Calvaire (2004)

België / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...

Volgens mij heb ik een andere film gezien.....ben er helemaal niet stuk van. Deze film is gewooon RAAR! Welke gek heeft het scenario geschreven?

avatar van dutchtuga
Omdat ie raar is wil toch niet zeggen dat ie slecht is??

avatar van Redlop
Een dermate vage kwalificatie dat het onbedoeld een compliment is.

Staat de dvd al gepland?

Volgens deze site 10 oktober. Volgens mij is hij trouwens wel al te huur.

Hier nog niet geloof ik.

Jézus, wat een vreselijk nare film is dit zeg. Gewoonweg gruwelijk, wat zit ik nu met een rotgevoel! Ik heb nog nooit zo sterk de drang gevoeld om weg te lopen tijdens een film. Maar mijn fascinatie won het van het opkomende gevoel van misselijkheid, dus ben ik blijven zitten. Ik schrok van mezelf dat ik om sommige scenes een soort van 'lach-kick' kreeg, maar kon het echt niet helpen. (zoals bijv. tijdens de scene dat de herbergier 'zijn vrouw' achter op de traktor had gebonden om samen in het bos een den uit te gaan uitzoeken... en haar 'net als op de kermis' van boven naar beneden liet zakken)
Dat deze film een grote indruk heeft gemaakt is duidelijk, maar voor een waardering moet ik echt nog even een nachtje slapen.

avatar van Hemdale
Best een nare en bizarre film ja, zolang je jezelf er maar niet bij gaat inbeelden en ook scheelt het dat het allemaal niet zo geloofwaardig is. Het plot is ook behoorlijk dun en niet echt origineel meer maar ach, whatever. Toch een behoorlijk vermakelijke film en dan het laatste half uur wat gewoon meesterlijk was qua shots en editing. 4*.

avatar van Chr.s
Het plot is inderdaad niet orgineel, maar dat maakt verder niet uit. Vooral het laatste half uur is zoals kill zegt erg sterk. Als het eerste deel ook wat sterker was geweest had ik hier graag 4* aan geven, hou het nu op een dikke 3,5*. Uitstekend vermaakt.

Deze maar eens aan een herziening onderworpen.

België is zo'n land waar de meeste films bagger zijn. Veel troosteloze sociale dramas, waar enkel de cinematografie armoediger is dan de personages. Maar af en toe duikt er een echt pareltje op. Zo'n film die uniek is, en vaak ook totaal geschift.

Calvaire is zo'n film. Prachtig vormgegeven, erg donker met grauwe, maar vaak ook warme kleuren (veel rood) als contrast. De film begint rustig, en het begin is inderdaad redelijk saaiig, maar het einde rechtvaardigt dat. Langzaam wordt de film duisterder, gekker, geschifter, maffer ... wanneer Bartel voorbij die rode dwergjes loopt, geniaal. En dan wordt het alleen maar beter. De climax is subliem.

Prachtig vormgegeven, geweldige omgevingsgeluiden (die varkens, die koeien), en geweldige humor. Die 4.5* blijven zeker staan, geweldige film, en dat uit het land van Daens en Iedereen Beroemd ... misschien leuk voor een sequel. Calvaire 2 : Daens Revisited. Mijn 7.50 EUR zijn gereserveerd.

Vergelijk je Waalse films nu niet heel erg met Vlaamse? Da's een wereld van verschil.

Niet dat ik verder erg bekend ben met Waalse cinema, maar als ik kijk naar de broertjes Dardenne, La Promesse, Le Huitieme Jour. Ze lijken toch allemaal mooi in m'n verhaaltje te passen.

Maar ik sta altijd open voor leuk, zwart of vernieuwend Belgisch werk. Laat de aanraders maar komen

"C'est Arrivez" was er ook zo eentje.
Maar verder snap ik je opmerkingen wel. Het ging me meer om deze film als uit het land van 'Daens' en 'Iedereen Beroemd' te bestempelen. Tussen de Waalse en de Vlaamse film ligt namelijk een grote scheur. Hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.

Geweldige poster, btw.

Voila

avatar van Gorro
Prima Waalse mix van Misery en Deliverance. Het camerawerk van Benôit Debie (Irréversible) vormt de sterkste troef van de film, waarmee dan ook een eigen identiteit krijgt en meer wordt dan alleen een mix van eerder genoemde films. De film ziet er erg goed uit en de heftig bewegende camera creëert ook een claustrofobische en spannende sfeer. Een aantal erg sterke scenes, zoals het zingen van de dorpsbewoners in het cafe, het vuurgevecht in het huis en de bizarre climax zorgen ervoor dat deze film niet snel vergeten zal worden. ****

avatar van De Knip
Normen en waarden zijn wel erg ver te zoeken in deze non-story. Des te merkwaardiger het werd, des te vervelender voor mij als kijker.

Het ging niet om het ontsnappen van het slachtoffer in deze film, hier zit de spanning niet in (is er nauwelijks). Juist de debiele karakters hadden de overhand. Voor mij hoeft dat dus niet. Geef mij maar horror a la Haute Tension:

*1/2

Mijn hemel...

avatar van RemyBl
Wouter schreef:

Mijn hemel...

avatar van KrisV
Normen en waarden zijn wel erg ver te zoeken in deze non-story.

Ik zie dat je 4,5 sterren geeft aan films als The Godfather, Go en Reservoir Dogs. Ik hoop dat dat niet de "waarden en normen" zijn die je in je privé-leven toepast.

avatar van Redlop
Normen en waarden zijn wel erg ver te zoeken in deze non-story.

Mocht Calvaire ook maar iets van een boodschap hebben, dan is dat dat 'normen en waarden' feitelijk niet bestaan. Een flinterdun stelsel van afspraken. Hier beklemmend en hilarisch in beeld gebracht.

avatar van De Knip
Was enkel een vaststelling. Houd gewoon niet van dat irreele gedrag van zulke oerbewoners als in Calvaire. Daardoor zoals door iemand ander al vermeld - surrealisme - wat mij nou niet echt boeit.

Maar eerlijk gezegd wist ik dat op mijn opmerking wel een CDA-reactie zou volgen. Ik vroeg er gewoon om

avatar van Bas17
Weet niet of ik deze film heel goed of heel slecht vind, maar in mijn geheugen zal die wel even blijven .

Daarom 3.5

avatar van donnie darko
Onderhond schreef:

Je hebt iedereen beroemd niet eens gezien, ik vind dat nochtans nog een van de betere belgische films.
Voor de rest heb je gelijk, de belgische film is over het geheel gezien echt bagger. Team spirit(1 en 2) en alias zijn denk ik nog wel de ergste.
Maar iedereen beroemd is echt nog wel mooi en rosie is ook een zeer goede film.

Maar genoeg daarover, waar heb je hem voor 7.5 EUR gezien?

Da's de prijs van een biosticket tegenwoordig ... en wie zegt dat ik Iedereen Beroemd niet gezien heb ? Soms wordt er toch te veel afgegaan op stemlijsten vind ik ...

avatar van donnie darko
Onderhond schreef:

nee, ik stem gewoon op elke film die ik heb gezien. En als je dat toch zo vindt, wil je dan je(lage!) stem bij ESOTSM verwijderen? . Neenee, ieder zijn eigen mening, natuurlijk.

Ik stem op iedere film die ik gezien heb sinds het aanmelden op MM, en die op MM te vinden is. Ik vergeet snel films, en vind het dan ook niet logisch om oudere films te gaan beoordelen, gezien een verantwoording en bewust cijfer ontbreekt dan.

En die stem blijft lekker staan

1 november pas hier in de videotheek. Is de koop dvd in België niet eerder uit?

avatar van Mr Confused
Lekker filmpje van mijn apenlandje. De films van onze belgische trots. Check out Lucker and the Afterman, 2 belgische cult films om u tegen te zeggen.

avatar van johanm3
Op 12 november in de bioscoop ( utopolis almere, horrornacht)
Ik ben er best benieuwd naar.