À Bout de Souffle (1960)

Frankrijk
Misdaad / Romantiek

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg en Daniel Boulanger

De jonge kruimeldief Michel (Belmondo) probeert op Humphrey Bogart te lijken. Onderweg naar Parijs steelt hij een auto en vermoordt een agent. Eenmaal naar de lichtstad gevlucht, krijgt hij een relatie met de Amerikaanse Patricia. Zij ontpopt zich sneller dan hem lief is als een vreselijke femme fatale. Tussen de twee ontstaat een amoureuze verhouding. Ondertussen zit de politie Michel op de hielen. Hij weet dat hij dit niet eeuwig volhoudt, en hij neemt steeds meer risico's...

avatar van John Lee Hooker
Leuk filmpje. De eerste van monsieur Godard zie ik nu, ik zie weinig Franse films maar deze uit 1960 draaide toevallig. Vreemd monteerwerk wel, zie er weinig positiefs in. Juist de langere scenes in het begin van de film vond ik indrukwekkender omdat het gewoon lastiger is om dat goed uit te voeren voor de acteurs. Bemondo en Seberg, vind ik wel een leuk koppeltje. Ik had wel iets meer van de 'misdaad' verwacht, blijft een beetje beperkt. Belmondo moet zwarte longen hebben gehad na de opnames, sjeezes wat rookt hij hier veel weg. Verder vind ik zwart/wit films altijd wat meer sfeer hebben dus dat geld hier ook. Prima.

avatar van HarmJanStegenga
Mijn 1e Godard. Leuke film - mooie luchtige sfeer en twee prima hoofdrolspelers. Bijzonder vond ik het echter (nog) niet echt. Maar wat niet is, kan nog komen?

Zou me niets verbazen. De stijl die Godard hanteert bij deze À Bout de Souffle beviel me namelijk prima. Zo'n 1e keer is dan misschien even wennen en ik was (na een lange dag) nogal moe tijdens het kijken, dus wie weet wat herziening in petto heeft.

Belmondo is érg (wannabe ) cool als hoofdrolspeler, met z'n sigaret steeds. Mooi camerawerk, visueel sowieso sterk. Een paar mooie scenes, dus een voldoende.

avatar van Friac
Flauwe film, Godard mag voor mijn part gerust met interessantere films afkomen als hij bij mij zijn status wil waarmaken. Revolutionair binnen dat tijdperk, allemaal goed en wel, maar het levert wat mij betreft een semi-flutfilm op. Het verhaal heeft haast niets om handen, de montage is me veel te slordig opgevat (geef mij dan toch maar de "irreële Hollywoodmontage" als er tussen dit en A Bout de Souffle's montage gekozen moet worden) en de acteerprestaties zijn nu niet om te zeggen bijzonder hoogstaand. Bovendien was het hoofdpersonage behoorlijk irritant wegens zijn arrogantie en "übercoolheid", wat het kijkplezier niet bevorderde.

Nergens wist A Bout de Souffle me te raken of voluit te charmeren, slechts enkele dialogen raakten de juiste snaar en enkele sfeerbeelden van Parijs spreken in het voordeel van deze film (misschien het soort films dat altijd extra sterretjes krijgt owv sfeerbeelden van grootsteden en jazzy soundtracks?). Jammer, want ik had hier veel van verwacht. Films als Un Condamné à Mort s'est échappé en Ascenseur pour l'Echafaud bevielen me een pak beter in elk geval. Van Godard ligt Pierrot le Fou nog klaar, en ik ben ook benieuwd naar Weekend. Hopelijk ligt de kwaliteit van die films iets hoger. Matige 2,5* voor deze A Bout de Souffle in elk geval.

avatar van Goldenskull
Eindelijk dan mijn eerste Godard gezien (als 1800e stem op MM, gaat u schamen! ) en waarschijnlijk volgen er deze week nog twee.

Ik had zo'n vermoeden dat 'Nouvelle Vague' mij zou liggen, dus dan maar beginnen bij de film die 'officieel' als eerste te boek staat. Lekker tegendraads je personage tegen de camera laten praten. Genoeg films waar zoiets niet werkt, hier vond ik het wel gaaf.

Belmondo zet een gaaf personage neer, al is het eerste half uur van de film wel het minst. Niet zozeer slecht, maar weinig bijzonder. Vooral de relaxte scène in het appartement was erg leuk, maar eigenlijk waren alle scènes daarna dat. Vooral hoe Patricia erin opgaat, stelen van de Cadillac, is leuk om te volgen. Sowieso was de wisselwerking tussen die twee erg fijn.

Goed camerawerk, sterke montage en, hoewel soms net iets te dik aangezet, sfeervolle muziek.

avatar van Vinokourov
Jaja, die Nouvelle Vague. Het punt daarvan heb ik geloof ik wel door, maar geef mij toch maar liever een of ander zwaarmoedig Russisch drama of iets dergelijks. De film is van de hak op de tak in elkaar gezet en ik wist niet echt wat ik er mee aan moest. Zo'n lange scene in het appartement tussen de twee hoofdrolspelers is wel aardig om te volgen, maar heel verheffend vond ik het ook weer niet. Het tijdsbeeld van Parijs was daarentegen wel leuk om mee te krijgen. Anyway, leuk om eens een film uit dit genre te zien, maar ik ben niet echt benieuwd naar andere soortgelijke werken.

avatar van Jessen0wnt
Unieke filmervaring. Het bewust zijn van een film kijken, heb ik wel al meerdere keren ervaren met films, maar niet in deze mate. Je weet werkelijk niet wat je van de film moet denken de eerste paar minuten. Het viel me eigenlijk zwaar tegen, de losse montage kwam totaal niet over als een artistiek kunstje, maar meer als een franse Edward Wood. Wat mij zo verrast heeft is dat ik, na een paar minuten opeens echt geboeid bleef en het allemaal vele mate meer kon waarderen. Vooral de dialogen vond ik erg diepzinnig en plat tegelijk, en naast deze verliefdheid is het ontiegelijk moeilijk om volledig in de film op te gaan. Natuurlijk bewust, we proberen het alsnog. De Nouvelle Vague heeft in ieder geval genoeg opheffingen en ideeën op de markt weten te brengen, waardoor er nu genoeg arthouse films zijn die ook een rug willen toe keren naar Hollywood. Een aaneenschakeling van allemaal (verrassende) positieve elementen zoals muziek, gebruik van camera, acteerprestaties en het doorbreken van de vierde wand maak jij mij enthousiast. Alleen bij de montage trok ik af en toe mijn twijfels. Een film als geen ander, moeilijk te oordelen. Voorlopig een 4,5 ster. Krijgt wel nog eens een herziening

avatar van Fortune
Ik denk dat ik er een nieuwe regisseur bij heb om veel films van te kijken.

Want dit was tegen mij verwachtingen een erg leuk werkje geworden. Ik ken de naam Godard alleen maar van horen van en wist ook totaal niet wat ik er van moest verwachten. Niks tegen oude films maar ik had nooit zo'n soort film verwacht uit 1960.
Het begin zat ik erg verward te kijken naar wat ik nou op het scherm zag. Snelle jump cuts waar geen coherentie bij zit en al snel krijg je het gevoel naar een film te kijken die door iemand met down syndroom aan elkaar lijkt geflanst. En al snel begon ik te denken hoe het het mogelijk is dat iemand ook maar enige bewondering heeft voor dit soort films.

Maar dan komen we in het hotel aan en was ik verkocht door het camerawerk. Lange tracking shots van her en der en van persoon naar persoon. Vage gesprekken, gladde muziek, inventief camerawerk, stadse beelden en enorm veel sfeer.
Bij Godard moet je dus zijn voor tof camerawerk. Nouvelle Vague ligt precies in mijn straatje.
Op naar meer!

avatar van Ste*
Het middenstuk is nog best vermakelijk, met de gesprekjes die ze hebben, het begin en het einde daarentegen is saai en soms ook verwarrend (hoewel ik misschien niet goed genoeg heb opgelet).

Wat betreft beeld en geluid was het uiteraard vernieuwd en origineel voor die tijd, en als je er op gaat letten vallen er wel wat grappige shots en dingetjes op, maar dat is anno nu nauwelijks nog interessant.

Het tijdsbeeld is leuk, de mode en Parijs, maar verder geen bijzonder leuke film.

avatar van brabusRUS
Vermakelijk. De film is leuk, alleen mist wat sfeer doordat de film zwart-wit is geschoten. Het verhaaltje is vermakelijk en snel. De film is geschoten in het mooie Parijs, wat zorgt voor mooie beelden. Script is matig. Veel nietszeggende scènes. Goede cast. Vooral Jean Seberg vond ik goed en overtuigend.

avatar van timmienoelie
Dit is echt een film die ik nog vaak zal bekijken.
6 maanden geleden toen ik nog niet bekend was met de Nouvelle Vague heb ik hem voor het eerst gezien. Ik weet nog dat ik toen in het begin behoorlijk wat moeite had met deze film. Ik wist niet goed wat ik er van moest denken en de snelle montage stoorde me ook een beetje, maar geleidelijk aan groeide ik in de film en aan het eind had ik echt een gevoel dat ik iets zeer goed had gezien. Dus gaf ik een 4* en had ik zin in meer Nouvelle Vague.
Nu, 6 maanden later, heb ik al de belangrijkste Nouvelle Vague films gezien en is het een van mijn favoriete filmstromingen geworden.

Dus ik dacht A Bout de Souffle nog is te bekijken.
Alles klopte nu. De sfeer, de muziek, de zwart-wit beelden, Jean-Paul Belmondo,... Geweldig om naar te kijken.
De snelle montage waar ik vroeger problemen mee had, vond ik nu juist zeer leuk. De film krijgt hierdoor een enorme snelheid en je krijgt constant nieuwe dingen naar je hoofd geslingerd.
De intelligentie en de speelsheid van de Nouvelle Vague is overal te merken. Vooral in de dialogen (wat hou ik toch van die franse gesprekken). Belmondo en Seberg staan voortdurend tegen elkaar te praten. Niet met elkaar, maar tegen elkaar. Je merkt vaak dat ze allebei altijd wel iets te zeggen hebben, maar dat ze zelden op elkaar antwoorden of een echt gesprek hebben.
En wat is die laatste scène waarin Belmondo wordt beschoten door de politie, de straat nog probeert af te lopen en uiteindelijk neervalt toch mooi!

4,5* voor deze unieke film van een unieke regisseur.

avatar van RuudC
Als niemand eens goed durft uit te halen, dan doe ik het wel. Wat een KAKfilm! Ondanks een speelduur van ruim tachtig minuten heb ik de film een keer of vijf, zes gepauzeerd. Gewoon omdat het saai was. Er gebeurt gewoon niets. Het plot is een samengeraapt zootje scenes. Het enige wat ik apart vond (ik wil geen positiever woord gebruiken, zoals ‘boeiend’ of ‘fascinerend’) is het feit dat er minuscule stukjes uit dialogen en dergelijke geknipt zijn. Behalve dat is het visuele deel zo nietszeggend, dat het lijkt op een gemiddeld middelbare schoolproject. À Bout De Souffle is voor de rest niet meer dan een beetje staren naar een onsympathieke loser die alleen maar bij zijn date zit te zagen hoe geil hij wel niet is. Ik hoopte almaar dat hij gepakt zou worden door de politie, want dan zou de film tenminste ten einde zijn. Als dit het hoogtepunt van de nouvelle vague is, dan mijd ik het genre vanaf nu als de pest.

avatar van NYSe
RuudC schreef:

No way dat dit het hoogtepunt is van de nouvelle vague. Deze film heeft de beweging niet eens gestart of bekend gemaakt (dat is, discutabel, Les quatre cents coups van Truffaut). Dit is de debuutfilm van Godard, en daar zit volgens mij veel van de waardering in. Les quatre cents coups is overigens beter dan alles wat ik van Godard gezien heb (pretentieus kereltje met hier en daar een leuke film, al kunnen we zijn invloed natuurlijk niet negeren).

avatar van Ferdydurke
Toen ik nog een jong Ferdydurkje was, dacht ik dat met Nouvelle Vague de Nieuwe Vaagheid bedoeld werd. Jeugdig als ik was, had ik een hekel aan 'vaagheid', en door dat misverstand heb ik de films van Godard en consorten lange tijd links laten liggen.

À Bout de Souffle bleek ik tot vorige week zelfs nog nooit te hebben gezien, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer aangenaam verrast ben.

De camera is of in beweging, of gericht op beweging. Zelfs in de pontificale close-ups is er beweging. De jazz, de springerige editing, de rusteloze impulsiviteit van het hoofdpersonage (voortreffelijk gespeeld door Belmondo), de vriendelijke doch koele charme van Seberg, de dialogen, die soms nergens heen lijken te gaan, en dan weer doorspekt worden met lucide en geestige oneliners of replieken: dat alles geeft deze film een geweldige dynamiek en een lichtvoetige sfeer, waarin tegelijkertijd de vertwijfeling over het leven doorklinkt.

Ze proberen het wel, maar er is geen romantiek à la Bergman & Bogart voor Michel en Patricia weggelegd. Ze kunnen of durven er uiteindelijk niet in te geloven, niet in zichzelf en niet in elkaar.

Het is denk ik die bepaalde sfeer, die mengeling dus van vrijheid en wanhoop, die Godard hier zo scherp weet neer te zetten, wat À Bout de Souffle tot een film maakt die niet of nauwelijks verouderd lijkt.

Ja, hier word ik wel blij van.

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV > ARTE > 20:15 uur (in Franstalige en Duitstalige versie)

Aansluitend een docu over actrice Jean Seberg.

avatar van Hansjepansje
"Quelle est votre ambition dans la vie ?" "Devenir immortel et mourir"

Wat een geweldig ritje was dit. Vanaf de eerste minuut liet ik maar alles los ging ik mee met Godard en Belmondo. De coolheid van Belmondo's rusteloze personage met de eeuwige sigaret; het leven vol stijl, oplichting en improvisatie; Seberg die van het scherm spat als de wispeltutige, zoekende, maar uiterst charmante Patricia. De boeiende dialogen, de jump cuts, het sfeertje. Ruime 3.5*, en heb alweer zin in een volgende Godard.

Waarom wordt er hierboven gesproken over een femme fatale? Michel brengt eerder zichzelf ten onder en zo verleidelijk/seksueel is Patricia niet. Ze overleeft ook nog eens en heeft geloof ik maar één sigaret gerookt in de hele film. Kortom, ik zie de karakterrol niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De Nouelle Vague is duidelijk mijn stijl niet. Het levert een wat zweverige film op. En toch heeft het z'n goeie kanten. De sfeer is aangenaam met de bijhorende jazzmuziek. Hoe het zit met die film-noir elementen weet ik niet. Het komt soms over als een karikatuur, en tegelijkertijd wordt de stijl net zo goed toegepast. Vooral die verwijzingen naar gangsterfilms en Bogart.

Qua verhaal is het niet veel, maar dat zal het in dit soort films niet om te doen zijn. Historisch en technisch zal deze film zeker een belangrijke titel zijn, maar voor mij werkt het niet. Ik denk dat de later Dogma 95 (waar ook meer speelvrijheid en sfeer inzit) me veel beter ligt. Belmondo is geen slechte acteur, maar kan ook zijn naam niet bepaald waarmaken. Hier had ik meer van verwacht.

Het aangename sfeertje maakt nog wel wat goed en het levert een mooi blik op Parijs op. Maar een topper is het voor mij toch niet.

avatar van arno74
Een frisse film met prachtige beelden van het Parijs van de jaren '60, waar het soms lijkt alsof er sindsdien niets is veranderd. M.u.v. het wagenpark uiteraard, en die wonderschone auto's van toen voegen een zekere charme toe aan de film. Er zijn genoeg scenes waar ik door al het moois niet wist waar ik mijn ogen op moest richten.

De dialogen zijn zeer boeiend en speels, dat geldt ook voor het camerawerk. Ook het romantische blijft speels waardoor de film er niet in verzandt. Ik had de film heel graag ook in Rome verder zien gaan.

Een film die me zeker breathless liet. Eerste indruk: 4 hele dikke sterren. Prachtig.

avatar van JoeCabot
À Bout de Souffle is een van de weinige films die de tand des tijds goed doorstaan heeft.

Of toch deels. Audiovisueel is het bij momenten erg gedateerd. Het beeld is vaak onscherp, het geluid kraakt, de muziek is storend en van de 4:3-beeldverhouding ben ik ook niet zo'n fan. Gelukkig zorgt Godard wel voor vlot camerawerk. Beetje een MTV-stijl avant la lettre

De film heeft een lekker hoog laissez-faire-gehalte. Niets komt geforceerd over, alles gaat zijn natuurlijke gangetje. De dialogen zijn erg leuk om te volgen, ook al gaan die vaak helemaal nergens over. Heerlijke bullshit

Belmondo zet een geweldige anti-gentleman neer. Een lakse gangster en onverschillige vlerk die toch iedereen om zijn vinger windt. Ook Seberg wist te overtuigen als licht-rebelse New York Herald Tribune-verkoopster. Echt een iconisch filmduo die twee.

Jammer van het brakke beeld en geluid, maar voor zijn tijd is dit echt een fris filmpje. 3*

avatar van arno74
JoeCabot schreef:
Jammer van het brakke beeld en geluid

Heb je wel naar een DVD gekeken? Met het beeld en geluid van mijn (Franse) DVD was niets mis mee.

avatar van JoeCabot
arno74 schreef:

Het is niet zozeer dat er iets mis is met het beeld en geluid, maar eerder dat het verouderd is.

Was zeker niet buiten adem van deze film. Voor zijn tijd misschien wat vooruitstrevend: misdadigheid naast vrije liefde. Eigenlijk folderke voor stoere bink in wording, Belmondo, en "vrijkopje" Seberg. Oervervelend met vijfig keer "Pourqoui ?" en "Je ne sais pas" in de converesaties. Als dat psychologische benadering is, vaarwel film. Enkele belachelijke, zeker achterhaalde scènes.

avatar van cucciolo
Eindelijk eens een Godard gezien
Uiterlijk doet het erg Hollywood aan, en ook het verhaaltje is niet bijster interessant.
Maar die wisselwerking tussen Michel en Patricia is wel betoverend mooi. Zou me niet eens verbazen als films als Before Sunrise hier deels hun inspiratie vandaan hebben gehaald, vooral wat die lekkere vloeiende schijnbaar oppervlakkige dialogen betreft.
En Belmondo is onweerstaanbaar charmant, dat mag ook gezegd worden..

avatar van SanderPuntCom
De eerste Godard dat ik gezien heb en ik heb er wel van kunnen genieten.

De film zit vol met prettige dialogen, met quotes die op het randje van de genialiteit zitten en gecombineerd met de chemie tussen de charismatische Belmondo (die ik ook ineens ontdekt heb) en de mooie Seberg voor een aaneenschakeling van scènes die ik echt weet te waarderen zorgt.

De vaak aanwezige soundtrack (*) brengt een apart sfeertje met zich mee. Een luchtig romantisch sfeertje, dat zich in een soort van droomwereld bevind waar geen kwaad te bespeuren is. Net zoals de kijk van Michel op de wereld.

De film 'heeft iets' en ik kan wel vaststellen dat de Nouvelle Vague-stijl iets voor mij is.

avatar van dreambrotherjb
Zou iemand me in het kort kunnen neerschrijven wat deze film zo goed maakt? Welke vernieuwingen er allemaal in zaten, en waar ik specifiek op moet letten om ten volle ervan te kunnen genieten?

avatar van eRCee
Je kan gewoon zelf even de meningen doorlopen natuurlijk...

Een alternatief is dit artikel van sensesofcinema.com.

avatar van dreambrotherjb
Het was zo'n artikel dat ik kon gebruiken, bedankt

avatar van de grunt
Godard's kunstje..

Een film die je overdonderd met zijn meesterlijke visuals.
A Bout de Souffle wordt geprezen om zijn cameravoering, verteltrant en 'subtiele' verwijzingen. Maar moeten we techniek en artisticiteit centraal stellen in een beoordeling of mogen we ook van een film genieten? Van dit laatste is bij mij deels sprake geweest. Ok, Godard introduceerde een nieuw genre, de nouvelle vague, dat dan weer wel.

Zodra Godard's camera Parijs in beeld heeft en haar leads introduceert zit er een lekker tempo in de film en dit is ook meteen hét hoogtepunt. Deze shots zijn zeldzaam mooi, maar worden teniet gedaan, in mijn ogen, door de oeverloze quasi-filosofische discussies en de charismaloze oneliners van Belmondo. De zowat parodie op een gangster van Belmondo met het nonchalante rokertje in de mondhoek, het 'stoere' loopje en de geforceerde blik maakt van deze hommage aan de gangsterfilm een twijfelachtige hommage.

Jean Seberg daarentegen blijft een genot, tenminste als ze haar mond niet open doet.
Wat mis ik aan deze film? Ik mis de oprecht invoelbare emotie, ik mis een connectie met de characters en ik mis intensiteit (Le Mepris). Misschien wel een bescheiden narratief. Het is snel duidelijk dat de film geen richting op wil gaan, ok for granted. Maar als er na zo'n virtuoze portrettering van de binnenstad van Parijs een gortdroge liefdeloze hotelkamersessie volgt zorg dan op zijn minst dat de dialogen inspirerend zijn of de passie/afkeer invoelbaar.

Raadselachtige klassiekerstatus

avatar van Woland
Ik ben het grotendeels eens met mijn bovenbuurman, al ben ik nog een klein tikje negatiever. Het begon nog goed, met vrij veel vaart, prachtige beelden van Parijs en een verfrissende montage, maar na een minuut of twintig was voor mij de lol wel op. De film heeft een niemendalletje van een plot, en an sich is daar niks mis mee, maar bij gebrek aan een verhaal zou het vermaak van een andere kant moeten komen. En dat komt maar niet, sterker nog, er kwam voor mij vooral ergernis.

Beide hoofdpersonen vond ik bloedje-irritant, vervelend arrogante lui die zichzelf veel te tof vinden. Met name Belmondo was continu bezig om geforceerd het mannetje uit te hangen; Seberg was wat minder overdreven, maar had dan weer een storend irritant accent. De gesprekken van de twee leveren dientengevolge ook niet veel boeiends op, met vooral irritant veel posturing van Belmondo. Allesbehalve overtuigend acteerwerk. Erg jammer, want zoals ik eerder al zei, mooie beelden en interessante montage is er zeker, maar het complete gebrek aan verhaal, chemie tussen de karakters of zelfs ook maar enigszins boeiende of overtuigende interactie, en het matige acteren overheersten voor mij. Ik kan me de baanbrekendheid toendertijd ook wel voorstellen, maar uteindelijk dit deed me toch erg weinig. Anderhalve ster.