Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 170 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Mann
Met onder meer: Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer
IMDb beoordeling:
8,3 (791.291)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 15 februari 1996
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Heat
"A Los Angeles crime saga."
Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.
Externe links
Acteurs en actrices
Lt. Vincent Hanna
Neil McCauley
Chris Shiherlis
Nate
Michael Cheritto
Justine
Eady
Charlene Shiherlis
Drucker
Casals
Reviews & comments
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Sowieso échte actiefilms waar de actie de hoofdmoot uitmaakt en we niet van elk personage moeten weten hoe goed hij op school was en hoe z'n buurmeisje noemde.
Ik snap dat mensen dat leuk vinden, maar daar is dit gewoon niet de film voor natuurlijk. Dan moet je een actiefilm opzetten.
Ik blijf mij verder verbazen dat mensen dit een audiovisueel meesterwerk noemen. Vind dit nu net weer zo'n verhaaltjesfillm waar de 180 minuten script al meer dan de helft van de score bepalen.
Ik denk dat niemand zich erover verbaast dat jij hier niet veel audiovisueels in ziet hoor.
.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Tja, ieder zijn eigen smaak natuurlijk, maar ik vind Heat (van wat ik heb gezien tot nu toe, moet nog veel zien uiteraard) niet alleen 1 van de betere misdaadfilms omdat Pacino en De Niro zo goed acteren, maar de verschillende verhaallijnen zijn perfect uitgewerkt tot in detail en de camerastandpunten vanuit verschillende posities (denk aan de hemelse beelden van LA bij nacht, die niet te overtreffen zijn!) maken van Heat een meesterlijk misdaadepos van het kaliber 10+. En vergeet natuurlijk niet de overdonderende actie (met bijbehorende geluid)!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Heat is geen 100% actiefilm (gelukkig maar) maar de scenes waar de actie de overhand heeft zijn imo de beste die ik ooit heb gezien. De overvalscene is een symphonie van wapengekletter die ik nooit eerder zo geniaal in beeld en vooral geluid heb gezien. De eindscene van Takeshis' bijvoorbeeld bevestigde dat weer even.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Een geweldig vergelijk ook
Geluid van de actiescenes is in Heat inderdaad erg mooi, maar visueel stelt het nog steeds niet veel voor. Actiescenes mogen van mij ook meer "geregiseerd" zijn. Aan die soort semi-realistisch gedoe heb ik niet al te veel, zeker niet binnen een film als deze.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Hoezo niet binnen een film als deze? We zijn het erover eens dat dit geen pure actiefilm is, eerder een karakterstudie, 'verhaaltjesfilm' whatever. Dan is dat 'realistische gedoe' toch juist wel gepast?
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Een geweldig vergelijk ook
Geluid van de actiescenes is in Heat inderdaad erg mooi, maar visueel stelt het nog steeds niet veel voor. Actiescenes mogen van mij ook meer "geregiseerd" zijn. Aan die soort semi-realistisch gedoe heb ik niet al te veel, zeker niet binnen een film als deze.
Wat bedoel je hiermee? Dat ze globaal wat filmen en dit gaan monteren? Lijkt me raar, niet?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Hij zal wel zaken bedoelen als 'meer effecten', 'tempowisselingen', dat soort ongein. Meer gemaakte actie. Dat zou Heat absoluut de das hebben omgedaan.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Idem hier. Alsof het om een andere film gaat. Maar je goed recht idd. Ben nu wel erg benieuwd naar die betere actiefilms. Kom op met die titels
.
Kom op he, je gaat dit toch geen origineel verhaal vinden? De zoveelste stick-up en meesterlijk plan de grote slag te slaan. Denk maar aan Cercle Rouge bijvoorbeeld, veel originelere invalshoeken wat mij betreft en toch een rechttoe rechtaan verhaal. Er zijn zoveel misdaadfilms, dat ik aan voorbeelden wel kan blijven opnoemen. Serpico of Scarface als ik het alleen over Pacino heb bijvoorbeeld. Deze is me redelijk onopvallend voorbij gegaan. Misschien kick ik niet zo op de visuele wereld van Mann als jij doet?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Denk dat vooral dat het is. Je hamert op aspecten die ik ondergeschikt vind in deze film.
De Mees
-
- 558 berichten
- 64 stemmen
Voor misschien de 10de keer gezien en iedere keer twijfel is het 4,5 of 5, het einde ben ik niet echt tevereden over, nog nooit een 5 gegeven toch deze keer 5*.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Niet zo gedurfd en experimenteel als het beste werk van Mann, maar erg solide. Shootout is fenomenaal (beter dan in The Wild Bunch), maar niet zo goed als de eerste shootout in Miami Vice.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Wat is er mis aan de eindscène De Mees? Ik vond het een uitzonderlijk sterke scène. De langverwachte confrontatie tussen Pacino en De Niro, de setting, hun laatste gesprek, de schitterende muziek..
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Hij constateert waarschijnlijk over het feit dat De Niro wordt vermoord. Niet zo juist de eindscène.
bozzy
-
- 2161 berichten
- 670 stemmen
stem toch maar verlaagd.
eigelijk een beetje te simpel,alleen de acteer prestaties van de 2 heren waren super.
maar als je het mij vraagt is deze film iets te over rated..
maaja dat is mijn mening!
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
Wat een film, er zit zoveel tijd tussen de actie in het begin en het eind, maar het is allemaal zó proffesioneel en subliem geacteerd door gewoonweg de beste cast die ze hadden kunnen krijgen voor deze film. Vooral Tom Sizemore vind ik een respect afdwingende acteur. Verder zijn Robert deNiro en Al Pacino vanaf het begin van hun carriere acteergiganten maar zoals ze hen twee tegenover elkaar hebben gezet in deze film was echt een gouden vinding.
4.5 sterren terecht!
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Echt een van de betere politiefilms. Hele goede personages die geweldig worden neergezet door Pacino en DeNiro. Ook leuk om meer bekenden te zien (Tom Sizemore, Danny Trejo, Val Kilmer). Van die grote chaos scenes zijn erg goed uitgewerkt. Echt een topfilm!
4,25
Hoe komt het eigenlijk dat op Moviemeter de gemiddeldes zo laag zijn? Hier heeft Heat een 4,07 (8,14) en op IMDb 8,2. Dus op IMDb heeft deze film een hoger gemiddelde maar staat ie toch honderd plaatsen verder dan hier...
The Goss
-
- 502 berichten
- 4759 stemmen
Hoe komt het eigenlijk dat op Moviemeter de gemiddeldes zo laag zijn? Hier heeft Heat een 4,07 (8,14) en op IMDb 8,2. Dus op IMDb heeft deze film een hoger gemiddelde maar staat ie toch honderd plaatsen verder dan hier...
Reden hiervoor is dat op IMBD ook nieuwe films, dus van 2007 en 2008 in de top 250 staan, terwijl op MM de film minimaal 2 jaar oud moet zijn met minimaal 150 stemmen. Zie bijvoorbeeld Wall-E. Zie uitleg boven top 250.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Wat een film, er zit zoveel tijd tussen de actie in het begin en het eind, maar het is allemaal zó proffesioneel en subliem geacteerd door gewoonweg de beste cast die ze hadden kunnen krijgen voor deze film. Vooral Tom Sizemore vind ik een respect afdwingende acteur. Verder zijn Robert deNiro en Al Pacino vanaf het begin van hun carriere acteergiganten maar zoals ze hen twee tegenover elkaar hebben gezet in deze film was echt een gouden vinding.
4.5 sterren terecht!
Sizemore is wel een goede acteur, maar hier heeft ie toch maar vrij weinig te doen en valt hij nauwelijks op. Kilmer heeft wat meer screentijd, maar ook hem vond ik niet opvallend goed.
Vind wel dat Pacino DeNiro behoorlijk wegspeelt in de restaurant- en eindscene. Hoewel hij tijdens het uithoren van verklikkers wel wat over the top ging, dat was meer smieren dan acteren.
Karakterstudie van de hoofdkarakters? Zoveel kom je nou ook niet over ze te weten, niet meer dan in de gemiddelde misdaad/politiefilm. Pacino's karakter staat geheel in het teken van zijn beroep en zo verslonst hij zijn sociale leven en valt er niet met hem samen te wonen. Tja, nog al stereotype, in hoeveel films heb ik dat al niet eerder gezien? En van de Niro weet je niet veel meer dat hij niet een gewoon huisje-boompje-beestje leven wil, maar geboren is voor het vak van misdadiger. Wow! Wat interessant!
Wat het briljant in beeldbrengen etc van Mann betreft, waar velen het telkens over hebben? Sorry, maar daar zie ik gewoon niet echt iets speciaals aan.
En nogmaals, de grote actiescene in het midden is inderdaad opwindend en gaaf, maar nou niet bepaald realistisch. Zo zie je Kilmer een tijd lang staan schieten, vervolgens draait ie zich maar eens om en begint de andere kant op te schieten. Alsof de agenten hem niet al lang hadden kunnen neerschieten. Praat me niet over realistisch, want dat is het bij lange aan niet, opwindend... dat wel!
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Sizemore is wel een goede acteur, maar hier heeft ie toch maar vrij weinig te doen en valt hij nauwelijks op. Kilmer heeft wat meer screentijd, maar ook hem vond ik niet opvallend goed.
als bijrollen storen ze niet dus gewoon uitstekend.
Vind wel dat Pacino DeNiro behoorlijk wegspeelt in de restaurant- en eindscene.
mwa, ook al vind ik pacino de betere acteur, de niro speelt hij hier niet weg eerder andersom, maar goed dat is ieder zijn eigen beleving.
mensen hebben het altijd over smieren als het over pacino gaat, hij smiert in elke film maar ik heb nooit het gevoel dat ik naar dezelfde personage kijk dus hij smiert werelds.
Karakterstudie van de hoofdkarakters? Zoveel kom je nou ook niet over ze te weten, niet meer dan in de gemiddelde misdaad/politiefilm.
nou ja, iedereen word toch wel uitgewerkt, kan je niet zeggen over vele soort gelijke films.
zo kan je natuurlijk elke film afkraken. 
Wat het briljant in beeldbrengen etc van Mann betreft, waar velen het telkens over hebben? Sorry, maar daar zie ik gewoon niet echt iets speciaals aan.
ja, niet standaard maar ook niks extra's idd.
En nogmaals, de grote actiescene in het midden is inderdaad opwindend en gaaf, maar nou niet bepaald realistisch.
tja, zie de holywood shoot-out.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Heeft niks met afkraken te maken, het is voor mij gewoon wel een goede film, maar jullie doen of het een meesterwerk is en dan wil ik er toch wel even op wijzen dat het nu ook weer niet allemaal ZOOO speciaal en uitzonderlijk is.
Films als bv The French Connection, de al eerder hier aangehaalde Cercle Rouge (waarbij een Montant of Bourville pas echt goed acteerwerk laten zien en in totaal andere rollen, dan we van ze gewend zijn!),
of Steve McQueenfilms als Bullet en The Getaway zijn zeker zo goed en zo kun je nog tientallen misdaadfilms op noemen.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Wel grappig dat ie uberhaupt in de IMDB top staat trouwens, ik weet nog dat ik dat erg bijzonder vond vroeger.
Niemand had bij het uitkomen ooit gedacht dat de film zich pas jaren later zou ontwikkelen als een soort moderne classic.
Aanvankelijk vond iedereen het gewoon wel een goede film, maar pas jaren later begon hij opeens in toplijstjes op te duiken.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
moet ook zeggen dat ik het de eerste keer ook gewoon een goede film vond en niks bijzonders verder, ik weet nu wel beter.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
hij staat terecht in de top 250, maar wel hoog. hij staat hoger dan bijvoorbeeld platoon, en dat is ook bij mij een doorn in het oog. maar het blijft hoe dan ook een ver bovengemiddelde film voor mij.
MaxiJazz
-
- 229 berichten
- 787 stemmen
ik ga proberen uit te leggen waarom deze film zo hoog staat.Wie niet waagt, die niet wint zegt men he.
- Vele Bekende acteurs doen mee,dat levert al meteen pluspunt op.Als mensen zeggen dat ze dat niet aantrekt,liegen ze(de meeste in ieder geval).Want de gewone Jan-doedel film kijker gaat geen film pakken van een acteur waarvan hij de kop nog nooit heeft gezien of die niet wordt aangekondigd in een medium of op andere wijze.Dat kun je heel makkelijk controleren hier op MM.Op films met Will Smith en/of Brad Pitt wordt vele malen meer gestemd dan op minder bekende zoals Hugo Weaving.Natuurlijk,ik geef toe dat dergelijke films als Heat al vaker gedaan zijn maar die heeft niet iedereen gezien.En als dat nog goed of uitstekend wordt uitgevoerd zoals bij deze film is er een grote kans dat er een hoge score uitkomt.Dus vandaar dat Heat hoger dan andere films staat(die in andere ogen beter zijn).
-De Niro en Pacino hebben allebei een aparte uitstraling(geen normale alledaagse zoals bv Damon,Hanks of Paltrow.Los daarvan vind ik hen ook goede acteurs maar ze hebben dat aparte niet).Ook al vertellen ze bullshit,doen ze rare dingen het komt vaak geloofwaardig over.De Niro speelt een bad guy maar niemand gunt hem de dood.Dat is aan de klasse van de Niro toe te schrijven.Hij wekt empassie.
-fantastisch einde.Als er geen fantastische climax aan het einde komt met een fatsoenlijk eindpunt kan de allerbeste film aller tijden ook floppen.Kijk maar in de toplijsten.Elke film heeft een vlammend of ontroerend einde.Iets waardoor de film speciaal wordt/blijft.Voor mij is dat de handdruk en het achtergrondliedje van Moby(God moving all over the waters).Zonder dat zou men de film een stuk minder vinden denk ik.
-het herkenbare good guy-bad guy.niet ingewikkeld gewoon simpel.it woorked before
De cliches vind ik niet storend.Het gaat erom hoe je het brengt.De inhoud is bij actiefilms toch meestal hetzelfde.
PS:ik snap wel waarom mensen zoals Onderhond dit geen topfilm vinden.Die hebben al honderden actiefilms gezien.Dan wordt het inderdaad steeds minder.Maar voor de minder fanatieke kijkers is dit toch echt briljant filmvermaak vind ik.
Ik kijk ook minder bekende films en complexe films maar bij dit soort films krijg ik toch altijd een speciaal gevoel.Die filmmuziek is heerlijk.En dat eindduel is echt mooi.Net als in de oude westernfilms.En sommige mogen die handdruk sentimenteel en over the top vinden,ik vind het wel van toegevoegde waarde hier.
Arkadi.
-
- 797 berichten
- 870 stemmen
- Vele Bekende acteurs doen mee.Als mensen zeggen dat ze dat niet aantrekt,liegen ze(de meeste in ieder geval).Want de gewone Jan-doedel film kijker gaat geen film pakken van een acteur waarvan hij de kop nog nooit heeft gezien of die niet wordt aangekondigd in een medium of op andere wijze.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik beoordeel een film om te gaan kijken zeker niet om wie er in mee speelt. Heeft voor mij meer te maken met het genre, verhaal of regisseur.
Kan meer genieten van een onbekende acteur die een topprestatie neer zet dan van een algemeen gewaardeerd acteur die hetzelfde doet.
MaxiJazz
-
- 229 berichten
- 787 stemmen
Daar ben ik het niet mee eens. Ik beoordeel een film om te gaan kijken zeker niet om wie er in mee speelt. Heeft voor mij meer te maken met het genre, verhaal of regisseur.
Kan meer genieten van een onbekende acteur die een topprestatie neer zet dan van een algemeen gewaardeerd acteur die hetzelfde doet.
.het is oo
k al best laat
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Heeft niks met afkraken te maken, het is voor mij gewoon wel een goede film, maar jullie doen of het een meesterwerk is en dan wil ik er toch wel even op wijzen dat het nu ook weer niet allemaal ZOOO speciaal en uitzonderlijk is.
Films als bv The French Connection, de al eerder hier aangehaalde Cercle Rouge (waarbij een Montant of Bourville pas echt goed acteerwerk laten zien en in totaal andere rollen, dan we van ze gewend zijn!),
of Steve McQueenfilms als Bullet en The Getaway zijn zeker zo goed en zo kun je nog tientallen misdaadfilms op noemen.
Helemaal mee eens, er zijn zoveel briljante misdaadfilms gemaakt dat deze er eerder wat povertjes en standaard tegen afsteekt. En het geroemde sfeerbeeld van Mann vond ik beter in Manhunter bijvoorbeeld.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
PS:ik snap wel waarom mensen zoals Onderhond dit geen topfilm vinden.Die hebben al honderden actiefilms gezien.Dan wordt het inderdaad steeds minder.Maar voor de minder fanatieke kijkers is dit toch echt briljant filmvermaak vind ik.
Voor de fanatieke kijker ook hoor.
Gerelateerd nieuws

Schot in de zaak: 'Heat 2' mogelijk overgenomen door Amazon MGM wegens onenigheid over budget

In de ban van 'Task' op HBO Max? Deze titels passen in jouw straatje

Netflix pakt op 1 juli opnieuw uit met 'Heat' van Michael Mann

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









