To Catch a Thief (1955)

Alternatieve titel: Met Dieven Vangt Men Dieven

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Cary Grant, Grace Kelly en Jessie Royce Landis

Er vindt een serie ingenieuze diamantenroven plaats in de Riviera. De politie verdenkt John Robie, een gestopte dief die vroeger bekend stond als 'The Cat'. Om zijn onschuld aan te kunnen tonen moet hij de diamantendief zien te pakken. Er is een grote kans dat de dief de volgende keer bij Jessie Stevens toeslaat die in Europa is om haar aantrekkelijke dochter Frances te helpen een man te zoeken.

TMP
Leuke en vlotte film van Hitchcock. Hoewel de spanning nagenoeg ontbreekt in deze film en het plot ook niet bijster sterk is, weet de film toch te boeien. Beide hoofdrolspelers, Cary Grant en Grace Kelly, doen het uitstekend. De romance tussen beide vind ik daarentegen niet al te overtuigend. Echt spannend wordt het ook niet, omdat de zoektocht naar The Cat vaak een beetje naar de achtergrond wordt verdrongen. Daarnaast was het al ruim voor de ontmaskering duidelijk wie de Cat is en komen er verder ook niet echt andere verdachten in beeld.

avatar van Roger Thornhill
Heerlijke combinatie van travelogue, komedie en whodunit, maar voor wie hier met de verkeerde verwachtingen aan begint blijft er misschien niet veel over.

De titel To catch a thief is de tweede helft van het Engelse spreekwoord "it takes a thief to catch a thief" – "met boeven vang je boeven". Kan iemand zich nog de Amerikaanse televisieserie met als de titel de eerste helft van dat spreekwoord herinneren, It takes a thief, met Robert Wagner als inbreker die voor de Amerikaanse overheid werkt? (Had niks met juwelen of de Rivièra te maken, maar ging dus ook over een inbreker die zijn leven had gebeterd.)

Ik zie dat er hier veel positiefs wordt geschreven over Cary Grant, ook in verband met 007. Misschien aardig om te weten dat Ian Fleming bij het scheppen van zijn meesterspion steeds het beeld van Cary Grant voor ogen had (maar Grant zag zichzelf niet zo in die rol toen de eerste verfilming gepland werd). En voor wie Hitchcock en Grant allebei op hun (wat mij betreft) best wil zien : Notorious.

avatar van K. V.
'k vond het geen misse film, maar spijtig genoeg ook geen topper. De film wist me wel te boeien, maar echte verrassingen zaten er niet in deze film. Ook niet direct memorabele scènes en zelf Hitchcock was gemakkelijk te spotten.
De cast deed het goed en kwam wel overtuigend over.
Leuk om eens gezien te hebben, niet meer, niet minder.

avatar van stefan dias
Dit niemendalletje is geen spatje spannend. Gelukkig is er het geweldige decor dat de show steelt en waar Grace Kelly letterlijk verliefd op geworden is (of was het toch die prins?) Natuurlijk redelijk tragisch, die achtervolging als je weet dat ze in deze bochten aan haar eind is gekomen.

En naast het decor is er natuurlijk nog Grace zélf. Ze hoeft niet eens te acteren, verschijnen is genoeg. Grant speelde voor één keer tweede viool.

ps: moeder Stevens was nog het geestigste in heel deze film. Mooie plaatjes me leuke kostuums en mooie kleuren, leuk tijdverdrijf, veel meer is het niet. Hitchcock of niet.

Niet de Hitchcock als gebruikelijk maar, al is een heel stuk van de film gevuld met wat zwak en ook frivool romantisch getater, naar het einde toe brengt Fredje er toch weer heel wat suspens in.
Wat dat romantisch gedoe betreft, niet vergeten dat het om een komedie gaat en dan is de kost wat lichter en vooral ook niet vergeten dat twee topacteurs als Cary Grant en Grace Kelly er toch in slagen, in die slappere momenten, de film van enige verveling te redden;

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Cary Grant is zo'n acteur die me qua naam niet direct veel doet, maar langs de andere kant is hij toch altijd aangenaam als je hem dan toch bezig ziet. Misschien dat zijn acteerwerk niet zo memorabel is, maar eerder vakmanschap. In deze film is hij de geknipte man in de rol van de gepensioneerde juwelendief die op zoek gaat naar een copycat om z'n eigen reputatie te herstellen.

Het is het ideale script voor een Hitchcock-film, al zal het helaas nooit meer worden dan een vervlogen romantische film. Daarvoor is er dan weer net iets te weinig chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Wat niet wil zeggen dat ze slecht acteren in deze film. Maar het loop niet echt zoals je zou hopen. Al snel ken je het verloop van de film en is het enkel nog genieten van de verbale performances van Grant en Kelly. Is dat genoeg? Nee, omdat je weet dat de mix Hitchcock-Grant-Kelly veel meer zou kunnen zijn dan dit. Toch ietwat een teleurstelling deze film.

avatar van de grunt
De film begint heel goed, als ze de Black Cat komen opzoeken..

Naarmate de film vordert is het echter saaiheid troef. De conversaties tussen de oogstrelende Kelly (dat wel) en de Black Cat kwamen de film niet ten goede.

De film kiest daarnaast niet volhardend voor één weg, maar blijft laveren tussen verschillende genres.

Cinematografisch absoluut een dikke pluim, maar qua scenario een van de minste uit het oevre van de meester.

avatar van The One Ring
Hitchcock gaat op vakantie aan de Rivièra en neemt mee... Grace Kelly en Cary Grant! Niet echt veel meer. Hitch laat de sterren en de locatie hun werk doen en doet het zelf rustig aan. Toegegeven, dat is niet helemaal eerlijk, want deze film kreeg niet voor niets een Oscar voor cinematografie, want het is vaak spectaculair gefilmd.

Het is ook echter wat moeilijk om echt iets om deze film te geven. Als lekker zomers filmpje is het allemaal best oké en het levert luchtig vermaak, maar het is duidelijk dat niemand enige moeite heeft gestoken in het verhaal, dat van onwaarschijnlijkheden aan elkaar hangt en wat potentie laat liggen (zo dacht ik heel lang dat de onthulling zou zijn dat Grace Kelly de dief zou blijken, een idee dat op een bepaalde manier past bij het geheel en het interessanter had gemaakt). Echt spannend wordt het nooit, maar ook niet echt grappig, waar Hitchcock hier toch voor lijkt te gaan.

Aan de andere kant gaat hij natuurlijk ook voor romantiek en moest dit vooral een sexy film worden. En toegegeven, als zodanig werkt het wel. Grant en Kelly zijn de perfecte acteurs hiervoor en zorgen er met gemak voor dat het nooit saai wordt. De beroemde "breast or leg"-scène viel wat tegen, de zin wordt er wat tussen gesmeten. Daar staat tegenover dat de eerste kus die Kelly Grant geeft wel echt geweldig is, nog beter dan de beroemdere kus van Kelly in Rear Window. Erg mooi naar opgebouwd en uitgevoerd. Ook de vuurwerkscène mag er zijn. Dat die eigenlijk over het randje van alle smaak gaat mag niet deren, want dit is er net de film naar.

Dus nee, dit is geen Hitchcockhoogstandje, maar voor onvervalste Hollywoodglamour, zei het aan de Rivièra kun je slechter terecht dan bij To Catch a Thief.

avatar van stefan dias
Ja, de film is alleen al voor die eerste kus het bekijken waard; Out of the blue. Als man word ik daar toch helemaal week van. Heerlijk.

Redelijke Hitchcock film (al heeft hij er veel betere gemaakt).
Toch heb ik me niet verveeld met deze film, goede vertolkingen van Grace Kelly en Cary Grant.
Voor Grace Kelly betelende deze film het (bijna) einde van haar filmcarrière omdat ze tijdens de opnames haar toekomstige echtgenoot Prins Rainier van Monaco heeft leren kennen, en hoe dat is verder gegaan weet iedereen.
De film bevat dan ook zeer mooie beelden van de Franse Riviera en Monaco, alleen al daarom het bekijken meer dan waard.

avatar van Timmy757
Geen hele bijzondere film. Verhaal is eigenlijk vrij matig en voorspelbaar. Soms krabbelt het allemaal wat voort waardoor het wel eens naar het saaie gaat neigen. Uiteraard is ook deze prent van Hitchcock wel weer erg sfeervol, maar het is Grace Kelly die hier de meubelen red voor de meester.

3*.

avatar van missl
wat een prachtige vrouw is Kelly toch, het charisma spat van het beeld af. Normaliter vind ik de films van Alfred Hitchcock een genot om naar te kijken, het ziet er mooi uit, mooie locaties en (ook voor die tijd) mooie beelden. Echter is deze film maar een middenmootje. Het verhaal kabbelt wat voor en het heeft nergens de spanning of de verrassing waar Alfred Hitchcock in andere films zo goed in is.

De bioscopen zouden eens meer oude films moeten re-releasen, ik weet er wel een paar,maar op deze zat ik nou net niet te wachten

Hitchcock heeft een aantal gedenkwaardige films gemaakt, maar een paar prulwerken. Dit is er zo een. Allicht bedoeld als misdaadkomedie is het veeleer een gezapige romcom, waarin elke vorm van spanning ontbreekt, Grace Kelly haar niet geringe charmes in de strijd werpt en Cary Grant voor de invulling van zijn rol de automatische piloot heeft aangezet. Wetend hoe Grace Kelly aan haar einde gekomen is, is het wel wat pijnlijk haar te zien racen over de bochtige bergweg bij Monaco, ook al is het fake. Matig.

Mescaline (moderator)
In welke bioscopen draait deze re-release eigenlijk?

Mescaline schreef:
In welke bioscopen draait deze re-release eigenlijk?

EYE verzorgt vanaf vandaag een tournee van zes Hitchcock-films langs ruim 45 Nederlandse filmtheaters en bioscopen. Titels: Shadow of a Doubt, Rear Window, To Catch a Thief, North by Northwest, Psycho en The Birds.
Overzicht van alle deelnemende theaters (tourlijst met vertoningsdata)

Het kan dus mogelijk nog even duren voordat de film bij jou in de buurt gaat draaien.

Mescaline (moderator)
Bedankt voor het overzicht! Gelukkig ook in Breda, alleen jammer dat het alleen op maandag is maar toch erg leuk

Mescaline (moderator)
Helaas was dit Hitchcock werkje een grote tegenvaller voor me, de elementen die hem zo groot hebben gemaakt zitten hier amper in. Het verhaaltje blijft maar een beetje voort kabbelen en iedere keer als het spannend dreigt te worden is dat voor je het weet al weer voor bij.
Deze film moet het dus totaal niet van de spanning hebben maar meer van de eye candy, hier bedoel ik niet alleen de vrouwelijke hoofdrolspeelsters mee( Grace Kelly & Brigitte Auber) maar ook zeker de mooie shots van de omgeving.
Cary Grant vond ik trouwens ook een stuk overtuigender in North by Northwest, hier gaf hij zijn personage weinig extra mee naar mijn idee.

Al met al best een tegenvaller dus, maar door de prachtige beelden en het vrouwelijk schoon is het niet helemaal zonde van mijn tijd geweest.

avatar van Redlop
Hitch aan de Franse Rivièra. Lekkere mediterrane sfeer, mooie beelden, luchtig flutverhaal en Grace Kelly en Grant. Vooral het eerste uur is het genieten. Terechte Oscar voor Best Cinematography.

avatar van mjk87
Objectief gezien is deze film een 10 met een griffel; Hitchcock pretendeert niets anders dan wat luchtigs te maken en daar slaagt hij wonderwel in.

Enfin, Hitch op vakantie dus. Nu is hij voor mij altijd al een regisseur die gewoon vermakelijke films (met een beetje spanning) maakt, maar nu gaan ook alle pretenties opzij dat het allicht te lichtvoetig wordt. Ergens in een etalage in het eerste shot zijn wat reclameposters voor Frankrijk te zien en vervolgens word je als kijker meegenomen. Plot maakt niets uit (soms wel jammer overigens, want dat had echt een topfilm kunnen maken), het is nu en dan weleens rommelig en de afloop is tamelijk voorspelbaar, maar dat mag niet alle pret drukken.

Want we krijgen twee charismatische en charmante hoofdrolspelers die helemaal op hun plek zijn, net als de moeder van Kelly en de verzekeringsman, en dit voelt echt gewoon als een lekker gezellig filmpje. Soms ook naïef en wat verouderd, maar ach, af en toe wil je dat ook. Een aantal mooie momenten (die kus) of die vuurwerkscène, veel shots van de mooie Franse zuidkust (al had daar best meer mee gedaan kunnen worden, nu komt de schoonheid vooral uit het getoonde) en vooral een heel leuke finale met dat gemaskerde bal. Ach ja, je kijkt het en je bent het weer vergeten, maar zo voor een keer prima te doen. 3,0*.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een beetje een tegenvaller deze Hitchcock. Tot nu toe zijn minste dat ik al gezien heb. Bevat hier en daar wel eens een leuke scene zoals ze op weg zijn naar de picknick. Maar had ook vele saaie momenten vond ik en de film word nergens wow ofzo. Grant en kelly spelen wel ok maar dit kan de film zeker niet redden. Blu-ray trouwens is wel van erg mooie kwaliteit en voor fans zeker een aanrader. Maar voor mij zal deze zeker niet meer herkeken worden ofzo.

avatar van Zandkuiken

Ook niet echt geslaagd, vind ik persoonlijk.

avatar van John Milton
eens.

Is gewoon de dvd hoes.

avatar van Roger Thornhill
Wat doet Hitch hier? Het verhaal gaat dat hij gewoon zin had in een zonnige lokatie en daarom inging op de suggestie van de studio om de gelijknamige roman van David Dodge te verfilmen, met als gevolg dat dit eerder een veredelde vakantiefilm dan een echte Hitchcock is. En inderdaad is de plot niet altijd even interessant en zeker niet spannend of meeslepend (en soms ook gewoon onduidelijk – het heeft me meerdere kijkbeurten gekost voordat ik begreep wat de implicatie is van die vrijwel geluidloze scène waarin Robie bijna gewurgd wordt).
        Maar eigenlijk let ik daar ook helemaal niet op. Deze film is voor mij allereerst een studie in verleiding, met bijna een driehoeksverhouding tussen Robie, Francie en haar moeder (een heerlijk oneerbiedige rol van Jessie Royce Landis, die hier Cary Grants aanstaande schoonmoeder en in North by Northwest zijn èchte moeder speelt, hoewel ze slechts een dikke zeven jaar ouder is), de verzekeringsagent die weerstand probeert te bieden aan Robie's pogingen om hem de lijst met bezitters van juwelen te ontfutselen, en Hitchcock die de kijker verleidt met prachtige opnames (Oscar voor cameraman Robert Burks) van de verre vistas van de Méditerranée en de onwaarschijnlijk kleurrijke kostuums van het gala.
        Een paar valse sporen complementeren de romantiek: Robie's huishoudster die de politie in de waan brengt dat zij de vluchtende Robie is, Francie die allang weet wie Mr Burns eigenlijk is, Mrs Stevens die verbaasd reageert op de bewering van haar dochter dat Robie zich zojuist nog in haar slaapkamer ophield, en de magnifieke manier waarop Robie de hele tijd op het galafeest aanwezig is.
        Centraal staat echter de relatie tussen Robie en Francie (allebei meesterlijk gespeeld door acteurs die deze rollen tot in de perfectie beheersen), en net als in Notorious gunt Hitchcock de toeschouwer zo de mogelijkheid om éven in de schoenen te staan van degene die een mooi (en universeel geliefd) iemand het hof mag maken. Waar hij in die eerdere film de kijker bijna mee liet kussen in de lange en extreem sensuele omhelzing van Cary Grant en Ingrid Bergman, biedt Hitchcock hem (en haar) hier de gelegenheid om Grant te verleiden met dialogen waarvan het me nog altijd verbaast dat ze indertijd door de filmkeuring kwamen: eerst Kelly die "Do you want a leg or a breast?" improviseert, later de supererotische scène waarin Kelly zegt: "I've a feeling that tonight you're going to see some of the Riviera's most fascinating sights. – I was talking about the fireworks." om zich daarna in het donker naar Grant voorover te buigen: "Look, John. Hold them." Ze heeft het natuurlijk over haar juwelen. Wèlke, laat ik in het midden.
        De humor: Grants gezichtsuitdrukkingen bij het gekibbel tussen Francie en Danielle in zee ("Say something nice to her, Danielle!"), Robie en Hughson wanneer de laatste een woord gebruikt dat de eerste niet eens kan spèllen, Grants gezicht nadat hij Kelly's eerste kus in ontvangst heeft genomen, Robie's "I must remember to yell Timber! occasionally", en natuurlijk die prachtige eindgrap en Cary Grants bijbehorende blik... Ach, feitelijk teveel details om op te noemen, teveel redenen om geen belang te hechten aan de matige achtergrondprojectie, het storende Engelse dubben van Charles Vanels Franse dialogen en het gebrek aan werkelijke spanning.
        Mysterie, mondaine chic, humor en seksuele spanning. Geen typische of klassieke Hitchcock, wel een film die ik steeds opnieuw kan zien, en die bovendien aantoont dat je voor echte erotiek niet uit de kleren hoeft (hoewel Kelly daar in de scène in haar appartement al wel een beginnetje mee heeft gemaakt natuurlijk, met die jurk waarin ze bepaald niet overdressed is).

avatar van HarmJanStegenga
Hitchcock nr. 15, en ik heb weer genoten. Fantastische plaatjes en twee mooie hoofdrolspelers. De Riviera is een schitterend fundament voor het plot, dat op een leuke manier uitgewerkt wordt door Hitchcock. Erg spannend wordt het niet, maar erg vermakelijk wel. De camera vliegt soms op een wonderschone manier door de verschillende settings heen en trakteert ons regelmatig op prachtige shots.

Verder pretendeert ouwe Hitch niet heel veel met deze film. 'To Catch a Thief' geeft je soms zelfs het gevoel dat alles en iedereen daar ook lekker op vakantie was. Het verloop van het verhaal is niet echt groots, beetje voorspelbaar naar het einde toe, maar dat kan ik hier hebben. Uiteraard weer wat droge humor tussendoor, o.a. de scenes met Jesse Stevens en de diamanten en katten zijn zeer geslaagd in hun missie.

avatar van AGE-411
Een typische Hitchcock?

Ik het unieke opzet van een Hitchcockfilm mis ik hier. Een gek maar eenvoudig verhaaltje met een donker randje dat echter steeds vrij realistisch blijft.

In deze film is het verhaaltje echt zwak: Iemand wordt beschuldigd van een reeks diefstallen … (alsof hij de enige ex-dief in heel Frankrijk is?) Omdat de politie hem niet gelooft moet hij vluchten … om hem dan uiteindelijk toch op te pakken, enkel om te kunnen zeggen dat ze hem niets kunnen doen omdat ze geen bewijs hebben.
Hij besluit dan maar zelf achter de dief aan te gaan. (Waarom? Politie heeft toch geen bewijs?) En meer dan dat houdt het verhaal eigenlijk niet in. De rest is vrij voorspelbaar en lang is er wellicht niet over nagedacht.

Na een tijdje komt het aspect ‘Romantiek’ (zie beschrijving) te veel op de voorgrond. Gracy Kelly en Carry Grant kuieren wat rond in het Zuiden van Frankrijk, maar de magie tussen de 2 mist toch wel. Dat Carry Grant ook gewoon de vader van Grace Kelly kon zijn helpt de geloofwaardigheid ook niet voorruit.

Toch nog de helft van de punten omdat de setting wel leuk is en omdat de 2 hoofdacteurs wel hun best doen. De dialogen zijn met momenten pittig, en de one-liners vliegen je rond de oren.
De sfeer zat er duidelijk in e niemand lijkt ook echt tegen z’n zin te acteren.
Door dit alles gaat de film echt nooit vervelen, en kent hij eigenlijk geen zwak moment.

Maar daarom is het des te meer spijtig dat het verhaal zo zwak is. Alsof Hitchcock vond dat dat bijzaak was.
Misschien had hij het verhaaltje dan beter helemaal weggelaten en gewoon een reisprogramma gemaakt. “Met Carry Grant en Grace Kelly aan de Riviera”.

Een nipte 3,0

avatar van Zwolle84
Ik vind het eigenlijk wel eens lekker, een Hitchcock waar je niet bij hoeft na te denken. Des te meer vallen de mooie locaties, het sprankelende spel van Grant en Kelly en de fijne muziek op. En ook qua cinematografie en (letterlijke) aankleding mag de film er zijn. Google een paar minuten op "To catch a thief" en je hebt zo een handvol platen te pakken die prachtige wallpapers vormen.

Het is zeker niet van het niveau van een North By Northwest of Rear Window, maar To Catch A Thief is wat mij betreft wel een van de fijnst wegkijkende - opvallend vlot verloop ook voor een 60 jaar oude film - Hitchcocks. Dat is ook heel wat waard.

avatar van DVD-T
Erg charmante Hitchcock.

De film mist toch wat suspense, al zijn erg enkele leuke achtervolgingen die meer humoristisch zijn bedoeld dan echt spannend en het einde laat zich helaas wat snel raden. Maar dat wordt goedgemaakt door de fun die de film bied met zijn schitterende locaties, leuk en luchtig verhaaltje, romantiek, een erg fijne setting waarbij de Franse Riviera een personage op zichzelf is. Ook is er hier veel van die typische Hitchcock humor te vinden. Daarnaast leunt de film heel erg op een erg goed spelende Grant en Kelly. Ook de chemie die beiden hebben werkt hier erg goed. En wat is Kelly toch een mooie vrouw. Ook Jessie Royce Landis en John Williams doen het erg leuk. Verder laat Hitch ons een paar erg mooie plaatjes van de Franse kust plaatsjes en de omliggende streken zien.

Eigenlijk is To Catch a Thief niets erg opzienbarends, maar heb de gehele film met een lach bekeken. Erg leuk allemaal.