Calvaire (2004)

België / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...

Calvaire Prix très Special
De 20ste Prix très Special is toegekend aan Calvaire, de eerste langspeelfilm van de Belgische regisseur Fabrice Du Welz. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door een jury van Franse filmcritici en gaat naar een non-conformitische, brutale en buitengewone film. In 1992 was de prijs voor C'est arrivé près de chez vous. Calvaire heeft op het festival van Cannes de Croisette al flink door mekaar geschud. Dat belooft.

30 Juni 2004 in premiere. Weet alleen niet zeker of dat nu bij onze zuiderburen is of hier in den lage landen

Reken maar dat dat de Belgische releasedatum is. Gelijktijdige releases als het gaat om een Belgische films komen eigenlijk niet voor.

as
dat weet ik wel. Ik kon alleen geen specifieke Ned release date vinden. Er stond ook niet of het de belgische was.

De film komt volgens Belgische distributeur Lumiere 3 november uit in België.
De datum die jij noemde is vermoedelijk de premieredatum op het Cannes filmfestival geweest.

Belgie moet altijd mee met Frankrijk in de release anders verliest Belgie het Waalse (dus Franse) publiek.

Thanx people!

Te zien op IFFR:

Maandag 31-01-2005 - 23:15 uur in Luxor
Woensdag 02-02-2005 - 23:00 uur in Cinerama 6
Donderdag 03-02-2005 - 17:30 uur in Venster 2

avatar van titan
Curieuze en geflipte film dit, een soort van waalse versie van Deliverance, maar dan een graadje gruwelijker. Het is dat de hoodrolspeler tegenvalt en men regelmatig vergeten is dat het heeft gesneeuwd (geregeld zie je scenes in de sneeuw die gevolgd worden door scenes zonder), anders had er wel meer in gezeten dan de 3* die ik nu geef.

avatar van Goodfella
Naar, wat is dit heerlijk naar. Film over hoe een Vlaamse Frans Bauer in de Belgische Ardennen duidelijk bij het verkeerde hotel aanklopt . Geen bijster origineel uitgangspunt, maar de uitwerking kan! niet! beter! Bijna alles is perfect uitgevoerd, van de claustrofobische setting tot de geweldige typecasting (all hail Philippe Nahon). Bíjna alles, want het einde komt na al het Funny Games-met-een-knipoog-achtige terreur als een kleine teleurstelling. Bovendien had Nahon een iets minder roemloze dood verdiend.

Maar da's dit werkje snel vergeven. De betere curieuze en geflipte film .. 4*

avatar van bioscoopzaal
Vanaf morgen te zien in een aantal Vlaamse bioscopen.

Heb hem gisteren gezien in UGC antwerpen in aanwezigheid van de regisseur, en ik moet zeggen dat het zonder twijfel het beste is wat de belgische cinema in jaren heeft getoond. Calvaire is compromisloos, eigenzinnig, heeft een compléét eigen look, speelt handig in op de genreclichés, verweeft fantastische lynchiaanse scènes met texas chainsaw-massacre-iaanse gruwel en wordt gedragen door een fan-tas-tische acteur. Check out het fantastische camerawerk (let op die éne scene waarin de camera dwàrs door de voorruit van het busje gaat! de camerabeweging tijdens die verkrachting! die achtervolging door de bossen!) Pràchtig en dat allemaal met minimum aan middelen en geld! Ô ja vooral niet vergeten te genieten bij die 'feestscène' in dat smoezelig cafeetje! Topcinema is belgië? Het bestaat! Cheers to that! 4*

Ô ja op de vraag waarom hij nét een charmezanger uitkoos om die gruwelen te ondergaan, antwoordde fabrice: "omdat ik elke charmezanger van de wereld zo'n trip naar de ardennen toewens". Du Welz heeft zelfs smaak! :d

olivier schreef:

Heb ik ook gelezen, stond in Humo. Deze voormiddag was er een trailer te zien in De Zevende Dag op Één (TV1) en het zag er erg goed uit, ik wil hem zeker zien.

Na C'est Arrivé doen de Walen het weer. Lekker zwarte droogkloot humor.

Best gedurfde opbouw voor een 'kleine' film als deze. Het eerste uur is traag, balanceert soms zelf op randje saai, wel een zeer mooie sfeer, zo'n begin dat moet verzilverd worden door een briljante finale, of anders draait de film op een sisser uit.

Gelukkig kent du Welz z'n vak, want wat een geniale finale. Van de totaal geschifte climax tot het ijzingwekkende einde pure wereldcinema. Geweldig knip en plakwerk, magnifieke shots, oorverdovende soundtrack en dolkomisch.

Film die af is, en waarschijnlijk de tweede keer nog met een halfje omhoog kan. Nu overheerste tijdens het eerste uur iets te veel de angst dat het allemaal net niet zo zijn. Overbodig zo bleek. 4 vette sterren.

Na een middag en avond napret toch maar verhoogd. De zin om deze film nogmaals te zien is er helemaal.

Is deze op dvd ?

avatar van SelmaDuim
Denk het niet, wij hebben hem in de bioscoop gezien waar deze op dit moment draait (België). Hij heeft ook op het IFFR gedraaid dit jaar trouwens.

avatar van pjotr
En 16 juni in Nederland in roulatie...

as
Ook weer zo achterlijk lang daarna

avatar van Useless
Goh...geweldig! De hele film straalt de stijl van Gaspar Noé uit, maar vaak nog beter.
Vooral de scene in het cafe zal me nog lang bijblijven

Ja ik heb m op iffr gezien, waanzin! Geweldig gruwelijk. Alsie in juni uitkomt ga ik nog een keer.

avatar van latrat
Aha merveilleux!
De waanzin en het hersenkronkelige in de film spreekt me echt aan.
Hij slaagt er in om niet boeh-boeh griezelig te zijn, maar eerder op zo'n manier dat ik wou dat het stopte en niet verder hoefde te zien.
Mooi voor beeld van een total-madness film, maar als je het als saaie mens gaat bekijken als een gewone thriller zou het wel eens kunnen tegenvallen.

Useless schreef:
...De hele film straalt de stijl van Gaspar Noé uit, maar vaak nog beter...

Mede dankzij Philippe Nahon denk ik. De trailer kun je hier uitkiezen.

avatar van Martin Van K
Zalige film hé. Nog eens een horrofilm in de stijl van de jaren '70 en '80. Zo kunnen wij, Belgen, eindelijk nog eens fier zijn op een stukje hoogstaande cinema!

titan schreef:

Inderdaad. Deliverance is een gezellig dagje uit met de zaak vergeleken met deze compleet gedegenereerde types.
Camerawerk van Benoît Debie die ook Irreversible en L'Innocence vastlegde. Het heeft ook het ziekelijke sfeertje van Irreversible. Gruwelijk en grappig ook nog. Zelden zoiets gezien. 4,5*

olivier schreef:
...niet vergeten te genieten bij die 'feestscène' in dat smoezelig cafeetje!

Eén van de meest bizarre haast surrealistische scenes die ik ooit gezien heb. Erg grappig ook wel. Die kop van die kastelein die lachwekkend lang ik beeld wordt gehouden. In de zaal moest iemand bijna huilen van het lachen. Hij probeerde die lach de rest van de film te onderdrukken. Erg grappig toch wel.

avatar van Pieter Montana
Trailer ziet er goed uit.Binnenkort eens huren.

Pieter Montana schreef:
Binnenkort eens huren.

Hij draait momenteel nog in 5 steden.

Dit is echt een cultklassieker in spé, ik zou hem niet missen. Nu al erg spraakmakend. Positief en negatief (want shockerend). Deliverance meets Irreversible.

Op de slotavond van het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) de Zilveren Méliès, de prijs voor de beste Europese fantastische film, gewonnen.

En terecht..

avatar van RemyBl
Redlop schreef:

Ik had precies hetzelfde , gelukkig waren er maar 6 andere mensen in de zaal inclusief mijn vriendin die ik ermee lastig viel.

Belgie kan trots zijn op een nieuwe filmmaker!

4 *