Genre: Actie / Drama
Speelduur: 119 minuten
Alternatieve titels: House of Flying Daggers / Attack from Ten Directions / Sap Min Maai Fuk / 十面埋伏
Oorsprong:
China / Hongkong
Geregisseerd door: Yimou Zhang
Met onder meer: Takeshi Kaneshiro, Andy Lau en Ziyi Zhang
IMDb beoordeling:
7,5 (119.283)
Gesproken taal: Mandarijn
Releasedatum: 13 januari 2005
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Shi Mian Mai Fu
Het verhaal speelt zich af in het China van de 9de eeuw. De twee soldaten Jin (Takeshi Kaneshiro) en Leo (Andy Lau) krijgen de opdracht om de leider van het "House of Flying Daggers", een revolutionaire groepering, op te sporen. Leo denkt dat Mei (Zhang Ziyi), een mooie blinde danseres, de dochter van deze leider is. Om haar vertrouwen te winnen gaat Jin undercover. Hij doet zich voor als een sympathisant voor hun zaak. Samen vertrekken ze naar het hoofdkwartier van het "House of Flying Daggers". Wat echter niemand kon voorzien is dat Mei en Jin onderweg verliefd op elkaar worden. Wanneer Jin dan om Mei te beschermen zijn eigen soldaten moet vermoorden en Mei wordt opgedragen Jin te vermoorden, staan ze door hun verdeelde loyaliteiten voor een zwaar dilemma.
Externe links
Acteurs en actrices
Leo
Xiao Mei
Yee
Xiao Bu Kuai
Police Officer
Performer
Performer
Performer
Performer
Video's en trailers
Reviews & comments
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
Deze film heeft het allemaal cliché-verhaal, slechte acteurs, ongeloofwaardige vechtscènes en de ene absurditeit na de andere. Met als hoogtepunt een zeer slappe eindscène. Het enige wat deze film de moeite waard maakt om te kijken zijn de tot in het absurde op elkaar afgestemde gevechten. Vooral het de synchroniteit van de soldaten is verbazingwekkend. Al met al snap ik de hoge waardering voor deze film totaal niet.
geloof niet dat je het helemaal begrijpt...
hahahaha... zat net even je top tien te bekijken! realistische films zeg!! alles wat daar in gebeurd kan echt! Lotr, star wars, pirates of ....
dit soort film's moet je anders bekijken. meer als kunstvorm. de gevechten zijn een soort moderne dans/balletachtig, en veel dingen zijn symolisch bedoeld. en dat van het acteren... aziatisch acteren komt vaar straf over, maar zeker in de sneeuwscene werd er verdomd goed geacteert, maar dat moet je even zien. het is voor sommige moeilijk om door het aziatische heen te prikken, zeker als je er niets mee hebt. maar eenmaal er door heen....
en ga niet eerder over geloofwaardigheid beginnen als je LOTR en star wars in je top 10 hebt staan. want zelfs dan geloof ik deze film meer dan al die Hobbits!!! 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Was op TV gister, en heb m na 10 minuten uitgezet en de DVD weer opgezet. Verkeerd beeldformaat en fletse kleuren waardoor ook de special effects veel minder overtuigend overkomen. Weet weer waarom ik zelden films op TV kijk.
Omdat je de films ook op dvd hebt?
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1229 stemmen
Het is toch jammer dat deze film uiteindelijk te langdradig wordt door het saaie drama dat erin verwerkt wordt. Sommige dans/vecht scenès zijn echt fantastisch en ook de meeste omgevingen (vooral in het bamboe bos) zijn briljant. De geniale gevechten worden echter naar het einde toe spaarzaam en hoewel de laatste scene in de sneeuw visueel erg mooi is, is de verdere inhoud amper meer om aan te zien. Bizar contrast.
Al met al 3,5*
wei
-
- 163 berichten
- 366 stemmen
Omdat je de films ook op dvd hebt?
Nogmaals, films die in een verkeerd beeldformaat op TV worden uitgezonden kan er bij mij niet in, kleuren worden opgeblazen en dat is funest voor een film als deze.
swrene
-
- 92 berichten
- 451 stemmen
geloof niet dat je het helemaal begrijpt...
hahahaha... zat net even je top tien te bekijken! realistische films zeg!! alles wat daar in gebeurd kan echt! Lotr, star wars, pirates of ....
dit soort film's moet je anders bekijken. meer als kunstvorm. de gevechten zijn een soort moderne dans/balletachtig, en veel dingen zijn symolisch bedoeld. en dat van het acteren... aziatisch acteren komt vaar straf over, maar zeker in de sneeuwscene werd er verdomd goed geacteert, maar dat moet je even zien. het is voor sommige moeilijk om door het aziatische heen te prikken, zeker als je er niets mee hebt. maar eenmaal er door heen....
en ga niet eerder over geloofwaardigheid beginnen als je LOTR en star wars in je top 10 hebt staan. want zelfs dan geloof ik deze film meer dan al die Hobbits!!! 
Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat ik hier duidt op het realisme van de gevechten en niet van de setting. Daar zit een groot verschil tussen. Ik ben het met je eens dat de setting hier realistischer is, maar de gevechten zijn dat zeker niet. Dat zeg je notabene zelf ook als je zegt dat je moet zien als een soort dans... Zo had ik het inderdaad niet bekeken. Maar als een film begint met in het jaar zoveel, dan verwacht ik dat daar iets realistisch uitkomt. Ik heb hem dus inderdaad verkeerd begrepen.
J.T.O
-
- 791 berichten
- 1048 stemmen
Sorry hoor beste swrene, maar de gevechten in jouw films zijn hoe je het ook bekijkt niet realistischer dan de gevechten hier. Legolas die op honderden meters tiental monsters neerhaalt met zijn boog is niet realistischer dan dat Jin de soldaten penetreert met zijn pijlen. Of dat Gandalf met zijn toverstaf de orcs in een vlammenzee laat zwemmen is net zo overtuigend als dat Leo licht op zijn voeten is en hierdoor dus kan zweven op water of bomen. Waarom is dat eerste wel zo realistisch en dat tweede niet? Omdat het afspeelt in een zo overduidelijke setting genaamd fantasie wereld met elven en orcs?
House of Flying Daggers speelt af in een Wuxia wereld. Dat is gewoon in de oudheid, waar de mensen bijzondere krachten hebben, maar wat in feite gewoon martial arts is, alleen dan in een overdreven vorm om het extra mooi te maken. Dit is bijna hetzelfde als een film die afspeelt in de Middeneeuwen hier. Landschap met nobele ridders, woeste draken en magiërs met witte baarden. De gevechten zijn daar net zo onrealistisch als in wuxia films, alleen wordt het dan anders gepresenteerd omdat het historisch en cultureel heel anders in elkaar steekt. Martial arts in het oude Westen was niet zo als in het Oosten, ze waren meer gedreven in het worstelen, maar toen het buskruit kwam en hevige bepantsering werd die martial arts al snel nutteloos. Daarom als ze vechten is dat meestal niet hetzelfde als dat de mensen vechten in het Oosten. Noem dit dan maar “lomp dansen”.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Net als HERO een superfilm over liefde, opoffering, bedrog, corruptie en spionage. Wat een beelden, wat een vormgeving!
Bananas
-
- 244 berichten
- 314 stemmen
Beelden: 5
Acteurs: 4
Verhaal: 2 (werd slechter en voorspelbaar met de tijd)
Muziek: 3
3,5*
Movsin
-
- 8286 berichten
- 8432 stemmen
Inzake beeldvorming is dit een meesterwerk.
Noch de beroemdste amerikaanse dancepartners, noch de Hollywood-macho's werden ooit zo in beeld gebracht.
Het verhaal lijkt aanvankelijk banaal en voorspelbaar maar naar het einde toe onthult zich een romantische, dramatische intrigue die, in een modernere versie, beslist voer had geweest voor een Harold Pinter.
De contestatie rond deze film bewijst zijn waarde.
Duizend jaar en een veelvoud aan kilometers zijn voor mij wat moeilijk geweest...
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8162 stemmen
Ik kan niet laaiend enthousiast zijn over deze film. De beelden zijn natuurlijk wel prachtig, maar het is allemaal wel veel van hetzelfde. De scenes zijn te eentonig en duren te lang om me echt te kunnen boeien. Het verhaal heeft ook niet veel om het lijf (al wordt de hartstocht wel overtuigend neergezet) en doordat er bijna voortdurend hetzelfde gebeurd alleen dan in een andere setting heb ik het geheel als saai ervaren. Komt dan nog bij dat ik niet om martial arts geef. De muziek is wel ontzettend mooi en tesamen met een paar mooie beelden maakt dat dan toch dat ik de film niet met tegenzin afgekeken heb.
Eigenlijk ben ik het volledig hier mee eens. Visueel soms verbluffend mooi, maar qua verhaal en drama heeft de film in mijn ogen maar erg weinig te bieden.
3,0*
Dynamovie
-
- 260 berichten
- 1673 stemmen
Ik vind het juist een erg krachtig verhaal. Beelden en muziek zijn fenomenaal mooi! 5* dus en in mijn top 10.
tonnyhk
-
- 245 berichten
- 348 stemmen
Eigenlijk ben ik het volledig hier mee eens. Visueel soms verbluffend mooi, maar qua verhaal en drama heeft de film in mijn ogen maar erg weinig te bieden.
3,0*
Ook ik ben het hier volledig mee eens. Prachtige beelden en overtuigende hartstocht. Maar eentonig verhaal en voor mij te ongeloofwaardig.
Tenshinhan
-
- 347 berichten
- 731 stemmen
Ook ik ben het hier volledig mee eens. Prachtige beelden en overtuigende hartstocht. Maar eentonig verhaal en voor mij te ongeloofwaardig.
Je bekritiseerd een fantasie film omdat die niet geloofwaardig is?
tonnyhk
-
- 245 berichten
- 348 stemmen
Je hebt misschien wel gelijk. Ik ben meer een liefhebber van films waarbij het merendeel kan en waarbij de fantasie een minder grote rol speelt. De zogenaamde reality films is meer mijn genre. Datzelfde geld ook de voor boeken die ik lees. Films als Schindlers list, United 93, Hotel Rwanda, The Pianist vind ik echt toppers. Hier kan ik mij helemaal in inleven en zit ik op het puntje van de stoel. Science Fiction films en fantasiefilms kunnen mij in het algemeen minder boeien en zeker als het echt helemaal niet kan en te ver gaat dan verslapt mijn aandacht en heb ik iets van nou ja... Ik heb dat ook een beetje bij Lord of the Rings ofschoon ik dat wel goede films vind.
Maar toch kunnen fantasiefilms vanwege de mooie beelden, het goede verhaal, humor of geniale vondsen mij zeker wel bekoren. Forrest Gump en The Green Mile bijvoorbeeld kan ook niet maar vind ik wel toppers. Echter bij deze film verslapte toch mijn aandacht ik vind het teveel van hetzelfde.
xzaz
-
- 104 berichten
- 116 stemmen
Mooie film, heb genoten van dat stukje in dat groene bos met de bamboe. Weet iemand toevallig waar het is opgenomen?
validius
-
- 139 berichten
- 75 stemmen
Nogmaals, films die in een verkeerd beeldformaat op TV worden uitgezonden kan er bij mij niet in, kleuren worden opgeblazen en dat is funest voor een film als deze.
kleuren worden opgeblazen? hmm toch vreemd.. daar op een tv zender kopen ze de rechten van een film en stoppen die in het dagelijk aanbod. verder word er niets mee gedaan. Inderdaad het beeldformaat kan zomaar verkeerd opgepakt worden door de computer van de desbetreffende zender. Maar aangezien ik hem wel in normaal formaat heb gezin (ook op de tv) zal het misschien eerder aan je tv liggen dan aan de film die op de tv uitgezonden wordt.
als ik jou was zou ik kijken of je op je afstandbediening een mogelijkheid hebt om beeldformaten te veranderen (bijna alle televisietoestellen hebben dat tegenwoordig) want dat is wel zo handig als je volgende keer een film op tv wilt kijken die je niet op dvd hebt.
Loki87
-
- 228 berichten
- 0 stemmen
Ik hou niet zo van dit soort martial arts films. Ook vond ik het drama dat in deze film zat van een erg beperkt niveau. 2,0
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Nog eens herbekeken, en doorheen de verbluffende visuele stijl schemerde helaas een soort kitsch door. Ook het epische verhaal deed af en toe nogal sentimenteel aan, en het innerlijk van de personages leek niet meer de draagkracht te hebben van weleer. Voorlopig blijft de score ongewijzigd, maar ik zie in de toekomst nog een punt of wat sneuvelen... 
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
cinematografisch erg mooi; wat een beelden, bijna poëtisch. Mooie vechtscenes, gewoon geniale film. Stak bij mij boven vrijwel elke aziatische film uit (behalve de klassiekers dan).
Dit is mijn lievelingsscène : het dansende meisje.
Green Destiny
-
- 254 berichten
- 1396 stemmen
Shi Mian Mai Fu is een epische meesterwerk. Yimou Zhang is één van mijn favoriete regisseurs, cinematografisch gezien zet hij hier weer een kleurrijk prent neer.
Het kleurgebruik in deze film klopt tot in de details. Vooral de overgang tussen de jaargetijden is visueel zeer mooi om te zien. De acteurs zijn overtuigend, vooral Ziyi Zhang die in deze film zeer goed acteert. Verder vind ik de score een prachtige belevenis, die de sfeer van de film perfect overbrengt.
Shi Mian Mai Fu is van een hoog artistieke niveau en hoort zonder twijfel bij de top van de Wuxia films. 4.5*
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Het eerste kwartier van de film beviel me niet zo. Die zang/dans/drum scènes vond ik maar weinig interessant wel mooi gefilmd maar verder weinig aan.
En zo gaat House of Flying Daggers door: Visueel erg sterke film maar verder weinig aan. Zo zeker de relatie tussen de 2 hoofdpersonages die in mijn ogen veel te veel uitgediept werd. Slecht was het niet en degelijk geacteerd maar het haalt het tempo te veel uit de film. Het concept is goed maar een beetje om zeep geholpen zo, erg jammer.
Zoals eerder gezegd is deze film vooral visueel sterk. Waar ik vooral van genoot was de slow-motion tijdens de actiescènes. Schitterend om pijlen en zwaarden traag hun doel te zien bereiken. Verder was het camerawerk erg goed, goed uitgekozen kostuums en mooi en fris kleurengebruik. De eindscène waarin het prachtig herfstlandschap onder de sneeuw valt vond ik ook een mooi scène.
De actie zit verder zeker ok maar voor de mensen die opzoek naar matrial art zou ik toch eerder doorverwijzing richting Tony Yaa en Sonny Chiba.
Ohja Ziyi Zhang haar personage had gewoon moeten sterven op het einde. Had veel beter geweest voor het drama en wat realistischer ook.
3,5*
Getting Louder
-
- 68 berichten
- 100 stemmen
Prachtig..
Zijn er gelijkwaardige Chinese films? Die zou ik graag zien. Het genre bevalt me op zich wel.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Prachtig..
Zijn er gelijkwaardige Chinese films? Die zou ik graag zien. Het genre bevalt me op zich wel.
Dit vind ik de films die je er het best mee kan vergelijken.
paffy
-
- 51 berichten
- 318 stemmen
mooi visueel en boeiende gevechten kunnen niet vergeven dat ik de plottwist zeer jammer vond. een love triangle vond ik niet passen. 4 sterren niettemin
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Een van de meest bijzondere films die ik ooit heb gezien. Geweldige cinematografie, in dezelfde stijl als Hero die ik tevens ook erg mooi vond. Fantasievolle, verbluffende gevechten, bijzonder gebruik van kleuren en een prachtige soundtrack. De actiescenes waren zeer specaculair, en daarbij komt een goed verhaal. Een verhaal die in dermate is uitgewerkt, wat ik in weinig spektakelfilms heb gezien. Deze film hoort bij het selecte groepje films dat verhaal en spektakel perect weet uit te balanceren, dankzij het sterke regiewerk van Yimou Zhang.
Dit verhaal bevat meer dan genoeg diepgang en word nérgens cliché. De love triangle (zoals hierboven genoemt) zorgt voor de nodige drama, en daarin verwerkt zitten spectaculaire gevechten. De film wordt daarbij gedragen door goede acteurs. In feite in alles een geweldige film! 4.5*
Pistons
-
- 588 berichten
- 5589 stemmen
De sterke punten van HERO komen ook in deze film weer terug. Nogmaals een genot om te kijken dus.
Skuller
-
- 250 berichten
- 2425 stemmen
De sterke punten van HERO komen ook in deze film weer terug. Nogmaals een genot om te kijken dus.
Vind deze een stuk beter 
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Het valt me zwaar tegen hoe weinig mensen hier op Moviemeter enig besef hebben van het genre wuxia. En als ze dan al een film in dit genre kijken, dat ze dit dan ook nog eens doen door hun westerse ogen met enorme oogkleppen op.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Het valt me zwaar tegen hoe weinig mensen hier op Moviemeter enig besef hebben van het genre wuxia. En als ze dan al een film in dit genre kijken, dat ze dit dan ook nog eens doen door hun westerse ogen met enorme oogkleppen op.
Hoe zouden wij deze film dan moeten bekijken?
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Hoe zouden wij deze film dan moeten bekijken?
Elke film, elk verhaal verdient een faire kans en dezen dienen we dan ook te geven, telkens weer wanneer we een film gaan bekijken.
Maar niet elke film komt voort uit de maatschappij, de cultuur waarmee wij het meest bekend zijn. We zijn dan snel geneigd om een film, afkomstig uit een andere cultuur, met onze westerse ogen te bekijken. Dus met onze westerse referenties en in dat geval geef je een Aziatische film geen eerlijke kans om zich te bewijzen.
Wat wij zien in een Aziatische film, zeker een wuxia-productie, komt niet overeen met wat wij kennen uit Westerse verhalen, mythes en sages. Op die grond kun je veel aspecten uit zo'n film helemaal tot op de grond toe afbreken.
Terwijl wuxia-verhalen in Azië en met name China, heel populair zijn. Verhalen over machtige krijgers met bovennatuurlijke krachten en vaardigheden. Daarvan zegt men hier al snel dat het niet realistisch is, dat het onzinnig is. Ja, het is niet realistisch inderdaad, maar ook veel Westerse films zijn niet realistisch. Maar in het geval van trollen, elfen, geesten, etc. klaagt niemand, want dit kennen we immers zelf uit sprookjes en mythes.
Hoe zal een Chinees aankijken tegen een film over de Griekse goden? Of over elfjes een feeën, wellicht zal deze Chinees dan ook even aan zijn hoofd krabbelen en zich afvragen waarmee die lui in het westen bezig zijn. Maar het is juist de kunst om jezelf open te stellen voor die andere culturen en de verhalen die daarbij horen. Als je daartoe niet bereid bent, kun je een dergelijke film ook nooit helemaal goed begrijpen en kun je beter enkel bij de Hollywood producties blijven en je daarmee vermaken.
Als je dus een Aziatische productie gaat kijken, stel dan jezelf open en geef de film en kans. Anders verspil je je eigen tijd en doe je onrecht een film waarvan je op voorhand al kon weten dat je het toch niet zou aanspreken.
Dat is eigenlijk wat ik tegen iedereen wil zeggen, dit is geen commentaar gericht tegen een bepaald individu. Maar ik deed die uitspraak uit onvrede met een heel aantal berichten die hier werden gepost door mensen, waarvan ik denk dat zij de film geen eerlijke kans hebben gegeven. Wellicht zullen zij zich beter vermaken met zo'n Amerikaanse actiefilm.
Het laatste nieuws

Duitse spionageserie 'Unfamiliar' nu beschikbaar op Netflix

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen

'Bridgerton' best bekeken Netflix-serie van dit moment: bekijk de volledige Top 10

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'
Bekijk ook

Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
138 reacties

Mou Gaan Dou
Misdaad / Drama, 2002
303 reacties

Chi Bi Part II: Jue Zhan Tian Xia
Actie / Avontuur, 2009
49 reacties

Nanjing! Nanjing!
Oorlog / Drama, 2009
66 reacties

Huo Yuan Jia
Actie / Drama, 2006
282 reacties

Shan Zha Shu Zhi Lian
Romantiek / Drama, 2010
5 reacties
Gerelateerde tags
chinavechtsportenswordplaytang dynastyregeringopstanddagger wuxia9th century
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








