Calvaire (2004)

België / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...

Pirmais
Calvaire
•Voor ik deze film had gezien verwachtte ik heel veel van hem. Het verhaal zag er erg luchtig uit en met de enorm korte speelduur van de film moest dat geen probleem uit. Trouwens, de poster zag er erg mooi uit. Heel sfeervol en met goede kleurbewerking. Dus ja, waarom niet?

Op de site staat dat de beginscène wel wat langdradig is, maar dat is niet zo (vind ik) Deze scène brengt je snel naar de “absurte sfeer” die zeer noodzakelijk is voor een film als Calvaire. Het liedje dat Marc Stevens daar zingt is eigenlijk wel erg mooi en het camerawerk in die eerste scène was wel veelbelovend.

Na Dat beginstuk en een paar grappige momenten en daarna kwam het hoofdpersonage in HET huis met DE rare familie. De omgeving rond het huis en het huis zelf zag er erg mooi gemaakt uit. En je kreeg nog eens de bevestiging van die absurte sfeer. Later kwamen er ook een paar surrealistische momenten wat ik erg apprecieer. De cinematografie, tja… niet veel films halen dit niveau.

Dus, heel goed! Meteen 4,5*. Nog eens terugkomen op die scène waar de camera 360° toeren maakt (ergens op het laatste): Echt een van de mooiste scènes in de filmgeschiedenis!

avatar van Asaharo
Vinyan vond ik al een onwijs grave film en nu eindelijk zijn debuutfilm bekeken. Du Welz stelt me niet teleur. Sterk geschreven, fantastisch camerawerk en een cast die beklijft. Hij werkt doorheen de film naar een climax en doet dit met verve, alles is functioneel. De talrijke bizarre scènes beklijven en hebben een coole eigen indruk. Als de climax er dan eenmaal is geweest (iedereen weet wel welke scène ik bedoel ), Bella Laat hij het hoofdpersonage wat ronddwalen in het bos, je vraagt je af hoe hij dit kan laten eindigen, omdat het voorgaande niveau zo hoog is, en dan komt het. Dat boerke in het drijfzand en het antwoord van "Gloria". Laat de gebroeders Dardenne maar sociaal geëngageerde dramatjes maken, maar voor mij is het wel duidelijk. Du Welz is de echte koning van de Waalse Cinema. Samen met Mortier en de gebroeders Karakatsanis voor mij de regisseurs van de lage landen.

Wordt elke keer beter.

Vooral dat eerste deel. De eerste keer vond ik het een beetje saai, maar wetende wat er gaat volgen is de voorpret gewoon geweldig. Heerlijk hoe je aan een hoop kleine dingen al ziet wat er gaat volgen. Vooral Bartel is een geniaal personage, Stevens die ideale klier die geöfferd mag worden.

De humor is erg sterk, visuaal krachtig en een goeie soundtrack. Calvaire is een sterk stuk cinema dat uitstuigt boven de gewone genrefilms, daarvoor laat Du Welz zich ook meer dan genoeg gelden als regisseur.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van mrwhite
Ik heb deze gekocht voor 1 euro in de bibliotheek en het is dan nog een 2 disc collector's edition.

Ik ken de film niet echt maar zo te zien hier op MM is het best nog een aardig filmtje. Zal deze dus zo snel mogelijk eens een kijkbeurt moeten geven.

avatar van Angelo2
Absurde, gekke film met vreemde personages en rare gebeurtenissen. Het eerste gedeelte was nog redelijk mysterieus en sfeervol en daarna werd hij steeds gekker. De leuke scenes zijn door vele al genoemd dus die ga ik niet nog is herhalen. Wel grappig dat de zanger Marc Stevens bij iedereen erg populair is, zowel bij zijn fans als bij de bosbewoners....

Naar aanleiding van recensies in een topic over horrorfilms gekeken. Maar sorry hoor wat een afknapper. Ik vind een horrorfilm al gauw vermakelijk maar deze film is nergens spannend en absoluut niet origineel. Een slappe rip off van allerlei andere films.

mplite schreef:
Een slappe rip off van allerlei andere films.

Als dat je kritiek is lijkt het me sterk dat je makkelijk horrorfilms waardeert ...

avatar van MyxomA
Naargeestig, bevreemdend en bij momenten bruut. Maar ook prachtig in beeld gebracht en erg beklijvend. Aanrader!

avatar van vcrrr
Haute Tension is het zeker niet. ..

avatar van knusse stoel
Griezelig filmpje, toch een aanrader!

avatar van Rednas 2
Weird! Een confrontatie tussen een mietje en een stel Belgische hillbillies... Behoorlijk low budget, maar het sinistere sfeertje is wel goed. 3 sterren.

Wat een prut.. Echt niet voor mij weggelegd dit.. zal m niet beoordelen want dit is duidelijk voor velen WEL een goeie film.. Dus dan zal het wel om een visie gaan die ik niet heb en kan ik het dus ook niet beoordelen i gues.. maar mn gevoel zegt 1* voor sommige beelden/sfeertjes

gmx
Robbel schreef:

Als je een film maar helemaal hebt afgekeken is 't je goed recht om te stemmen hoor.

avatar van John Lee Hooker
Originele openingsscène waarin er werd gezongen voor bejaarden. Vervolg blijft lekker authentiek en we bevinden ons in een verlaten Franse streek waar de bewoners er rare gewoontes op na houden. Ieder zo z'n cultuur zullen we maar zeggen. Als het hoofdpersonage het motel betreed weet je niet precies wat er gaat gebeuren en dat is natuurlijk mooi. De eigenaar leek niet veel kwaad te kunnen doen en je zou denken dat er nog iets om de hoek komt kijken maar wanneer hij de foto's steelt en de jurken in het busje streelt zie je verontrustend hoe het is ingedeeld. Er volgt een nare periode. Waar ik wat lichte twijfels bij had was het feit dat Marc al direct hopeloos begon te janken toen hij zijn haren eraf werden gehaald. We zagen hem niet echt verontwaardigd reageren en hij heeft het nooit uitgeschreeuwd. Nu is dat misschien een cliché maar ik vind het altijd wel fijn als de protagonist in ieder geval al zijn opties heeft afgewogen en niet meteen de moed opgeeft. Ook vroeg ik me af waarom Bartel twee stalen pinnen door de polsen van Marc slaat want hij wide hem/haar nog gebruiken en riskeert nu juist dat 'ie doodbloed. Gelukkig voelt het allemaal wel vernieuwd aan en dat is te danken aan een zwijn dat een enorme kabaal maakt.. Daarnaast zitten er gewoon heerlijke scènes tussen zoals het duistere pianospel, de eerste kerstdag met Boris en de finish bij het drijfzand waar hij uiteindelijk toch nog de woorden ''I loved you'' naar buiten brengt omdat hij zich realiseert dat zijn medemens het ook niet voor het zeggen heeft.

avatar van Gang_Star
Wat een film... En dat bedoel ik dan niet op een positieve manier.
Een horrorfilm met een gemiddelde van boven 3.30 schept bij mij hoge verwachtingen, maar nergens werden mijn verwachtingen ook daadwerkelijk doeltreffend.
Want de film moet het juist hebben van meer psychologische horror, en als je gore en bloed verwacht zit je net als ikzelf, niet goed bij deze film. Daardoor vond ik de film langdradig en zeer saai. Simpelweg omdat er in 80 a 85 minuten nauwelijks iets interessants gebeurd.

avatar van TomPSV
Calvaire is een zeer aparte film, waar ik toch wel van heb genoten. Het eerste deel is wellicht wat traag, maar daardoor maak je wel goed kennis met zowel Stevens als Bartel. Laatstgenoemde vond ik een bijzonder personage die ook nog eens sterk en overtuigend werd neergezet. Stevens zelf was dan weer een stuk minder. De sfeer is misschien wel het grootste pluspunt aan deze film. Die zit er vanaf het begin al meteen goed in als Stevens aan het verdwalen is. Dat komt natuurlijk vooral door de locatie. Het zag er allemaal heel verlaten uit en de regenachtige en zo nu en dan sneeuwerige plaatjes werken sfeerverhogend. Dat gecombineerd met een fijne soundtrack maakt het een prettig geheel om naar te kijken.

Na ongeveer 45 minuten gaat het eindelijk echt los. Daar zat ik ook wel op te wachten, want net daarvoor kakte het toch een beetje in. Er volgen een aantal hele bizarre scènes met als hoogtepunt (of dieptepunt?) het moment dat al die mannen gingen dansen in die bar Het zag er wel grappig uit, maar ik vond het lastig om te zien wat nou echt de toegevoegde waarde was van die scène. Ook de verkrachting die even later volgt is nogal bizar. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat je op het puntje van je stoel zit, want dat zijn toch scènes die je niet heel vaak ziet in een film. Ik vroeg me toen wel even af hoe ze de film wilden laten eindigen, maar dat was weer een goede keuze en een sterk einde.

Wat mij betreft is het trouwens totaal geen horror, want echt eng wordt het nooit. Ik zou het eerder een thriller noemen. Al met al is dit zeker geen doorsnee-film. Wel heb ik zo nu en dan het gevoel gehad dat er wat meer uit te halen was. 3,5*

avatar van goongumpa
Ik houd van opbouwende horror, en ben als de dood voor gekke hillbillies... Dus deze film beviel me wel. Al heb ik toch wat aanmerkingen.

Het begin (dat hier vaak als te traag bestempeld wordt) beviel me meteen. De show voor de bejaarden en de twee oudere vrouwen die Marc om seks smeken (een ervan is btw erotica-legende Brigitte Lahaie) vond ik grappig. Een 'normaal' personage in een gekke wereld, waarin iedereen een hoek af heeft. Als Marc eenmaal stilvalt en bij Bartel terechtkomt, weet Du Welz de unheimliche, freaky sfeer sterk op te bouwen.

Maar als de film net die versnelling hoger schakelt, vind ik 'm niet helemaal inleveren. Het blijft vermakelijk en spannend ,maar er lijkt niet echt een keuze gemaakt tussen komedie en horror... Veel scenes zijn te grimmig/hard om grappig te zijn, en dan komt er zo'n dans-scene in de bar, die weer te Tim Burton is voor zo'n rauwe film. Dat ondermijnt de spanning.
Ook gaat Du Welz soms te letterlijk verwijzen naar klassiekers als Texas Chainsaw, Psycho en Deliverance.

Wel is het acteerwerk van een heel hoog niveau. Die Bartel - wát een karakteracteur. De jongen op zoek naar zijn hond idem, en de hoofdrolspeler is ook erg goed. Het camerawerk (van Benoît Debie) is grotendeels prima, al zitten er in het begin een paar rare kadreringen in, met veel te weinig hoofdruimte. Een 'visueel meesterwerk' is dit allerminst in ieder geval.

Talentvolle regisseur, goede film, maar kan nog beter.

avatar van flaphead
ik hou wel van vreemde karakters, een beklemmende setting en vage situaties. deze film heeft het allemaal, maar het komt nergens goed uit de verf.

vanaf het begin is de film supertraag, met veel lange scenes. te traag en te lang. uiteraard is de bedoeling er een sfeer mee te scheppen, maar bij mij werkte het tegendraads. je bent er bewust van dat Marc op het vreemde plek aankomt en ik hoop dan op een prachtcombinatie van beklemmende spanning en psychologisch vuurwerk tussen de hoofdrolspelers. dat gebeurd helemaal niet. vrijwel alles wat gebeurd is tamelijk voorspelbaar. en het gevoel dat je al eens eerder hebt gezien blijft knagen. als de verhaallijn wat uit de hand begint te lopen mis je dan ook de beleving om erin mee te gaan.
er zijn daarbij teveel momenten waarop ik een gemiste logische stap zie, zoals dat Marc meerdere mogelijkheden had in zijn gevangenschap het geweer te pakken. en hoewel het uitzicht nogal troosteloos was, zou het niet menseigen zijn om veel harder te pushen dat je niet degene bent waar je voor aangezien wordt. of de overredingskracht van Bartel waardoor hij niet naar zijn auto omkijkt. deus ex machinas ben ik geen fan van. het 'raar doen' leek vaak ook zonder uitgewerkte reden en dus meer om het raar doen zelf. het verhaal is superrechtlijnig en bevat geen enkele twist. of het moet hetgene zijn waarbij Marc verwacht bevrijd te zijn door de dorpelingen, die echter net zo gestoord blijken te zijn.

pluspunten is bijvoorbeeld de keus van de regisseur om ons tijdens Marcs rit naar het zuiden niet op de standaard horrormanier te laten schrikken, hoewel daar tig momenten voor waren. zeker in de eindscenes is de omgeving werkelijk prachtig verweven met de momenten. dat had eigenlijk meer gedaan moeten worden. en natuurlijk om in zo'n bizar naargeestige film 2 hilarische scenes te stoppen: de barscene met het dansen en de plotselinge aanwezigheid van de rode 'dwergen' in het bos

oja, ondanks de sinistere dvd-cover/poster én de benoeming van het genre op IMDB en MM, vind ik dit toch geen horror. daar heb ik -gelukkig!- te weinig hartverlammingen voor gehad en spuitend bloed voor gezien. een drama/thriller is meer op zijn plek.

avatar van tattoobob
Tis een leuke film van de belgische bodem...lekker geschift!!
Al had het van mij allemaal wat spannender en vlotter gemogen....ook een tikkel meer gore
Desondanks zeker geen slechte film...ik heb er best van genoten!

Belgische bodem.

avatar van N811
dropen zijn gewoon ontzettend eng.

Sorry belgische bodem!

avatar van HALVE TAMME.
Deze film zou ik zelf het liefst willen omschrijven als een flesje rivella :
Een beetje vreemd maar wel lekker.

Met als gevolg : Weer een fijne filmavond.

avatar van Valii
Krachtige sfeerscheppingen, vindingrijke foefjes en visuele aardigheden bij de vleet. Dit alles wordt nogal overschaduwd door een schier gebrek aan achterliggende motivaties, gebrek aan enige kaders, of wellicht mijn eigen onvermogen om ook maar iets in de richting van een interpretatie te komen. Waar gaat dit over? Narcisme?

Camerawerk is wel van een ander planeet. Camera die moeiteloos door een autovoorruit lijkt te bewegen, de al veel genoemde 360 graden draaiende camera en toch ook vooral die scene waarbij Marc Stevens in zijn tot stilstand gekomen auto van buitenaf gefilmd wordt, het zicht vaak belet door de verregende voorruit, met af en toe de ruitenwissers, waardoor je weer een glimp van hetgeen zich afspeelt in de auto opvangt.

avatar van Daan258
Ik snap echt de hoge score niet van deze film.
Heb hem vandaag gekeken en het enige wat ik ervan kan zeggen is dat ik het een ongelooflijke schijt film vond.
Snap ook echt niet dat er bij genre ook horror staat drama kon ik het zelfs ook niet noemen.
Zonde van me tijd.

avatar van tattoobob
Hahaha ...echt vond je het zo erg?

avatar van Daan258
Haha, ja behoorlijk.
Vond het echt vreselijk. XD

avatar van Rickyman
Een heerlijke vreemde film met eigenzinnige humor,
ik hou d'r wel van..

avatar van jippie2010
Als artiest ben je de slet van je publiek.
Absurd, eigenzinnig, psychologisch. *4.0

avatar van leatherhead
Heerlijk absurde film.

Stond al een tijdje op m'n lijstje deze film, en toen ik hem eenmaal gekocht had, had ik alvorens ik hem zag eigenlijk nog steeds geen idee wat ik nou precies moest verwachten. Eerste deel is nog wat mak en je zou het zelfs een klein beetje cliché kunnen noemen, wat opzich niet zo erg is en gezien de opbouw van de film ook vrij logisch, maar wat er daarna volgt is een heerlijke aaneenschakeling van absurditeit met de scene waarin die dorpelingen het huis binnen vallenals hoogtepunt. Toch wel een hoogstandje die scene.

Verder Is Bartel een geweldig goor mannetje, erg leuke rol, en kwam het vooral later in de film ook visueel erg goed uit de verf. Lang uitgerekte shots van het grimmige landschap en goed camerawerk draagde erg bij aan de sfeer vond ik, evenals het (voor zover ik herinner) bijna compleet ontbreken van muziek. Leuke, bizarre film. 4* voor nu, misschien hoger in de toekomst.