Genre: Biografie / Romantiek
Speelduur: 123 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jeff Nichols
Met onder meer: Joel Edgerton, Ruth Negga en Marton Csokas
IMDb beoordeling: 7,0 (36.302)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 februari 2017
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Loving
"All love is created equal"
Richard (Joel Edgerton) en Mildred Loving (Ruth Negga) trouwen in 1958 en worden vervolgens gearresteerd en veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Hen wordt verteld dat de straf vervalt als ze de staat Virginia verlaten. De enige reden voor dit alles is dat Richard een blanke man is en dat Mildred een zwarte vrouw is.
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Loving
Mildred Loving
Grey Villet
Sheriff Brooks
Bernie Cohen
Frank Beazley
Lola Loving
Raymond Green
Garnet Jetter
Judge Bazile
Reviews & comments
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Hoewel de narratieve formule (strijden voor onrecht!) dezelfde is gebleven, ruilt Nichols reuring, ophef en consternatie in voor ingetogenheid en gestilde emotie. Hoofdpersonage Richard moet niet alleen zowat de meest bedeesde en alledaagse held zijn uit de Hollywoodiaanse filmgeschiedenis (de gemiddelde timide Vlaming smelt er ongetwijfeld voor), ook stilistisch houdt de goedwillende regisseur het eerder sober (met o.a. statisch camerawerk). Sommige scènes raken wel degelijk een fijnzinnige snaar, al laat Nichols je - tussen de sleutelmomenten door - ook geregeld los.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Degelijk, maar ook heel braaf en heel conventioneel. Het vertelt het verhaal van de familie "Loving" die het gemengd huwelijk aanging, iets wat in hun staat verboden was. Van Nichols had ik iets minder conventioneels verwacht. Wellicht blijft de film trouw aan het waargebeurde verhaal en is er daardoor weinig speelruimte, maar filmisch ontstijgt dit niet het niveau van een klinische vastlegging van een van de vele verhalen uit de strijd tegen de rassenscheiding. De film heeft dat typisch Amerikaanse (oscar)kleurenfilter waardoor kleur niet realistisch maar warm ('sepia') over komt. Zelf vind ik dat inmiddels een achterhaalde truc die ze van mij mogen weglaten.
De Lovings worden als hardwerkende mensen neergezet die hun lot ondergaan en niet het leidend maar het lijdend voorwerp zijn van de film. Een organisatie die strijdt tegen de rassenscheiding hoort van hun situatie en besluit hen als testcase te gebruiken en twee nerds als advocaten aan te wijzen om een zaak te starten tegen de overheid. Die nerds zijn wellicht bedoeld als comic relief maar dat slaat als een tang op een varken gezien het serieuze karakter van de film en van het verhaal wat wordt verteld.
De nominatie van Ruth Negga voor de Oscar voor beste actrice lijkt me eerder een formaliteit. Zij speelt correct maar blinkt nergens uit (vind ik ook voor Emma Stone in La La Land gelden). Wat mij betreft blijven nog in de race Isabelle Huppert (Elle, gezien), Natalie Portman (Jackie), en Meryl Streep (Florence Foster Jenkins).
Loving is degelijk, conventioneel, braaf, klinisch, en als voor mij gezegd: ingetogen en sober. En daarmee niet heel erg memorabel. Een film als Hidden Figures (2016) (3,5*) vind ik veel beter geslaagd met het tonen van de strijd tegen de rassenscheiding, qua stijl en inhoud zijn het wel twee zeer verschillende films, ook al delen ze hetzelfde thema. Loving krijgt van mij een magere 2,5*
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“Tell the judge I love my wife.”
Ingetogen drama. Iets te ingetogen naar mijn mening, want ondanks het indrukwekkende en belangwekkende verhaal over het echtpaar Loving maakt de film een stuk minder indruk. Regisseur Nichols kleurt keurig binnen de lijntjes en het lijkt wel of er geen plaats was voor iets van een eigen visie. Zelfs de cinematografie (een sterk punt van Nichols) maakt deze keer geen indruk.
Misschien komt dat ook wel door de focus op het echtpaar Loving in plaats van bijvoorbeeld de rechtszaak. Hun verhaal is indrukwekkend, maar dat betekent niet dat de personen om wie het gaat interessant zijn. Het is allemaal keurig en degelijk. Zelfs een zwangere Mildred die in de gevangenis wordt gezet is geen reden tot veel ophef. Het acteren van Negga en Edgerton is wel sterk en het einde is mooi. Op de valreep toch nog kippenvel.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Redelijk suffe rol van Edgerton, die amper iets te zeggen heeft in de hele film, en met gemak een droopy-face opzet van begin tot eind. Nochtans had de film potentieel. De aanvechting van een ballingschap omwille van rassenwetten in Virginia is gedroomd filmmateriaal om menselijke waarden in de verf te gaan zetten. Het eerste uur, waarbij de politie tot intimidaties overgaat , vond ik nog sterk; het tweede daarentegen, gaat over de juridische zaak tegen de staat Virginia. Dat blijft wel erg oppervlakkig. Er wordt tot mijn spijt geen tijd vrijgemaakt om de juridische strijd en enkele argumenten op te voeren. Het proces gaat open, is twee minuten later al voorbij, en voor je het weet, rollen de eindtitels over het scherm. Hier had veel meer ingezeten want Loving beroert amper en voelt niet aan als een schreeuw tegen onrecht. Ik vond de cinematografie wel heel mooi.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Het is jammer dat de bravoure in Loving beperkt blijft tot dat soort details. Iedere mogelijke spanning is subtiel getackeld in Nichols’ vertelling. De cinematografie is gevangen in een warm kleurenfilter dat afbreuk doet aan de rauwe en onzekere tijd waarin de film zich afspeelt. Het conflict tussen de Lovings en de staat blijft erg gematigd, de slachtofferrol die met name Edgerton aanneemt is onbegrijpelijk in het licht van de compleet verwerpelijke wijze waarop hij en zijn vrouw worden behandeld. Duidelijk is dat Loving vorm heeft gekregen als een filmisch equivalent van de eerdere documentaire (The Loving Story, 2011) over het verhaal van Richard en Mildred Loving. De sterke acteerprestaties in deze biografische hervertelling verdienen lof, maar door de keuze voor een routineuze aanpak ontbreekt het de film aan durf, conflict en ambiguïteit.
Concluderende alinea recensie Loving; volledige stuk is hier terug te vinden.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Met de Oscars dit jaar en veel nominaties voor zwarte films of in ieder geval voor films met thema's rond racisme en segregatie is het mij een raadsel dat deze Loving niet meer nominaties heeft gehad dan die enkele - terechte- voor Negga. Het racisme zelf zit hier meer verstopt en vooral op de achtergrond, dat zal deels een verklaring zijn. De thematiek is er vooral doordat dit verhaal leidde tot een belangrijke uitspraak van de Supreme Court. Maar in de eerste plaats is dit een liefdesverhaal van een blanke man en zwarte vrouw die elkaars kleur helemaal niet zien maar gewoon zielsveel van elkaar houden. Dat is veel mooier dan al die films waar de thema's er zo dik op liggen. Maar ook als feministische film werkt deze beter. Niet doordat we iemand iets zien roepen over vrouwenrechten, maar doordat Mildred de slimmere en meer doortastende is van de twee. Zij zegt dan wel dat haar man haar beschermt, zij is het eigenlijk die hem beschermt. Veel subtieler zo en daardoor ook indrukwekkender.
Goed acteerspel verder van beide hoofdrolspelers die heel ingetogen blijven en daardoor ook enorm oprecht zijn. Ook fijne sfeerplaatjes van Virginia jaren 50/60.. Als film soms wel iets te veilig om echt grootse cinema te worden, maar wel de beste film over racisme en burgerrechten voor zwarten van dit jaar. 4,0*.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Ik heb in de loop van de jaren heel wat films gezien over rassensegregatie en -discriminatie in de Verenigde Staten. Dat soort films kunnen bij mij steevast rekenen op een warme belangstelling en navenante waardering. Mijn voornaamste kritiek op deze verfilming van het waargebeurde verhaal van Richard en Mildred Loving (what’s in a name) is dat de film naar mijn gevoel te vluchtig is over de stuitende kern van het verhaal. Dat laat onverlet dat het camera- en acteerwerk goed verzorgd is en dan met name van Ruth Negga.
Het was niet niks wat er destijds van overheidswege gebeurde, gebaseerd op bespottelijke theorieën over rassenscheiding. Alleen al daarom is het goed dat wij in deze turbulente tijden met Trump en consorten door films als deze onverminderd geconfronteerd worden met de gevolgen van discriminatie in het algemeen en met de inktzwarte bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis in het bijzonder. Opdat wij nooit vergeten…
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Deze film valt tussen de wal en het schip. Het verhaal van een blanke man en zwarte vrouw die voor 28 jaar uit de staat Virginia worden verbannen omdat ze een interraciale relatie hadden - en zelfs waren getrouwd - biedt ruimte voor de nodige dramatiek. Aanvankelijk is het prijzenswaardig dat regisseur Jeff Nichols nooit kiest voor de emotie, daardoor vervalt Loving nooit in clichés. Maar het lijkt alsof iemand op het twijfelachtige idee is gekomen om Richard en Mildred neer te zetten als uiterst gewone en bescheiden mensen, die gewoon hun leven leidden en die na enig aarzelen besluiten om de staat aan te klagen, zodat ze naar huis konden gaan. Die benadering is, getuige de artikelen die je kunt vinden over de twee, ongetwijfeld erg realistisch, maar daardoor is de film vlak en komt het nooit tot leven. Zelfs de rechtszaken, waarin zich ongetwijfeld wel veel drama afspeelde, komen niet in beeld! En daarmee is dit een voorbeeld van realisme dat leidt tot een vrij saaie film over een interessant onderwerp. Dat doet overigens niets af aan de uitstekende acteerprestatie van Joel Edgerton, die de onzekerheid van Richard Loving over het hele gebeuren op subtiele, haast zwijgende wijze weet uit te drukken.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Prima film die het met name moet hebben van zn ingetogenheid en rust.
Het basisverhaal is niet heel veel anders dan wat we allemaal eerder hebben gezien qua social injustice en raciale ellende in de VS maar deze film spitst zich juist toe op 2 doodnormale mensen ipv een hoop melodramatische poeha en aanzwellende muziek.
Het koppel in de film laveert eigenlijk vooral door het verhaal in de hoop overal zo snel mogelijk vanaf te zijn en zo min mogelijk aandacht te willen hebben. En dat voelt heel realistisch.
Ik moest even wennen aan Edgerton als boerenkinkel die ook nog eens de hele tijd aan Eminem doet denken maar dat ging na verloop van tijd beter.
En Ruth Negga is echt een karakteractrice om de komende jaren in de gaten te houden.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
De film blies me niet omver. En dat had ik wel verwacht gezien de vele positieve kritieken in combinatie met het beladen onderwerp dat mij altijd weet te raken en waarover ik mij gemakkelijk opwind.
Toch pakte 'Loving' me niet. Daarvoor is de film te beschouwend in de vertelstijl en te statisch (wel mooi overigens) in de beelden. Zeker interessant. Zeker intrigerend. Dat is de film allemaal. Edoch heeft de film een bepaalde afstandelijke uitstraling die er in mijn geval voor zorgde dat ik niet in de film werd gezogen.
Nu is het niet zo dat de film een emotieloze beleving is. Zeker niet. Er is heus wel vertedering en inleving. De beide hoofdpersonages maken het je echter niet gemakkelijk. Beide zijn introvert en verlegen. Beide hebben geen grote behoefte om zich verbaal te uiten. De emotie komt op een andere en subtielere manier boven. De personages veroorzaken heus wel emotionele roering maar doen dat niet opzichtig. Ze doen het met finesse. Het zit 'm in die ene korte trieste blik. Het zit 'm in dat ene hopeloze handgebaartje. Het zit 'm in die ene bevrijdende lach die op een onbewaakt ogenblik doorbreekt. Het zit 'm in de afhangende schouders en het afgewende blikveld. Het zit 'm in dat ene moeizame voetstapje dat een gevoel van uitzichtloosheid uitstraalt. Het zit 'm in die dingen.
Op die momenten worden de personages en de omstandigheden waaronder zij moeten leven levensecht. Op die momenten ontstaan ontroering en medeleven. Op die momenten heb je trouwens ook in de gaten dat Negga en Edgerton acteertechnisch iets in hun mars hebben.
Tegenover die subtiele aandachttrekkerij staan daarentegen talloze momenten die de aandacht doen verflauwen. De vele statische beelden alsook de vertelling die meestentijds bijzonder feitelijk wordt gepresenteerd roepen afstand op. De film is dan niet veel meer dan een beschouwende geschiedenisles waarin de emotie ver te zoeken is. Interessant hoor, maar vaak ook gortdroog.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Uitstekende film over een echtpaar dat gedwongen wordt de staat te verlaten omdat ze van verschillende rassen zijn. Een mooi, waargebeurd verhaal dat bijzonder ingetogen verteld wordt hier. De film speelt zich af in de jaren '60 en het tijdsbeeld wordt goed neergezet waarbij het racisme subtiel aanwezig is. Joel Edgerton en Ruth Negga zetten het echtpaar in al hun eenvoud prachtig neer.
Pazmaster
-
- 2653 berichten
- 5141 stemmen
Een redelijk drama over een gemengd koppel dat problemen krijgt met de staat omdat ze getrouwd zijn. Een interessant verhaal maar er had wel iets meer pit in gemogen, het is vrij ingetogen en de film duurt vrij lang dus het wordt een klein beetje langdradig. De cast speelt prima.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Een onthutsend verhaal over rassendiscriminatie in de States in de vijftiger en zestiger jaren.
Interessant om zo'n waargebeuren te vernemen maar naar opbouw kon men misschien wel stellen dat de film wat aan tempo ontbreekt waardoor hij, mede door de behoorlijke lengte, soms wat aan intensiteit verliest.
Eenvoud siert hem nochtans en de uitbeelding van de hoofdpersonages verdient zeker lof. Ruth Negga als het stille, moedig huisvrouwtje voor wie het allemaal toch teveel wordt maar de hoop niet verliest, Joel Edgerton als de stugge, onbehouwen man die zijn geloof in heel wat verliest, zich met schuld gaat overladen maar de liefde voor zijn vrouw instandhoudt.
Knappe film, wars van oversentimentaliteit en veel ophef.
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Mooi in beeld gebracht. Het acteerwerk is sterk en het verhaal is ontzettend. Ik heb een hekel aan onrecht en ik kan niet begrijpen dat Richard en Mildred Loving werden behandeld als misdadigers, alleen maar om het verschil in huidskleur. Daarom dacht ik soms: waar gaat dit nou over? Het is zo oneerlijk! Het doet mij pijn dat films over racisme 'nodig' zijn. Ik ben een donker persoon, maar dat heeft er weinig mee te maken. De kinderen vind ik lief en de ouderwetse sfeer vind ik goed overkomen. Wel vind ik de film vrij langdradig. Daardoor bleef ik niet de hele tijd geboeid kijken. 3,5*
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Schrijnend verhaal over hoe bepaalde lui denken anderen te moeten discrimineren gewoonweg omwille van een andere huidskleur. Het gezin Loving - toepasselijke naam - kiest voor de liefde en stroomt tegen de stroom in. Als halve criminelen worden ze verbannen uit hun staat en lijden ze - vooral Mildred dan - een eenzaam leven in een buitenwijk van een grootstad. Het contrast met het weidse platteland kon haast niet groter zijn.
De film is sober en ingetogen. Mooie vertolkingen ook van Edgerton en Negga. Er is een mooie wisselwerking tussen beiden. Niet te sentimenteel of überromantisch, maar wel onvoorwaardelijke liefde. Verder cinematografisch prima en ook een goede weergave van sfeer en tijdsbeeld. Geen uniek portret of zich onderscheidend van de zovele andere films die het thema belichten, maar hij valt eveneens niet uit de toon.
Lavrot
-
- 659 berichten
- 0 stemmen
Een man van weinig woorden, net als zijn moeder, zo was Richard. Maar achter deze "imperfectie" schuilde een warme persoonlijkheid; ruwe bolster blanke pit (uhh?). Nou ja, het type bootwerker, maar dan in de bouw, met handen als kolenscheppen.
Mildred, een vrouw met weinig woorden, niet uit onvermogen, maar eerder door een ernstige vorm van bescheidenheid; timide.
De fotograaf, flamboyant en lichtvoetig. Eindelijk een moment van verlichting in dit loodzware drama. Mooi dat die foto op de bank van Richard met z'n hoofd op de schoot van Mildred in spiegelbeeld van de echte in de film zijn opwachting mocht maken.
Verder had deze film niet zo heel veel vernieuwends, maar vooral omdat het op waarheid was gebaseerd, en toch niet zo heel ver in de geschiedenis lag, een (beeld)verhaal om nooit meer te vergeten. Trouwens, Virginia is en blijft prachtig.
CocoNutz_IV
-
- 49 berichten
- 62 stemmen
Een onderwerp die ik altijd interessant vind, maar in deze film zeer matig is uitgewerkt. Nergens wordt de film spannend, nergens gaat het de diepte in en een zekere vorm van intensiteit en sympathie ontbreekt. De film is veel te langdradig, waardoor je niet geboeid blijft kijken.
Steeds weer hoop je dat je het saaie half uur of uur hebt overbrugd, zodat we eindelijk de diepte in zullen gaan. Zodat dialogen sterker worden en er ook meer wordt ingezoomd op de tijd waarin de film zich afspeelt. Dat de haat en racisme meer wordt uitgelicht en je sympathie krijgt voor de hoofdrolspelers en een zekere afgunst naar de tijd waarin het zich afspeelt. Maar steeds weer wordt je teleurgesteld, omdat de film langdradig is en zoetsappig blijft.
Van de situatie in de gevangenis had ik meer intensiteit verwacht. Ook van het moment dat de politie bij ze aanbelt wanneer ze alsnog teruggekeerd zijn naar hun woonplaats, terwijl het ze verboden werd. Mijn hoop zette ik toen op de tweede helft die zich met name op juridisch vlak en in de rechtbank afspeelt. Maar ook hier een teleurstelling.
Cinematografisch is de film zeker prima, mooi beelden. Maar uitwerking van het verhaal is belabberd.
1*
_Se7en_
-
- 1999 berichten
- 1464 stemmen
Teleurstellend dat een film met zo'n indrukwekkend onderwerp zo saai en emotieloos in beeld wordt gebracht. De hoofdrolspelers leken weinig connectie met elkaar te hebben, terwijl daar juist vaak de kracht van dergelijke films in zit. Nergens wordt echte diepgang bereikt en het verhaal kabbelt maar een beetje voort zonder veel emotie op te wekken. Heel jammer.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Zeker niet op het niveau van Nichols vorige twee films. Beetje oscarbait, maar Nichols weet sentimentaleit terecht te vermijden. De Lovings waren geen sentimentele mensen maar beide bescheiden mensen van weinig woorden. Loving heeft een belangrijke zaak als thema, maar das ook een handicap. Je kunt er niet meer van maken dan wat het is.en de zaak is omdat Lovings niet erg van al die belangstelling hielden en geen praters zijn niet zo smeuig. En erg veel van Nichols zit er ook niet in deze film. Edgerton en Negga zijn heel sterk en vermijden grote gebaren maar wisselen heel wat mooie kleine momentjes en blikken uit. Maar een verrassende of enerverende film is dit verder niet.
jippie2010
-
- 2458 berichten
- 6718 stemmen
Geen fan!
Het onderwerp wordt zonder al teveel diepgang gebracht,
het acteerwerk is vlak en saai, moeilijk om sympathie te krijgen met de hoofdpersonen.
Film kleurt veel te veilig binnen de lijntjes, vlees noch vis. *2.0
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2463 stemmen
Deed mij erg denken aan de Amerikaanse burgerrechtenfilms uit de jaren '90, die ook steevast wilden meedingen naar de Oscars. En als zodanig erg geslaagd, met een verhaal dat qua spanning steeds kleine pieken beleeft en daardoor prettig wegkijkt. Wat ik alleen niet helemaal begrijp: ze hadden de problemen met het huwelijk an sich al wel van tevoren kunnen zien aankomen toch? Of heb ik iets daaromtrent gemist ?
Ben ik trouwens de enige die Edgerton wel eens verwart met Patrick Wilson?
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Lion
Biografie / Drama, 2016
152 reacties
I, Daniel Blake
Drama, 2016
142 reacties
Ju Dou
Drama, 1990
47 reacties
Under Sandet
Drama / Oorlog, 2015
112 reacties
Manchester by the Sea
Drama, 2016
257 reacties
Captain Fantastic
Drama / Komedie, 2016
160 reacties
Gerelateerde tags
civil rightsbiografiehuwelijkrechtbanksupreme courtinterraciale relatieinterracial marriagevirginiacivil rightsinterracial couple
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.