Calvaire (2004)

België / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...

avatar van dutchtuga
Geweldige film dit die eigenlijk 5* verdient, ware het niet dat ik Texas Chainsaw Massacre net weer heb gezien. Enige reden waarom ik dit niet alle lof geef is dus de originaliteitsfactor. Ik vind dat toch essentieel wil ik een film de volle mep kunnen geven.
Maar Calvaire verdient een dikke pluim en is een verademing vergeleken met zoveel troep die naar je toe gesmeten wordt tegenwoordig.

avatar van james_cameron
Bizarre, nare film die meer dan eens herinneringen oproept aan betere films als The Texas Chainsaw Massacre, Misery en Deliverance. Goed gemaakt en gespeeld, maar na een zorgvuldige opbouw gaat alle geloofwaardigheid het raam uit. Blijft over een handvol surrealistische scenes, wat wazige religieuze symboliek en een onbevredigend einde.

avatar van Redlop
Welke wazige religieuze symboliek bedoel je? Verder vond ik het einde juist geniaal en daarbij geniaal gefilmd.

Zie (nog) nergens een videotheek release staan. Heb hem net bij de videotheek meegenomen (vandaag ook release dag meen ik).

Art
Gotti, dat klopt. De site van Movie Max vermeldt dat dus ook. Zal eens kijken of hij ook bij mij in de videotheek ligt

Geniaal. Naargeestige & beklijvende film vol met weirde figuren en bizarre scènes. Lang niet meer zo onder de indruk geweest van zo'n (soort) film.

avatar van donnie darko
ik heb hem vandaag in de videotheek gezien. Dacht er nog aan om hem mee te nemen, maar heb in de plaats 5 films gekocht voor 25 euro. Ik ga hem waarschijnlijk ooit wel eens huren.

Wat is dat? (Ik zie de gelijkenis niet eens zo)

avatar van Redlop
Schilderij van de Belg Félicien Rops genaamd Calvaire.

De poster lijkt me duidelijk geïnspireerd op dit gelijknamig schilderij. De kleurovergangen en de vertikale zwarte strepen.

avatar van Bas17
Zie ook duidelijk gelijkenissen

Vreemd.. bizar.. naar.. totaal geschift.. ziek.. duister..
Toch heeft deze film een sterke indruk gelaten.

Het eerste uur van de film komt traag op gang, maar ik ergerde me er vrijwel niet aan.

Het plot van de film stelt vrij weinig voor, maar de uitwerking is op één of andere manier toch geniaal.

Een ijzersterk debuut en een film waar België U mag tegen zeggen.

Het camerawerk, geluid, gewoon de hele uitwerking van de film..

Een film die ik zeker nog is ga zien om de waarde van deze film te ontdekken.

Absoluut geen film die voor iedereen geschikt is

Voorlopig houd ik het op 3,5 *

Vreemd.. bizar.. naar.. totaal geschift.. ziek.. duister..
Toch heeft deze film een sterke indruk gelaten.

Hoezo, 'toch' ? Net daarom lijkt me

Onderhond schreef:

Hoezo, 'toch' ? Net daarom lijkt me

Foute woordkeuze, zal m'n zinnen nog maar is beter nalezen voor ik iets post
Beter zou zijn: 'Daarom heeft deze film een sterke indruk gelaten.

avatar van V
V
Verwacht je een standaard horrorfilmpje en dan krijg je dit. Ziek en bovenal geschift. Heb me echt geweldig vermaakt met Calvaire, vooral door het fantastische personage Bartel, wat een gek!

Ik weet niet hoe het met jullie gevoel voor humor zit, maar die dansscène in dat café was echt hilarisch.

Dikke 4* voor deze gestoorde Belgische topper.

avatar van Ozarklynch
Een betere binnenkomer had ik me na 10 filmloze veel te drukke dagen niet durven dromen. Voor mij zelfs één van de hoogtepunten van het inmiddels op z'n laatste benen strompelende 2005. Als iemand tot voor kort de woorden geschift, geslaagd, horror en ... België in een adem zou hebben uitgesproken, had ik ongetwijfeld in een deuk gelegen.

Met Calvaire worden alle vooroordelen met een rake klap van de baan geveegd. Nuja, de drang om boeren in een film te verwerken blijft erg groot. Gelukkig voor de kijker zijn de gedachtes van deze boeren ditkeer niet op de aardappeloogst gericht, maar zacht uitgedrukt nogal pervers georiënteerd.

De film zelf begint lekker rustig, introduceert z'n personages en maakt stapsgewijs duidelijk welke toer we op gaan. Plots slaan de stoppen door en gaat het dak er vanaf. In kamp Bartel worden lusten ongeremd botgevierd terwijl kamp Claire angst kweekt en ontdekt dat sex met een aanbiddende seniore nog niet eens zo slecht is vergeleken met wat hij nu moet doorstaan.

Ook visueel past de film zich aan en wordt alles nog wat kracht bij gezet. M'n favorite scène is toch wel de vluchtpoging doorheen het bos waarin de origineel verminkte Claire tussen de bomen door raast. Het dansje in het jagers chalet is nu al legendarisch en laat Barman's choreografie in Any Way the Wind Blows een poepje ruiken .

4,5* voor topvermaak van eigen bodem!

Calvaire (2004) is gewoon een geslaagde horror film, het is niet echt origineel maar de manier waarop het is gemaakt geeft toch wat extra's met zich mee. Zeer goede personages, door het rustig opbouwende begin heb je ook van elke personage een uitdieping.

Calvaire speelt zich af op de perfecte lokatie. De vormgeving is gewoon zeer creepy, erg grauw allemaal in combinatie met wat warme kleuren. Montage en camera zijn verder zeer goed. Dit zorgt natuurlijk allemaal voor mooie scenes met een paar pareltjes die er boven uit steken.

Verder gewoon goede acteer prestaties en een fijne speelduur zonder overbodige scenes.

4* voor deze toch wel zieke horror film.

avatar van Ozarklynch
De Claire uit m'n post moet uiteraard vervangen worden door Gloria .

avatar van BoordAppel
Ik had me helemaal voorbereid op een uitermate zieke horrorfilm, maar wat dat betreft ben ik teleurgesteld. Natuurlijk, wat hier allemaal gebeurd is niet fraai en best ziek. Maar zo beklemmend als grote invloeden Deliverance of Misery wil het niet worden. Zo ziek als Audition is het ook nergens.

Gelukkig heb ik wel goed kunnen lachen om de erg bizarre scene's die zeker tegen het einde niet op lijken te houden. Vooral de al vaker genoemde scene in de bar vond ik erg mooi en grappig. De scene aan de eettafel was ook een filmisch hoogstandje. Erg leuke editing daar.

Na het einde blijf je ook met veel vragen zitten. Waar sloeg bijvoorbeeld die vrouwenschreeuw op die je na de aftiteling nog hoort en waarom denkt iedereen dat Marc Gloria is? Je kan er slechts naar raden maar dat maakt deze film toch bijzonder leuk. Ook de vele religieuze verwijzingen maken er wat aparts van.

De vertaling van Calvaire is trouwens Golgotha, voor wie het niet wist (zoals ik) .

avatar van Badalamenti
Zéér geslaagde film van eigen bodem !
Sommige scenes deden wel een beetje denken aan "Deliverance" 4*

avatar van Redlop
'Mijn nieuwe project gaat over een stel dat hun kind verliest door de recente tsunami. Het zal denk ik een internationale co-productie worden, Engels gesproken met een internationale cast'

- Fabrice du Welz - 'Ik ben Calvaire zat'

Ik ben erg benieuwd.

Lekker geschifte film met een helaas iets te lange aanloop. Ik zou 'm geen tweede keer hoeven zien, maar het is in ieder geval weer eens wat anders.
Als je zelf tijdens het kijken je voor zit te stellen hoe je zelf wraak zou gaan nemen op één van die idioten zal de film toch wel iets goed doen .

avatar van Spartaan1986
Waar is deze film te huur. Zie hem niet bij Videoland,Moviemax?

avatar van SSeagal
Ik weet het niet met dit filmpje, lees veel positieve dingen hierboven maar was er zelf niet echt blij mee. Ok, de film bevat een reeks zieke gebeurtenissen en is zeker niet standaard, evenals de cameravoering, klasse gefilmd! Toch had de film wel iets duidelijker mogen zijn, er is niks mis met eigen invulling, maar hier blijven er wel heel veel vragen over voor mijn gevoel, maar dat is persoonlijk. Die scene in dat cafe was ook al zo vaag, waar dat op sloeg Ook is het vrij ongeloofwaardig dat werkelijk niemand die daar woont geen gezond verstand lijkt te hebben en Marc helpt. Dat ze allemaal psycho waren ging er bij mij niet in. Al met al wel een keer de moeite waard gezien te hebben zodat je er over mee kan praten, maar echt amuserend nou nee, ik bleef toch met een groot leeg en onvoldaan gevoel achter. **1/2

Spartaan1986 schreef:
Waar is deze film te huur. Zie hem niet bij Videoland,Moviemax?

Ik heb em nochtans gehuurd bij Moviemax.

Avitas Sibannac schreef:

Ik heb em nochtans gehuurd bij Moviemax.

Dan ga ik nog maar eens kijken

avatar van Safri
Ik wil hem snel zien en wel heel snel!

Letterlijke betekenis van Calvaire is 'beproeving' heb ik ergens gelezen. Het camerawerk is van dezelfde man die Irreversible heeft geschoten. En Nahon speelt er ook nog eens in mee. Geweldige vent!

Dit moet wel een film naar mijn hart zijn als ik de voorgaande berichten mag geloven. Nou nog hopen dat Videoland hem heeft liggen. Hoe ziek is die precies? Ik wil hem namelijk denk ik met mijn ouders gaan kijken

avatar van KrisV
Safri schreef:

Letterlijke betekenis van Calvaire is 'beproeving' heb ik ergens gelezen.

Letterlijk zal het zoiets betekenen als "lijdensweg", afgeleid van de kruisweg van Jezus (Calvarieberg)

avatar van Spartaan1986
Calvaire lijkt in het begin een interessante en mysterieuze film te worden.
Maar na ongeveer 3 kwartier slaat de film compleet om en is de hele verhaallijn en de spanning weg en maakt het plaats voor smerigheid met als toppunt het kontneuken. 2,5*