Calvaire (2004)

België / Frankrijk / Luxemburg
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Laurent Lucas, Jackie Berroyer en Philippe Nahon

Marc Stevens (Laurent Lucas), een Franstalige Belgische charmezanger trekt voor zijn optredens door de Ardennen. Op een regenachtige nacht neemt hij de verkeerde afslag en verdwaalt in het verlaten bos. Tot overmaat van ramp begeeft zijn auto het. Marc vindt een slaapplek in de uitgestorven herberg van Paul Bartel. Op het eerste oog een vriendelijke en behulpzame man...

avatar van Naomi Watts
rep_robert schreef:
Kan me wel vinden in A&L's commentaar. Dit is duidelijk een film dat niet makkelijk te volgen is en de humor ook niet. Het is nou niet zo dat deze film voor lachsalvo's zorgt, daarvoor is het algehele sfeertje gewoon te bevreemdend.

Dat bedoeld dutchtuga nou. Humor wil niet zeggen dat het voor lachsalvo's moet zorgen. Humor is meer dan alleen dijenkletsers alleen.

Naomi Watts schreef:
Vind dutchtuga gewoon erg fair hoor. Ik denk ook dat je iets te veel gewicht hangt aan het feit dat ie voor het woord beperkt koos.

Als het alleen 1 losse post was dan was het niet zo erg, maar hij doet dit in elke discussie. .Voelt zich een beetje verheven boven users met een andere mening lijkt het wel.

avatar van dutchtuga
Ik noemde gewoon een voorbeeld van een horrorfilm die zich heel specifiek op komedie richtte.

Calvaire is niet humorloos, maar ik vind het een beetje humor onder een serieuze verpakking. De hoofdmoot is gewoon een horrorfilm met een gestoorde vent. Mij beviel het ieder geval niet.

Ik bekritiseer een mening, wat kan en mag hier op MM.

Verder is horror inderdaad de hoofdmoot, maar Calvaire kent meer dan een handvol scènes die de horror wel behoorlijk relativeert. De humor ligt verscholen, is wat moeilijker te grijpen, maar is er wel degelijk. Verder absoluut geen moeite mee dat dit je niet ligt. Maar omdat het er niet vanaf druipt dit geen humor vinden vind ik inderdaad een beperkte constatering. Mag dat?

Edit: wat een onzin de vorige post.

@ NW

Uiteraard, maar dat zeg ik ook niet he. Neem een film als Happiness. Een tragi-komedie waar je eigenlijk niet om zou moeten grijnzen, maar dat wel doet bij de meest vreemde momenten. Daar ontdek ik de humor wel, hoe gitzwart het ook is. Calvaire heeft het gewoon niet. Een man in een jurk of een groep dorpelingen die een maf dansje doen is geen humor voor mij.

Naomi Watts schreef:

Humor is voor iedereen anders, ik heb liever wel dijenkletsers of dat ik een hele film lang met een glimlach zit te kijken. Deze film heeft wat mij betreft ook geen humor, maar wel een aantal "what the fuck" momentjes.

avatar van Naomi Watts
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee begrijp ik ook wel. Wat ik bedoel is dat dutchtuga het imho niet zo bedoelt als het kan overkomen bij jou. Wat ik overigens ook wel kan begrijpen dat je het zo opvat hoor.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Enkele persoonlijke sneren verwijderd, houdt de discussie inhoudelijk.

avatar van dutchtuga
Heb volgens mij in de rest van die post netjes uitgelegd wat ik ermee bedoel, maar schijnbaar zorgt het woordje 'beperkt' bij A&L direct voor negatieve gevoelens.

Anyway interessante discussie met oog op de Komedie KO. Waar daar een hoop titels imo niet mee horen te doen vind ik Calvaire nou net wel een film die ver zou mogen geraken van me.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee hoor. Het is je pedante toontje. Maar Madecineman zei net dat het ontopic moet gaan, dus laten we dat dan ook maar doen he.

avatar van Bottleneck
Ik vond de humor ook niet zo werken hier, misschien als ik nog een herziening doe.

In La Meute is bijvoorbeeld ook zwartkomische humor, alleen wel duidelijker dan Calvaire en ik vond het ook leuker. Je ziet het wel vaker bij horrors die zo zwart en bizar zijn dat het geinig wordt, alleen moet je het dan opmerken en zoja dan moet het je nog aanspreken

avatar van rep_robert
Dat je er een goede film in ziet kan ik ook wel begrijpen, maar ik zie de term "grappiger dan dit worden ze ook niet" voorbij komen. Dan hebben zij toch echt naar een andere film zitten kijken, want grappig vind ik ook weer wat anders dan humor. Grappig versta ik namelijk wel dijenkletsers onder en grappen, die bevat deze film niet. Alleen vreemde situaties, vreemde personages(wat je als humor kan zien).

Mocht iemand het met me oneens zijn, dan wil ik wel horen wat een bijzonder geslaagde grap(! Als in grappig) in deze film is. Dan ben ik zelf misschien ook weer iets wijzer geworden

rep_robert schreef:

Het hoeft niet eens een dijenkletser te zijn, maar wel iets waar ik serieus om zou kunnen lachen. Ik heb de momenten niet gezien, of je moet een man in een jurk of een raar dansje al als heel grappig zien. Doe er ook nog een man die een hond zoekt bij en we hebben de beste komedie ever

avatar van rep_robert
Gewoon een film waarbij je continu met een glimlach zit te kijken bedoel ik ook wel Anyway, de term grappen is wel iets waarbij ik aan een delivery denk. Deze film kent nauwelijks delivery's van grappen. Maar goed, het is dan ook geen komedie natuurlijk.

avatar van Pruim
Ik vind anders die haast surrealistische 'dans-scene' in het café wél werkelijk één van de meest verrassend grappige scenes ooit in een film. Grappiger in ieder geval dat 95% van die clichématige grappen zoals ze in komedies gemaakt worden!

Youtube-filmpje kan een mogelijke spoiler zijn: YouTube - ‪Calvaire - Bar Dance Scene‬‏

avatar van jeroentjuhhhhh
De grappen worden niet aangekondigd en niet met een bijna letterlijke knipoog aan het publiek overgeleverd.... dus is het geen komedie? Snap die redenering echt niet.

Vond 'm met vlagen hilarisch zwart komisch en die dans scene is een instant classic Zit nog wel een herziening in, kan alleen geen mooie uitgave vinden..

avatar van mikey
Als dit allemaal grappig is dan raad ik The Wicker Man aan.. wel de oude natuurlijk.
Sinds deze in de KO Komedie zit, meent iedereen dat deze film grappig is. Maar humor, zoals het cliche zegt, is per-soon-lijk.

avatar van Inland Rabbit
@ Jeroen: Die 2disc uitgave van t Lumiere label is super. Is die out of print dan? Hmm zo te zien is die grotendeels vervangen door een 1 disc van hetzelfde label. Zonde!

avatar van jeroentjuhhhhh
Alles is uiteindelijk persoonlijk (subjectief) maar vooor dat cliché zijn we hier niet
Inland Rabbit schreef:

Is zo'n platte uitgave toch? Vind ik echt helemaal niks..

avatar van Inland Rabbit
De 2 disc is niet plat, mocht je die nog kunnen opsporen.. Veel Lumiere is dat echter wel, dus zou er de 1 disc inderdaad niet op gokken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik ben een Palm Pictures release tegengekomen, is gewoon 1-disc maar dan niet zo'n plat ding. Die gooi ik binnenkort eens in m'n mandje . Tenzij ik die 2-disc tegenkom voor een leuke prijs.. thanks voor je hulp iig!

Pruim schreef:

Dat was voor mij dus een "what the fuck" momentje. Ik heb blijkbaar andere "humor" dan jullie. Niet dat ik de scene slecht vind hoor, alleen om hier nou op de grond te liggen van het lachen...... Ik lach overduidelijk om andere dingen. Ik zie de humor er niet in die mate van in, alleen een stel vreemde apen. Het is gewoon vreemd en dat gevoel overheerst in de hele film. Het is net Rivella, een beetje vreemd, maar wel lekker

Doe mij overigens maar een klassieke ZAZ film, daar lig ik gegarandeerd bij dubbel.

jeroentjuhhhhh schreef:
Is zo'n platte uitgave toch? Vind ik echt helemaal niks..

Enige jammere aan die platte releases is dat ze zo clashen met de rest van je collectie, van verder zijn ze véél stijlvoller en nemen ze nog niet half de plaats in van één lelijke plastieke doos.

avatar van rep_robert
Klopt, vind die Lumiere hoesjes persoonlijk ook wel mooi. Ik heb hem overigens in zo'n 5 euro Lumiere editie samen met Aaltra en Tarnation voor 5 euro gekocht. Niet de beste kwaliteit, maar ik zit daar persoonlijk niet zo mee

avatar van JDSsmetje
Op JIM tv? Ongelooflijk!

herder
Allesbehalve horror en drama, maar ik blijf het een grappige onzin film vinden.

avatar van Reinoir
Lumiere bedankt voor het audiocommentaar van Fabrice Du Welz, ook fijn dat er geen ondertiteling bij zit.

Apart maar wel een boeiende film....alhoewel ik soms wel dacht van''what the fuck''.
Maar ik denk dat het 1 keer kijken wel voldoende is.

avatar van K. V.
Eindelijk eens bekeken, maar toch een beetje tegengevallen. 'k had hele hoge verwachtingen bij deze film en ze zijn spijtig genoeg niet vervuld. M'n ouders hadden geen verwachtingen en bij hen viel hij ook wel tegen.
De eerste 40 min (en dan zijn we al bijna halfweg de film) is er niet zoveel te beleven qua horror, behalve een introductie van de verschillende personages. Vervolgens wordt het wat interessanter, maar de film komt voor mij nooit echt van de grond. 'k had de film dan ook veel spannender verwacht.
De film kan 'k misschien wat vergelijken met Deliverance, waar je ook vooral met rare personages (Hillbillies) te maken hebt (en deze zijn er hier in overvloed (denk ook maar aan het vreemd dansen in dat café )) die iemand gijzelen en wat folteren.
Er was gelukkig wel wat (zwarte) humor die met wel kon bekoren: bv als Marc op het bed lag te wenen en Paul Bartel zegt: "'k zie je ook graag" of het op en neer bewegen met de tractor .
Er zat ook een leuk shot in wanneer Paul Bartel in die vrachtwagen zit en de camera door de voorruit gaat.
'k had het me toch iets anders voorgesteld en zo was 'k toch wel wat teleurgesteld. Verwacht zeker geen spannende, flitsende film, maar eerder een trage film met vreemde figuren.

avatar van MatthijsGr00t
Calvaire wordt gekenmerkt door een veelbelovend begin, een mindere voortzetting en een dramatisch laatste half uur. De opbouw van de film is leuk verzorgd in een onheilspellende omgeving. De spanning wordt goed opgebouwd en je weet dat er wat gaat gebeuren… maar er gebeurt niets. Wat er gebeurt is totaal niet boeiend en daarmee wordt de plank compleet misgeslagen. Waarom er voor deze wending is gekozen snap ik niet en zal ik ook niet gaan snappen. Misschien wil ik het niet eens weten. Snel vergeten deze film! 2*

avatar van henkula
The Ordeal en ik maar wachten, ik ben nu al vergeten waar deze film over ging,