Sabrina (1954)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Billy Wilder
met Humphrey Bogart, Audrey Hepburn en William Holden

Sabrina is de jonge dochter van de chauffeur van de familie Larrabee. Ze is al haar hele leven verliefd op David Larrabee, die haar echter al jaren negeert. Wanneer Sabrina een paar jaar naar Parijs gaat keert ze terug als een aantrekkelijke vrouw, waardoor ze de interesse van David al snel weet te trekken. David's broer Linus ziet dit, en vreest dat David's aanstaande huwelijk in gevaar komt. In dat geval zal een belangrijke deal met de familie van de bruid niet door gaan. Linus probeert Sabrina, in een poging haar van z'n broer weg te houden, zelf maar te versieren.

Klassieker. Vraag me niet waarom. Niet meer dan aardig.

vic
vond hem erg goed. Ik had bogart nog nooit in een romantische komedie gezien. Hij was op bepaalde momenten erg grappig. Zijn broer was ook erg goed. Ik vond toch wel Audrey Hepburn de beste prestatie weggeven. Ik snap wel waarom hij een klassieker is. Omdat zij erin speelt o.a.
Ik vond de remake van Sabrina met Indy ook wel leuk maar snap nu waarom men zei dat het veel slechter was dan het origineel

Aardige film. Niet heel goed maar ook niet slecht. 3*

avatar van chiquita
Bogart en Hepburn samen... kan niet beter.

Dit is een van die films die mij vanuit mijn kinderjaren is bijgebleven. Nu ... na ruim 30 jaar ... vind ik het nog steeds een geweldige film. Ik ga 'm beslist nog enkele keren zien.

By the way ... als kind zijnde (ik ben nu 42) vond ik Bogey maar 'niks' ... ik vond 'm een beetje een 'griezel'. Mijn pa was echter een groot fan van hem. Overigens ook van Hepburn .

Verbazingwekkend om nu mee te maken dat ik hem sinds een aantal jaren een van de meest aantrekkelijke acteurs ooit vind. Tsja ... 't kan verkeren.

FisherKing
Wouter schreef:
Klassieker. Vraag me niet waarom. Niet meer dan aardig.

Hele aardige film, klassieker door de cast. Bogart, Holden, en natuurlijk Audrey Hepburn. Wat een acteursgeweld. De film komt voor "Wllder-begrippen" te traag op gang, maar er vormen vele verwikkelingen. Humphrey Bogart is absoluut briljant als een zakenmannetje. En voor een scenario hier had Wilder veel problemen.

4* (met veel optie op meer)

avatar van matthijs_013
Ik vind dit geen klassieker. Verhaal is niet echt lokkelijk en begon me te vervelen na een tijdje.

avatar van Vinokourov
Niet zo'n heel bijzonder werk van Wilder, maar het heeft wel Bogart en Hepburn. Dan kan zo'n film toch niet zo gauw misgaan. Moeders van MM-leden zouden meer gecharmeerd zijn van deze film, me dunkt.

rick@themovies
Redelijke, degelijke film van Wilder.

Volgens de historici kon Bogart absoluut niet met Holden en Hepburn overweg en voelde hij zich nooit op zijn gemak tijdens het maken van de film. En dat is te zien; hij komt vermoeid en oud over. In de scenes met Hepburn's vader lijkt Bogart zelfs de oudste van de twee. Het wordt dan ook niet duidelijk waarom Hepburn voor hem zou kunnen vallen.

Ook Holden komt wat mij betreft niet helemaal lekker uit de verf en speelt zo nu en dan iets te veel de clown.

De film moet het dan ook vooral hebben van een leuk scenario met de van Wilder bekende ironische dialogen. Ook ziet de film er echt prachtig uit, dichtgebouwd met het ene na het andere fraaie shot.

Speciale vermelding voor de bijzonder grappige Marcel Hillaire in de rol van de Franse professor/chef. Het zou me niks verbazen als Peter Sellers deze scenes als inspiratie voor Inspector Clouseau heeft gebruikt.

Dick2008
matthijs_013 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Altijd moeilijk wat nou een klassieker is. Meestal ook wat persoonlijk maar lijkt me geen echt bekende film. Bogart speelt goed, Holden zet een leuke rol neer. Hepburn ziet er lief uit en acteren doet ze ook goed. Toch kon ik de film met moeite uitzitten. Traag begin, loopt daarna ook niet lekker en het eind is ronduit slap. 2.0.

avatar van goongumpa
Sabrina. Of: hoe een film met een cliché uitgangspunt boven zichzelf uit kan stijgen door een schitterende uitwerking .
Klasse acteurs die hun geschreven personages verrassend veel diepgang meegeven (ook in de bijrollen), mooi subtiel camerawerk, snedige dialogen, goede humor (eerste keer dat ik Wilder grappig vind), mooie muziek en een stralende Audrey.
Prachtige film.

avatar van goongumpa
Nog een grappig feitje: in deze film gaan Sabrina en Linus naar The Seven Year Itch, een andere film van Wilder. Het gekke is dat die pas een jaar later uitkwam !

Lang geleden heb ik de remake gezien met Harisson Ford. Deze originele versie heeft me blij gemaakt, maar ook niet helemaal. Er ontbreekt net dat beetje magie dat wel te vinden is in de andere films met Audrey Hepburn. Jammer.

avatar van movie acteurs
De tweede film met Hepburn in de hoofdrol. Na het prachtige Roman Holiday is deze film ook niet slecht te noemen. De film is gebaseerd op Sabrina Fair (een soort musical/toneelstuk ). Een klassieker maar Hepburn is hier wel wat minder. De film had ook wat meer humor kunnen brengen. Ik geef toch nog een 3,5.

avatar van Miron
Hepburn EN Bogart?

Ben benieuwd.

avatar van IcU
IcU
Hepburn en Bogart blijven twee prachtige acteurs, maar ik had toch veel meer verwacht van de samenwerking. Hetgeen wat hun dwarszit, is het zoete, iets wat vervelend oppervlakkige verhaal. Er kan dus ook niets bijzonders tussen de twee ontstaan, en dat had ik graag willen zien.

De eerste keer dat ik Bogart in een komische rol zie. Na veel donkere rollen, vond ik deze rol erg verfrissend en heb ik toch een andere kant van hem gezien die me zeker wel beviel. Holden beviel me ook als losbandige broer en Hepburn is altijd goed natuurlijk.
De remake kende ik al langer, daar vond ik overigens de spanning tussen Ford en Ormond meer voelbaar dan tussen Bogart en Hepburn, maar het origineel bevatte net dat stukje magie meer wat ik bij de remake miste. Heeft Wilder weer goed gedaan.

avatar van 606
Ja, er had misschien wat meer spanning in gemogen.
Werd op een gegeven moment nogal wat aan de saaie kant.
Acteren was wel goed gedaan.

3 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film dat er op het eerste zicht wat doorsnee leek. Maar gaandeweg kwam de sfeer er wel in. Een typisch romantisch verhaal zoals dat wel meer verteld werd. Bogart begint er wel oud uit te zien. Enkele jaren later stierf hij al trouwens. Holden en Hepburn zitten wel iets meer in hun vel bij dit genre. Hepburn beviel me hier ook beter dan in Breakfast at Tiffany's, al had dat ook met haar tegenspeler te maken. En Wilder heeft een mooie film afgeleverd met humor die wat rustiger is dan je van hem gewoon bent. Maar dat is zeker niet slecht.

Conclusie is dat dit een mooie film geworden is, maar ik vrees dat ik hem binnenkort al wat vergeten ben.

avatar van rep_robert
Mijn derde Wilder film en weer heb ik er van genoten.

Onder het standaard liefdesverhaaltje wat een beetje kenmerkend is voor die tijdsperiode weet Wilder de hele tijd een luchtig ondertoontje aan de film te geven. Dat is ook nodig, want net als Some Like It Hot duurt de film net eventjes te lang.

Het verhaal is dus behoorlijk standaard, maar de cast krijgt alle kans om te schitteren. Hepburn is hier ook weer de natural beauty. In een standaardjurkje met lang haar(begin van de film) tot een chique geklede dame met kort haar(na het verblijf in Parijs) ziet ze er werkelijkwaar fenomenaal uit. (Al is het natuurlijk geen shocking en onherkenbare transformatie zoals ze in de film willen doen geloven). Oh ja, ze kan trouwens ook acteren!

Bogart, Holden en Hampden zijn ook erg goed als 2 zoons en vader en zorgen voor de humoristische momenten. Vooral vader Hampden is erg hilarisch op de momenten dat hij zich verstopt voor een peuk.

Prima klassiekertje uit de Wilder stal.

Mr_White
Scherp geschreven romantische komedie van Billy Wilder. Voeg daar Audrey Hepburn en Humphrey Bogart aan toe en je hebt al heel snel een vermakelijke en vlotte film. Enige probleem dat ik een beetje had is dat nooit echt duidelijk wordt wat de personages nou precies voor elkaar voelden. De personages lijken vooral voor elkaar te vallen omdat het nodig is voor het verhaal, en dat is toch een beetje jammer.

avatar van Metalfist
A woman happily in love, she burns the soufflé. A woman unhappily in love, she forgets to turn on the oven

De Krokusvakantie is voor mij een blokverlof doordat ik binnenkort weer eens examens heb en als ontspanning kijk ik geregeld dan een film. Doordat de vrije plaats op de decoder weer is aan het krimpen, probeer ik regelmatig een opgenomen film af te wisselen met gekochte films. Sabrina was zo'n film die al een maand geleden was opgenomen en omdat ik een grote fan ben van Audrey Hepburn, heb ik de film daarjuist opgezet.

Daar kwam natuurlijk nog eens bij dat het een film was van Billy Wilder, al wist ik dat op voorhand niet. Een kenner van zijn werk ben ik zeker niet, al zou ik gerust wat meer willen zien van zijn films, maar de reden waarom hij een pluspunt is, is dat hij de twee beste films met Marilyn Monroe heeft geregisseerd. Reden genoeg dus om Sabrina een kans te geven maar eerlijk gezegd, het is niet Wilders beste werk. De film heeft nochtans wel wat potentie maar gedurende 3/4 van de film blijft het allemaal nogal saai. Oerdegelijk, dat wel, maar er zitten een paar dode momenten in. Misschien is de kleine 2 uur dan ook iets te lang en had het beter geweest als er hier en daar wat in was geknipt maar dat zullen we natuurlijk nooit weten. Het is ook niet dat het allemaal zo verschrikkelijk slecht is want de hand van Wilder is er nog altijd wel in te herkennen. Vooral naar het einde toe wordt de film zelfs erg interessant. Heel de driehoeksrelatie krijgt meer diepgang en wordt beter uitgewerkt met het voorspelbare maar heerlijk romantische einde als gevolg. Op zich ben ik wel blij dat Sabrina uiteindelijk bij Linus terecht komt want het had compleet tegen de sfeer van de film in gegaan mocht ze bij David geëindigd zijn.

Ik had de film eigenlijk voornamelijk opgenomen voor Audrey Hepburn. Deze in België geboren schone heeft een grote aantrekkingskracht op mij terwijl ze eigenlijk helemaal niet mijn type vrouw is. Er is iets in haar présence waardoor ze er altijd in slaagt om mij naar haar films te leiden. Ook hier heeft ze weer deze mysterieuze aantrekkingskracht, al duurt het wel tot haar transformatie compleet is eer het echt tot zijn recht komt. Soit, in ieder geval weet Hepburn er weer een vermakelijke rol van te maken en dat kan niet simpel zijn geweest. Niet omdat het zo'n vreselijk moeilijke rol was, in tegendeel want niemand in de film heeft echt ontzettend veel diepgang, maar eerder omdat de omstandigheden met haar twee mannelijke tegenspelers schijnbaar erg slecht waren. De grootste stoorzender zou Humphrey Bogart zijn geweest en eerlijk gezegd, ik verschoot ervan om hem in dit soort rol te zien. Nu ben ik sowieso al niet echt kapot van Bogie maar het is wel een degelijke acteur die vaak erg goed is in het gangstergenre. In de film is hij echter een last-minute vervanging voor Cary Grant, jammer eigenlijk dat dat niet is doorgegaan want die bewees een jaar eerder met Roman Holiday al dat hij een uitstekende combinatie vormt met Hepburn, maar Bogart wou ook dat zijn vrouw Lauren Bacall de rol van Sabrina had en kon hij ook helemaal niet opschieten met William Holden. En dat zal vast niet gebeterd zijn toen er bijna unaniem door de critici werd vastgesteld dat de rol van Linus beter naar Holden zou zijn gegaan en de rol van David naar iemand jonger. Soit, ik moet ze er wel in gelijk geven want Bogart is inderdaad wel wat een miscast in de film. Hij doet het zeker en vast niet slecht en komt ook tot zijn recht in het midden van de film waarin het nog niet duidelijk is hoe de relatie tussen hem en Sabrina nu juist is maar in de meer romantischere scènes is hij nogal knullig. William Holden is trouwens wel op zijn plaats als de jonge David. De romantische scènes tussen hem en Hepburn komen geloofwaardig over, niet zo moeilijk als je bekijkt dat ze tijdens het maken van de film een koppel werden, maar af en toe was hij iets teveel het leuke rijkeluiskindje, een type personage waar ik eigenlijk nooit veel mee heb. De bijrollen zijn stuk voor stuk goed verzorgd, vooral vader Larrabee was leuk, en de klassieke setting waarin de film zich afspeelt ziet er goed uit.

Beetje een twijfelgeval dit. Ik heb me sowieso goed geamuseerd, dat staat als een paal boven water, maar voor Wilder normen (dit is de 4e film die ik van hem zie waarvan twee 4.5* en één 4*) een tikkeltje minder. Het verhaal is traag maar solide, Hepburn is betoverend maar over het algemeen toch net geen 4* waard maar ik twijfel er niet aan dat Wilder met een 3.5* ook content zou zijn geweest.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
goongumpa schreef:

Nee, ze gaan naar het toneelstuk met dezelfde naam.

avatar van Spetie
Leuke romantische komedie, die heerlijk voortkabbelt en geen seconde verveelt.

Er zit een heerlijk luchtig sfeertje in en mede daardoor kijkt het prettig weg. Hoogstaand wordt het eigenlijk nooit, maar als je bijna de gehele film met een glimlach op je gezicht zit, dan is dat toch wel een goed teken. Ik was hier vooral onder de indruk van Audrey Hepburn. Ze speelt overtuigend en haar transformatie van een jong en onzeker meisje, naar een volwassen en zelfbewuste vrouw is erg goed. Ik heb haar wel vaker zien acteren, maar dit is de eerste keer dat ik echt onder de indruk ben.

De rest van de cast is degelijk. Bogart is toch wel een kleine miscast als de oudste zoon, al doet hij het op zich niet slecht. William Holden is als de jongere zoon wel iets beter en weet vooral in de scènes met Hepburn samen te overtuigen. Walter Hampden zorgt als de vader voor de leukste momenten, door regelmatig een gevatte opmerking te spuien, aangezien hij niet vies is van een sigaartje en een drankje.

Verder is het allemaal vooral erg degelijk en kent het verloop op zich heel weinig verrassingen. Maar als het zo wordt uitgevoerd als hier, is dan geen enkel probleem. Wilder levert degelijk vakwerk af, waarbij de prima cast de film net naar een niveau hoger weet te tillen.

In veel van haar films staat Audrey Hepburn tegenover tegenspelers, die veel ouder zijn dan zij. Meestal stoort dat niet, maar in dit geval tegenover een Humphrey Bogart in zijn nadagen doet dat toch geen goed aan de geloofwaardigheid van de film. Bogart kwijt zich overigens heel aardig van taak, maar gegeven de kern van het verhaal is het leeftijdsverschil met Hepburn naar mijn mening te groot. Dat weerhoudt mij ervan de film het volle pond te geven.

Niettemin alweer een verrukkelijke, humorrijke romcom van Billy Wilder. Opvallend trouwens het zuivere Engelse accent van de perfect acterende Audrey Hepburn tegenover het Amerikaanse geknauw van Humphrey Bogart en William Holden. De keuze voor het romantische “La vie en rose” als steeds terugkerend muziekthema is geweldig.
Overigens, de remake uit 1995 met Julia Ormond in de titelrol is niet onaardig, maar toch niet meer dan een slap aftreksel van dit origineel.

avatar van soom
Ik kan er mijn hand niet echt op leggen waarom, maar ik vind Some Like It Hot echt een betere film. Niet door Audrey (in mijn mening is zij echt, net als Marilyn, een tijdloze artieste met zoveel gratie als maar mogelijk is - of gracieus-heid), misschien omdat het toch iets te serieus van aard is. Sfeer is verder wel heerlijk om bij weg te dromen: William Holden en Audrey Hepburn spelen echt wel goed, Humphrey Bogart is misschien een beetje een smetje. Dat is wellicht waarom ik het net iets minder vond. Ik wist helemaal niet dat Humphrey in het echt werkelijk niet met zijn tegenspelers door dezelfde deur kon wandelen, maar oprecht eerlijk gezegd, ik vond het al voordat ik dat las op imdb: Vond er namelijk een tikkie krampachtigheid inzitten, bij de momenten dat ze met z'n drieën/tweën, in beeld waren en samen speelden. (In Casablanca is het duidelijker dat Humphrey wel degelijk een geweldige acteur is en blijft, natuurlijk, zijn talent komt daar ook meer uit de wol) Kortom: Het is wel een goeie film, echt wel romantisch, alleen zijn Audrey&William beter/leuker dan Humphrey met hen samen.

Goeie film over twee rijke broers en de dochter van hun chauffeur. Een romcom waarbij de nadruk wel wat meer op het romantische gedeelte ligt. Een goeie opzet en de film heeft een lekker rustig tempo. Uitstekend acteerwerk waarbij Audrey Hepburn uiterst charmant is in de titelrol.

avatar van missl
Romantische film over een liefde die nogal wat vragen oplevert ivm de klassen waarin de personen zich begeven. Het blijft allemaal redelijk oppervlakkig maar weet toch te boeien.

avatar van The One Ring
Zeer degelijke romantische komedie. Het zou wat absurd zijn om dit tot de betere Wilders te rekenen, daarvoor is deze film niet origineel genoeg en zit er te weinig diepgang in. Ook vond ik het voor een komedie vaak niet bijster grappig, met maar weinig scènes die echt voor de lach gingen.

Het is meer een luchtige romantiekfilm en in die categorie slaat Sabrina geen slecht figuur. Het zijn vooral de geloofwaardige karakteruitwerking en de dialogen die er iets van maken. Vooral bijzonder was dat ik heel lang het gevoel had dat de film erop zou uitdraaien dat Hepburn met Holden zou eindigen en dat Bogart vooral een obstakel zou zijn; die uiteraard aan het einde tot inkeer zou komen, maar het ging dus om een romance tussen Bogart en Hepburn aan het einde. Toegegeven, ik moest wat aan Bogart wennen in deze rol. Het is geen voor de hand liggende casting, maar na een tijdje begon ik er toch aan op te warmen. Hij komt oud en uitgeblust over, maar dat past wel bij het personage. Holden past wat natuurlijker in zijn rol en Hepburn is gewoon getypecast. Hoe dan ook, ze leveren vooral een prettige kijkervaring op en ze weten een niet bijzonder origineel filmidee fris te maken.

Romantisch filmpje met, zoals meestal, een voorspelbaar eind maar sympathiek en die ook de verdienste heeft nooit te gaan vervelen. Veel is natuurlijk te danken aan de aanwezigheid van een charmante snoet als deze van de steeds adorabele Audrey Hepburn.