, zoals gebruikelijk, een uitstekende acteerprestatie. Ook de liedjes van Joan Baez passen prima bij het hippie-sfeertje.

Zeer goed.

goede special effects en een aardig goed acterende bruce dern.

daar is dan wel alles mee gezegd want verder is dit een draak van jewelste.

Het tempo van de film ligt veel te laag om te boeien, verder is de "muziek" (als je dat gejammer onder muziek verstaat) van Joan Baez zo misplaatst dat het om te huilen is. Verder wordt de hoofdpersoon neergezet als een soort koene held, bij mij kwam hij meer over als neurotische moordenaar. Verder wordt de eco boodschap er hier zo ingehamerd, daar kan an Inconvenient Truth nog een puntje aan zuigen.

avatar van nognooit
Een trage doch sterke sci-fi film.

Door het tempo en de weinige actie is dit zeker geen film voor iedereen, maar ik heb geboeid zitten kijken. De film word door het verhaal maar ook vooral door het acteerwerk van Bruce Dern gedragen.
De set en props waren overigens ook goed verzorgd.
Opvallend dat sommige sci-fi films nog zo actueel kunnen zijn. Zoals bij Silent Running zelfs bijna veertig jaar na dato.

Grootste min punt, naast het wat trage tempo, zijn toch wel de drie nummers van Joan Boaz die in deze film opdoken. Erg jammer. Verder is dit een aanrader voor mensen die een goeie sci-fi film kunnen waarderen, zonder spectaculaire achtervolgingen, explosies en knokpartijen. Hoewel er twee van die drie elementen wel degelijk in deze film zitten, zijn ze niet bepaald spectaculair en sowieso schaars.

avatar van SaNDuTjE
Boeiende scf-fi die het niet van de actie moet hebben maar van z'n verhaal dat tot op de dag van vandaag nog actueel is.

Bruce Dern speelt een fantastische rol als de vechter van het groen. Waar de mens blijkbaar al heeft leren leven met het feit dat er geen flora en fauna meer bestaat tracht Freeman Lowell op het laatste stukje te redden van/voor de mensheid. Het verhaal oogt misschien wat saai omdat het merendeel van de scenes enkel met Freeman (en z'n drones) zijn maar toch vond ik het nergens saai worden omdat ik wilde weten hoe het trieste gegevens van dit verhaal afloopt. De effecten zijn goed gelukt en maken het tot een sfeervolle film met een aantal sterke en rake dialogen.

avatar van SnakeDoc
Weer zo'n gave oude poster voor een science fiction. Ze blijven vet.

Alles zag er geweldig uit, zoals de grote kassen vol met groen. Erg mooi. En dan nog Huey en Dewey, 2 hele aardige aanwezigen.

De film kabbelt wel wat traag voor, en enorm spectaculair wordt het nergens. Ook het personage
Freeman Lowell komt wat stijfjes over.
Toch krijg je als kijker voldoende te zien. Voor het oog is Silent Running een feestje op zich, en dat was voor mij ook al voldoende.

avatar van wendyvortex
Herziening nummer 4.
Voor de vijfde keer dus deze eco-SF met vermeend eco-fascistische inslag.
Regisseur Trumbell is eigenlijk vooral bekend als special FX-man (2001!!!).
Bruce Dern hier regelmatig in messias-achtig gewaad als behoeder van de laatste beetjes natuur van de Aarde ergens in de buurt van Saturnus.
Meesterwerkje!

Loepsaal
een oud SF juweeltje, op een paar te simplistische dingetjes na.
Dern die er pas na weken achter komt dat planten licht nodig hebben, nou ja..
de robot met gietertje is wel lief.

avatar van RuudC
Duidelijk een sciencefiction klassieker. Een die weinig spektakel biedt, maar eerder oproept om lekker achterover te leunen en genieten. Een plot is er wel natuurlijk. Die haakt duidelijk in op de hippie-idealen van die tijd. Silent Running is een prettig verhaal over een persoon die ver gaat voor de behoud van de natuur. Dat uiteraard in een fraai SF-jasje. Visueel is het een erg aantrekkelijke film, waarbij de schepen er heel puik uitzien. Zelfs Battlestar Galactica bracht in de serie een kleine ode aan Silent Running, want daar vliegen dezelfde botanische schepen. Verder valt er opvallend goed mee te leven met de hoofdpersoon. Niet dat ik mijn (ex)collega’s zou vermoorden. Gewoon een zalige film. Met een naar, doch mooi einde.

avatar van DwarreI
Silent Running heeft een origineel uitgangspunt, ik werd alleen niet overtuigd door de doorgaans povere uitwerking, hetgeen hier en daar ongetwijfeld met het lage budget te maken heeft.
Maar jammer genoeg zaten er ook nogal wat ongeloofwaardige puntjes in het plot, wat ben je bijvoorbeeld voor een b-tuinman als pas na weet-ik-het-hoe-lang het figuurlijke lampje bij je gaat branden dat je planten aan het afsterven zijn doordat er geen zonlicht meer is.. Daarnaast sleept de film hier en daar en blijft de afstand tot het hoofdpersonage nogal groot waardoor de aandacht bij mij na verloop van tijd verslapte, terwijl er toch genoeg saaie stukken voorbij komen die gebruikt hadden kunnen worden om de sociale isolatie en de uitzichtloze situatie van Lowell voelbaar te maken, dit gebeurd alleen nergens effectief.

De binnenkant van de ruimteschepen en vooral de tuinen zien er naar mijn mening erg armetierig uit. Ook alles behalve geloofwaardig waren de drones waar overigens echte mensen in zaten met dubbel geamputeerde benen die me nog het meeste deden denken aan onhandig waggelende pinguïns. Dat ze met dat houterige robotarmpje ingewikkelde handelingen konden verrichten kwam hoogst ongeloofwaardig over en daarom was de operatie die ze uitvoerden aan het been van Lowell ronduit lachwekkend

Silent Running moet het vooral hebben van zijn originele uitgangspunt, met uitzondering van de openingsscene mist het gewoon de nodige visuele flair. Voor enkel een origineel script kan ik helaas geen voldoende geven. Jammer, van de man die vijf jaar eerder met Kubrick werkte aan 2001 had ik toch echt wel meer verwacht. Dit is nou typisch een film waar ik graag een remake van zou willen zien.

avatar van baspls
"You are NOT using those things in my forest."

Erg goede SF-film. Regisseur Douglas Trumbull heeft gewerkt aan de effecten van 2001: A Space Odyssee, Star Trek: TMP, Blade Runner etc.

Bruce Dern is een goed acteur en weet de rol goed te vertolken. Verder spelen er niet veel mensen in de film en die zijn dan ook iets minder goed.

Erg sterk en origineel verhaal. Past ook wel een beetje bij de Hippie-idealen uit die tijd. Ik begrijp de hoofdpersoon zelf wel, niet dat ik mijn collega's zou vermoorden maar natuur en zeker het laatste ter wereld is erg belangrijk. Die robotjes vond ik ook erg leuk, als er een kapot ging vond ik het zelfs een beetje zielig. Het einde vond ik ook sterk, en ook het idee dat er dan nog steeds ergens een koepel met natuur rondzweeft die word onderhouden door een robotje.

Erg mooie muziek. De soundtrack van Peter Schickele is erg mooi en de liedjes van Joan Baez vond ik ook erg mooi.

De effecten waren erg goed, die modellen en maté-paintings zien er prachtig uit. Alleen de explosies vond ik een beetje gedateerd. De regisseur was immers zelf een effect-second-unit-director. Grote namen zoals John Dykstra hebben er ook aan gewerkt. Dykstra bracht zelfs een eerbetoon aan deze film in Battlestar Galactica door de natuur-koepel tussen de Battlestars te laten vliegen.

Zeker een van de beste SF-films uit de jaren '70.

Matige film waarin een astronaut er alles aan doet om het laatste beetje vegetatie te redden. Een simpel verhaal met een duidelijke boodschap. Echter kwam de film vaak wat saai over en heeft de tand des tijds wellicht niet helemaal doorstaan. En dat ligt niet aan het wat inmiddels knullige decor en special effects (dit zijn juist pluspunten). Net geen 3.0 sterren.

avatar van Vinokourov
Een astronaut (Bruce Dern) wordt mental als zijn dome met natuur afgepakt dreigt te worden. Daar steekt ie natuurlijk een stokje voor. Deze SF blijft simpel in dat verhaaltje en predikt de welbekende groene boodschap ondersteund met hippie-achtige folkmuziek van Joan Baez. Het is allemaal wel goed bedoeld en niet al te zeurderig, maar het verloopt allemaal bijzonder traag. Het valt ook niet mee als je in je eentje een film moet dragen. Ook de speciale effecten vielen wat tegen. Wel zijn er pluspunten voor de drones, die als sidekicks de astronaut ondersteunen. Dat was wel weer knap gedaan.

avatar van Woland
Deze film heeft het hart wel op de goede plek zitten, maar ik ben verder toch allerminst overtuigd door Silent Running. Het verhaal mist elke vorm van subtiliteit, met een eco-boodschap die er met de botte bijl ingeramd wordt. De 'held' van het verhaal is een rare kwibus die een psychopatische moordenaar blijkt, en ook zijn relatie met zijn collega-astronauten komt niet erg natuurlijk over. Om over de niet erg overtuigende toekomstbeelden maar niet te spreken. Verder af en toe wel wat mooie beelden, een sterk einde waarbij de gemankeerde, bezoedelde Freeman de zorg voor het bos aan de onschuldige droid overlaat en in de basis wel een redelijk verhaal, maar iets meer complexiteit en minder zwart-wit tegenstellingen, en een stuk minder Joan Baez, zou de film goed doen.

avatar van Flavio
Sympathiek filmpje, behoorlijk low budget en dat is er aan af te zien, maar toch stoort dat niet echt. Ik vond de liedjes van Joan Baez niet echt passen maar daardoor juist wel aardig- weer eens wat anders dan synthesizer electro of klassiek tijdens SF.

De film duurt wat kort terwijl sommige dingen hadden m.i. langer hadden mogen duren- het contrast tussen de tuinen en het lege universum had best wat aangedikt kunnen worden, en ook de eenzaamheid, het praten en vriendschap sluiten met de koddige robotmannetjes, de discussies met de andere crewleden- het ging allemaal wat te snel. Anderhalf uur was vroeger natuurlijk een standaard tijdsduur.

avatar van Left4Dead
Erg weinig vlees op het bot, oftewel erg mager allemaal. Vooral het verhaal is behoorlijk simpel, het script heeft dan ook weinig te melden. Technisch niet erg slecht en dat red de prent, mede door Dern´s acteerwerk.

Vooruit, 3**.

Deze milieubewuste begin jaren 70 Drama / Sciencefiction film heb ik vandaag nog eens herzien (komt vooral omdat ik gisteren de Sciencefiction / Avontuur film "Passengers (2016)" heb gezien) en hoewel ik het verhaal nu ietsje minder boeiend (en nu ook niet meer echt ontroerend) vond, wist deze sfeervolle film me toch weer goed te vermaken en vond ik de film eerlijk gezegd ook niet echt gedateerd overkomen. Sterker nog, het is een film met een boodschap en het verhaal kan best wel eens in de toekomst actueel worden. Het enige oubollige aan deze film is de muziek (beter gezegd toegepaste liedjes met dramatische ondertoon) en qua speciale effecten mag deze film er nog best wezen en zeker met betrekking tot de leuke kleine drie robots, die in het begin nog heten "Robot 1", Robot 2" en "Robot 3" en naderhand worden omgedoopt naar "Kwek", "Kwik" en "Kwak"

In dit verhaal draait het om Freeman Lowell (gespeeld door Bruce Dern), die samen met drie andere bemanningsleden op het ruimteschip "Valley Forge", die deel uitmaakt van een grote vloot die vliegt rond de planeet Saturnus, zorgt voor de bossen (inclusief dieren) in gigantische koepels op het ruimteschip. Aangezien op de aarde de laatste bossen zijn verdwenen (deze bestaan nu alleen nog op de grote vloot in koepels in de ruimte), verzorgt Lowell het bos met hart en ziel en hoopt hij dat er ooit weer bossen zullen verschijnen op de aarde, waar het nu overal 24 graden is (waarschijnlijk door opwarming van de aarde door de mens). Wanneer de bemanning vanuit de aarde het bevel krijgt om zicht terug te trekken en alle bossen op nucleaire wijze te laten vernietigen en de ruimteschepen weer te laten toevoegen aan de handelsvloot, vindt Lowell dat bevel krankzinnig en komt hij ook in opstand tegen dat bevel en ook tegen de andere bemanningsleden, die juist graag naar de aarde willen terugkeren en daarom juist blij zijn met het bevel.

Het sfeervolle verhaal zit nog steeds goed in elkaar (zeker qua opbouw, uitvoering en visueel aspect) en weet nog steeds te boeien en te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten), maar wel vond ik het verhaal bij deze kijkbeurt wat saaier en deed het me nu ook vrijwel niets meer (vroeger vond ik het wat onroerend i.v.m. wat er met een tweetal robots gebeurt, eentje wordt in de ruimte gezogen door een ruimtestorm en eentje raakt gewond door een aanrijding), wel nog aandoenlijk, en bovendien vond ik nu hoofdrolspeler Bruce Dern (in de rol dus van Freeman Lowell) minder sympathiek overkomen en stoorde ik me ook wel eens aan hem.

In het verhaal gebeurt eigenlijk genoeg (o.a. problemen met de bemanning, problemen met de uitvoering van het bevel vanaf de aarde en ook nog eens problemen met het bos), duurt wel even voordat het verhaal echt lekker opgang komt, en ook zit er zelfs een klein beetje actie in en dat op het moment als Lowell gaat vechten met bemanningslid John Keenan (gespeeld door Cliff Potts), die het bos welke Lowell altijd goed verzorgt heeft wil laten ontploffen volgens het bevel vanaf de aarde. John wordt tijdens het gevecht gedood en Lowell raakt erbij gewond aan zijn been (de andere twee bemanningsleden laat hij verdwijnen in de ruimte). Doordat Lowell gewond raakt aan zijn been, moet hij ook de robots anders gaan programmeren (deden tot heden alleen maar inspectie klusjes uitvoeren in en buiten het ruimteschip) en vanaf dan doen de robots medische dingen voor Lowell (verzorgen van zijn been) en helpen ze hem ook met verzorgen van het bos (de manier waarop ze voor het eerst een boom wilden planten was wel komisch) en dienen ze zelfs als gezelschap (zo leert Lowell hun o.a. kaarten, wat wel leuk en grappig was om te zien en mede ook omdat ze vals speelden) voor hem. Lowell bekommerd zich ook over de robots en hij is dan ook ontdaan als er iets met de robots gebeurt. Onderling hebben de robots overigens ook een goede band met elkaar.

Het einde waarbij Lowell het laatste bos (met robot "Kwek" erop, die dan volledig voor het bos zorgt) loskoppelt van het ruimteschip en dan samen met de gewonde robot "Kwik" zelfmoord pleegt, door het ruimteschip "Valley Forge" nucleair te laten ontploffen, was best bizar en tragisch en dat laatste omdat hij op het punt stond om gered te worden, maar wat hij dus eigenlijk helemaal niet wilde.

De cast in deze film is beperkt en eigenlijk draait het in deze film ook alleen maar om linkse groene rakker Freeman Lowell, die verdienstelijk werd gespeeld door Bruce Dern, maar die ik nu wel minder sympathiek vond overkomen. Dat laatste komt misschien ook omdat ik niet veel opheb met politieke partijen zoals "GroenLinks" Degene die in dit verhaal de show stelen, zijn de drie leuke en aandoenlijke kleine robots "Kwek" (die dus als enige zal overleven), "Kwik" en "Kwak", die gespeeld werden door echte mensen met een handicap (zonder benen en dus liepen ze in het verhaal op hun handen).

Ondanks dat ik deze Drama / Sciencefiction film nu iets minder vond, blijft het punt van 4,0* wel staan en dat heeft vooral te maken met sentiment toen ik deze film voor het eerst zag (ergens in de jaren 80) en ook omdat het een mooie milieubewuste film is met een boodschap en dat ondanks ik dus weinig op heb met linkse groene politieke partijen.

avatar van Halcyon
Goede SF herkent men aan de relevantie x aantal jaar na datum en dat is met Silent Running niet anders. Nadat alle fauna en flora van de aardbol zijn weggevaagd, is Freeman gelast met het onderhoud van de bossen die onder reusachtige koepels door de ruimte glijden. Zijn hoop is om de bossen te conserveren en ze ooit weer naar de aarde te brengen, maar de rest van de bemanning alsook de leiders van de missie hebben andere plannen. Het resultaat is een film waarin we een wetenschapper/filosoof zien strijden voor principes die niet gedeeld worden door de meerderheid van de bevolking, hoe nobel ook. Zulks is anno 2017 zeer relevant als je ziet wat voor sinistere figuren onze planeet op alle mogelijke vlakken in de afgrond aan het storten zijn. Maar dit briljante uitgangspunt komt niet altijd even goed uit de verf, met name wegens het lang uitgesponnen middenstuk dat zeer loom gebracht wordt en bovendien afleidt van de hoofdzaak. De sterkste scènes zijn die waarin Freeman door zijn bos dwaalt en die waarin hij tegen de andere bemanningsleden redevoert over het belang van verse groenten. Het einde is mooi gevonden en kan je op verschillende manieren interpreteren (positief vs negatief). Silent Running is hoe dan ook een film die tot denken aanzet. (De film heeft overigens niks te maken met het gelijknamige nummer van Mike & The Mechanics dat een soortgelijk post-apocalyptisch thema behandelt.)